Урок "Типи постембріонального розвитку у тварин."

Про матеріал
Методична розробка уроку, в якій описано вивчення типів постембріонального розвитку тварин, розвиток з повним та неповним перетворенням, вивчається явище ембріонізації, біологічне значення метаморфозу та регуляція постембріонального розвитку. Наводяться вправи до даної теми. Розробку можна використати при очному та дистанційному навчанні.
Перегляд файлу

image

Уроки 161 – 162   Біологія  Профільний рівень

Тема: Типи постембріонального розвитку  у тварин. Прямий розвиток. Поняття ембріонізації. Розвиток  з повним та неповним перетворенням. Біологічне значення метаморфозу. Регуляція постембріонального розвитку.

Мета: - вивчити типи постембріонального розвитку у тварин; розглянути    поняття «життєвий  цикл», прості та складні життєві цикли; явище ембріонізації та біологічне значення метаморфозу; ознайомити учнів з регуляцією постембріонального розвитку у тварин;

-         розвивати  пізнавальний інтерес, логічне мислення, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, вдосконалювати вміння групової роботи;

-         виховувати чесність, працелюбність, увагу, терпимість, повагу до однокласників та вчителя.

Очікувані результати навчання:

Знаннєвий компонент: 

Оперує термінами та поняттями: постембріональний  розвиток,   прямий розвиток, непрямий розвиток, ембріонізація, метаморфоз; Наводить приклади: яйценародження, яйцеживонародження, справжнього народження,  організмів з прямим розвитком та метаморфозом;

Пояснює: значення непрямого розвитку для особини та виду; Характеризує:постембріональний розвиток у тварин. Діяльнісний компонент:

Описує: прямий розвиток, розвиток з перетворенням; Ілюструє: схему розвитку організмів з повним та неповним перетворенням;

Порівнює за вказаними ознаками: прямий та непрямий розвиток, життєві цикли хребетних та безхребетних тварин;

Аналізує: біологічне значення явища взаємодії частин зародка; Застосовує знання: для формування здорового способу життя.

Ціннісний компонент: 

Цінує:отриманні знання для розуміння здорового способу життя з метою збереження репродуктивного здоров’я.

Підручник:

Задорожний К.М.

Біологія і екологія (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М.Задорожний, О.М.Утєвська. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. –

240с. : іл..

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 Поміркуйте!  Складний життєвий цикл комах з повним перетворенням потребує наявності стадії лялечки, на якій комахи є більш вразливими. Які переваги їх складного життєвого циклу компенсують цю незручність?

Згадайте!  

       Постембріональний розвиток 

       Імаго

       Життєвий цикл 

       Личинка

 image 

 

ІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності.

Чим відрізняються наступні організми: дятел, дощовий черв, травневий хрущ, річковий окунь, ставковик та медузи?

 

ІІІ. Вивчення нової теми.

Опрацьовуємо параграф 104

Презентація  за посиланням: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temupostembrionalnij-rozvitok-zittevi-cikli-282425.html

 

1. Постембріональний розвиток тварин

Постембріональний розвиток — період онтогенезу після народження або виходу із зародкових оболонок до настання статевої зрілості. У цей період відбуваються:

  ріст ,

  розвиток організму,

  диференціювання тканин і органів. 

Регуляція постембріонального розвитку здійснюється за допомогою гормонів. Постембріональний розвиток тварин може бути:

  прямим;

  супроводжуватися перетворенням — метаморфозом .

-                     За умови прямого розвитку новонароджені тварини мають усі основні риси організації дорослої особини й відрізняються меншими розмірами і недостатньо розвиненими статевими залозами.

-                     У випадку розвитку з перетворенням з яйця виходить личинка, зазвичай влаштована набагато простіше за дорослий організм. Але вона має спеціальні личинкові органи, які відсутні в дорослому стані. • розвиток з неповним перетворенням;

• розвиток з повним  перетворенням.

 

2.   Життєвий цикл

Життєвий цикл — це період між однаковими фазами розвитку двох або більшої кількості послідовних поколінь. Тривалість життєвого циклу в різних організмів може бути різною.

 

3.   Прості й складні життєві цикли

Розрізняють прості й складні життєві цикли. 

*                    Простий життєвий цикл — це цикл, у якому всі покоління не відрізняються одне від одного. Прості життєві цикли характерні для гідри, річкового рака, павука-хрестовика, плазунів, птахів, ссавців.

*                    Складні життєві цикли супроводжуються закономірним чергуванням різних поколінь або складними перетвореннями організму під час розвитку.

А) у деяких водоростей (бурих, червоних) чергується статеве покоління, переважно гаплоїдне, з нестатевим, переважно диплоїдним. 

Б) у плоских червів — сисунів, у деяких членистоногих — попелиць, дафній  у життєвому циклі чергуються покоління, які розмножуються статевим способом і партеногенетично.

Біологічне значення: Чергування поколінь, які розмножуються різними способами (статевим і нестатевим, статевим і партеногенетично), збільшує мінливість, яка забезпечує здатність виду жити в різних умовах середовища й швидко реагувати на їхні зміни.

