Тема уроку: Сила Лоренца.
Мета уроку: сформувати уяву про силу Лоренца; удосконалювати знання учнів про електромагнітні явища, закріпити вміння визначати напрям магнітного поля; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; формувати практичні навички по визначенню напрямку дії сили Лоренца; виховувати уважність, кмітливість, допитливість.
Обладнання: плакати (презентації) по будові мас-спектрографів, кінескопа, МГД -генератора, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Методи навчання: - діалогічний;
Форми навчання: - фронтальна;
Засоби навчання:
- плакати.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація і корекція знань.
По відповідям учнів на дошці записуються формули для визначення сили струму через носіїв струму та для сили Ампера:
I = q0 n v S FA = I B L sin
IV. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.
Електричний струм це упорядкований рух заряджених часток. Тому дія магнітного поля на провідник зі струмом є діє магнітного поля на заряджені частки, що рухаються. Сьогодні на уроці ми повинні встановити, яка сила діє на окрему заряджену частку, що рухається в магнітному полі.
Сила, що діє на рухому заряджену частку з боку магнітного поля називають силою Лоренца.
Підставимо формулу для струму в формулу сили Ампера:
FA = q0 n v S B L sin ,
враховуючи, що N =n S L - кількість заряджених часток, в провіднику, маємо:
F = q0 v B N sin ,
Тоді Fл = F/N = q0 v B sin ,
Напрям дії сили Лоренца для позитивних часток співпадає с напрямом дії сили Ампера, тому потрібно користуватися тим же правилом лівої руки для визначення напряму сили Лоренца.
А) б) в)
Під час руху в магнітному полі сила Лоренца змінює напрям швидкості, а модуль швидкості руху частки залишається незмінним. Тому бокова дія сили Лоренца приводить до обертального часток по колу, тоді:
Fл = Fц
Або mv2/R = q v B від куди
R = mv/qB - радіус кола, по якому рухається частка.
Враховуючи, що період обертання Т = 2 R/v , тоді:
Т = 2 m/qB - період обертання частки в магнітному полі.
Далі йде пояснення використання сили Лоренца в мас-спектрографах, кінескопах та магнітогідродинамічних генераторах по плакатові.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
До дошки викликаються два учня і розв’язуються задачі на визначення радіусу кола і періоду обертання частки в магнітному полі.
VI. Підсумок уроку.
Завдання: "Доповнити розповідь словами" (Запис опорних слів в зошит. Складання опорної схеми - конспекту уроку)
Сьогодні на уроці ми вивчили тему: сила Лоренца. Визначили, що сила Лоренца залежить від заряду і швидкості руху частки, вектора магнітної індукції. Сила Лоренца визначається формулою Fл = q0 v B sin . Напрям дії сили Лоренца визначається правилом лівої руки. Сила Лоренца використовується в мас-спектрографах, МГД - генераторах, кінескопах телевізорів.
Для самостійної роботи:
В-1 11кл т: магнітне поле
1 Яка сила діє на електрон, що летить у магнітному полі індукцією 50мтл зі швидкістю 2000км/с, під кутом 30" до ліній магнітного полю.
2 Визначити радіус окружності по який рухається електрон у магнітному полі зі швидкістю 3000км/с, якщо індукція магнітного полю дорівнює 0,5Тл.
3 З якою швидкістю рухається електрон у магнітному полі з індукцією 5мтл, якщо він описує окружність радіусом 4мм?
В-3 11кл т: магнітне поле
1 Яка сила діє на електрон, що летить у магнітному полі індукцією 60мтл зі швидкістю 1000км/с під кутом 45" до ліній магнітного полю.
2 Визначити радіус окружності по який рухається електрон у магнітному полі зі швидкістю 2000км/с, якщо індукція магнітного полю дорівнює 0,2Тл.
3 З якою швидкістю рухається електрон у магнітному полі з індукцією 8мТл,якщо він описує окружність радіусом 6мм?
В-5 11кл т: магнітне поле
1 Яка сила діє на електрон, що летить у магнітному полі індукцією 80мТл зі швидкістю 4000км/с під кутом 60" до ліній магнітного полю.
2 Визначити радіус окружності по який рухається електрон у магнітному полі зі швидкістю 1000км/с, якщо індукція магнітного полю дорівнює 0,1Тл.
3 З якою швидкістю рухається електрон у магнітному полі з індукцією 2мТл,якщо він описує окружність радіусом 9мм?
а) б) в)
В