Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про особливості природи Світового океану; формувати уміння визначати географічне положення Тихого океану та характеризувати етапи його дослідження, пояснювати особливості рельєфу дна; пояснювати характерні риси клімату та властивості водних мас, визначати своєрідність органічного світу, характеризувати природні ресурси Тихого океану та виділяти основні джерела забруднення океанічних вод.
Розвивати спостережливість, робити висновки, розширювати науковий світогляд.
Виховувати допитливість, уважність, пізнавальний інтерес до вивчення предмета.
Клас: 7 Дата:
Тема: Тихий океан — найбільший океан Землі.
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про особливості природи Світового океану; формувати уміння визначати географічне положення Тихого океану та характеризувати етапи його дослідження, пояснювати особливості рельєфу дна; пояснювати характерні риси клімату та властивості водних мас, визначати своєрідність органічного світу, характеризувати природні ресурси Тихого океану та виділяти основні джерела забруднення океанічних вод.
Розвивати спостережливість, робити висновки, розширювати науковий світогляд.
Виховувати допитливість, уважність, пізнавальний інтерес до вивчення предмета.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручники, атласи, географічні словники та енциклопедії, фізична карта світу (півкуль), портрети мандрівників та дослідників, презентація «Тихий океан».
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНПИЙ МОМЕНТ
ІI. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ
Бліцопитування.
1) Що називають Світовим океаном?
2) Яка частина об'єму гідросфери припадає на Світовий океан?
3) Який з океанів найбільший за площею? Найменший?
4) Як називається найглибша западина Світового океану?
5) Яке значення має Світовий океан для людини?
6) Які елементи рельєфу дна океану вам відомі?
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Розповідь вчителя
Ми починаємо вивчати розділ, із якого ви дізнаєтесь про особливості природи кожного з океанів Землі. І першим об'єктом нашого дослідження є «його величність» Тихий океан — океан-гігант, океан-дідусь (найдавніший за часом утворення), океан — скарбниця різноманітних, але поки ще малодоступних природних багатств.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План урока
1. Ознайомлення з планом вивчення океанів.
План вивчення океанів
1) Географічне положення океану.
а) Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків та інших океанів.
б) Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови.
2) Геологічна будова та рельєф дна океану.
а) Особливості геологічної будови океанічної улоговини.
б) Літосферні плити та основні форми рельєфу дна.
в) Середні та максимальні глибини.
3) Клімат.
а) Кліматичні пояси.
б) Основні типи клімату.
4) Властивості океанічних вод.
а) Температурний режим поверхневих вод.
б) Солоність води та її розподіл.
в) Течії в океані.
5) Органічний світ.
6) Ресурси океану, їх використання та збереження.
2. Географічне положення та розміри Тихого океану.
Розповідь вчителя
Тихий океан — найбільший та найглибший серед океанів нашої планети. Він займає 1 /3 поверхні Землі, а його об'єм більший за об'єм усіх інших океанів разом. Це унікальний географічний об'єкт нашої планети. Тихий океан простягається із заходу на схід на 19 тис. км, а з півночі на південь — на 16 тис. км. Коли на одному березі океану день, на протилежному — ніч. Він має овальні обриси, дещо витягнутий із північного заходу на південний схід і найбільш широкий між тропіками.
Завдання. За картами атласу визначте:
Тихий океан омиває береги Північної та Південної Америки, Антарктиди, Австралії та Євразії. Берегова лінія Північної та Південної Америки відносно вирівняна. А поблизу берегів Євразії сильно порізана. Тут розташовано багато окраїнних морів. В океані значна кількість архіпелагів та окремих островів. На півночі й заході вони утворюють острівні дуги. Найбільше у світі скупчення островів — Океанія — зосереджено в центральній і західній частинах океану.
3. Історія досліджень.
Випереджальне завдання.
Повідомлення про дослідження Тихого океану (завдання виконують окремі учні)
4. Особливості будови дна океану.
Розповідь вчителя
Дно океану має складну геологічну будову. Значна частина Тихого океану розташована на одній літосферній плиті, яка взаємодіє з іншими плитами. До зон їх взаємодії прилягають глибоководні жолоби та острівні дуги. Із системою глибоководних жолобів і гірських споруд на материках і островах, які оточують океан, пов'язаний майже безперервний ланцюг діючих вулканів, які утворюють Тихоокеанське «Вогняне кільце». У цій зоні часто відбуваються наземні та підводні землетруси, що спричиняють цунамі. За даними геофізичних досліджень, товщина океанічної земної кори коливається в межах 3—10 км.
Рельєф дна Тихого океану досить складний. На відміну від інших, материковий шельф в океані становить лише 10 % від його загальної площі. Найбільший він у західній частині, де являє собою продовження прибережних материкових гірських хребтів або рівнин. У східній частині океану шельфу практично немає, або він дуже вузький. Материковий схил крутий, порізаний каньйонами.
Завдання.
Знайдіть на карті та назвіть найбільші серединно-океанічні хребти та океанічні улоговини.
Найбільшим є широкий Південно-Тихоокеанський серединно-океанічний хребет, який переходить у Східно-Тихоокеанський. Підводними хребтами та підняттями ложе океану поділене на кілька улоговин. Найбільша серед них — Північно-Східна. На дні улоговин широко розвинені вулканічні горби і гори, у тому числі плосковершинні гори — гайоти та розломи, що мають максимальні глибини. На думку вчених, дно Тихого океану вивчене ще недостатньо, тому дослід-глибин океану триває й дотепер.
