Урок "Тип Кишковопорожнинні, їх різноманітність. Загальна характеристика, роль у природі та значення для людини. Лабораторна робота №3 «Вивчення бу"

Про матеріал
Комбінований урок, основна мета якого ознайомити учнів з особливостями будови та процесами життєдіяльності Кишковопорожнинних. Вивчити особливості зовнішньої будови гідри у зв’язку з середовищем існування. Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності багатоклітинних тварин. Розвивати уміння порівнювати біологічне значення тварин на планеті та визначати їхню корисну та шкідливу роль; Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, уяву та спостережливість. Виробляти вміння спостерігати за живими об’єктами, аналізувати та робити висновки та узагальнення. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища та сприяти природоохоронній діяльності.
Перегляд файлу

Тема. Тип Кишковопорожнинні, їх різноманітність.

         Загальна  характеристика, роль у  природі та значення для 

         людини.

         Лабораторна робота №3 «Вивчення будови прісноводної гідри».

Мета.

  • Ознайомити учнів з особливостями будови та процесами життєдіяльності Кишковопорожнинних.
  • Вивчити особливості зовнішньої будови гідри у зв’язку з середовищем існування.
  • Розвивати уміння порівнювати будову та процеси життєдіяльності багатоклітинних тварин.
  • Розвивати уміння порівнювати біологічне значення тварин на планеті та визначати їхню корисну та шкідливу роль;
  • Розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, уяву та спостережливість.
  • Виробляти вміння спостерігати за живими об’єктами, аналізувати та робити висновки та узагальнення.
  • Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища та сприяти природоохоронній діяльності.

Основні поняття і терміни. Багатоклітинність, губки, пори, фільтрація, ектодерма, ентодерма, мезоглея, радіальна симетрія, поліпи, медузи, щупальця, брунькування,  корал.

Обладнання. Підручник, епіграф, мультимедійні проекти, відеоролик, роздатковий матеріал, таблиці, малюнки, стікери-листочки.

Міжпредметні зв’язки. Географія, природознавство, інформатика, екологія, світова література, українська мова.

Тип уроку. Комбінований.

 

 

 

 

Хід уроку

Девіз уроку:

«Радість бачити і розуміти –

найкращий дар природи»

       (Ейнштейн)

І. Організація класу до уроку

- Сьогодні ми будемо діяти…

- Активно!

- Думати…

- Оперативно!

- Сперечатися…

- Доказово!

- Для всіх…

- Обов’язково!

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів

Емоційне налаштування на урок.

Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.

Перевірка домашнього завдання.

Інтерактивний метод «Мозковий штурм».

- За якою ознакою всі організми поділяються на два підцарства: Одноклітинні та Багатоклітинні? (за зовнішньою будовою)

- Чи може існувати самостійно одна клітина багатоклітинного організму? Чого?

- Чому губки вважаються найпримітивнішими багатоклітинними тваринами?  

( примітивні тварини, тому що тканини і органи у них не виражені, відносно менш складна будова, вузька спеціалізація, тісний взаємозв’язок між клітинами багатоклітинного організму, обмеженість можливої кількості поділів)

- Яких ви знаєте представників типу Губки, як вони розмножуються ?

Бодяга, кошик Венери, морські свердлильні кліони. В них є статеве розмноження і дві форми безстатевого: шляхом бічного брунькування, з якого розростається великий колоніальний організм і утворення маленьких внутрішніх брунечок, що здатні пережити несприятливі умови.

Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Інтерактивний метод «Асоціативна павутинка» (Додаток №1).

- Які асоціації викликає у вас слово «Багатоклітинні»?

Учень нашого класу, Балан В’ячеслав, минулого разу отримав випереджуюче домашнє завдання,підвести підсумок шляхом проектної діяльності з вивченої теми: «Загальна характеристика й різноманітність багатоклітинних тварин. Тип Губки»

Молодець, отримуєш оцінку високого рівня.

ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь та навичок учнів

Повідомлення теми й мети уроку.

Сьогодні ми продовжуємо вивчати під царство багатоклітинні тварини а саме тип Кишковопорожнинні. Ознайомимося з їх різноманітністю, значенням у природі та житті людини Тож   тема уроку: «Тип Кишковопорожнинні, їх різноманітність. Загальна характеристика, роль у  природі та значення для людини»

  • Ознайомимося з особливостями будови та процесами життєдіяльності Кишковопорожнинних.
  • Розглянемо особливості зовнішньої будови гідри у зв’язку з середовищем існування.
  • Виконаємо лабораторну роботу №3 «Вивчення будови прісноводної гідри»» 
  • Виховуватимемо бережливе ставлення до оточуючого середовища та будемо сприяти природоохоронній діяльності.

З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Вправа «Ваші очікування».

Озвучення очікуваних результатів роботи.

Девізом нашого уроку буде вислів Ейнштейна ( вислів написано на дошці): «Радість бачити і розуміти – найкращий дар природи» (Додаток №2). Усі ви можете бачити те, що вас оточує, а от щоб все зрозуміти, потрібно  багато працювати. Ніщо не дається легко, але коли людина досягає мети, відчуває справжню радість і задоволення від того, що їй вдалося це зробити. Отже вперед до досягнення нашої мети.

Кишковопорожнинні є багатоклітинними організмами з радіальною симетрією. Представлені одиночними або колоніальними формами, переважна більшість яких є хижаками.

Робота з підручником   

(Читання ланцюжком) Давайте ознайомимося з особливостями будови Кишковопорожнинних ст. 53

Існує дві основні життєві форми кишковопорожнинних — поліпи (ведуть прикріплений спосіб життя) і медузи (ведуть плаваючий спосіб життя).

Тіло кишковопорожнинних має форму мішка з одним отвором (ротовим), що оточене щупальцями.

Багато поліпів утворюють колонії й мають скелет з вапняку чи  рогової речовини, він виконує опорну й захисну функцію.

У тих випадках, коли в життєвому циклі кишковопорожнинних чергуються покоління медузи й поліпа, медуза виконує функцію поширення виду. У медуз значно більше розвинена мезоглея (вона забезпечує плавучість) і органи чуттів, які представлені світлочутливими вічками й органами рівноваги — статоцистами.

Всього відомо більше 10 тис. видів кишковопорожнинних.  Що об’єднує кілька класів  (Додаток №3)

Пропоную вам здійснити заочну екскурсію у  „Підводний світ кишковопорожнинних” (перегляд відео)

 

Різноманітність кишковопорожнинних в Україні незначна. У ставках, озерах і річках поширені кілька видів гідр,   також  трапляється медуза – краспедакуста, а у морях є три види медуз: аурелія, коренерот, і люценарія (або морський ліхтарик) та один вид актиній – актинія кінська.

Оскільки, рифові корали можуть існувати тільки в теплій воді за температури не нижче 20°С. тому й зустрічаються тільки у тропічних морях. Не живуть вони глибше, ніж 50м. Не терплять корали брудної і опрісненої води. Примхливі істоти .

Площа дна, яку займають у Світовому океані коралові утворення, становить не менше як 10 000 000 м2. Це майже територія Європи.

З уроків географії напевне всім відомий  Великий  Бар'єрний  риф , завдовжки 2 тисячі км., завширшки 11 км., який тягнеться вздовж північно-східного узбережжя Австралії (учень показує по карті,або  на  глобусі).

Уявіть собі, скільки мільярдів будівельників зводили його!

Учні нашого класу були об’єднані у три групи: літературознавці, біологи, мовознавці.

         Отже,слово надається «Літературознавцям».

Наша група, працювала в шкільній бібліотеці, де опрацьовуючи літературні джерела, знайшли багато різної    інформації про тип Кишковопорожнинні, проте, найбільше нас вразив опис підводних пейзажів з книги Рефлі про «Дива Великого Бар 'єрного рифу». Будь – ласка, послухайте уривок: 

 « Підводні коралові сади виглядають так, ніби за ними з любов'ю доглядали казкові феї. Порівняно з цими коралами, непоказним було все, що доводилося бачити раніше. Ніжні, стрункі коралові дерева і кущі, корали, які своїми контурами нагадували гігантські гриби або великі різнокольорові віяла. Коралові будови створюють повну ілюзію печер, гротів, буддійських храмів. Тут траплялися найдивніші поєднання тонів і фарб, світло-зелені стебла кущів закінчувалися рожево-червоними горбочками, які нагадували пуп'янки, готові розкритися, а жовті гілочки були вкриті блідо-голубими плямами і смугами ».

Дякуємо, молодці. Група «Біологи» , що ви підготували для нас цікавого?

Шановні присутні, дозвольте представити вашій увазі  демонстрацію гілочки поліпа. Подивімося ближче на одну гілочку такого підводного саду. Основа її тверда, складається з вапняку, на ній багато маленьких отворів і западин.

Живиться поліп планктоном і дрібними органічними рештками. З часом починає розмножуватися, і утворюється колонія, що складається із сотень і тисяч особин.

Коралові колонії невпинно тягнуться вгору, до поверхні води, до світла. Швидкість їх росту залежить не тільки від виду, а й від місцевих умов.

Після смерті скелет коралів вигорає, верхня частина колонії під впливом хвиль, і деяких живих організмів кришиться, утворюється пісок. А ось і коралові риби. Вони своїми зубами, як долотом, відламують гілки коралів, з'їдають м'які тіла коралових поліпів, а шматки скелета і вапнякові крихти виплювують.

Дякуємо, молодці.  Група «Мовознавці» чим здивуєте нас ви?

Мабуть не раз виручали відважних мореплавців, коралові острови. Тож нашим випереджаючим завданням було: дослідити за допомогою словників та іншої додаткової літератури: що таке — атоли, лагуни? Та «цікавинки» про них. Ми підготували повідомлення у вигляді презентації, дозвольте презентувати.

Дякуємо, молодці гарно підготували свої повідомлення, за що і отримуєте оцінки високого рівня.

Робота з підручником

Відкрийте підручники на ст.62,  попрацюємо з рубрикою «Коротко про головне».

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.

Лабораторна робота № 3

«Вивчення будови прісноводної гідри» (на постійних мікропрепаратах)

Мета: на прикладі прісноводної гідри ознайомитись із особливостями будови кишковопорожнинних, у висновках зазначити, які особливості будови поліпів є ознаками їх пристосованості до прикріпленого способу існування.

Обладнання та матеріали: постійні мікропрепарати гідри (повздовжній і поперечний перерізи), мікроскоп, інструктивна картка для виконання роботи, підручник.

Хід роботи

1. Розглянути зовнішню будову гідри.

2. Знайти передній і задній кінці тіла.

3. Розглянути щупальця, ротовий отвір, підошву.

4. З допомогою мікроскопа розглянути особливості будови зовнішнього і внутрішнього шарів тіла гідри.

5. Намалювати в зошиті схему будови прісноводної гідри і зробити відповідні позначення.

6. Зробити висновок і записати його в зошит.

Завдання 1.

Кожний з вас підготувався до виконання Л.Р.№3дома замалювали зовнішню будову прісноводної гідри, тож зробіть відповідні позначення

Завдання 2.

Ознайомимось з внутрішньою будовою прісноводної гідри за допомогою підручника, таблиць, схем. Зробимо позначення,заповнимо таблицю, оформимо висновки.

Особливості внутрішньої будови

Під час ембріонального розвитку формується два листки — ектодерма (зовнішній) і ентодерма (внутрішній). У кожному із шарів розташовується ряд спеціалізованих типів клітин. Між ними драглистий прошарок (мезоглея),

До складу ектодерми входять епітеліально-мускульні, жалкі (наявність цих клітин — характерна ознака типу) і проміжні (дають початок усім іншим типам клітин) клітини.

До складу ентодерми входять епітеліально-мускульні, травні, залозисті й проміжні (дають початок решті типів клітин) клітини.

У кишковопорожнинних наявне і внутрішньопорожнинне, і внутрішньоклітинне травлення. Кишкова порожнина проста або розділена на камери (у поліпів) або канали (у медуз).

Кишковопорожнинні можуть мати елементи скелета з кальцій карбонату. Спеціальних органів дихання немає. Газообмін шляхом дифузії здійснюється всією поверхнею тіла. Нервова система — дифузійного типу. Нервові клітини зірчастої форми розташовані безпосередньо під епітелієм. Вони з’єднуються один з одним відростками й утворюють єдину мережу. Розмножуються Кишковопорожнинні вегетативно (брунькуванням) або статевим способом.

Графічний диктант

Вкажіть правильну відповідь (так ""ні "^")(Додаток №4)

Самооцінювання учнів.

V. Підсумок уроку.

 Очікування результатів роботи.

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Закінчіть речення:

«Думаю, робота на уроці була цікавою й повчальною, тому що…».

Кишковопорожнинні – багатоклітинні тварини, у яких закладається два шари клітин, розмежованих мезоглеєю. Внаслідок диференціації клітин у них формуються примітивні тканини. Характерною є наявність кишкової порожнини. Завдяки нервовій системі вони здатні реагувати на подразнення зовнішнього середовища у вигляді рефлексів. Завдяки наявності проміжних клітин – регенерація.

Значення кишковопорожнинних:

  • входять до ланцюгів живлення;
  • гідра є представником наукових досліджень щодо регенерації.
  • вапняковий скелет коралових поліпів використовує людина;
  • червоний і чорний корали – ювелірні прикраси;
  • утворюють коралові острови – атоли;
  • актинії – фантастичні квіти морів;
  • отруйні медузи небезпечні для здоров’я.
  • З благородного корала роблять різні прикраси, більше 2 тис. років носять рожеві, червоні і чорні коралові намиста
  • вступають у симбіоз
  • використовуються у медицині і косметології
  • з решток утворюється кораловий пісок

Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Поаплодуємо собі за хорошу роботу.

VІ. Домашнє завдання.

Домашнє диференційоване завдання.

  • Прочитати підручник, урок 13-14 ст.53-63с.
  • Підготувати тестовий контроль знань на ст..63, а для високого рівня – розкрити питання
  • Скласти кросворд або чанйворд за темою «Кишковопорожнинні»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

 

«Асоціативна павутинка»

- Які асоціації викликає у вас слово «Багатоклітинні»?

 

 

 

Додаток №2

 

 Девізом уроку вислів Ейнштейна ( вислів написано на дошці):

 

 

 

 

 

 

Додаток №3

 

 

Додаток №4

Графічний диктант

Вкажіть правильну відповідь (так "*"ні "^")

  1. тіло Кишковопорожнинних складається з трьох шарів
  2. нервові клітини з’єднані між собою і утворюють плетиво
  3. їжа Кишковопорожнинних остаточно перетравлюються у кишковій порожнині
  4. Кишковопорожнинні мають двобічні симетрію
  5. у Кишковопорожнинних захисні функції виконують жалкі клітини
  6. нервові клітини розкидані по всьому організму, не з’єднана між собою
  7. у гідри остаточне перетравлення їжі внутрішньоклітинне
  8. процес регенерації забезпечують проміжні клітини
  9. у Кишковопорожнинних променева симетрія тіла
  10. гідра прісноводна не здатна розмножуватись вегетативно

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
12 січня 2022
Переглядів
1460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку