План-конспект інтегрованого уроку – тренінгу з біології та хімії
«Це солодке слово МЕД»
Мета: вивчити склад, властивості, види меду як найціннішого продукту харчування, створеного природою, роль перетинчастокрилих в утворенні меду; формувати навички проведення хімічного експерименту; навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті; виховувати екологічну свідомість.
Гасло тренінгу: «Успіх приходить до тих, хто рухається вперед» (Л.Фейєрбах)
Обладнання: 1) папір форматів А-4, А-3, А-2, А-1, маркери, стікери, клей або двосторонній скотч, ножиці, кольоровий папір, завчасно підготовлені плакати для виявлення «Очікування» та «Підсумків», визначення«Правил тренінгу», проведення «Знайомства» та «Надій і «Сподівань», «Кухлик меду», аплікації-бджілки; опорні схеми «Хімічний склад меду» та «Сертифікат меду»;
2) штатив з пробірками, реактиви: проби меду, розчин оцтової кислоти, спиртовий розчин йоду, розчин аргентум нітрату AgNO, дистильована вода, скляна паличка, фільтрувальний папір або салфетки;
3) таблиця «Комахи. Ряд Перетинчастокрилі»
Структура уроку – тренінгу:
№ з/п |
Зміст |
Час |
Примітка |
1. |
Вступна частина:
|
7-9 хв. |
|
2. |
Основна частина:
|
10-15хв. |
|
3. |
Практична частина:
|
20-25хв. |
|
4. |
Заключна частина. Підсумки.
|
5-7 хв. |
|
Хід уроку-тренінгу:
І. Вступна частина:
1) Знайомство
Інтерактивна вправа «Квіточка»
Мета: поліпшити настрій учасників тренінгу, допомогти краще пізнати один одного.
На видному місці аплікація дерева. Учасникам роздають квітки і пропонується прикрасити дерево, промовляючи своє ім’я і улюблене заняття, наприклад : «Я- Катя. Я люблю малювати» і прикріплюють квітку на дерево.
2)Правила тренінгу (групова робота всіх учасників тренінгу і підбір 7-8 правил, які, на думку учасників тренінгу, найбільш сприйнятливі. Оформлюється результат діяльності на видному місці у вигляді променів сонця)
3)Оголошення теми тренінгу
Учитель хімії:
Аби дізнатися та переконатися, що мова сьогодні піде про надзвичайно приємний продукт харчування, проведемо органолептичне (тобто з допомогою губ і язика) дослідження (учням пропонуються зразки меду).
4)Очікування
Інтерактивна вправа «Бджілки» (індивідуальна робота всіх учасників тренінгу – учасникам роздаються бджілки, на яких вони повинні написати свої очікування після проведеного тренінгу і прикріплюють їх на квітках дерева поблизу умовного вулика) .
ІІ. Основна частина
Чи все ми знаємо про МЕД, чи вартий він уваги, чи цінний це продукт, як він утворюється в природі, який хімічний склад має, де використовується мед крім кулінарії? Давши відповідь на ці питання, ми надіємося, що здійсняться ваші сподівання.
Учитель біології:
Мед – це дивний дар природи, дивне творіння бджіл, це солодкі і смачні ласощі. Запах і смак меду ніколи не набридають. Як же створюється мед?
Учитель хімії:
Ось так по крупинках створюється цей дивний природний і цінний продукт. В його створенні беруть участь не тільки бджоли, а і сонце, і повітря, і вода, і грунт. Для того, щоб він був екологічно чистим треба, щоб усі ці чинники також були екологічно чистими, що ми перевіримо на сьогоднішньому занятті.
