Урок "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску." фізика 7 клас подано у формі активного навчання з використанням методики "Знаю/Хочу дізнатися//Дізнався", що сприяє активізації роботи дітей у класі та вчить їх працювати в команді і приймати критичні рішення самостійно.
Вчитель фізики та математики Шнипоркова Світлана Леонідівна
Вища категорія.
Вільхуватська ЗОШ І – ІІ ступенів
Гряківська ЗОШ І- ІІІ ступенів
Чутівського району Полтавської області
Урок фізики 7 клас
Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску
Мета:
Сформувати в учнів уявлення про тиск, навчитися встановлювати залежність між p, F та S і розрізняти поняття «тиск» і «сила тиску». Сформувати практичні навички застосування знань про тиск. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати. Виховувати пізнавальний інтерес і такі якості як самостійність, працелюбність, почуття колективізму.
Тип уроку. Урок вивчення нового навчального матеріалу .
Для того, щоб удосконалювати розум,
треба більше розмірковувати, ніж заучувати.
(Р.Декарт)
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Аналіз контрольної роботи.
Вчитель аналізує результати контрольної роботи.
3.Актуалізація опорних знань.
Для проведення сьогоднішнього уроку ми розділимося на групи. Кожна з них пригадає:
1 група
1. Приклади дії одного тіла на інші.
2. Яка фізична величина характеризує цю дію?
2 група
3 група
4 група
Через 1-2 хвилини групи по черзі відповідають на поставлені запитання.
4.Мотивація навчальної діяльності
Коли ми з вами вводили поняття «сили» то говорили, що результат дії сили залежить від трьох факторів: точки прикладання, числового значення і напряму.
Запитання до учнів класу:
Як ви думаєте, чи може результат дії сили залежати ще від чогось?
Саме про те, від чого ще залежить результат дії сили ми і поговоримо сьогодні на уроці.
Тема: Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску.
5. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Метод «Прогнозування»
Діти! Подумайте і скажіть, про що на вашу думку, ми будемо говорити протягом уроку? Що ви вже знаєте про тиск зі свого життя? Що б ви хотіли дізнатися про тиск?
Кожна група готує список запитань(2-3 хвилини).
Метод «Ажурна пилка»
А тепер з кожної команди учень № 1 переходить в команду поруч за часовою стрілкою, учень № 2 переходить в команду через одну, учень №3 в команду через дві позиції. Учень №4 залишається на місці.
Новоутворені команди знайомляться з питаннями своїх товаришів з інших команд і виробляють спільний список запитань.
Учитель на дошці малює таблицю, яку будемо заповнювати протягом уроку і починає записувати запитання учнів.
Що знаємо? |
Що ми хочемо дізнатися? |
Що ми дізналися? |
Тиск виникає там, де «тиснуть», тобто де діють із певною силою. |
Що таке тиск? |
|
Тиск можна збільшувати і зменшувати |
Як позначається тиск? |
|
|
Які одиниці вимірювання тиску? |
|
|
Як можна порахувати тиск? |
|
|
Що таке сила тиску? |
|
|
Від чого залежить величина тиску? |
|
|
Що потрібно зробити, щоб зменшити тиск, якщо сила буде незмінною? |
|
|
Що потрібно зробити, щоб збільшити тиск, якщо сила буде незмінною? |
|
|
Приклади врахування значень тиску у різних випадках. |
|
Запитання учням класу.
Спостереження 1. Пригадайте, як взимку ми пореміщуємося по снігу?
А що нам полегшить рух по пухкому сніговому покриву?
Так, звичайно, лижі. Серед народів, що живуть на полярній частині планети Земля є свої хитрощі: сани, снігоступи, снігоходи. У чому ж секрет? У тому, що люди навчилися штучно збільшувати площу опори ніг. На лижах або без лиж людина діє на сніг з тією самою силою, що дорівнює її вазі. Проте дія цієї сили в обох випадках не однакова, бо різна площа поверхні, на яку тисне людина на лижах і без них. Наведені приклади доводять, що результат дії сили залежить і від того, яка сила діє на одиницю площі поверхні.
