Урок для 7 класу з теми "Процеси життєдіяльності тварин". За новою програмою.
Мета: сформувати поняття про фізіологічний процес травлення та його різновиди у різних груп тварин; ознайомити з деякими представниками тварин, що відрізняються за типами травних систем; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати та систематизувати, увагу, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи.
7 клас
ТРАВЛЕННЯ ТВАРИН
Мета: сформувати поняття про фізіологічний процес травлення та його різновиди у різних груп тварин; ознайомити з деякими представниками тварин, що відрізняються за типами травних систем; розвивати логічне мислення, уміння порівнювати та систематизувати, увагу, пам'ять; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Основні поняття: травна система, травлення.
Вимоги програми: називати та описувати типи травних систем тварин, порівнювати системи травлення у різних тварин у зв’язку з пристосуванням до умов навколишнього середовища, робити висновок, що ускладнення будови травних систем тварин пов’язане з ускладненням функцій.
Методи та методичні прийоми: словесні (бесіда, пояснення, розповідь), робота з підручником, наочні (демонстрація малюнків), пошукові (евристична бесіда).
Обладнання: підручник, малюнки тварин з різними типами травних систем.
Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань
ХІД УРОКУ
1. Організаційний момент
Формулювання мети й завдань уроку.
Перевірка домашнього завдання.
Характеристика типу живлення обраної тварини
2. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь.
Крокодили їдять каміння
Хоч як це дивно звучить, але це правда. Коли крокодил ковтає найрізноманітніше м’ясо найрізноманітніших тварин, його шлунок не справляється. І саме тому ця тварина змушена ковтати ще й камені, які потім будуть перетирати їжу, тим самим допомагати травній системі. Також, каміння потрібне і для кращого занурення під воду. Ось такий неймовірний факт!
3. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда
- Що у вас асоціюється зі словом травлення?
- Що таке травна система?
- Чи відрізняється будова травної системи тварин в залежності від того, якою їжею тварина харчується?
4. Вивчення нового матеріалу
Травлення – це сукупність процесів, які здійснюють подрібнення й розщеплення їжі на прості речовини, що можуть всмоктуватися та брати участь в обміні речовин.
Етапи травлення
Механічна(тертка, зуби, дзьоб)
Хімічна обробка їжі (ферменти залоз)
Всмоктування простих сполук у кров (дифузія)
Транспорт простих сполук кров’ю до органів
Засвоєння
Видалення неперетравлених решток
Типи травлення:
І. Позаорганізмове (павуки)
ІІ. Організмове:
- Що покладено в основу такої класифікації типів травлення? (місце перебігу)
Травна система – сукупність органів, що є анатомічно пов’язаними і забезпечують процеси травлення.
Розвиток травної системи тварин
Сліпозамкнена:
Травна порожнина (кишковопорожнинні)→глотка (реброплав) →сліпа кишка (плоскі черви).
Наскрізна:
Рот→ротова порожнина→глотка→стравохід→шлунок= передній відділ→тонка кишка +підшлункова залоза+ печінка= середній віділ→товстий кишечник→пряма кишка→анальний отвір = задній відділ
5. Первинне закріплення знань
Робота з таблицею
|
Однотипні зуби, язик без м’язів, відсутність слинних залоз |
|
Окрема диференціація зубів, рухливий язик, слинні залози з травними ферментами, клоака |
|
Мускулистий язик, слина без ферментів, клоака |
|
Відсутність зубів, слинні залози з травними ферментами, шлунок з двох відділів, короткий кишечник, клоака |
|
Зуби диференційовані на групи, слинні залози з ферментами, м’язовий шлунок з ферментами |
6. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
- Чи знадобиться вам отримана інформація в житті? Де саме?
- Що цікавого ви дізналися на уроці?
7. Домашнє завдання
1) п. 35;
2) Особливості будови травної системи жуйних копитних, птахів, раків.
3) Розв’язати задачу с. 157