Тема. Тип Кишковопорожнинні, їх різноманітність.
Загальна характеристика, роль у природі та значення для
людини.
Лабораторна робота №3 «Вивчення будови прісноводної гідри».
Мета.
Основні поняття і терміни. Багатоклітинність, губки, пори, фільтрація, ектодерма, ентодерма, мезоглея, радіальна симетрія, поліпи, медузи, щупальця, брунькування, корал.
Обладнання. Підручник, епіграф, мультимедійні проекти, відеоролик, роздатковий матеріал, таблиці, малюнки, стікери-листочки.
Міжпредметні зв’язки. Географія, природознавство, інформатика, екологія, світова література, українська мова.
Тип уроку. Комбінований.
Хід уроку
Девіз уроку:
«Радість бачити і розуміти –
найкращий дар природи»
(Ейнштейн)
І. Організація класу до уроку
- Сьогодні ми будемо діяти…
- Активно!
- Думати…
- Оперативно!
- Сперечатися…
- Доказово!
- Для всіх…
- Обов’язково!
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів
Емоційне налаштування на урок.
Який настрій у вас? Зобразіть його на обличчі. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришами. Я дуже хотіла б, щоб такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.
Перевірка домашнього завдання.
Інтерактивний метод «Мозковий штурм».
- За якою ознакою всі організми поділяються на два підцарства: Одноклітинні та Багатоклітинні? (за зовнішньою будовою)
- Чи може існувати самостійно одна клітина багатоклітинного організму? Чого?
- Чому губки вважаються найпримітивнішими багатоклітинними тваринами?
( примітивні тварини, тому що тканини і органи у них не виражені, відносно менш складна будова, вузька спеціалізація, тісний взаємозв’язок між клітинами багатоклітинного організму, обмеженість можливої кількості поділів)
- Яких ви знаєте представників типу Губки, як вони розмножуються ?
Бодяга, кошик Венери, морські свердлильні кліони. В них є статеве розмноження і дві форми безстатевого: шляхом бічного брунькування, з якого розростається великий колоніальний організм і утворення маленьких внутрішніх брунечок, що здатні пережити несприятливі умови.
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Інтерактивний метод «Асоціативна павутинка» (Додаток №1).
- Які асоціації викликає у вас слово «Багатоклітинні»?
Учень нашого класу, Балан В’ячеслав, минулого разу отримав випереджуюче домашнє завдання,підвести підсумок шляхом проектної діяльності з вивченої теми: «Загальна характеристика й різноманітність багатоклітинних тварин. Тип Губки»
Молодець, отримуєш оцінку високого рівня.
ІІІ. Засвоєння нових знань, умінь та навичок учнів
Повідомлення теми й мети уроку.
Сьогодні ми продовжуємо вивчати під царство багатоклітинні тварини а саме тип Кишковопорожнинні. Ознайомимося з їх різноманітністю, значенням у природі та житті людини Тож тема уроку: «Тип Кишковопорожнинні, їх різноманітність. Загальна характеристика, роль у природі та значення для людини»
З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Вправа «Ваші очікування».
Озвучення очікуваних результатів роботи.
Девізом нашого уроку буде вислів Ейнштейна ( вислів написано на дошці): «Радість бачити і розуміти – найкращий дар природи» (Додаток №2). Усі ви можете бачити те, що вас оточує, а от щоб все зрозуміти, потрібно багато працювати. Ніщо не дається легко, але коли людина досягає мети, відчуває справжню радість і задоволення від того, що їй вдалося це зробити. Отже вперед до досягнення нашої мети.
Робота з підручником
(Читання ланцюжком) Давайте ознайомимося з особливостями будови Кишковопорожнинних ст. 53
Існує дві основні життєві форми кишковопорожнинних — поліпи (ведуть прикріплений спосіб життя) і медузи (ведуть плаваючий спосіб життя).
Тіло кишковопорожнинних має форму мішка з одним отвором (ротовим), що оточене щупальцями.
