Урок-тренінг "Земля - наш спільний дім"

Про матеріал
Даний урок є уроком-тренінгом. Під проведення тренінгу полиблюється уявлення про взаємовплив людини та природи, розкриваються способи збереження природнього середовища. Урок спонукає учнів до здорового способу життя, розвиває вміння колективної роботи.
Перегляд файлу

 

 

 

Урок-тренінг «Земля-наш спільний дім». 5 клас

 

Мета: - поширити уявлення учнів про взаємовплив людини і природи;

  • розкрити умови і способи збереження природного середовища;
  • розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації;
  • формувати мотивацію до здорового способу життя;
  • виховувати соціокультурну поведінку учнів, направлену на формування здорового способу життя

 

Обладнання: аркуші паперу формату А4, кольорові олівці,  правила роботи групи на тренінгу(малюнки-ілюстрації до правил), слайди із завданнями, відео «Крик Землі», міні-презентації, фото забруднених територій міста, географічна карта, глобус, вирізані з паперу листочки, квіточки та сердечка

Тип уроку: урок-тренінг

 

Хід тренінгу:

 

І. Привітання

- Добрий день, діти. Я рада бачити вас всіх здоровими та бадьорими. Давайте побажаємо один одному успіху на нашому сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Знайомство.

  • А тепер пропоную познайомитися. Розкажіть, що ви любите. Продовжіть фразу:»Я люблю…». Наприклад, я люблю відпочивати на природі. А ви?
  •  

ІІІ. Визначення правил роботи.

  • Зараз давайте пригадаємо правила, які будуть нам потрібні для роботи на тренінгу.

    (Діти озвучують правила чіпляючи малюнки до дошки)

  1. Уважно слухати.
  2. Працювати злагоджено.
  3. Не перебивати.
  4. Поважати думку кожного.
  5. Активність всіх учасників.
  6. Не повторюватися.

 

ІV. Повідомлення теми й мети заняття.

  • Погляньте, будь ласка, на дошку. На слайді ви бачите написану тему нашого сьогоднішнього тренінгу : «Земля – наш спільний дім». Як ви гадаєте, про що саме буде йти мова на нашому занятті?

                         (Відповіді дітей)

  • Так, вірно. А ще ви дізнаєтеся, як здоровя людини залежить від здоровя планети, що потрібно робити, аби планета була здоровою і приносила нам усім користь.
  •  

V. Очікування.

     - Діти, на листочках, які є у вас, напишіть, чого ви очікуєте від тренінгу і причепіть  їх до географічної карти, яка висить на дошці. В кінці заняття ми побачимо, чи справдилися ваші очікування.

 

VI.Основна частина.

  • Зверніть , будь ласка, увагу на епіграф нашого уроку: «Ми не отримали Землю в спадок від батьків, ми взяли її в борг у наших дітей» (девіз міжнародної організації «Гринпіс») . Як ви розумієте ці слова?

                           (Відповіді учнів)

  • А зараз я пропоную до вашої уваги відеоролик «Крик Землі». Його підготували  учні нашої школи. Я хочу, щоб він став мотивацією до нашого уроку.

                           (Перегляд відеоролика)

 Як нам дійти до злагоди і згоди

 В буденних пристрастях, суєтній метушні?

 Є вищий смисл в гармонії природи.

 Дай, Боже, нам  гармонії в душі.

  (Слова з відеоролика)

Отже, зараз ми і будемо вести мову про те, як же дійти згоди з природою, із Землею; як подолати ту небезпеку, яка нависла над нашою планетою. Для початку обєднаємося   у 4 міні-групи (сонце, повітря, земля, вода) і виконаємо завдання. Кожна група отримує твердження і наводить, щонайменше, по 2 докази на його захист.

            (На екрані висвітлені  твердження)

  • Я люблю свою планету, тому, що вона особлива.
  • Я відповідальний за майбутнє своєї планети.
  • Мене турбує доля всього живого на Землі.
  • Найголовніший обов’язок людини – зберегти Землю, придатною для життя.

                       (Відповіді представників груп)

Міні-лекція.

          (На фоні красивих краєвидів)

  • Зверніть увагу на екран: який прекрасний дивний світ нас оточує! Це все – наша матінка природа. І, мабуть, не знайдеться в світі людини, яка б не любила природу. Та і по вашим відповідям під час знайомства я побачила, що це дійсно так..

