Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Тероризм – глобальна проблема сучасного світу"

Про матеріал

Виховна година призначена для учнів 7 та 8 класів та розроблена у вигляду відомого ток-шоу. Буде корисною під час проведення Дня цивільного захисту. Матеріал є цікавим для учнів, використано багато фактів про тероризм.

Перегляд файлу

МИКОЛАЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА

І-ІІІ СТУПЕНІВ № 28

 

 

 

Виховна година на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала та провела:

Пінкасевич Аліна Олександрівна

 

 

 

 


Тема: Тероризм – глобальна проблема сучасного світу

Мета: розкрити суть поняття «тероризм», сформувати уміння діяти у випадку терористичного акту; навчитися самостійно приймати рішення в екстремальній ситуації, а також навчитися протистояти і вижити при терористичних актах, виховувати почуття відповідальності, вольові якості, самовпевненість; спостережливість.

Клас: 7, 8

Форма проведення: теле ревю (телепередча з оглядом політичних подій, дайджест)

Хід заходу

І. Вступна частина.

Вчитель (ведучий). Доброго дня, шановні гості! Вітаю Вас у нашій судії на теле ревю «Стосується кожного». І я його ведуча Пінкасевич Аліна Олександрівна.

Щодня, виходячи з дому, ми не знаємо що може статися і в якій ситуації ми можемо опинитися. Добре, якщо день сповнений приємних сюрпризів. А якщо ні? Сьогодні ми з вами з’ясуємо, яка з проблем сучасності є однією з глобальних проблем, та як себе від неї захистити.

Відео з терористичними актами

Вчитель (ведучий). Тема нашого ефіру «Тероризм – глобальна проблема сучасного світу». Я навмисно не поставила знак в кінці речення.

До кінця нашої зустрічі ми повинні визначитися, який знак поставити:

  • Три крапки - що означало б, що може треба ще подумати і попрацювати над цією проблемою.
  • Знак питання - що значить, що у нас залишилися сумніви, "чи дійсно загроза суспільству?»
  • А може, ми поставимо крапку, або знак оклику.

Для того, щоб допомогти нам визначитися, у нашій студії присутні:

  • Спеціаліст ДСНС _______________
  • Експерт по боротьбі з тероризмом ___________________________
  • Експерти-історики (2) ______________________________
  • Юрист ________________________________
  • ІТ-спеціаліст ___________________________
  • Психолог _________________________________
  • А також моя співведуча Удовиченко Олена Василівна.

ІІ. Мотивація. Повідомлення теми уроку.

Такі жаливі події, про які ми будемо сьогодні говорити з нами не відбувалися, і це дуже добре. А чи повинно це нас з вами хвилювати?

(Відповіді дітей: звичайно, передбачити майбутнє неможливо, тому ми повинні бути готові до будь-яких ситуацій)

Серед учнів нашої школи та їх батьків було проведено опитування, організоване за допомогою ГуглФорм, «Я – жертва терористичного акту». Як показало це дослідження:

  • 34%  - опитаних дуже бояться, що жертвами терористів можуть стати вони самі або їх близькі.
  • 47%  - в якійсь мірі побоюються.
  • 11%  - ніколи не замислювалися про це.
  • 8% -  упевнені, що теракти не загрожують ні їм, ні їх близьким.

Про що можуть свідчити ці цифри?

(відповіді учнів: _________________________________________ не всі усвідомлюють реальну загрозу терористичного акту; якщо ми будемо знати як діяти у подібних ситуаціях, то маємо більше шансів залишитися живими та здоровими тощо)

Сьогодні тероризм перетворився на одну з найбільш небезпечних по своїх масштабах, непередбачуваності і наслідках проблем.

Хочу звернутися до глядачів. Чули ви коли-небудь слова «тероризм», «терор» раніше? Де?(відповіді учнів)

Кожен з вас має аркуш. Напишіть на ньому 5 слів-асоціацій, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «тероризм». Це можуть бути образи, поняття, будь-які слова, відбиваючі ваші емоції.

(відповіді учнів, зачитують слова)

Як ми бачимо, у вас зустрічаються схожі поняття, це слово у вас викликає однакові емоції. Такі ж думки виникають у усіх людей у світі, які стикаються з цим поняттям.