Багато поліпів утворюють колонії й мають скелет з вапняку чи рогової речовини, він виконує опорну й захисну функцію.
У тих випадках, коли в життєвому циклі кишковопорожнинних чергуються покоління медузи й поліпа, медуза виконує функцію поширення виду. У медуз значно більше розвинена мезоглея (вона забезпечує плавучість) і органи чуттів, які представлені світлочутливими вічками й органами рівноваги — статоцистами.
Всього відомо більше 10 тис. видів кишковопорожнинних. Що об’єднує кілька класів (Додаток №3)
Пропоную вам здійснити заочну екскурсію у „Підводний світ кишковопорожнинних” (перегляд відео)
Різноманітність кишковопорожнинних в Україні незначна. У ставках, озерах і річках поширені кілька видів гідр, також трапляється медуза – краспедакуста, а у морях є три види медуз: аурелія, коренерот, і люценарія (або морський ліхтарик) та один вид актиній – актинія кінська.
Оскільки, рифові корали можуть існувати тільки в теплій воді за температури не нижче 20°С. тому й зустрічаються тільки у тропічних морях. Не живуть вони глибше, ніж 50м. Не терплять корали брудної і опрісненої води. Примхливі істоти .
Площа дна, яку займають у Світовому океані коралові утворення, становить не менше як 10 000 000 м2. Це майже територія Європи.
З уроків географії напевне всім відомий Великий Бар'єрний риф , завдовжки 2 тисячі км., завширшки 11 км., який тягнеться вздовж північно-східного узбережжя Австралії (учень показує по карті,або на глобусі).
Уявіть собі, скільки мільярдів будівельників зводили його!
Учні нашого класу були об’єднані у три групи: літературознавці, біологи, мовознавці.
Отже,слово надається «Літературознавцям».
Наша група, працювала в шкільній бібліотеці, де опрацьовуючи літературні джерела, знайшли багато різної інформації про тип Кишковопорожнинні, проте, найбільше нас вразив опис підводних пейзажів з книги Рефлі про «Дива Великого Бар 'єрного рифу». Будь – ласка, послухайте уривок:
« Підводні коралові сади виглядають так, ніби за ними з любов'ю доглядали казкові феї. Порівняно з цими коралами, непоказним було все, що доводилося бачити раніше. Ніжні, стрункі коралові дерева і кущі, корали, які своїми контурами нагадували гігантські гриби або великі різнокольорові віяла. Коралові будови створюють повну ілюзію печер, гротів, буддійських храмів. Тут траплялися найдивніші поєднання тонів і фарб, світло-зелені стебла кущів закінчувалися рожево-червоними горбочками, які нагадували пуп'янки, готові розкритися, а жовті гілочки були вкриті блідо-голубими плямами і смугами ».
Дякуємо, молодці. Група «Біологи» , що ви підготували для нас цікавого?
Шановні присутні, дозвольте представити вашій увазі демонстрацію гілочки поліпа. Подивімося ближче на одну гілочку такого підводного саду. Основа її тверда, складається з вапняку, на ній багато маленьких отворів і западин.
Живиться поліп планктоном і дрібними органічними рештками. З часом починає розмножуватися, і утворюється колонія, що складається із сотень і тисяч особин.
Коралові колонії невпинно тягнуться вгору, до поверхні води, до світла. Швидкість їх росту залежить не тільки від виду, а й від місцевих умов.
Після смерті скелет коралів вигорає, верхня частина колонії під впливом хвиль, і деяких живих організмів кришиться, утворюється пісок. А ось і коралові риби. Вони своїми зубами, як долотом, відламують гілки коралів, з'їдають м'які тіла коралових поліпів, а шматки скелета і вапнякові крихти виплювують.
Дякуємо, молодці. Група «Мовознавці» чим здивуєте нас ви?
Мабуть не раз виручали відважних мореплавців, коралові острови. Тож нашим випереджаючим завданням було: дослідити за допомогою словників та іншої додаткової літератури: що таке — атоли, лагуни? Та «цікавинки» про них. Ми підготували повідомлення у вигляді презентації, дозвольте презентувати.