Основні складові частини меду: вода – 20%, сухої речовини – 80%:35% виноградного цукру(глюкози), 40% плодового цукру(фруктози), 1-5% сахарози, 5-10% мальтози, 3-4% декстринів, 0,04-0,5% білкових речовин (близько 15: тирозин, пролін, фенілаланін, аспарагінова та глутамінова кислоти, інвертаза, діастаза, каталаза, ліпаза), 0,14% мінеральних речовин. Мед містить вітаміни В , В, В, В, В, РР, С (Виготовлена опорна схема «Хімічний склад меду»). Вуглеводи, що входять до складу меду, визначають дієтичні властивості, оскільки вони не вимагають подальшої переробки в шлунково-кишковому тракті,на 100% засвоюються в організмі. Запаху меду надають ефірні олії, що містяться в нім.
Мед має різний смак, що залежить від того, з яких рослин збирається нектар. Існує моноферний мед – який збирається з квіток одного виду(соняшниковий, гречаний), та гетероферний – з різних квіток (луговий, лісовий, квітковий, травневий). Він відрізняється смаком, кольором, запахом, цілющими властивостями. Якщо мед неякісний, він може містити крохмаль, крейду, сахарозу, надлишкову кількість води.
Учитель хімії:
Мед – це цінний продукт харчування, правильне споживання його зміцнить здоров’я, поповнить організм вуглеводами, що повністю засвоюються організмом, вітамінами, мікроелементами, білковими речовинами і ви отримаєте дійсне задоволення від споживання цього продукту. Усім бажаємо гарного настрою, а також здоров’я.
ІІІ. Практична частина
1. Руханка «Молекули» ( учні вільно рухаються в середині умовного кола, по команді «Утворіть молекулу з 6 атомів!» об’єднуються у дві групи, які займають відведені для цього місця)
2. Робота в групах
3. Дебати . Звітування груп про результати проведеної роботи.
4. Руханка «Молекули» ( учні вільно рухаються в середині умовного кола, по команді «Утворіть молекулу з 2 атомів!» об’єднуються у п’ять груп, які займають відведені для цього місця).
5.Робота в групах
Групам роздати зразки меду(травневий, гречаний, соняшниковий, польовий та штучний бузиновий, кульбабовий), запропонувавши охарактеризувати та скласти сертифікат меду.
Сертифікат меду (формування опорної схеми з використанням інтерактивної вправи «Мікрофон»)
6. Руханка «Молекули» ( учні вільно рухаються в середині умовного кола, по команді «Утворіть молекулу з 5 атомів!» об’єднуються у дві групи, які займають відведені для цього місця).
Учитель хімії:
Але часто буває, що за фізичними ознаками продукт відповідає вказаним у сертифікаті властивостям, але містить небажані домішки. А тому на заваді тут стане хімія.
7. Рольова гра «Шкільні алхіміки»
1 і 2 групи досліджують по два зразки меду на вміст крохмалю, крейди та надлишкової кількості води.
8. Дебати . Звітування про результати проведеної роботи.
У досліджуваних зразках меду не виявлено шкідливих домішок, вони мають цілющі властивості. Тільки штучний бузиновий та кульбабовий мед містить надмірну кількість води та крохмаль.
9. Руханка «Молекули» ( учні вільно рухаються в середині умовного кола, по команді «Утворіть молекулу з 13 атомів!» об’єднуються в 1 групу, і займають відведені для цього місця).
IV. Заключна частина. Підсумки.
1.Зворотний зв'язок.
Вправа «Чарівний вулик»
Мета: виявити рівень отриманих знань.
Тренер пропонує учасникам тренінгу взяти свої бджілки з написаними очікуваннями і, прокоментувавши, чи справдилися очікування, помістити їх чи назад на квітку (в разі недостатньо отриманих знань), чи на вулик (якщо здобуто достатньо знань).
2. Завершення.
Вправа «Віночок побажань»
Мета: надати учасникам можливість висловити вдячність за спільну роботу.
Тренер педедає квітку учням і пропонує передати її учасникам тренінгу, кому захоче обовязково зі словами: «Я дарую тобі цю квітку, тому що…».