За цими словами-асоціаціями до кінця шоу буде побудовано хмару слів, яка показує всю суть цього явища, яку ми побачимо в кінці ефіру. Допоможе нам в цьому ІТ-спеціаліст.

ІІІ. Основна частина.

Отже, з визначенням тероризму та їх методами нас ознайомить спеціаліст ДСНС ______________. Запрошуємо його до слова.

Спеціаліст ДСНС. Доброго дня, студія. Тероризм (від латинського TERROR - страх, жах) - насильницькі дії злочинних осіб з метою підривання існуючої влади, ускладнення міжнародних відносин, політичних і економічних вимагань у держав і корпорацій.

У арсеналі терористів знаходяться наступні методи:

  •    вибухи об'єктів, магазинів, заходів, будівель, транспорту, мостів.
  •    захоплення заручників;
  •    стрільба і вбивства людей;
  •    підпали;
  •    отруєння;
  •    епідемії;
  •    техногенні катастрофи;
  •    загрози здійснення теракту, які не несуть матеріальних і людських жертв, а служать масовому залякуванню.

Сьогодні тероризм - це не лише диверсанти-одинаки, викрадачі літаків і шахіди-камікадзе. Сучасний тероризм - це потужні розгалужені і добре організовані структури. Нині у світі налічується близько 500 нелегальних терористичних організацій.

Вчитель (ведучий). Дякуємо, _____________________________. Ви почули, що терористи, зазвичай, це не одинаки, а цілі організації. Зараз, я звертаюся до експерта по боротьбі з тероризмом ______________. Скажіть нам, будь ласка, що таке терористична організація та як вона влаштована?

Експерт по боротьбі з тероризмом. Всім доброго дня. Насправді, визначень цього терміну багато. Я б сказала, що терористична організація — організація, що створена з метою здійснення терористичної діяльності. Але всі терористичні організації мають подібну будову. Зобразимо її схему:

  •   Голова – це носій ідеології
  •   Шия – фінансове забезпечення цієї організації
  •   Тулуб – послідовники ідеології
  •   Руки – керівники, як правило ними стають послідовники ідеології
  •   Пальці – виконавці терористичних актів.

(на дошці складається схема організації)

Вчитель (ведучий). Дякуємо _________. Завдяки такій наглядній аналогії тепер ми уявляємо як влаштована терористична організація.

Питання до студії. А яким уявляєте собі терориста? Складіть його словесний портрет. (Людина з бородою, у чорній масці, з автоматом  ...)

Пропоную до вашої уваги відеоролик. Можливо, після його перегляду ви зміните свої думки?

Перегляд відео

Прокоментуйте, що ви побачили на відео. Чи дійсно портрет, який ми склали можна вважати достовірним? (відповіді учнів)

Ще нашій увазі хочу запропонувати портрет терориста, підготовлений Фактами ICTV. Розглянувши подану інфографіку ми бачимо, що:

  • 93 % - це чоловіки, тобто терористами можуть бути і особи жіночої статі
  • 81% - це громадяни країн, де були скоєні теракти
  • 37% - одружені люди
  • 12% - раніше засуджені
  • Всього 10% з них – психічно хворі
  • Середіній вік терориста – 29 років

Тобто, у терористів немає якоїсь однієї спільної риси, за якою можна його визначити.

На відео ми побачили можливу підготовку терористичного акту. Нам цікаво: які найбільші терористичні акти були зафіксовані в історії ХХІ століття? Сьогодні в студії у нас присутні експерти-історики: _________________________, які підготувати добірку найгучніших трактів у світі.

Завдання студії зараз визначити які методи використовували терористи під час здійснення кожного з них. З цими методами нас ознайомив Вадим.

Виступ експертів-істориків

1-й експерт. Для сьогоднішнього теле ревю ми підготували добірку найгучніших терактів ХХІ століття. З 2000 року світ сколихнула ціла серія кривавих атак на мирне населення.

11 вересня 2001 року на території США була здійснена серія терактів. 19 зловмисників захопили 4 літаки і направили їх у місто Нью-Йорк. Два літаки розбилися об хмарочоси-близнюки, в яких на той час працювало багато людей. Третій літак знищив частину Пентагону. Останній четвертий літак – завдяки мужньому опору пасажирів не досяг мети й розбився на полях Пенсільванії біля Вашингтону. В результаті загинуло приблизно 3000 осіб.