Дякуємо, молодці гарно підготували свої повідомлення, за що і отримуєте оцінки високого рівня.
Робота з підручником
Відкрийте підручники на ст.62, попрацюємо з рубрикою «Коротко про головне».
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
«Вивчення будови прісноводної гідри» (на постійних мікропрепаратах)
Мета: на прикладі прісноводної гідри ознайомитись із особливостями будови кишковопорожнинних, у висновках зазначити, які особливості будови поліпів є ознаками їх пристосованості до прикріпленого способу існування.
Обладнання та матеріали: постійні мікропрепарати гідри (повздовжній і поперечний перерізи), мікроскоп, інструктивна картка для виконання роботи, підручник.
1. Розглянути зовнішню будову гідри.
2. Знайти передній і задній кінці тіла.
3. Розглянути щупальця, ротовий отвір, підошву.
4. З допомогою мікроскопа розглянути особливості будови зовнішнього і внутрішнього шарів тіла гідри.
5. Намалювати в зошиті схему будови прісноводної гідри і зробити відповідні позначення.
6. Зробити висновок і записати його в зошит.
Кожний з вас підготувався до виконання Л.Р.№3дома замалювали зовнішню будову прісноводної гідри, тож зробіть відповідні позначення
Завдання 2.
Ознайомимось з внутрішньою будовою прісноводної гідри за допомогою підручника, таблиць, схем. Зробимо позначення,заповнимо таблицю, оформимо висновки.
Особливості внутрішньої будови
Під час ембріонального розвитку формується два листки — ектодерма (зовнішній) і ентодерма (внутрішній). У кожному із шарів розташовується ряд спеціалізованих типів клітин. Між ними драглистий прошарок (мезоглея),
До складу ектодерми входять епітеліально-мускульні, жалкі (наявність цих клітин — характерна ознака типу) і проміжні (дають початок усім іншим типам клітин) клітини.
До складу ентодерми входять епітеліально-мускульні, травні, залозисті й проміжні (дають початок решті типів клітин) клітини.
У кишковопорожнинних наявне і внутрішньопорожнинне, і внутрішньоклітинне травлення. Кишкова порожнина проста або розділена на камери (у поліпів) або канали (у медуз).
Кишковопорожнинні можуть мати елементи скелета з кальцій карбонату. Спеціальних органів дихання немає. Газообмін шляхом дифузії здійснюється всією поверхнею тіла. Нервова система — дифузійного типу. Нервові клітини зірчастої форми розташовані безпосередньо під епітелієм. Вони з’єднуються один з одним відростками й утворюють єдину мережу. Розмножуються Кишковопорожнинні вегетативно (брунькуванням) або статевим способом.
Графічний диктант
Вкажіть правильну відповідь (так "–"ні "^")(Додаток №4)
Самооцінювання учнів.
V. Підсумок уроку.
Очікування результатів роботи.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
Закінчіть речення:
«Думаю, робота на уроці була цікавою й повчальною, тому що…».
Кишковопорожнинні – багатоклітинні тварини, у яких закладається два шари клітин, розмежованих мезоглеєю. Внаслідок диференціації клітин у них формуються примітивні тканини. Характерною є наявність кишкової порожнини. Завдяки нервовій системі вони здатні реагувати на подразнення зовнішнього середовища у вигляді рефлексів. Завдяки наявності проміжних клітин – регенерація.
Значення кишковопорожнинних:
Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! Поаплодуємо собі за хорошу роботу.
VІ. Домашнє завдання.
Домашнє диференційоване завдання.
Додаток №1
«Асоціативна павутинка»
- Які асоціації викликає у вас слово «Багатоклітинні»?
Додаток №2
Девізом уроку вислів Ейнштейна ( вислів написано на дошці):
Додаток №3
Додаток №4
Графічний диктант
Вкажіть правильну відповідь (так "*"ні "^")