4.   Прямий розвиток відбувається внаслідок ембріонізації.

 Ембріонізація — це явище, коли ембріональний період подовжується завдяки живленню ембріона ресурсами материнського організму (плацентарні ссавці, деякі хрящові риби) або запасними поживними речовинами яйця (плазуни, птахи).

Результатом ембріонізації є народження особини на високому ступені розвитку, що зменшує її вразливість до чинників зовнішнього середовища. У плацентарних ссавців, деяких сумчастих, акул, скорпіонів одна із зародкових оболонок зростається зі стінками розширеної частини яйцепроводів (матки) таким чином, що через кров матері до зародка потрапляють поживні речовини та кисень, а виводяться продукти обміну та вуглекислий газ. Появу на світ такого зародка називають справжнім живонародженням. Якщо зародок розвивається за рахунок запасних поживних речовин яйця всередині материнського організму і звільняється від яйцевих оболонок ще в жіночих статевих ходах, це називається яйцеживонародженням(деякі ящірки, змії, акваріумні рибки). Коли зародок розвивається в яйці поза материнським організмом і виходить з нього в довкілля, таке явище дістало назву яйценародження (більшість плазунів, птахів, першозвірі, членистоногі, кишковопорожнинні тощо). Схема 

image

        

 

 

 

5.   Біологічне значення метаморфозу.

 Непрямий тип розвитку забезпечує кілька важливих біологічних функцій, які сприяють існуванню виду .

Живильна функція. На певній фазі розвитку тварина отримує найбільше поживних речовин, потрібних для завершення розвитку. У комах цю функцію здійснює личинка (так, гусінь метеликів за час свого розвитку може збільшувати масу тіла в 10 000 разів і більше). Дорослі комахи, як вам відомо, не ростуть і живляться тільки для підтримання обміну речовин чи розвитку статевих продуктів, а деякі не живляться взагалі, використовуючи запаси поживних речовин, накопичені личинкою (наприклад, одноденки, шовковичний шовкопряд, оводи).

Раціональне використання ресурсів. Різні фази розвитку часто розділені просторово, як за способом, так і об'єктами живлення. Так удається уникнути надмірного зростання густоти популяції, що могло б призвести до виснаження ресурсів, необхідних для існування виду. Це явище спостерігають у комах, які розвиваються з повним перетворенням, прохідних риб, паразитичних організмів, цикл розвитку яких пов'язаний зі зміною хазяїв, земноводних тощо.

Функція розселення. Личинки багатьох тварин, які ведуть малорухомий чи прикріплений спосіб життя (губки, коралові поліпи, двостулкові молюски, ланцетники, вусоногі ракоподібні тощо), здатні активно чи пасивно (за допомогою течій, вітру, інших організмів) розселюватись, забезпечуючи поширення виду.

Забезпечення зараження хазяїв. Личинки паразитичних видів потрапляють різними шляхами в організм хазяїна. Так, з їжею потрапляють в організм людини личинки котячого сисуна, ціп'яків, стьожка широкого, трихінели; з водою - печінкового сисуна; через шкіру - анкілостоми тощо. В організмі хазяїна вони мігрують до певних тканин чи органів, де завершується їхній розвиток

5) Заповнення таблиці Таблиця 1.

Групи тварин, які мають прямий розвиток

Групи тварин, які мають непрямий розвиток

 

 

 

 

 

 

 

 

                     

6. Регуляція постембріонального розвитку здійснюється за допомогою гормонів. Суттєво впливати на розвиток можуть умови існування (температура середовища, наявність поживних речовин тощо).

ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь учнів.

Вправа 1.Постембріогенез.

image

Вправа 2. Життєвий цикл хламідомонади.

          А. Внеси цифри до схеми: 1 – статеве розмноження,

2                    – нестатеве розмноження

3                    – хламідомонада

4                    – зооспора,

5                    – зигота,

6                    – запліднення, 

7                    – утворення гамет,

8                    – мейотичний поділ,            9 – мітотичний поділ

 

Б. Підкресли правильну відповідь:

Життєвий цикл хламідомонади:

ü  Простий з переважанням галоїдної форми;

ü  Простий з переважанням диплоїдної форми;

ü  Складний із чергуванням поколінь;

ü  Складний без чергування поколінь;

 

image

Вправа 3. Життєвий цикл коловертки. А)Закресли в схемі непотрібне:

image

Б. Вкажи на схемі цифрами

1   – самиця коловертки,

2   – самець коловертки,

3   – партеногенетичне яйце,

4   – сперматозоїд,

image

Для довідки: Життєвий цикл коловерток (з Кутикової):

А - аміктична самка; М- міктична самка ; Б - самець; n - гаплоїдний набір хромосом; 2n - диплоїдний набір хромосом;

1,2- партеногенетичне та двостатеве розмноження, відповідно.

Вправа 4. Розвиток комах з повним та неповним перетворенням. https://learningapps.org/7969275

Вправа 5. Робота з Т-схемою.

image Я знав до цього уроку              Я дізнався , що …

Д/З: опрацювати ⸹104, скласти тестове завдання за власним вибором.

pdf
Додано
6 липня 2023
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку