Тема: Узагальнюючий урок з теми «Теплові явища».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про теплові
явища; формувати вміння пояснювати явища і процеси в
природі;
виховувати переконаність у необхідності поглиблювати
знання про природу з метою їх практичного використання;
підвищити трудову і творчу активність учнів;
розвивати в учнів навики самостійної роботи із
додатковою науково - технічною літературою, розвивати
вміння підбирати головне, розширювати політехнічний
кругозір.
Технічні засоби навчання: проектор, комп’ютер.
Обладнання: штатив, спирт, клаптик тканини, гвіздок, свічка, куб, таблиці.
Творча робота учнів: 1.Написати твір-мініатюру з описом теплових явищ,
в якому знаходяться фізичні помилки.
2.Записати твір.
3.Підібрати фізичні досліди.
4. Підготувати повідомлення про практичне
застосування явищ у житті людей, тварин,
рослин; у виробничій діяльності людини,
в побуті, на транспорті.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.
ІІІ.Мотивація уроку.
ІV. План проведення уроку - змагання :
1. Конкурс кмітливих «Хто знає краще, той відповідь дає швидше».
2. Конкурс - гра «Чи знаєш ти формули?»
3. Конкурс - розв’язування задач.
4. Конкурс - змагання любителів кросвордів.
5. Конкурс ерудитів «Чудес не буває».
Демонстрування дослідів з поясненням.
6. Конкурс на кращий твір-мініатюру з фізичними помилками «Знайди помилку».
7.Звіт про виконання домашнього завдання. Конкурс «Пошук».
V. Рефлексія.
VІ .Домашнє завдання
І. Організаційний момент.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності.
ІІІ.Мотивація уроку.
ІV. Проведення уроку - змагання
І. Конкурс кмітливих
Під час конкурсу розв’язуються учнями якісні задачі. Задачі записані на карточках, представники команд витягують картки і відповідають на поставленні питання, пояснюють. Якщо не можуть дати відповіді, допомагають учасники команди, якщо не справляється команда – допомагає команда – суперник, але перша команда не отримує бали.
Питання:
1.Чи швидше стане танути лід в теплій кімнаті, якщо накрити його шубою?
2.Чи можливе в вакуумі поширення теплоти шляхом конвекції?
3.Чому виходячи із води в спекотний літній день людина відчуває холод?
4.Чому земля швидше просихає після дощу у вітряну погоду?
5.Для чого крила літаків фарбують сріблястою фарбою?
6.Чому в безвітряну погоду полум’я свічки встановлюється вертикально?
7. Оренбурзькі хустки виготовлені з дуже тонких волокон козячого пуху. Чому така хустка особливо добре захищає від холоду?
8. Люди, які погано переносять спеку, користуються влітку на відкритому повітрі парасолькою, а в приміщенні – віялом. Поясніть призначення цих предметів.
9.Для чого в південних широтах нашої країни місцеві жителі під час сильної спеки носять шапки - папахи і ватні халати?
Відповіді оцінюються балами, коментуються вчителем.
ІІ. Конкурс – гра «Чи знаєш ти формули?»
На сторонах великого куба написані формули, які вивчались з теми
«Теплові явища»: ; ; . .
Учні з команди виходять і кидають кубик, формула яка «випала» записується на дошці: пояснюють її призначення і фізичний зміст кожної величини, яка входить в цю формулу. Потім учасники команди – суперника задають в зв’язку з цією формулою питання , використовуючи таблиці.
Відповіді оцінюються балами, коментуються вчителем.
ІІІ. Конкурс – розв’язування задач
Під час конкурсу ( по одному учню з команди ) учні розв’язують розрахункові задачі на дошці. Задачі записані на карточках , проектуються на екран.
Задачі
1. На скільки зміниться температура води об’ємом 100л, якщо вважати що вся теплота , яка виділяється при згоранні деревного вугілля масою 500г, піде на нагрівання води.
2. Скільки спирту потрібно спалити, щоб змінити температуру води масою 2кг від 14°C до 50°C, якщо вся теплота виділяється при згоранні спирту, іде на нагрівання води.
3. Яка кількість теплоти пішла на приготування води в полярних умовах із льоду масою 10кг, взятого при температурі -20°С, якщо температура води повинна бути 15°C?
4. Яку кількість теплоти необхідно затратити, щоб із льоду масою 2кг, взятого при температурі - 10°C отримати кип’яток?
5. Двигун внутрішнього згорання, здійснив корисну роботу, яка дорівнює 23∙10 і витратив при цьому 2кг бензину. Розрахуйте ККД цього двигуна.
6. Скільки енергії витрачено на нагрівання води масою 750г від 20°C до температури кипіння і послідуюче утворення пара масою 250г.
Відповіді оцінюються, коментуються вчителем.
ІV.Конкурс – змагання любителів кросвордів
Питання проектуються на екран проектором. Форма сітки ( заготовка ) на картках роздається кожному учню. Під карткою - копірка і білий аркуш паперу. Кросворд потрібно розв’язати , вписавши відповідь на картку. Після цього картки здають, а другий листок заповнений під копірку залишають для швидкої самоперевірки.
( Відповіді з готовим рішенням проектуються на екран.)
Питання ( по горизонталі ):
1. Як називається хаотичний рух молекул в тілі речовини?
2. Вид теплообміну.
3.Тепловий двигун, в якому пар або газ повертають вал без допомоги поршня, шатуна.
4. Посудина, яка зберігає їжу гарячою.
5. Вид теплообміну, в якому енергія переноситься струменями газу або рідини.
6. Приклад, який складається із двох посудин розділених повітряним проміжком.
7. Вид теплообміну, який здійснюється у вакуумі.
8. Енергія, яка визначається рухом і взаємодією молекул в тілі.
9. Процес, обернений плавленню.
Вказівка:Якщо ви правильно відповіли, то у виділеному вертикальному
стовпчику отримується назва приладу, без якого не можливо
вивчати теплові явища.
Сітка – заготовка:
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
Відповіді оцінюються балами, коментуються вчителем.
V. Конкурс ерудитів «Чудес не буває» Учні демонструють досліди ( по 1 учню з команди ). Представники
команд суперників пояснюють спостережувані досліди.
Відповіді оцінюються, коментуються вчителем.
VІ. Конкурс на кращий твір-мініатюру з фізичними помилками
«Знайди помилку»
Невеликий твір - мініатюра з фізичними помилками прослуховується по черзі учасниками команд. Потрібно знайти фізичні помилки. Перемагає команда, яка знайде всі помилки.
Відповіді коментуються .
VІІ. Конкурс «Пошук» (перевірка домашнього завдання)
Команди отримали завдання: знайти в додатковій літературі матеріал і підготувати невеличке повідомлення (2 – 3хв.) про практичне використання теплових явищ у житті людей, тварин, рослин; у виробничій діяльності людини, в побуті, на транспорті.
V. Рефлексія.
VІ .Домашнє завдання.
Сучасний урок..
Тема: « Теплові явища »
урок – змагання
у 8 класі
В.М.Алтухова, Кіровська ЗОШ№1, Донецька обл..
1