Тема: Зміни в природі взимку? Як зимують тварини?
Мета: ознайомити учнів з особливостями зимового періоду;
сформувати у дітей уявлення про те, як зимують тварини;
розвивати мовлення, увагу, пам'ять, допитливість, словниковий запас ;
виховувати дбайливе ставлення до живої природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: малюнки, цеглинки Lego, чарівна скринька, мікрофон.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч.
Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Друзі, мої, я вітаю всіх вас!
1.Ранкове вітання з вчителем.
(Учні вибирають спосіб привітання на малюнку)
2.Вправа «Здрастуй, друг»
3. Щоденні новини.
(Дитина дня повідомляє про пору року, називає місяць число день тижня, прогноз погоди)
ІІ. Актуалізація знань.
1.Мозковий штурм.
- Назвіть зимові місяць.
- Які ознаки зими в неживій природі?
- Чи змінилося життя живої природи?
2. Гра «Чарівна скринька»
Сьогодні ми поведемо розмову про… А ось про що, ви знатимете, якщо відгадаєте, що знаходиться в нашій чарівній скриньці.
(Діти задають запитання, на які вчитель дає відповідь «так» чи «ні»).
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
Молодий Горобчик сидів на гілці бузини і весело озирався. Усе довкола для
нього було надзвичайно гарним, новим і незнаним. Йому подобалося ніжне сонечко, легкий вітерець, яскраві відблиски річки. Він думав, що так буде завжди. Раптом пташеня почуло розмову двох ластівок, які сиділи неподалік.
- Шкода залишати улюблені місця, але час відлітати, - зітхнула одна.
-Так, скоро настане зима, - підтримала її інша.
-А що таке зима і чому вам кудись потрібно відлітати? - поцікавився Горобчик.
– Зима – це пора року, коли життя у природі наче завмирає. Сонце світить, та
гріє не так, як влітку, стоять люті морози, довкола все біле від снігу.
- Ви відлітаєте, тому що боїтеся холоду? -перепитала молода пташка.
– Ні, від холоду нас захистило би пір’ячко. Взимку немає комах, якими ми
живимося. Нас лякає голод.
-А як ви дізналися, що надходить зима? - не вгавав Горобчик.
–Хіба ти не помітив, що з кінця червня дні поступово коротшали? Це сигнал про настання несприятливих умов для нас, – повчали ластівки і приєдналися до невеличкої зграйки, що мандрувала на південь Африки.
– Треба всім повідомити про прихід цієї жахливої зими! Інакше вони можуть
загинути! - стурбований Горобчик полетів розносити страшну звістку. Він швидко дістався лісу та почав голосно цвірінькати про небезпеку. Зі схованок повилізали різні тварини.
–Ти чого такий галас здійняв? –перепитала Білочка.
– Тікайте! Насувається зима, а разом із нею люті морози, сніг, голод, –
стурбовано пояснив малий рятівник.
– То й що! – засміялася вона у відповідь. – Я маю таке тепле хутро, що мене
жодні морози не налякають, а запасів їжі у схованках я заготувала стільки, що на всю зиму вистачить.
– І я, - пропищала Лісова миша, – наносила у нірку насіння різних рослин, понад 10 кілограмів!
– Я,- озвався Ведмідь, -зараз багато їм, накопичую жир, який узимку захистить мене і від холоду, і від голоду, а потім залізу до барлогу і просплю там аж до весни.
–А я, доки холодно, згортаюся у клубочок і сплю у нірці до тепла і навіть снігу не бачу, – просопів Їжачок. Горобчик помітив зайчика, який боязко визирав з-за куща, і запитав:
–А ти зими і снігу боїшся?
– Я скоро почну линяти, – відповів довговухий. – Нове хутро в мене виросте
густе, тепле і біле. Взимку на снігу я буду зовсім непомітним для своїх ворогів. Їстиму кору дерев, знайду собі щось під снігом. Ні, зима мене не лякає.
– Отже, лише пташки бояться зими і тікають у теплі краї? Мабуть, треба і мені збиратися у дорогу, - із сумом промовив Горобець.
– Не всі птахи відлітають у теплі краї. Я, наприклад, залишаюся, –прокричала
Сорока. –Тобі теж не варто хвилюватися. Ми із тобою завжди знайдемо у лісах та парках їжу. Та, якщо стане дуже холодно і зовсім скрутно, ми перелетимо ближче до житла людей, де завжди є чим поживитися. Деякі люди навіть виготовляють годівниці і не дадуть нам загинути.
Вислухавши всіх, Горобчик зрозумів, що тварини по-різному пристосувалися до холодної пори року і нічого не бояться. Він із нетерпінням очікував зиму і сніг, якого ще ніколи не бачив, та про всяк випадок пригледів велику годівницю.
1. Вправа «Мікрофон»
- Як же тварини готуються до зими?
- Де поділися комахи?
- Чому одні тварини впадають в сплячку, а інші ні? Розгляньте уважно малюнки та зробіть висновок, використовуючи такі слова як «я вважаю, що…», «тому що…».
2.Руханка
В зимовому лісі розминка.
Настала фізична хвилинка.
Звірята віс дружно ставали,
Вправи з нами починали.
Втому проженем руками.
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
ІV. Закріплення та узагальнення знань, умінь та навичок.
1. Гра «Хто як зимує»?
(Цеглинки Lego: синій колір – впадають у сплячку, червоний – активні, помаранчовий – роблять запаси. Діти беруть малюнки(вовк,заєць, ведмідь, лисиця, борсук, їжак, метелик, білка, миша - полівка,олень, дикий кабан,жаба. За командою на малюнок ставлять цеглинку необхідного кольору.) -1, 2, 3 цеглинка місце своє займи. 2. Гра «За і проти» (зелена цеглинка – за, червона цеглинка - проти)
Лисиця добре чує під снігом мишу.
3. Гра «Хто де зимує?»
З’єднати стрілками малюнки і словосполучення
Заєць під кущем
Ведмідь у барлозі
Мурашка у мурашнику
Жабка на дні ставка, в намулі
Їжак під купою листя
Змія під корінням пенька Кажан у печерах, у будівлях 4. Цікаво знати.
-А чи знаєте ви, що їжак може не їсти 236 діб, а ведмідь – 180. За зиму їжак втрачає майже половину своєї ваги. Лось має найбільші роги серед звірів України, їх вага до 20 – 25 кг, а розмах до полутора метрів. У листопаді грудні лосі скидають роги. Взимку під снігом у ведмедиці народжуються маленькі ведмежата, маса яких становить 500г. Мама годує малюків молоком. За рік лисиця знищує кілька тисяч гризунів. Стрибати з дерева на дерево білці допомагає її хвіст. Він служить їй і кермом, і парашутом. А взимку білка накривається хвостом, як ковдрою.
V. Рефлексія.
Вправа «Інтерв’ю»
VІ. Оцінювання.
Працювали ви старанно,
тож урок пройшов не марно.
Працювали від душі.
Перший клас – ви молодці!
А наостанок хочу вам сказати:
Холодно взимку зайчатам і білці,
Песику в будці, в сараї корівці.
Мерзнуть у котика лапки і вуха,
Мерзне ворона в лиху завірюху.
Горю зарадити можемо –
В будку Шаркові настелим соломи,
Зайчикові покладемо під кущик
Кілька морквинок, листочок капусти.
Теплу корівці поставим водичку,
Птицям насиплемо крихт в годівничку…
Як допоможемо дружно, малята, -
Виживуть взимку птахи і звірята.