Висновок: дія сили різна і залежить не тільки від її значення, а й від площі поверхні, на яку вона діє.
Обрахунки показують, що площа поверхні лижі в середньому майже в 20 разів більша за площу підошви черевика. Стоячи на лижах, людина на кожен квадратний сантиметр площі поверхні снігу діє силою, що в 20 разів менша, ніж стоячи на снігу без лиж.
Спостереження 2.
Легковий автомобіль, на відміну від гусеничного трактора або болотохода, не може проїхати по болотистій місцевості, хоча його вага набагато менша від ваги трактора. Розглянувши колеса легкового автомобіля і гусениці трактора, можна пересвідчитися в тому, що площа поверхні гусениць набагато більша, ніж коліс.
У розглянутих прикладах значення мала сила, що діє перпендикулярно до поверхні тіла. Таку силу називають силою тиску.
Величину, що визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє, називають тиском.
Тиск позначають малою латинською літерою р. Отже, щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто:
Одиницею тиску є 1 Паскаль
Знаючи тиск, можна визначити силу тиску, що діє на поверхню тіла.
Сила тиску дорівнює добутку тиску й площі поверхні:
Метод «Читання в парі»
Зараз ми будемо читати текст, у якому розповідається про різноманіття тисків у нашому житті. Перш ніж ми почнемо читати, давайте пригадаємо запитання, які в нас з’явилися, і подивимося, чи не зможемо ми знайти відповіді на них під час читання тексту.
Я хочу, щоб ви прочитали текст за допомогою особливого методу «Читання в парі». Отже, один партнер читає абзац і узагальнює його. А інший партнер задає питання зі змісту цього абзацу. Я вам зараз це продемонструю.
Учитель наводить приклад роботи з текстом
Текст для опрацювання
«Усім добре відомо, що під час шиття голкою швачки користуються наперстком. Голку роблять дуже гострою, щоб помірною силою пальців створювати великий тиск на тканинуі проколювати її. Але під час натискання пальця на голку вона з такою самою силою тисне на палець. Кінець голки з боку вушка роблять притупленим, але під час роботи тиск на шкіру пальця може бути дуже великим, достатнім, щоб її поранити. Металевий наперсток надійно захищає палець.
Чому подушка м’яка? Чому зручно лежати на перині або на надувному матраці, а лежати на дошках або твердій поверхні незручно? Виявляється, почуття м’якості або твердості залежить не від властивостей матеріалу, а від значення тиску на поверхню тіла. Зробимо невеликі розрахунки. Будемо вважати, що маса дорослої людини дорівнює 60 кг, що відповідає вазі приблизно 600 Н, а поверхня тіла 2 м2 . Якщо людина лежить у ліжку на перині, яка прогинається ініби охоплює тіло, з нею стикається приблизно чверть усієї поверхні тіла, тобто 0,5 м2 . За підрахунками такі дані відповідають тиску 1200 Па. А якщо людина ляже на тверду поверхню, то площа стикання становитеме близько 0,01 м2 . Це відповідає тиску 60 000 Па, тобто тиск тіла на тверду поверхню більший у 50 разів, звідси йнезручності.
У різноманітних галузях сучасної техніки доводиться розв’язувати завдання щодо одержання високих тисків, зниження тиску або збереження його в заданих умовах. Проблема тиску відіграє важливу роль на транспорті. Залізниці й дороги мають надійно витримувати тиск різних транспортних засобів. Цього досягають, зменшуючи вагу транспортних засобів і збільшуючи їх площу опори.
Колеса легкового автомобіля чинять на дорогу тиск близько 300 кПа. Щоб зменшити тиск на дорогу вантажних автомобілів, їх роблять багатовісними, з колесами великого діаметра, використовують гусениці. Так, тиск, що створює сучасний трактор, вага якого сотні тисяч ньютонів, дорівнює 27 кПа. Це в 1,5 раза більше від тиску, який чинить на дорогу людина вагою 600 Н. За допомогою надзвичайно тонкого інструмента - жала - оса створює тиск, сумірний з тиском під час вибуху (33 000 000 000 Па).»
Вчитель рухається від однієї пари до іншої і слухає, як учні узагальнюють абзаци й задають до них питання. Якщо він бачить, що учні розуміють, що вони роблять, він дає їм можливість продовжувати роботу. Якщо він бачить, що тому або іншому учневі необхідно допомогти зробити узагальнення або придумати питання для прояснення змісту, він втручається й пропонує свою допомогу. Якщо вчитель виявляє, що допомога потрібна багатьом учням, він привертає увагу всього класу й нагадує всім, як потрібно узагальнювати і як задавати питання.
Після опрацювання текста
А зараз давайте подивимось, чого ми дізналися з цієї статті. Спочатку мені цікаво подивитися, чи знайшли ми відповіді на наші питання. Будь ласка, об'єднаєтеся в пари, прочитайте питання зі стовпчика «Хочемо дізнатися» і подивиться, чи знайшли ви відповіді на них. Я даю вам на це дві хвилини.
Через дві хвилини вчитель просить учнів почати давати відповіді.
Що знаємо? |
Що ми хочемо дізнатися? |
Що ми дізналися? |
Тиск виникає там, де «тиснуть», тобто де діють із певною силою. |
Що таке тиск? |
Тиск – це фізична величина, яка визначається відношенням значення сили тиску до площі поверхні, на яку вона діє . |
Тиск можна збільшувати і зменшувати |
Як позначається тиск? |
Тиск позначають малою латинською літерою р |
|
Які одиниці вимірювання тиску? |
Одиницею тиску є 1 Паскаль |
|
Як можна порахувати тиск? |
Щоб визначити тиск р, треба силу F, яка діє перпендикулярно до поверхні, поділити на площу цієї поверхні S, тобто: |
|
Що таке сила тиску? |
Сила тиску дорівнює добутку тиску й площі поверхні:
|
|
Від чого залежить величина тиску? |
Тиск залежить не тільки від значення сили, а й від площі поверхні, на яку вона діє. |
|
Що потрібно зробити, щоб зменшити тиск, якщо сила буде незмінною? |
Якщо сила тиску незмінна, то для зменшення тиску потрібно збільшити площу опори. |
|
Що потрібно зробити, щоб збільшити тиск, якщо сила буде незмінною? |
Якщо сила тиску незмінна, то для збільшення тиску потрібно зменшити площу опори. |
|
Приклади врахування значень тиску у різних випадках. |
|
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Людина масою 90 кг стоїть на лижах, які мають довжину 1,8 м і ширину 10 см. Який тиск людина створює на сніг?
Дано: Розв’язання: F = P = mg = 90кг •10 = 900H
m = 90 кг S = a ∙ b = 1,8 м ∙ 0,1 м = 0,18 м2
g = 10 н/кг
а = 1,8 м p = = = 5000 (Па) = 5 (кПа)
в = 10 см = 0,1 м
p - ? Відповідь: людина створює на сніг тиск 5 кПа
7. Підсумок уроку.
Фронтальне опитування:
Вчитель виставляє оцінки учням.
Рефлексія. ( Метод «Рюкзак»)
Вчитель: Наш урок добігає кінця. А зараз я пропоную вам зібрати «рюкзак», щоб узяти в дорогу знання , вміння, настрій від сьогоднішнього уроку, вивчене на уроці для використання в житті. На столі у кожної групи є конверт, в якому знаходяться паперові зошити, лінійки, ручки, блокноти на яких ви стисло запишете продовження запропонованих речень та вкладете у рюкзак, який ви бачите на дошці.
(Учні записують продовження запропонованих речень та виходять до дошки, озвучують написане та заповнюють рюкзак)
- На уроці мені сподобалось…
- Урок важливий, тому що…
- Знання, отримані на уроці знадобляться мені…
- Я отримала гарну оцінку, тому що…
- Тепер я знаю…
- Тепер я вмію…
- Я досяг(ла) успіху, тому що…
- Мій настрій…
8. Домашнє завдання.
Список використаної літератури