2-й експерт. Наступний - Теракти в Мадриді 11 березня 2004 року відбулися за три дні до парламентських виборів у Іспанії і стали найбільшими терористичними акціями в історії країни. У результаті вибухів чотирьох приміських електропотягів загинуло 191 особа і було поранено 1800 людей.

1-й експерт. Найстрашнійший терористичний акт в м.Беслан Північної Осетії, оскільки серед постраждалих більшість були діти. 1 вересня 2004 року бойовики захопили школу №1. Три дні терористи тримали в заручниках 1128 осіб. Це були переважно діти, їх батьки, працівники школи. На третій день близько 13 години у школі пролунав вибух, пізніше виникла пожежа В результаті більше 314 людей загинули, серед яких було 186 дітей.

2-й експерт. Також відомою є серія терористичних актів відбулася 13 та 14 листопада 2015 року в Парижі та місті Сен-Дені, у Франції. Майже одночасно відбулися кілька інцидентів: вибухи біля стадіону, де проходив товариський матч між збірними Франції та Німеччини, розстріл відвідувачів ресторану «Маленька Камбоджа», а також інцидент із заручниками в театрі «Батаклан». Загалом загинуло не менше 130 осіб.

Вчитель (ведучий). Дякуємо експертам. Які ж методів використовували терористи? (вибухи, захоплення заручників, стрільба і вбивства людей).

Дуже шкода, але загроза тероризму не оминула і нашу країну:

  • Вибухи в харківських супермаркетах — це серія вибухів бомб, що сталися 19 березня та 22 квітня 2006 року та привели до поранення 21 людини. Дві саморобні бомби вибухнули в супермаркетах та були закладені в шафках, де покупці зберігають пакети.
  • Вибухи у місті Дніпро — серія терористичних актів, що стались в обідню пору 27 квітня 2012 року. Згідно з офіційними даними, унаслідок вибухів постраждало 27 осіб, зокрема дев'ятеро дітей.
  • Ще один випадок, який підготували наші колеги-журналісти, пропоную переглянути на екрані.

Вчитель (ведучий). І це далеко не всі випадки терористичних атак в нашій країні та у світі. Це дійсно жахливі події, та, на жаль, це сучасна реальність від якої ніхто не застрахований.

IV. Створення проблемних ситуацій.

Вчитель (ведучий). Давайте разом обговоримо, як діяти у ситуаціях, що, можливо, стануть терористичними актами.

І ситуація

Уявіть, що ви працюєте адміністратором у театрі. Сьогодні у вас буде проходити вистава «Лускунчик» о 19.00. За 10 хв. до її початку (коли вже майже всі глядачі зібралися в театрі) пролунав дзвінок:

Доброго вечора!

Доброго вечора!

Зареєструйте моє повідомлення, я готую терористичний акт у вашому театрі. Вибух станеться відразу після початку першого акту!

Кинув слухавку

Які дії необхідно виконати адміністратору? Будь ласка, висловлюйте свої думки.

  1. Негайно повідомити керівництву.
  2. Затефонувати 102 (поліція)
  3. Зафіксувати час дзвінка та тривалість розмови
  4. Евакуювати усіх людей з приміщення.
  5. Не допускати людей у приміщення.

Вчитель (ведучий). Вірно, це справді правильна поведінка у подібній ситуації. А чи існує відповідальність за такі повідомлення? Навіть якщо вони неправдиві? Давайте запитаємо у юриста __________________.

Юрист. На сьогодні існує ряд Законодавчих та нормативно-правових актів, які забезпечують захист та вказують на дії населення в умовах, пов’язаних з можливими терористичними проявами. Перелік цих документів можете зараз побачити на екрані.

  • Закон України «Про боротьбу з тероризмом», 20.03.2003р. №638-ІУ;
  • Указ Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України» від 25.05.2012р., «Про заходи щодо посилення боротьби з тероризмом в Україні», №388/2012;
  • Наказ МНС від 2.02.2012р. №222 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо дій населення в разі отримання інформації про загрозу вчинення терористичного акту або виявлення підозрілих предметів...»;
  • Наказ МНС від 10.10.2012р. №1250 «Про затвердження Плану інформаційно-роз’яснювальних заходів МНС України у сфері боротьби з тероризмом».

За твердженням працівників поліції, здебільшого до подібних витівок схильні підлітки, які мають на меті зірвати таким чином заняття в школі. Телефонне хуліганство і телефонний тероризм - це злочини, за які передбачено відповідальність згідно зі статтею 259 Кримінального кодексу України. Зокрема, згідно з Кримінальним кодексом України, за такі витівки стягують значний грошовий штраф або позбавляють волі на термін до п’яти років. За неповнолітніх платять батьки, про що варто пам’ятати. Зараз навіть за незначними записаними фразами можна встановити стать, вік, масу, стан здоров’я, регіон проживання, національність тощо. Цих даних досить для того, щоб встановити особистість жартівника, який у подальшому заплатить і за проведення цієї доволі дорогої експертизи.

Вчитель (ведучий). Дякуємо. Отже, за такі жарти можна, як виявляється, дорого поплатитися. І перш ніж вчинити такий жарт, треба гарно подумати – мені це потрібно?

ІІ ситуація

Вчитель (ведучий). Пропоную уявити, що на території школи сталася наступна ситуація.

Відео: на територію школи підкинули невідомий об’єкт (коробку) Кілька учнів проходить повз нього не помітивши, кілька – помітили, але ніяк не відреагували, однин учень – підійшов і ….

Студія, що ми побачили на відео? Які ж дії має виконати учениця?

(відповіді учнів: негайно покликати дорослих; не користуватися мобільним – це може детонувати вибухівку; нікого не підпускати до цього предмету; не штовхати, не переміщувати, не підіймати і т.д.)

Вчитель (ведучий). Дякую. Ваші відповіді є правильними.

ІІІ ситуація

Вчитель (ведучий). Розглянемо ще одну ситуацію яка б могла статися. Допоможуть нам у цьому актори __________________________________________.

Сценка

1. Слухай, _______________! Я знайшла такий чудовий сайт! На ньому можна безкоштовно завантажити будь-яку потрібну програму.

2. Та ти що! Це ж просто прекрасно.

1. А давай завантажимо програму для створення фотоколажів – я дуже їх люблю.

2. Ой, я теж, і до того ж – будемо мали багато цікавих фото.

1. Так, зараз… натискаю завантажити…

2. Добре, завантаження почалося…

1. Що ще ця антивірусна програма свої повідомлення показує?! Натискаємо Ігнорувати…

2. Все! Завантажилась. Тепер встановлюємо.

1. Ой! А що це з монітором?! Чому він червоний і нічого не працює?

Вчитель (ведучий). На вашу думку, що сталося з комп’ютером дівчаток?

(заразився вірусом)

Так, виявляється існує ще один вид тероризму – кібертероризм.

Чи можете ви навести приклад кібертероризму, який був вчинений у нашій державі, вірус якого з’явився на моніторі дівчаток?

Вірус Petya. Атака відбулася 27 червня 2017 року. Внаслідок атаки була заблокована діяльність таких підприємств, як аеропорт «Бориспіль», ЧАЕС, Укртелеком, Укрпошта, Ощадбанк, Укрзалізниця, телеканал «Інтер» та інші організації.

Більш детально при кібертероризм ІТ-спеціаліст __________________.

ІТспеціаліст. Кібертероризм - терористична діяльність, що здійснюється у кіберпросторі хакерами. Його метою є саботаж діяльності урядових установ, заподіяння економічних збитків корпораціям, дезорганізація роботи (атаки на аеропорти, залізничні вокзали тощо). Нерідко кібератаки вчиняють на державні комп’ютерні системи.

Вчитель (ведучий). У студії виникло питання. Будь ласка, __________________.

Будь-яка кібератака не проходить безслідно та має економічні наслідки. Petya «поклав» понад 12 тисяч комп'ютерів у різних установах. Як наслідок: витрачення фінансів: на відновлення даних, придбання нової апаратури, створення штабів по боротьбі з вірусами, оплата нових спеціалістів.

Вчитель (ведучий). Дякуємо ___________. Крім безпеки в реальному житті, на нас чатує безпека і у віртуальному просторі.

Якщо ми вже почали говорити про віртуальну реальність, то кожен з нас коли, має вільну хвилинку, полюбляє дивитися фільми. Іноді у фільмах зустрічаються сцени, у яких діють терористи. Пропоную до вашої уваги такий уривок.

Відео з фільму захоплення автобуса

Що ми спостерігали в цьому сюжеті? (відповіді учнів)

Як впоратися із своїм психологічним станом, у тому разі коли ви опинилися в заручниках, повідомить психолог __________________________.

Психолог. Починаючи з кінця XX ст., у світі збільшилася кількість випадків захоплення заручників. Для того, щоб вижити в цій ситуації, треба бути готовим в першу чергу психологічно. По можливості якомога швидше опануйте себе та виконуйте всі вказівки терористів, не ставте зайвих запитань. Не дивіться в очі терористам, уникайте різких рухів, шуму – це може їх спровокувати. Якщо вам надали можливість поговорити з родичами по телефону, тримайте себе в руках, не плачте, не кричіть, говоріть коротко й по суті. Ні в якому разі не впадайте в паніку, уникайте необдуманих дій, тому що в разі невдачі можна поставити під загрозу власну безпеку і безпеку інших пасажирів.

Будь-яка людина за збігом обставин може виявитися заручником терористів. Дотримуючись усіх цих простих правил, людина має більше шансів залишитися живою та вибратись із полону.

Вчитель (ведучий). Дякуємо ______________. Пам'ятайте: сміливець, який не має необхідних знань, більш небезпечний та уразливий, ніж боягуз, який знає як діяти. Звичайно, усе передбачити неможливо. У кожному конкретному випадку варто діяти з огляду на ситуацію, але опираючись на головні рекомендації.

V. Тестування plickers.

Вчитель (ведучий). В кінці пропоную пройти невеличке опитування, яке визначить наш рівень обізнаності у темі ефіру (сервіс Plickers)

1. Слово «тероризм» у перекладі з латини означає:

А страх, жах;

Б тривога;

В кошмар;

Г напад.

2. Чого не можна робити, якщо Ви знайшли підозрілий предмет:

А питати в людей, чий це предмет, хто його залишив;

Б повідомляти про знахідку до відділу поліції;

В чіпати, розкривати або пересувати знахідку;

Г відходити від знахідки й не підпускати до неї інших.

3. Терористична діяльність, що здійснюється у кіберпросторі – це:

А кібертероризм;

Б хакерство;

В телефонний тероризм;

Г взагалі не тероризм.

4. Як правильно поводитись, опинившись серед заручників:

А не виконувати вимоги злочинців, заперечувати їм;

Б не провокувати злочинців до застосування сили, зброї;

В не питати дозволу, перш ніж щось зробити;

Г при звільненні бігти на зустріч працівникам спецслужб або тікати від них.

5. Повернемося до теми. Давайте поміркуємо, який же знак ми поставимо вкінці? «Тероризм – глобальна проблема сучасного світу».

А Три крапки - що означало б, що може треба ще подумати і попрацювати над цією проблемою.

Б Знак питання - що значить, що у нас залишилися сумніви, "чи дійсно загроза суспільству?»

В крапку

Г знак оклику.

VІ. Підсумок.

Вчитель (ведучий).

Отже, ми обрали знак ____________________.

Чому саме цей знак ми поставимо в кінці речення? (обговорення, діти висловлюють свої думки)

Я повністю згодна з вибором студії – в кінці речення Тероризм – глобальна проблема сучасного світу має стояти «!».

Якщо ви пам’ятаєте, наш ІТ-спеціаліст повинна була створити створила хмару слів з вашими словами-асоціаціями до слова тероризм, яка показує суть цього явища. Ось вона перед вами на екрані.

Хмара слів на екран

Кожен з вас отримав пам’ятки-буклети «Небезпека тероризму». Ознайомте з цією інформацією своїх рідних і близьких.

Сьогодні ми з вами розглянули поняття «тероризм», безпечну поведінку в різних ситуаціях, яка дозволяє зберегти своє здоров'я і життя. Треба бути готовим до таких ситуацій, щоб ця біда не застала нас зненацька, бо це стосується кожного з нас. Бажаю вам, щоб слово «тероризм» стало для нас лише словом і ніколи не втілилось в життя.

Дякую, що були з нами. До нових зустрічей!

docx
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку