План-конспект інтегрованого уроку – тренінгу з біології та хімії «Абетка раціонального харчування» для учнів 9-11 класів
Мета:
формувати в учнів поняття про раціональне харчування;
розвивати навички визначення калорійності їжі для формування грамотного підходу до складання меню;
вдосконалити вміння працювати в групах;
сприяти активному усвідомленню необхідності берегти здоров’я;
виховувати почуття відповідальності за збереження здоров’я та культуру харчування.
Гасло тренінгу: «Наша їжа повинна бути ліками, а не ліки їжею»
Обладнання і матеріали :
класна дошка, папір, фломастери;
комп’ютер, мультимедійний проектор;
кошик, яблука, хмаринки, дерево
Структура уроку – тренінгу:
№ з/п |
Зміст |
Час |
Примітка |
1. |
Вступна частина:
|
7-9 хв. |
|
2. |
Основна частина:
|
10-15хв. |
|
3. |
Практична частина:
|
30-35хв. |
|
4. |
Заключна частина. Підсумки.
|
5хв. |
|
Хід уроку-тренінгу:
Учень1
Щоб здоров’я гарне мати, буду їжу прославляти.
Ой смачна пшоняна каша! Де, шановні, ложка ваша?
Хочте їжте з огірочком, ну, а можна і з медком,
І запийте все кваском, затанцюйте гопаком!
Учень2
Ніжні з борошна галушки у макітрі на столі.
З часником смачні пампушки і великі, і малі!
А картопелька варена у прикуску із сальцем –
Це козацька їжа денна з чорним печеним хлібцем.
Соковиті ніжні фрукти і солодкі, як нектар.
Покуштуйте, люди добрі, для здоров’я щедрий дар!
Слово вчителя хімії
1.Знайомство.Оригінальне привітання: вправа «Якби я був їжею, то був би….» . Учні пояснюють свою відповідь.
2.Правила тренінгу.
3.Очікування.
Роздати учням роздруковані яблука, одна сторона яких червона, а друга – зелена. На червоній стороні учні пишуть свої очікування від тренінгу. (Яблука прикріплюють на дерево зеленою стороною . Наприкінці тренінгу учні проаналізують свої очікування . Якщо вони співпали, яблука стають червоними, а якщо – ні, то вони залишаються зеленими).
Перегляд відеоролика «12 фактів про їжу: цікаві властивості та користь» (https://www.youtube.com/watch?v=BZdZOiLSCA0)
Слово учителя біології:
Мозковий штурм.
Використовуючи правило піднесеної руки, скажіть:
а) для чого потрібно їсти;
б) скільки разів на день ви їсте; в) на вашу думку, ви правильно і повноцінно харчуєтеся, відповідь поясніть.
Слово вчителя хімії:
Руханка «Пори року»
(В конверті картинки, що відображають певні пори року – зима, весна, літо, осінь. Утворюють 4 групи. )
Робота в групах
Як ви знаєте, до поживних речовин, містяться в продуктах харчування, відносяться білки, жири, вуглеводи, вітаміни і мінеральні речовини. Зараз ви об’єднаєтесь у 4 групи і зробите повідомлення про ці поживні речовини. (Учитель роздає підготовлені картки з інформацією про білки, жири, вуглеводи, мінеральні речовини та вітаміни. Кожна група доводить свою інформацію).
Слово учителя біології:
Руханка «Пазли»
Розрізати плоди на 5 частин і скласти 2 плоди, утворивши 2 групи
Гра «Шеф-кухар».
«Ви знаєте, що принципами раціонального харчування є помірність, різноманітність і збалансованість. Подивіться на піраміду здорового харчування і складіть меню на день для школяра. (вчитель пропонує на плакаті піраміди харчування скласти меню) В ньому мають бути холодні закуски, салати, основні страви гарніри, напої. Кількість прийомів їжі – 4.
(Учні складають піраміду здорового харчування).