Але не всі замислюються над тим, що природа – це наша домівка. І вцій домівці не все гаразд.

Коли ж виникли всілякі негаразди на нашій планеті? Чому Земля просить допомоги?                                                                                                                                                    (на екрані картинки із зображенням стародавніх часів)

  У прадавні часи , коли на Землі зявилися перші люди, на ній неподільно панувала матінка Природа. Вона давала все необхідне для життя: повітря, воду, харчі, одяг… Та водночас джерелом багатьох небезпек: холоду, голоду, стихійних лих. Середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років.  Як ви гадаєте, що було причиною такого короткого життя: голод чи хвороби?

                           (Відповіді дітей)

    - Голод, бо здобич траплялася не щодня. Люди повністю залежали від природи. Але,  не дивлячись на це, вони обожнювали її.

           (На екрані картинки із зображенням життя у середні віки)

  • Мало хто з людей доживав до похилого віку. Що ж у цей час загрожувало життю і здоровю: голод чи епідемії?

                                 (Припущення дітей)

  • Епідемії. Епідемії таких хвороб, як чума, віспа, холера раз у раз спустошували міста, країни, континенти. Мешканці жили в умовах антисанітарії. Можливо, саме у цей час треба було рятувати планету, цивілізацію.  Але нічого не було зроблено. І люди існували в таких умовах ще не одну сотню років.

                       (На екрані картинки сучасності)

  • А ось сучасне життя. Це – вік науково-технічної революції. Людство винайшло радіо, телефон, автомобілі, телебачення. Але технічний прогрес – це і дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на виробництвах, забруднене довкілля. І сьогодні треба неодмінно згадати про одну з найтрагічніших сторінок для нашої країни і , взагалі, для всієї планети – це 26 квітня 1986 року. Саме в той день виникла аварія на Чорнобильській атомній електростанції. Багато лиха приніс нам Чорнобиль, ще не одне десятиліття Земля буде лікувати рани від цього лиха.

Природа, яка дає нам все для життя, вимагає від нас ощадливого ставлення до себе.

 І саме тут, у цей період, треба шукати причини найбільших небезпек для здоровя і життя людей, усього живого на Землі.

 - Діти, а якою ви уявляєте нашу планету років через 100-200?

     (Виставка заздалегідь зроблених малюнків та їх коментар)

 

Руханка:

Угорі нам сонце світить

 (Руки на поясі, підняти вгору, потягнутись)

На галявині квітнуть квіти

  (Напівприсідання, руки розвести в боки)

Пташка в вишині пурхає,

  (Руки вгору, потрясти кистями)

В лісі гриб з землі зростає.

  (Присісти, потрясти кистями)

ЯК це все ми називаєм?

  (Руки за голову, відвести плечі, зімкнути)

Хто про все навколо дбає?

  (Руки в сторони)

З відповіддю всі ми згодні –

  (Руки на пояс, нахилитися вперед-назад)

Ми живем серед ПРИРОДИ!

  (Руки на пояс, повертати тулуб)

 

- З 1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи. Що ж призвело нашу країну до таких плачевних наслідків? Ми спробували дослідити ці причини і виконали міні-проект «Детективи з охорони довкілля». Зараз кожна група презентує результати свого дослідження.

        (Виступи учнів)

І група:

       (на фоні картинок, які показують негативні наслідки людської діяльності)

 - Наша група досліджувала проблему забруднення води. Вода – це джерело життя. Без води людина не може прожити  більше трьох днів. Але в ході дослідження ми зясували , що майже всі річки України знаходяться у стані екологічного лиха. В них щорічно потрапляє величезна кількість забруднювачів. Побутові та промислові стоки перетворюють прозорі, багаті рибою річки, на каламутні канали, наповнені отрутами та збудниками хвороб.

  А ще вода сильно забруднюється під час виливів нафти  та нафтопродуктів у річки під час аварій на пароплавах. І тут мова йде про величезну кількість загиблих риб і всього живого, що знаходиться у воді.

- Тож ми закликаємо всіх свідомих і небайдужих людей: бережіть та не забруднюйте воду!

ІІ група

     (на фоні картинок, які демонструють вирубку лісів, лісові пожежі)

  • Ліси і всі рослини мають не менше значення для всього живого, на нашій планеті, ніж вода. Недаремно говорять, що ліси є легенями нашої планети, вони створюють нам чисте повітря. А ще вони захищають нас у спеку, є домівкою для тварин, пташок, комах. Але , нажаль, людська рука дісталась і до легенів нашої планети. Ви тільки погляньте, як нещадно йде вирубка дерев у лісах та посадках!
  • Іншою причиною знищення лісів є знову ж таки недбалість та безвідповідальність людей. Відпочиваючи на природі, усі розводять багаття. А чи всі ці багаття затушують, відправляючись додому? Звичайно, що ні. А ще недбало кинутий недопалок від цигарки. І , як наслідок – пожежа, знищення великої площі ліса, а разом з тим і всього живого, що там мешкає.

ІІІ група.

  • Наша група дослідила причину знищення деяких видів рослин і тварин і занесення їх до Червоної книги.

        ,  (  На фоні картинок, які демонструють продаж первоцвітів, капкани з тваринами вилов риби сітками)

     Дуже багато первоцвітів знищується людьми. Особливо перед святами. Вони виривають їх на великих галявинах, часто з корінням, і продають на базарах, не замислюючись про те , чи побачать ці рослини їхні діти та онуки не лише на картинках, а й в лісах чина полях.

    -А браконьєри? Якої тільки шкоди завдають вони  тваринам? Ось тільки погляньте, як безжалісно вони знищують їх ! Так само і рибу, яку виловлюють сітками, особливо під час нересту. Тож наше звертання до всіх: бережіть рослини і тварин, не знищуйте їх! Нехай якомога менше буде занесено їх до Червоної книги!

ІV. група

  • Наша група дослідила проблеми забруднення нашого міста. Ми з’ясовували основні чинники забруднення і виявили, що , нажаль, це є люди. Ми дізналися, що 43 тисячі квадратних кілометрів території України складають сміттєзвалища. А це сьома частина території країни.
  • А ось «краєвиди» нашого рідного міста. Їх безліч. Вони аж ніяк не прикрашають наше місто. Що  ж можна зробити для покращення екологічної ситуації? Зі свого боку ми робимо певні кроки. Перш за все, ми особисто не викидаємо сміття де заманеться. По-друге, наші родини, родичі та знайомі також цього не роблять.
  • А ще ми із задоволенням беремо участь у різних екологічних акціях, таких, наприклад, як «Батарейки, здавайтеся», зборі кришечок від пластикових пляшок. Гроші, зібрані від їх здачі, були перераховані на протезування воїнів АТО. Крім того ми утримуємо нашу пришкільну територію у гарному вигляді. Ми доглядаємо за квітами, насаджуємо нові квіти та кущі, виготовляємо годівнички та шпаківні та розвішуємо їх на деревах біля школи.
  • Ми дослідили «Кошик сміття» і виявилося, що більше третини всіх відходів складає пластик та поліетилен. А, як відомо, вони приносять велику шкоду довкіллю. Тому ми закликаємо усіх якомога менше користуватися такою тарою, а частіше використовувати екологічно безпечну скляну тару, паперові пакети та торбинки, пошиті з тканини.
  • І до вашої уваги невеличка виставка, щодо використання пластику та поліетілену  у домашньому господарстві.
  •  

Вправа «Коло ідей»

  • Я хочу, щоб ви зараз запропонували ідеї, які зможуть допомогти зберегти здоровя планети, а, відповідно, і наше здоровя.
  1. Що робити зі сміттям?
  2. Що робити зі старими речами?
  3. Як економити електроенергію?
  4. Як не забруднювати навколишнє середовище?
  5. Що можна зробити для нашого міста?

 

   Інтерактивна вправа «Від серця до серця»

  • Діти, подумайте, що кожен із вас особисто хоче зробити для покращення здоровя нашої планети? Свої «ідеї» напишіть на паперових сердечках і подаруйте їх планеті Земля.

(Учні пишуть свої ідеї і прикріплюють сердечка до глобусу)

 

  VII. Заключна частина.

  1. Аналіз очікування
  • Діти, а чи справдилися ваші очікування?

(Кожен встає, озвучує своє очікування. Якщо воно справдилося, то на свій листочок чіпляє квіточку)

  1. – Бог тісно повязав між собою рослини, тварин і людей. Тільки в згоді нам вижити. І в цьому нам допоможе мудрість людська.
  2. Закінчення тренінгу

(Разом, взявшись за руки)

- Наша планета – наша домівка. Збережемо її – і вона збереже нас.

 

 

 

 

doc
Додано
17 січня 2019
Переглядів
3288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку