Урок розроблен для учнів 7 класів. Наприкінці файла окремо міститься навігатор урока; він роздається кожному учню окремо і заповнюється ним протягом уроку. Даний аркуш дає можливість побачити працездатність учня протягом уроку. Урок пов'язаний з використанням презентиції, яка буде додана окремо.
Тема: КІЛЬЧАСТІ ЧЕРВИ.
(Слайд 1)
Цілі уроку:
Обладнання й матеріали: таблиці «Тип Кільчасті черви», «Зовнішня будова дощового черв’яка», живі дощові черв’яки, ноутбук, проектор, слайди двох типів, залежно від інтенсивності уроку.
Базові поняття й терміни уроку: кільчики, сегменти, сегментація, органи чуття, параподії, поясок, родючість ґрунту, процеси життєдіяльності, живлення, дихання, рух, розмноження, гермафродити.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
А зараз подивимось, як ви пам’ятаєте Тип Кишковопорожнинні. Спочатку слова, в яких ви впевнені вписуєте синьою ручкою, а коли побачите відповіді, занотуєте червоною.
Кросворд «Тип Кишковопорожнинні»
(Слайд 2, 3)
|
|
|
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Хто ж такі кільчасті черви? Які асоціації виникають, коли чують «дощові черви»? (Слайд 4)
Вільноживучі тришарові безхребетні із сегментованим червоподібним тілом, у яких є вторинна порожнина тіла. Вони живуть в усіх основних водних і наземних середовищах.
А чи знаєте ви що: (Слайд 5, 6)
Тому на цьому уроці перед нами постають наступні задачі:
(Слайд 7)
IV. Вивчення нового матеріалу.
(Слайд 8, 9)
Параподії – м’язисті не членисті бічні парні вирости сегментів багатощетинкових червів, які мають пучечки щетинок та необхідні для пересування.
(Слайд 10)
Зовнішня будова
(Слайд 11)
Живляться дощові черви торішнім листям, старою напівгнилою травою, а також органічними рештками, що є в ґрунті. Копаючи хід, черв’як заковтує порцію землі, яка проходить крізь його кишечник, де з неї вилучаються поживні речовини, і виводяться назовні (Відеоролик) .
Завдяки щетинкам черв’як просувається в одному напрямку, але вони не заважають йому повзти назад. Гладенькою поверхнею черв’як рухатися майже не може.
(Слайд 12)
У дощових червів розмноження відбувається тільки статевим способом, вони гермафродити. Сім’яники та яєчники розташовані в передньому кінці тіла. У період розмноження поясок виділяє слиз, який утворює слизову капсулу. Черв’як виповзає з капсули та викладає в слиз яйця. Після цього край капсули злипаються, й утворюється кокон, який перебуває в ґрунті. Через певний час із кокону виповзають маленькі дощові черви.
Серед кільчастих червів зустрічаються як роздільностатеві форми, так і гермафродити. У малощетинкових червів і п’явок розвиток прямий, а в багатощетинкових – непрямий, із плаваючою личинкою (Слайд 13).
Якщо звичайний дощовий черв'як втратить кінець тіла, у нього найчастіше виростає новий. Проте ніколи з двох частин не з'явиться два дощових черв'яки. Звичайний дощовий черв'як, якого розрізають навпіл, гине.
(Слайд 14)
Малощетинкові – переважно мешканці ґрунтів і прісних водойм: (Слайд 15)
Багатощетинкові – переважно мешканці морського дна:
(Слайд 16)
(Слайд 17)
П’явки – не мають щетинок але мають присоски (передню та задню). На дні передньої присоски розташовано ротовий отвір. Живуть переважно у прісних та солоних водоймах:
Закінчення схеми.
(Слайд 18)
У природі |
Для людини |
|
|
V. Узагальнення і систематизація знань.
(Слайд 20, 21)
Для полегшення проведення роботи знайомимо учнів з зовнішньою будовою та рухом за відео; краще, якщо є нагода, використовувати живих червів.
Лабораторне дослідження «Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка)»
Опорні питання:
Зробіть висновки про особливості будови тіла дощового черв’яка та зв'язок будови його тіла з характером рухів.
VI. Підбиття підсумків.
VIІ. Домашнє завдання.