Слово вчителя хімії :
Ви знаєте, що, вибираючи продукти харчування у крамниці, слід уважно читати етикетки, на яких виробник зобов’язаний проінформувати покупців про назву харчових продуктів, найменування та адресу виробника, перелік інгредієнтів, калорійність, масу або об’єм продукту, дату виготовлення, і термін зберігання. Для цього використовуються загальноприйняті для багатьох країн Європи «єшки» - зашифровані харчові добавки, серед яких є нейтральні і нешкідливі, але є особливо небезпечні, вживання яких призводить до розвитку багатьох хвороб. Перед проведенням сьогоднішнього уроку у школі ми провели анкетування серед учнів 2-11 класів. Обробивши дані з’ясувалося, що 48% учнів нашої школи, а це 46 чоловік, надають перевагу не стравам зі шкільної їдальні, а купленим у магазині чіпсам, сухарикам, йогуртам, сокам та іншим продуктам, які збагачені різними харчовими добавками, що шкідливо впливають на здоров’я, особливо у підлітковому віці.
Пропоную вам проаналізувати склад деяких продуктів, які найчастіше купуються учнями в крамницях.
Робота в парах (об’єднатися за порами року):
Аналіз складу деяких продуктів харчування.
ЗАПАМЯТАЙТЕ!!! Небезпечні Е-харчові добавки (роздаються пам’ятки).
Учитель біології:
А тепер всі разом відвідайте супермаркет і оберіть продукти, які вважаєте для себе смачними і корисними.
Гра» У супермаркеті».
Всі разом розбирають продукти, коментуючи, чому обрали той чи інший продукт харчування.
Групова робота (2 групи, «Пазли»)
Вправа «Склади в дві корзини» Умови правильного і неправильного харчування
Перегляд мультфільму українською мовою про здоров’я «З любов’ю до дітей»
Підсумкове завдання (закріпити набуті знання)
Слово вчителя хімії : Зробимо висновки:
Інтерактивна гра «Вірю, не вірю»(червоні і зелені картки)
-Вживайте свіжу їжу;
-Їжа повинна бути одноманітною;
-Не їжте свіжих овочів і фруктів;
-Процес прийняття їжі не повинен приносити задоволення;
-Необхідно дотримуватися режиму харчування;
-Після вечері слід відразу спати;
-Під час їжі слід говорити, читати, переглядати телевізійні передачі;
-Бажано вживати холодну їжу;
-На обід слід витрачати 5 хв, не пережовувати їжу;
-Їжа повинна бути пересоленою;
-Слід їсти сухарики, чіпси.
А що ж треба, щоб наше дерево росло і міцніло? Необхідна волога, тому пропоную записати абетку раціонального харчування на листочки у формі хмаринок, озвучити і прикріпити над нашим деревом.
(Написи на хмаринках: фізичні вправи, вживати більше фруктів та овочів, гаряче харчування обов’язкове, раціональне та збалансоване харчування, не переїдати, не розмовляти під час їжі, їсти повільно, добре пережовуючи, мити руки перед їдою, менше їсти увечері, вживати тільки свіжі продукти, не вживати фастфудівську їжу, вживати достатню кількість води).
Слово вчителя біології : Хочеться сподіватися, що сучасна людина і кожен з вас, незважаючи на високий ритм і складність життя, буде приділяти збереженню свого здоров’я достатньо уваги. Підводячи підсумки нашого заняття, звернемося до нашого дерева із зеленими яблуками. Перевіримо, чи виправдалися наші очікування. Якщо так, то наші яблука стають червоними, а якщо ні – залишаються зеленими.
Релаксація «Улюблена страва мого дитинства»
Закрийте очі. Пригадайте улюблені страви свого дитинства. Намагайтеся уявити смак цих страв, запах, вигляд, хто для вас їх готував.
Чи хочете поділитися своїми спогадами дитинства? (при бажанні озвучуються).
Перегляд відеопритчі «Все в твоїх руках»
Слово вчителя хімії : Вправа «Я бажаю тобі…»
Всі стають у коло і передають писанку – символ здоров’я і довголіття і висловлюють добрі побажання або слова подяки один одному.