Урок, Тема:" Портрет друга за уявленням. Твір - опис зовнішності людини за картиною.

Про матеріал
На уроці учні вчаться описувати зовнішність людини за картиною, формують вміння добирати відповідні виражальні засоби; формують навички роботи над портретом в графічних техніках; розвивають відчуття мови; формують інтерес до світового мистецтва; виховують естетичні смаки.
Перегляд файлу

Портрет друга за уявленням.

Твір - опис зовнішності людини за картиною

 

Інтегрований урок  образотворчого мистецтва та  української  мови у 7 класі

 

Мета: вчити  учнів описувати зовнішність людини за картиною, формувати вміння добирати відповідні виражальні засоби; формувати навички роботи над портретом в графічних техніках; розвивати відчуття мови; формувати інтерес до світового мистецтва; виховувати естетичні смаки.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Слово вчителя :

 - Ми вже працювали з вами над описом зовнішності людини. Сьогодні продовжуємо роботу. Розв’язавши кросворд, ви прочитаєте термін, що означає наукове визначення зовнішності людини у мистецтві.

 

(Кросворд на дошці)

                        е п і т е т

                     п р о ф і л ь

          г р а ф і к а

 м е т а ф о р а

 ш т р и х

                   і н в е р с і я

               п о б у т о в и й

 

  1. Що таке художнє означення? (Епітет).
  2. Ракурс, в якому зображена голова людини.(Профіль.)
  3. Вид образотворчого мистецтва.(Графіка.)
  4. Не обійдемось ми і без слів, що називають перенесену дію.(Метафора.)
  5. Один із основних виражальних засобів графіки.(Штрих.)
  6. Непрямий порядок слів у реченні. (Інверсія.)
  7. Жанр, який об’єднує твори, у яких зображені сцени з повсякденного життя людей. (Побутовий.)
  • Отже, портрет.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  1. Повідомлення учня про портрети з Фаюмської оази

  2. Слово вчителя :

  • Кожна людина – єдина і неповторна особистість. Люди різні не лише за  зовнішністю, а й своїм внутрішнім світом, властивим тільки їм. Це і хотів висловити рядками свого вірша В. Симоненко, що стали нашим епіграфом:

 

-- Ти знаєш, що ти людина.

Ти знаєш про це , чи ні?

Усмішка твоя, - єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої одні.

 

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Слово вчителя:

Отже, сьогодні на уроці ми повинні створити словесний і художній портрет людини. Навчитися  не лише описувати зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.

А працювати ми будемо над зразками світового живопису. Спробуємо душею і серцем доторкнутися до загальнолюдських культурних надбань. Це портрети дітей. І вам буде легше їх зрозуміти.

 

V.Опрацювання нового матеріалу

 

   Робота з репродукціями картин

 

 Слово вчителя :

-Особливість портретного жанру полягає в тому, що об’єктом зображення є унікальна, єдина в своєму роді особистість. Але портрет – це не дзеркальне відтворення зовнішності моделі.

Спостережливе око художника- портретиста в риса обличчя, в жестах і позі, в манері ходити, сидіти, одягатися  вбачає прояв тих або тих рис характеру, звичок, переживань, настроїв і почуттів, тобто внутрішній стан людини.

  1. М Караваджо.  « Хлопчик, якого вкусила ящірка»

7C1D23CA

 

 

Слово вчителя :

  • Роздивіться, як:
  • італійський художник М. Караваджо передає переляк хлопчика, якого вкусила ящірка, напруженням тіла, насупленими бровами, відкритим ротиком, контрастом світла і тіні.

Слово вчителя :

  • Опис портрета складається так, як і будь-який опис. У ньому є дане і нове. Дане, або відоме – сам предмет, нове – ознаки. Доберемо нове до даного – очі. Очі – широко відкриті, відбивають страх, брови насуплені, тіло – напружене, як струна. Метафорою очі відбивають страх – ви зможете передати внутрішній стан героя.

Л. Попова. «Портрет дівчинки на тлі груби»

 

EA0DCA46

 

Слово вчителя :

Художниця Л. Попова майстерно передає незадоволення дівчинки, яку примусили мити посуд.

Слово учня:

  • Загальне враження – вона вродлива. Але її великі очі, я б сказала сердиті, розпашіле від гарячої води лице, брови врозліт – все це передає незадоволення її від того, що вона робить.

Ель Греко.  «Хлопчик, що запалює свічку»

 

318A5DB6

 

 

Слово вчителя :

-Іспанець Ель Греко створює загадковий образ хлопчика, який зосереджено дивиться на запалену свічку.

 Слово учня:

-Лице зосереджене загадкове. Вії опущені, він уважно дивиться на вогник свічки. Широке чоло свідчить про його розум. Він обережний. Рукою намагається захистити вогник від подуву вітру.

З. Серебрякова. «Катя з ляльками»

 

 

DD986BD7

 

Слово вчителя :

-Подумайте і скажіть:

-Які прийоми дали змогу російській художниці З. Серебряковій створити надзвичайно виразний портрет своєї доньки? ( розміщення моделі в інтер’єрі, зображення ляльок, зосередження уваги на великих задумливих очах)?

(Відповіді учнів.)

 

 Х. Родрігес. «Себастіян» та Б. Неменський. «Мрійник»

8A7D92FB5672B8AB 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21D45BBE 

 

 

 

-Що допомогло українській художниці Х. Родрігес і російському митцеві

 Б. Неменському створити образи задерикуватого бешкетника та зануреного у майбутнє мрійника (розташування  фігур на площині, передача особливостей зачіски, певного виразу обличчя, колірна гама)?

-В якому ракурсі зобразили художники хлопчиків?

 (Відповіді учнів.)

 

-- Отже, засоби створення портрета в українській мові та образотворчому мистецтві такі:

 

                                    Засоби створення портрета

            в українській мові:

      в образотворчому мистецтві:

- епітети;

-певне навколишнє середовище;

- метафори;

- розташування фігур на площині;

-порівняння;

- передача особливостей зачіски, певного виразу обличчя, очей;

-інверсія;

-колірна гама.

- використання емоційно-забарвлених слів.

 

- Все це повинно виробити у читача (слухача), глядача певне ставлення до людини.

 

F5019C2AО. Кіпренський. «Калмичка Баяуста»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Орест Адамович Кіпренський – російський художник- портретист за своє життя створив близько 600 полотен.

 

Повідомлення учня

--Калмичка Баяуста, поясний портрет якої створив О. Кіпренський, була кріпачкою бабці художника. Як свідчить напис на зворотньому боці картини, поміщиця брала дівчинку з собою в церкву, щоб та замість неї виконувала земні поклони. Повинність, може, й не найтяжча, але досить принизлива.

  О. Кіпренський ніби огортає Баяусту чарівним ореалом прекрасного мистецтва. В образі життєрадісної дівчинки немає улесливої догідливості та рабської приниженості. Художник милується освітленим усмішкою обличчям дівчинки, одягнутої яскраві халат і шапочку. Кольоровий папір, олівець, пастель та натхненна, смілива, енергійна графіка увиразнюють привабливий образ.

 

Слово вчителя :

-Що ви дізнались про художника О. Кіпренського?

- Хто зображений на картині?

-Як зумів зобразити Баяусту художник?

Звернемо увагу на деталі портрета.

 

Добір робочого матеріалу

Дане: обличчя: яке воно?

-очі?

-брови?

-ніс?

-волосся?

-одяг?

-губи?

-постава?

-характер?

 

Складання плану

 План

1.Художник О. Кіпренський і його картина.

2. «Калмичка Баяуста»:

  а) обличчя дівчинки;

  б) очі її;

  в) ніс;

  г) губи;

  д) одяг.

3. Ставлення художника до дівчинки.

4. Загальне враження від картини.

 

VІ. Самостійна робота

(1 група: пише твір-опис за картиною О. Кіпренського «Калмичка Баяуста».

2 група: малює портрет  друга за уявленням.)

 

Завдання 1 групі

1. Написати твір-опис за картиною О. Кіпренського «Калмичка Баяуста».

 

898B7A6D

2.Редагування написаного.

 Завдання 2 групі

1. Перегляд таблиць  «Пропорції обличчя»,  «Форма обличчя», «Послідовність малювання обличчя людини».  

 

 

 

 

 

 

 

598DF6CD

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Перегляд малюнків учнів-однолітків.

737A9F10 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8F52B1FB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Вказівки вчителя  щодо виконання роботи.

 

VІІ.Узагальнення, підсумок уроку

 

      Виставка дитячих робіт

 

Зачитування 2-3 творів-описів за картиною

-Чи можна за портретом визначити риси характеру людини, її настрій?

-Які засоби створення портрета використовує художник, а які письменник?

 

     Мотивація оцінок

.

VІІІ. Домашнє завдання

 

docx
Додано
5 грудня 2022
Переглядів
1276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку