Тема уроку: Історичні відомості про виникнення народних іграшок. Види народних ляльок з тканини.
Клас:10
Дата: 26.10.18
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Мета
Завдання уроку:
1. Дидактичні: ознайомити учнів з історією виникнення традиційної народної ляльки, видами народних ляльок з тканини і їхніми особливостями; формувати вміння застосувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності;
2. Оздоровчі: забезпечити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці й організації робочого місця;
4.Розвивальні: формувати навички роботи у групі; вміння слухати й розуміти, розвиток навичок дослідницької роботи, інтелектуальних, творчих здібностей та критичного мислення;
Місце проведення: Гродівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Покровської райради Донецької області
Обладнання: : виставка традиційних народних ляльок, смайлики.
Електронні дидактичні матеріали: комп’ютерна презентація, відео,
Технічні засоби: мультимедійна установка
-
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу.
Налаштування на плідну роботу.
Учитель читає рядки з вірша Г. М. Гаврилюк «Місто закоханих у працю».
Є місто у школі – не схоже на клас,
Де виробів різних незмінний багаж.
Тут Муза натхнення працює невпинно,
Даруючи кожному щастя хвилини.
Тут мрія живе про улюблене діло…
Це місто закоханих в працю й умілих.
Постійно вирують тут творчі ідеї,
А витворам рук тих позаздрять в музеях.
Це місто стежину в життя прокладає,
Навчає усіх, хто бажанням палає.
Ну що ж, якщо досі ти в чомусь не певний…
Тут класно! Заходь до шкільної майстерні!
-Cьогодні в нашому “Місті закоханих в працю» вас зустрічають усміхнені смайлики. Та я хочу дізнатися, чи у всіх учнів зараз такий же гарний настрій? Будь ласка, намалюйте у своєму зошиті на полях смайлик, який відповідає вашому настрою: -цілком упевнений, готовий до творчої праці, - спокійний, зосереджений, - не зовсім упевнений, стурбований. (Додаток 1)
(Учитель проходить і дивиться, що малюють учні.)
Я намагатимусь провести цей урок так, щоб усі залучилися до творчої праці й досягли успіху. Але треба пвмятати, що успіху можна досягти завдяки наполегливій праці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Інтерактивна технологія «Обговорення проблеми в загальному колі»
Усі ви напевно бачили ляльки-мотанки в сувенірних крамницях, на фестивалях і виставках. І сьогодні у нас в кабінеті невеличка виставка ляльок-мотанок. Вони такі мовчазні та таємничі з хрестами на обличчях.
Бесіда за питаннями:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Згадаймо слова відомого українського поета М.Рильського: «Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього». Відродження національної культури неможливе без знання історії рідного народу, особливостей його побуту й трудової діяльності, традицій домашніх промислів та ремесел. Українська народна лялька має надзвичайно багату історію. Вона відображує життя і побут народу, звичаї та традиції, обряди та ритуали, несе у собі потужний заряд духовної енергії.
ІV. Повідомлення теми уроку
Тема нашого сьогоднішнього уроку дуже цікава. Ми розглянемо історію виникнення традиційної народної ляльки, ознайомимось з різними видами ляльок-мотанок, їх функціями та класифікацією за призначенням.
Запис теми уроку в зошиті.
V.Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя, перегляд мультимедійної презентації.
Складання інтелект-карт.
Ключове слово-народна іграшка. Записати це слово посередині аркуша. Визначати ключові слова, які мають основне змістовне навантаження та розміщувати на гілках, які відходять від центру до периферії. (Додаток 2)
1.Короткі історичні відомості про виникнення народних іграшок
- Народна іграшка має надзвичайно багату історію. Протягом віків вона вбирала в себе кращі національні традиції. Народна іграшка народжувалася із природною потребою дитини пізнати світ. Народні іграшки надзвичайно різноманітні, їх виготовляли з паперу, горіхів, хутра, пір’я, дроту, глини, дерева, сиру, тканини, шкіри, соломи тощо. Лялька – одна з найдавніших іграшок людства, проте протягом тисячоліть вона не втратила своєї актуальності.
Досліджуючи історію створення народної ляльки починаємо з відомого археолога Вікентій Хвойка, який в 1893 році біля селища Трипілля цивілізації, що існувала понад шість тисяч років до н.е. Трипільці започаткували для нащадків природні космогонічні моделі та світоглядні основи. Перше і мабуть головне місце в пантеоні Богів трипільців належить Великій Богині-Матері — жіночому началу.
Найдавніші прототипи іграшок знайдено в Україні під час археологічних розкопок поблизу м. Мізина на Чернігівщині. Палеологічні скульптурки жінок, тварин, птахів, вирізані із бивня мамонта і оздоблені геометричним орнаментом, вчені відносять до періоду, що існував понад 20 тис. років тому. У міфах багатьох народів першими людьми були ляльки, створені з глини або дерева, оживлені богами. У спрощеному вигляді цей архаїчний міф простежується і в народних казках, наприклад, в українській казці «Телесик»: чоловік із жінкою, які не мають дітей, роблять ляльку з дерева, колишуть її в колисці, і потім лялька перетворюється на дитину.
Найпоширеніша народна лялька це мотана, або вузлова лялька, виготовлена з м’якого матеріалу –шкіри або тканини і ниток. У давнину ляльки виготовляли в кожній родині. Цим ремеслом зазвичай займалися бабусі та матері, бо лялька призначалася для дівчини і мала, відповідно, жіночу природу.
Традиційна народна лялька здавна була оберегом в українській родині. Кожна дівчина робила мотану ляльку, яку забирала із собою в нову сім’ю. Така
лялька несла енергію любові, яка незримо формувала в майбутній людині підсвідоме ставлення до предків, до роду, до землі, яка її народила. Хрест, який накладається на обличчя один з найдревніших оберегів, має сильне захисне
значення. Лялька повинна бути одягнена у сорочечку, під'юпник (або нижня спідничка, так звана галька) і запаску. Також обов’язковим є фартух.
Обов'язковими атрибутами є вишиванка та намисто. Традиційні жіночі сорочки Донеччини білого кольору. Низи рукавів збиралися на нитку, іноді пришивали оборки — чохли. Вишивка сорочок — біла або червоно-чорна; вишивалися рукави, вставки. Майстрині наші вишивають і геометричні, і геометризовані орнаменти, переважно виконані технікою "хрест". Це повинен бути головний убір –очіпок, стрічка чи хустка –що символізує зв'язок з небом.
2.Класифікація народних ляльок
Народні ляльки можна класифікувати за призначенням, матеріалами, способом виготовлення, розміром, і навіть за магічними властивостями, якими народ наділяв ляльку здавна.
За призначенням народні ляльки-мотанки поділяють на:
За матеріалами: ляльки виготовляли з різноманітних матеріалів тканина, дерево, глина, солома, трава, папір. Найпопулярніші серед українців ганчірні ляльки виготовляли переважно зі шматків одягу, що вийшов з ужитку, або із залишків тканини шиття нового.
За способом виготовлення ляльки поділяють на мотані, вузлові та шиті. Вузлові виготовляють шляхом нотування та прив’язування тканини без застосування голки. Спосіб творення цих ляльок – скручування, скочування, змотування, зв’язування, завивання. Вбрання ляльки створювали, намотуючи шматки тканини на тулуб. Голки з ниткою застосовують в окремих випадках під час пошиття головного та обробки вбрання ляльки.
За розміром: висоту ляльок в основному визначають так:
За конструкцією ляльки поділяють на мотанки, вузлові, мотанки з перегином, ляльки-мішечки.
3.Види народних ляльок
Учнівські інформативні проекти. Інтерактивна технологія колективно-групового навчання «Навчаючи –навчаюсь»
А зараз ознайомимось з вашими інформаційними проектами, які ви підготували вдома.
Технологія «Ажурна пилка»
Учні заздалегідь розділені на 6 груп. Кожна група самостійно, користуючись мережею Інтернет, універсальними довідниками засвоює знання про:
1 група – ляльку Травницю;
2 група –; ляльку Круп'яничку;
3 група - ; ляльку Веснянку
4 група - ляльку Десятиручку;
5 група –ляльку Берегиню ;
6 група – весільну ляльку Нерозлучники.
Обмін інформацією з іншими групами за сигналом вчителя.
Обмін інформацією в початковій групі. Учні повертаються в групи, обмінюються отриманою інформацією.
VІ. Узагальнення знань учнів
А зараз, давайте з’ясуємо, чи все вище зазначене вам зрозуміло. Ми сьогодні працюємо з листом самооцінювання. (Додаток 3)
Він складається з оцінювання теоретичних знань і практичних умінь. На екрані ви бачите питання. Напроти номера питання у конспекті ви ставите позначки + або -. для роботи – 1 хвилина.
Питання
Код і позначення результатів самоперевірки на екрані.
1. +
2. +
3. –
4. –
5. +
6. +
За кожну правильну відповідь 0,5 б. Максимальна кількість балів - 3б.
VІ. Формування умінь і навичок учнів
Практична робота «Вивчення особливостей народної ляльки»
1.Вступний інструктаж
Інтерактивна вправа кооперативного навчання «Робота в парах»
Завдання для учнів:
Класифікація народних ляльок
Назва (вид) ляльки |
Призначення |
Розмір |
Спосіб виготовлення |
Матеріали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зразок опису ляльки-мотанки
Лялька вбрана у вишиту сорочку з геометричним орнаментом. Поясний одяг у вигляді плахти, зшитої з двох частин. Розріз плахти спереду закрито полотняним вишитим фартухом. Плахта і фартух підперезані поясом. Прикраси – намисто. Головний убір – вінок з квітів та стрічок. Матеріал: натуральні тканини. Розмір: 30 см.
2.Самостійне виконання завдань практичної роботи і поточний інструктаж
Групи учнів виконують заплановані завдання, учитель надає допомогу, коригує за необхідності роботу учнів.
3.Заключний інструктаж
VІІ. Підбиття підсумків уроку
Прийом «Чесний самоаналіз»
Учням пропонують самостійно оцінити свої досягнення.
-Cьогодні в “Місті закоханих в працю» нас супроводжували усміхнені смайлики. Я хочу дізнатися, як змінився у всіх учнів настрій? Намалюйте у своєму зошиті на полях цей один смайлик, який відповідає вашому настрою: -цілком упевнений, готовий до творчої праці, - спокійний, зосереджений, - не зовсім упевнений, стурбований. Будь ласка, прокоментуйте свій вибір.
VІІ. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники
Прийом «Порада від учителя»
Учитель, мотивуючи оцінки учня за урок, формулює поради, які допоможуть йому краще вчитися. Кожен учень отримує невеликий бланк, заповнений учителем.(Додаток 4)
VІІІ. Домашнє завдання
ІХ. Прибирання робочого місця
Список використаних джерел
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Зразок побудови інтелект-карти
Додаток 3
Лист самооцінювання
№зп |
Вид діяльності |
Max оцінка |
Самооцінка |
Оцінка вчителя |
І |
Теоретичні знання
1. 2. 3. 4. 5. 6.
|
3 |
|
|
ІІ |
Практична робота
|
9
|
|
|
ІІІ |
Оцінка роботи на уроці
|
12 |
|
|
Додаток 4
Порада від учителя
Шановний учень__________________________________________________ (Ім'я та прізвище)
|
|
Тобі сьогодні на уроці вдалося
|
|
Я щиро радію твоїм успіхам під час виконання |
|
Я маю тобі подякувати
|
|
Будь ласка, зверни додаткову увагу на питання
|
|
Будь ласка, у майбутньому доклади зусиль
|
|
Будь ласка, намагайся
|
|
Будь ласка, не звертай увагу на
|
|
Я впевнений, ти можеш ще краще виконувати |
|
Я щиро сподіваюся, що тобі по силах |
|
Будь ласка, за жодних обставин не здавайся. Пам’ятай, що вчитель завжди готовий допомогти тобі
|