Урок "Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції"

Про матеріал

Розширити й поглибити знання учнів про транспорт речовин у тварин, типи кровоносних систем, функції крові; сформувати знання про склад крові; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння знаходити взаємозв'язки між будовою і функціями органів та систем органів

Перегляд файлу

Дата ___/____/____ Клас 7                Урок №  

Тема. Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи.
Кров, її основні функції

Мета уроку: розширити й поглибити знання учнів про транспорт речовин у тварин, типи кровоносних систем, функції крові; сформувати знання про склад крові; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння знаходити взаємозв’язки між будовою і функціями органів та систем органів; виховувати любов до природи.

Обладнання: таблиці, малюнки

Тип уроку: комбінований.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Очікувані результати: учні називають органи кровообігу тварин; характеризують транспорт речовин у тварин різних груп; пояснюють значення транспорту речовин для організму; уміють визначати тип кровоносної системи; порівнюють замкнену і незамкнену кровоносну системи.

Наскрізна лінія: Екологічна безпека та сталий розвиток

ХІД УРОКУ

1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

1. Дихання, під час якого використовується кисень,— … (аеробне).

2. Дихання, під час якого не використовується кисень,— … (анаеробне).

3. Дихання одноклітинних тварин здійснюється через … (поверхню клітини).

4. Багатоклітинні організми, які не мають органів дихання,— це … (дощові черви).

5. Органи дихання комах — … (трахеї).

6. До повітроносних шляхів ссавців належать … (носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи).

7. Для птахів характерне (подвійне) дихання.

2.2. «Коло ідей».

— Чому акули в неволі стають «сонними» і часто гинуть? (У більшості видів акул немає механізму прокачування води через зябра. Щоб з водою надходив кисень, рибі необхідно швидко рухатися.)

2.3. «Бліцопитування».

1. Що таке дихання?

2. Чим відрізняються аеробні організми від анаеробних?

3. Які органи дихання притаманні сухопутним тваринам?

4. Які особливості дихання амфібій?

5. У чому полягають особливості дихання птахів?

 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Погляньте на карту нашої прекрасної країни. В усі напрямки її перетинають певні лінії зв’язку, різні транспортні магістралі.

А спробуйте уявити нашу державу без цих ліній, без комунікацій? Чи змогла б вона існувати? Чому? (Розмірковування учнів).

Як не може існувати держава без транспортних “артерій”, так не можуть існувати тварини без руху рідин(крові) по всьому організму. Цей рух забезпечує судинна система.

— Як транспортуються речовини в більшості тварин?

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Транспорт речовин у тварин. Розповідь учителя

Майже всі тварини мають спеціальну систему для транспорту та розподілення речовин в організмі. Виняток становлять кишковопорожнинні, плоскі та круглі черви. Усередині тіла цих тварин речовини долають незначні відстані і можуть транспортуватися шляхом дифузії.

Зі збільшенням розмірів тіла і складності будови збільшується й кількість речовин, що потрапляють до організму. Відстані, що доводиться проходити речовинам, також збільшуються, і для їх розподілу вже недостатньо простої дифузії. У зв’язку із цим у процесі еволюції у тварин сформувалася кровоносна система.

Запитання до учнів:

— Що таке кровоносна система? (Це система судин, по яких циркулюють рідини.)

У тварин різних груп розвинулися різні за організацією типи кровоносної системи. Але в них можна виділити основні елементи, які виконують у всіх тварин подібні функції.

Завдання для учнів:

— Назвіть основні елементи кровоносної системи тварин.

Основними елементами кровоносної системи є серце (або орган, який його замінює) і судини (капіляри, вени й артерії).

Артерії — це судини, по яких кров рухається від серця, а вени — це судини, по яких кров рухається до серця.

— Яка кров називається венозною, а яка — артеріальною?

Артеріальна кров насичена киснем, а венозна — вуглекислим газом.

2. Незамкнена та замкнена кровоносна системи. Розповідь учителя

Кров приводиться в рух скороченнями серця і циркулює судинами.

Якщо кров рухається в організмі тварини тільки по кровоносних судинах, то говорять про замкнену кровоносну систему, а коли частково по судинах, а частково по порожнинах тіла — то говорять про незамкнену кровоносну систему.

Завдання для учнів:

— Розгляньте кровоносні системи тварин, зображених на малюнку. Установіть тип кровоносної системи, притаманний кожній тварині.

У хребетних тварин (птахів, амфібій, ссавців), а також у кільчастих червів кровоносна система замкнена, а у членистоногих (ракоподібних), молюсків кровоносна система незамкнена.

Заповнення таблиці

Порівняльна характеристика незамкненої і замкненої кровоносної систем

Ознаки для порівняння

Незамкнена кровоносна система

Замкнена кровоносна система

Кровоносні судини

Перериваються

Не перериваються (цілісні)

Рідина, що циркулює

Гемолімфа

Кров

Приклади тварин

Молюски, членистоногі

Кільчасті черви, хребетні тварини

Безхребетним тваринам притаманні обидва типи кровоносної системи, а от хребетним тваринам — лише один — замкнена кровоносна система.

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення кровоносних систем різних тварин. Установіть, скільки кіл кровообігу для них характерно.

http://im2-tub-ua.yandex.net/i?id=50d69d7d99453caa36f96de8ae49fcf4-48-144&n=21

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDt0z4C6_KJfzrRUl4uJGhSMSf3S-hnsiA5REece8gj0hpOp_CGg

Запитання до учнів:

— Скільки камер є в серці риб, амфібій, рептилій, птахів та ссавців?

3. Кров, її основні функції. Розповідь учителя

Кров - рідина, що циркулює в кровоносній системі. Складається з рідкої міжклітинної речовини плазми (жовтувата напівпрозора рідина, до складу якої входить вода, білки, жири, глюкоза, мінеральні речовини, амінокислоти, вітаміни, гормони та продукти обміну речовин, саме завдяки рідкій плазмі кров виконує транспортні функції) і клітин крові: еритроцитів (червоних кров'яних клітин транспортування кисню), лейкоцитів (білих кров'яних клітин з ядрами, які постійно змінюють форму; основна функція — захист організму від бактерій, чужорідних білків та сторонніх тіл, завдяки явищу фагоцитозу – лейкоцити за допомогою псевдоніжок поглинають їх і перетравлюють, забезпечуючи імунітет тваринного організму) і тромбоцитів (кров'яних пластинок, які відповідають за згортання крові).

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя

Кров — це не просто розчин, який містить різні органічні та неорганічні сполуки. Вона, крім того, містить декілька типів молекул, які спеціально пристосовані для перенесення газів, і в першу чергу — кисню і вуглекислого газу. Ці речовини називають дихальними пігментами, які являють собою білки, що містять у своєму складі йони металічних елементів (Купруму або Феруму). Найбільш поширеними дихальними пігментами, що містять Купрум, є гемоціанін, а залізовмісними — гемоглобін.

Гемоглобін і подібні до нього речовини повинні не тільки зв’язувати кисень, але й легко віддавати його клітинам, які його потребують для нормального перебігу обміну речовин.

У тварин, які використовують розчинений у плазмі крові гемоціанін (молюски, членистоногі) або гемоглобін (кільчасті черви), киснева ємність крові невелика порівняно з тими тваринами, у яких гемоглобін міститься в спеціальних клітинах — еритроцитах.

Технологія «Мікрофон»

— Які функції виконує кров?

Основні функції крові:

  • транспорт газів; гормонів,
  • забезпечує імунітет,
  • транспорт поживних речовин і продуктів їх обміну;
  • виконує важливу роль у збереженні температури тіла в птахів і ссавців.

У хребетних тварин транспорт речовин, окрім кровоносної системи, здійснює ще й лімфатична система (циркулюючою рідиною є лімфа, яка подібна за складом до плазми крові, та містить лейкоцити, виконує транспортну, імунну та інші функції). Кровоносна система є потужнішою, ніж лімфатична, тому що циркуляція рідини в ній здійснюється завдяки скороченням серця. 

5. Узагальнення і закріплення знань

1. У яких тварин відсутня кровоносна система? З чим це пов'язано?

Найпростіші водні тварин ( кишковопорожнинні), поглинають кисень, розчинений у воді. Примітивні тварини (кишковопорожнинні, плоскі черви) мають невеликий розмір та неінтенсивний обмін речовин, тому надходження і виділення речовин відбувається через поверхню тіла. 

2. У яких тварин незамкнена кровоносна система? Наведіть приклади.

У членистоногих і молюсків кровоносна система незамкнена (кров виштовхується серцем в артерії, що відкриваються у систему порожнин; кров під невеликим тиском виливається в ці порожнини й омиває органи; саме в порожнинах відбувається обмін речовинами між клітинами та кров'ю; після цього кров із порожнин надходить у вени і потрапляє до серця).

Перевагою незамкненої системи є те, що клітини безпосередньо контактують з кров'ю. Недолік полягає в тому, що кров при цьому рухається значно повільніше, ніж у замкненій системі, тому незамкнена кровоносна система «вигідна» лише для тварин, що мають невеликі розміри.

3. У яких тварин замкнена кровоносна система? Наведіть приклади.

У всіх хребетних кровоносна система замкнена (кров рухається лише по судинах і камерах серця, а з тканинами контактує через стінки капілярів; речовини з крові спочатку проникають у клітини стінок капілярів, а після цього — до клітин інших органів або тканин).

4. Які різновиди кровоносних судин ви знаєте?

Судини, які несуть кров від серця називаються артеріями, а до серця — венами.

Тиск в артеріях вищий, ніж у венах. 

Найтоншими судинами є капіляри (кров рухається повільно тому саме в них відбувається обмін газами і різноманітними речовинами з тканинами, органами або клітинами).

5. У чому різниця в будові серця у риб, земноводних і птахів?

У риб серце двокамерне, у земноводних – трикамерне, у птахів – чотирикамерне.

6. Підбиття підсумків уроку

7. Домашнє завдання

1.§   33  опрацювати. Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Винник Ірина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. КЛИМЕНКО ОКСАНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. КЛИМЕНКО ОКСАНА
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Черепко Ганна Миколаївна
    Дуже змістовний конспект! Дякую)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Мельник Дарина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
18 травня 2018
Переглядів
24384
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку