Урок-тренінг «Земля-наш спільний дім». 5 клас
Мета: - поширити уявлення учнів про взаємовплив людини і природи;
Обладнання: аркуші паперу формату А4, кольорові олівці, правила роботи групи на тренінгу(малюнки-ілюстрації до правил), слайди із завданнями, відео «Крик Землі», міні-презентації, фото забруднених територій міста, географічна карта, глобус, вирізані з паперу листочки, квіточки та сердечка
Тип уроку: урок-тренінг
Хід тренінгу:
І. Привітання
- Добрий день, діти. Я рада бачити вас всіх здоровими та бадьорими. Давайте побажаємо один одному успіху на нашому сьогоднішньому уроці.
ІІ. Знайомство.
ІІІ. Визначення правил роботи.
(Діти озвучують правила чіпляючи малюнки до дошки)
ІV. Повідомлення теми й мети заняття.
(Відповіді дітей)
V. Очікування.
- Діти, на листочках, які є у вас, напишіть, чого ви очікуєте від тренінгу і причепіть їх до географічної карти, яка висить на дошці. В кінці заняття ми побачимо, чи справдилися ваші очікування.
VI.Основна частина.
(Відповіді учнів)
(Перегляд відеоролика)
Як нам дійти до злагоди і згоди
В буденних пристрастях, суєтній метушні?
Є вищий смисл в гармонії природи.
Дай, Боже, нам гармонії в душі.
(Слова з відеоролика)
Отже, зараз ми і будемо вести мову про те, як же дійти згоди з природою, із Землею; як подолати ту небезпеку, яка нависла над нашою планетою. Для початку об’єднаємося у 4 міні-групи (сонце, повітря, земля, вода) і виконаємо завдання. Кожна група отримує твердження і наводить, щонайменше, по 2 докази на його захист.
(На екрані висвітлені твердження)
(Відповіді представників груп)
Міні-лекція.
(На фоні красивих краєвидів)
Але не всі замислюються над тим, що природа – це наша домівка. І вцій домівці не все гаразд.
Коли ж виникли всілякі негаразди на нашій планеті? Чому Земля просить допомоги? (на екрані картинки із зображенням стародавніх часів)
У прадавні часи , коли на Землі з’явилися перші люди, на ній неподільно панувала матінка Природа. Вона давала все необхідне для життя: повітря, воду, харчі, одяг… Та водночас джерелом багатьох небезпек: холоду, голоду, стихійних лих. Середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років. Як ви гадаєте, що було причиною такого короткого життя: голод чи хвороби?
(Відповіді дітей)
- Голод, бо здобич траплялася не щодня. Люди повністю залежали від природи. Але, не дивлячись на це, вони обожнювали її.
(На екрані картинки із зображенням життя у середні віки)
(Припущення дітей)
(На екрані картинки сучасності)
Природа, яка дає нам все для життя, вимагає від нас ощадливого ставлення до себе.
І саме тут, у цей період, треба шукати причини найбільших небезпек для здоров’я і життя людей, усього живого на Землі.
- Діти, а якою ви уявляєте нашу планету років через 100-200?
(Виставка заздалегідь зроблених малюнків та їх коментар)
Руханка:
Угорі нам сонце світить
(Руки на поясі, підняти вгору, потягнутись)
На галявині квітнуть квіти
(Напівприсідання, руки розвести в боки)
Пташка в вишині пурхає,
(Руки вгору, потрясти кистями)
В лісі гриб з землі зростає.
(Присісти, потрясти кистями)
ЯК це все ми називаєм?
(Руки за голову, відвести плечі, зімкнути)
Хто про все навколо дбає?
(Руки в сторони)
З відповіддю всі ми згодні –
(Руки на пояс, нахилитися вперед-назад)
Ми живем серед ПРИРОДИ!
(Руки на пояс, повертати тулуб)
- З 1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи. Що ж призвело нашу країну до таких плачевних наслідків? Ми спробували дослідити ці причини і виконали міні-проект «Детективи з охорони довкілля». Зараз кожна група презентує результати свого дослідження.
(Виступи учнів)
І група:
(на фоні картинок, які показують негативні наслідки людської діяльності)
- Наша група досліджувала проблему забруднення води. Вода – це джерело життя. Без води людина не може прожити більше трьох днів. Але в ході дослідження ми зясували , що майже всі річки України знаходяться у стані екологічного лиха. В них щорічно потрапляє величезна кількість забруднювачів. Побутові та промислові стоки перетворюють прозорі, багаті рибою річки, на каламутні канали, наповнені отрутами та збудниками хвороб.
А ще вода сильно забруднюється під час виливів нафти та нафтопродуктів у річки під час аварій на пароплавах. І тут мова йде про величезну кількість загиблих риб і всього живого, що знаходиться у воді.
- Тож ми закликаємо всіх свідомих і небайдужих людей: бережіть та не забруднюйте воду!
ІІ група
(на фоні картинок, які демонструють вирубку лісів, лісові пожежі)
ІІІ група.
, ( На фоні картинок, які демонструють продаж первоцвітів, капкани з тваринами вилов риби сітками)
Дуже багато первоцвітів знищується людьми. Особливо перед святами. Вони виривають їх на великих галявинах, часто з корінням, і продають на базарах, не замислюючись про те , чи побачать ці рослини їхні діти та онуки не лише на картинках, а й в лісах чина полях.
-А браконьєри? Якої тільки шкоди завдають вони тваринам? Ось тільки погляньте, як безжалісно вони знищують їх ! Так само і рибу, яку виловлюють сітками, особливо під час нересту. Тож наше звертання до всіх: бережіть рослини і тварин, не знищуйте їх! Нехай якомога менше буде занесено їх до Червоної книги!
ІV. група
Вправа «Коло ідей»
Інтерактивна вправа «Від серця до серця»
(Учні пишуть свої ідеї і прикріплюють сердечка до глобусу)
VII. Заключна частина.
(Кожен встає, озвучує своє очікування. Якщо воно справдилося, то на свій листочок чіпляє квіточку)
(Разом, взявшись за руки)
- Наша планета – наша домівка. Збережемо її – і вона збереже нас.