Найбільша глибина 11022 м - Маріанский жолоб
5. Клімат Тихого океану.
Переважна частина Тихого океану лежить в екваторіальному, субекваторіальних і тропічних поясах. Температура повітря в цих районах коливається від +16 до +24 °С. На півночі океану взимку вона опускається нижче 0°С, а поблизу берегів Антарктиди така температура тримається і в літні місяці. У тропічних широтах над океаном панують пасати, у помірних — західні вітри, а біля берегів Євразії утворюються мусони.
6. Властивості океанічних вод Тихого океану.
У Тихому океані утворюються системи течій, які нагадують два величезні кільця. За картою ви можете побачити, що в Північній півкулі основні системи течій рухаються за годинниковою стрілкою, у Південній — проти неї.
Північне кільце включає Північну Пасатну, Куросіо, Північно-Тихоокеанську та Каліфорнійську течії; Південне — Південно-Пасатну, Східно-Австралійську, Перуанську течії та течію Західних Вітрів. Вони мають суттєвий вплив на перерозподіл тепла в океані та природу прилеглого суходолу.
Через сильні землетруси в Тихому океані виникають велетенські хвилі — цунамі. Одна за одною вони рухаються поверхнею океану зі швидкістю 500— 600 км/год, тобто можуть позмагатися у швидкості з реактивним літаком. На мілководді їхня швидкість меншає, але збільшується висота — зрештою хвилі обрушуються на берег, приносячи руйнування та смерть. Дуже часто від цунамі потерпають Японські та Філіппінські острови, Нова Зеландія, західне узбережжя Південної Америки.
7. Органічний світ Тихого океану.
Тихий океан надзвичайно багатий на живі організми, загальна кількість яких становить понад 50 % усього живого, що є у Світовому океані. Це пояснюється його значними розмірами, різноманіттям природних умов і тривалою геологічною історією. У зміні флори і фауни океану добре виражена зональність.
Дно Тихого океану вкривають щонайменше 4 тис. видів водоростей і 29 видів морської трави. У холодних і помірних водах інтенсивно розвиваються бурі водорості, особливо з групи Ламінарієві. Ці великі морські водорості людина вживає як їжу і використовує на корм худобі.
8. Ресурси Тихого океану.
Тихий океан та його моря — це унікальна природна лабораторія, багатствами якої здавна користуються люди. Це насамперед біологічні ресурси океану — риби та тварини, ракоподібні та молюски, водорості.
У Тихому океані в приполярних широтах полюють на тюленів, моржів, морських котиків тощо. Через хижацьке знищення кількість видів цих тварин зменшується. Сьогодні виловлювання китів суворо обмежене.
Тихий океан багатий на мінеральні ресурси. На шельфі океану розробляються родовища руд олова, марганцю, кобальту та інших металів, видобувають нафту та природний газ. На глибині від 100 до 7 тис. м дно океану засіяне залізо-марганцевими конкреціями — «кульками» діаметром 5—10 см, які містять до 30 різних елементів: марганець, залізо, нікель, мідь, кобальт тощо.
Енергетичні ресурси Тихого океану великі та різноманітні. Це — енергія течій, припливів, хвиль, вітру, перепадів температур на глибинах. Наприклад, у Японії понад 300 буїв і маяків живляться електроенергією хвилевих станцій. У Японському морі та поблизу Гавайських островів працюють термальні електростанції, які використовують як джерело енергії різницю температур води на поверхні та в її товщі. Загалом ці ресурси використовуються поки що мало.
9. Екологічні проблеми Тихого океану.
Активна господарська діяльність призвела до сильного забруднення деяких районів океану. Це води поблизу Японських островів та західного узбережжя Північної Америки. У портах та місцях видобування корисних копалин води забруднюються шкідливими хімічними речовинами. Річки, у долинах яких розкинулися поля, виносять в океан залишки мінеральних добрив та отрутохімікатів. Течіями шкідливі речовини розносяться по всьому океану. Унаслідок інтенсивного промислу за останні роки запаси багатьох найважливіших риб зменшилися до крайньої межі. Забруднення океану нафтопродуктами призводить до утворення на поверхні води нафтової плівки, яка не пропускає сонячних променів та порушує газообмін між океаном та атмосферою і, найстрашніше, ця плівка потрапляє на пір'я птахів, шкіру тварин, вкриваючи їх суцільним шаром, унаслідок чого відбувається масова загибель живих організмів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання
1) Які основні течії формуються в Тихому океані?
2) Чому рослинний і тваринний Світ Тихого океану вирізняється великим багатством і різноманіттям?
3) Які мінеральні ресурси видобувають у Тихому океані?
4) Які наслідки для природи Тихого океану має господарська діяльність людини в його акваторії та на узбережжях?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Прийом «Мікрофон».
За допомогою уявного мікрофона учні обговорюють свою роботу в групах, формулюють висновки й проводять самооцінювання.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацюйте відповідний параграф підручника.
2) Охарактеризуйте одну з течій Тихого океану (за вибором) за планом:
а) у якій частині океану протікає;
б) напрямок течії;
в) тепла чи холодна;
г) поблизу яких материків та островів проходить;
д) як впливає на природу узбережжя.
3) Прокладіть на контурній карті Тихого океану маршрути уявного плавання:
а) туристичного судна;
б) науково-дослідної експедиції.
Підготуйте усний опис цих маршрутів.