Портрет друга за уявленням.
Твір - опис зовнішності людини за картиною
Інтегрований урок образотворчого мистецтва та української мови у 7 класі
Мета: вчити учнів описувати зовнішність людини за картиною, формувати вміння добирати відповідні виражальні засоби; формувати навички роботи над портретом в графічних техніках; розвивати відчуття мови; формувати інтерес до світового мистецтва; виховувати естетичні смаки.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Ми вже працювали з вами над описом зовнішності людини. Сьогодні продовжуємо роботу. Розв’язавши кросворд, ви прочитаєте термін, що означає наукове визначення зовнішності людини у мистецтві.
(Кросворд на дошці)
е п і т е т
п р о ф і л ь
г р а ф і к а
м е т а ф о р а
ш т р и х
і н в е р с і я
п о б у т о в и й
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
2. Слово вчителя :
-- Ти знаєш, що ти людина.
Ти знаєш про це , чи ні?
Усмішка твоя, - єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої одні.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
Слово вчителя:
Отже, сьогодні на уроці ми повинні створити словесний і художній портрет людини. Навчитися не лише описувати зовнішній вигляд людини, а й спробувати розкрити її внутрішній світ, характер і настрій, знаходити неповторне в образі конкретної особистості.
А працювати ми будемо над зразками світового живопису. Спробуємо душею і серцем доторкнутися до загальнолюдських культурних надбань. Це портрети дітей. І вам буде легше їх зрозуміти.
V.Опрацювання нового матеріалу
Робота з репродукціями картин
Слово вчителя :
-Особливість портретного жанру полягає в тому, що об’єктом зображення є унікальна, єдина в своєму роді особистість. Але портрет – це не дзеркальне відтворення зовнішності моделі.
Спостережливе око художника- портретиста в риса обличчя, в жестах і позі, в манері ходити, сидіти, одягатися вбачає прояв тих або тих рис характеру, звичок, переживань, настроїв і почуттів, тобто внутрішній стан людини.
Слово вчителя :
Слово вчителя :
Л. Попова. «Портрет дівчинки на тлі груби»
Слово вчителя :
Художниця Л. Попова майстерно передає незадоволення дівчинки, яку примусили мити посуд.
Слово учня:
Ель Греко. «Хлопчик, що запалює свічку»
Слово вчителя :
-Іспанець Ель Греко створює загадковий образ хлопчика, який зосереджено дивиться на запалену свічку.
Слово учня:
-Лице зосереджене загадкове. Вії опущені, він уважно дивиться на вогник свічки. Широке чоло свідчить про його розум. Він обережний. Рукою намагається захистити вогник від подуву вітру.
З. Серебрякова. «Катя з ляльками»
Слово вчителя :
-Подумайте і скажіть:
-Які прийоми дали змогу російській художниці З. Серебряковій створити надзвичайно виразний портрет своєї доньки? ( розміщення моделі в інтер’єрі, зображення ляльок, зосередження уваги на великих задумливих очах)?
(Відповіді учнів.)
Х. Родрігес. «Себастіян» та Б. Неменський. «Мрійник»
-Що допомогло українській художниці Х. Родрігес і російському митцеві
Б. Неменському створити образи задерикуватого бешкетника та зануреного у майбутнє мрійника (розташування фігур на площині, передача особливостей зачіски, певного виразу обличчя, колірна гама)?
-В якому ракурсі зобразили художники хлопчиків?
(Відповіді учнів.)
-- Отже, засоби створення портрета в українській мові та образотворчому мистецтві такі:
Засоби створення портрета |
|
в українській мові: |
в образотворчому мистецтві: |
- епітети; |
-певне навколишнє середовище; |
- метафори; |
- розташування фігур на площині; |
-порівняння; |
- передача особливостей зачіски, певного виразу обличчя, очей; |
-інверсія; |
-колірна гама. |
- використання емоційно-забарвлених слів. |
|
- Все це повинно виробити у читача (слухача), глядача певне ставлення до людини.
О. Кіпренський. «Калмичка Баяуста»
-Орест Адамович Кіпренський – російський художник- портретист за своє життя створив близько 600 полотен.
Повідомлення учня
--Калмичка Баяуста, поясний портрет якої створив О. Кіпренський, була кріпачкою бабці художника. Як свідчить напис на зворотньому боці картини, поміщиця брала дівчинку з собою в церкву, щоб та замість неї виконувала земні поклони. Повинність, може, й не найтяжча, але досить принизлива.
О. Кіпренський ніби огортає Баяусту чарівним ореалом прекрасного мистецтва. В образі життєрадісної дівчинки немає улесливої догідливості та рабської приниженості. Художник милується освітленим усмішкою обличчям дівчинки, одягнутої яскраві халат і шапочку. Кольоровий папір, олівець, пастель та натхненна, смілива, енергійна графіка увиразнюють привабливий образ.
Слово вчителя :
-Що ви дізнались про художника О. Кіпренського?
- Хто зображений на картині?
-Як зумів зобразити Баяусту художник?
Звернемо увагу на деталі портрета.
Добір робочого матеріалу
Дане: обличчя: яке воно?
-очі?
-брови?
-ніс?
-волосся?
-одяг?
-губи?
-постава?
-характер?
Складання плану
План
1.Художник О. Кіпренський і його картина.
2. «Калмичка Баяуста»:
а) обличчя дівчинки;
б) очі її;
в) ніс;
г) губи;
д) одяг.
3. Ставлення художника до дівчинки.
4. Загальне враження від картини.
VІ. Самостійна робота
(1 група: пише твір-опис за картиною О. Кіпренського «Калмичка Баяуста».
2 група: малює портрет друга за уявленням.)
Завдання 1 групі
1. Написати твір-опис за картиною О. Кіпренського «Калмичка Баяуста».
2.Редагування написаного.
Завдання 2 групі
1. Перегляд таблиць «Пропорції обличчя», «Форма обличчя», «Послідовність малювання обличчя людини».
2. Перегляд малюнків учнів-однолітків.
3.Вказівки вчителя щодо виконання роботи.
VІІ.Узагальнення, підсумок уроку
Виставка дитячих робіт
Зачитування 2-3 творів-описів за картиною
-Чи можна за портретом визначити риси характеру людини, її настрій?
-Які засоби створення портрета використовує художник, а які письменник?
Мотивація оцінок
.
VІІІ. Домашнє завдання