Урок трудового навчання "Оздоблення виробу аплікацією"

Про матеріал
Мета: Систематизувати й розширити знання учнів про способи оздоблення готових виробів, види оздоблюваних матеріалів, оздоблювальних швів, навчити оформляти аплікацію, використовуючи різні поняття доцільності застосування певних видів витку особистості учнів, виховувати взаємоповагу, підтримувати дух конструктивізму, доброзичливості,самокритики, розвивати художній смак, посидючість і акуратність під час виконання ручних робіт, заохочувати до використання інших способів оформлення аплікації,формувати навички самостійності, удосконалювати прийоми роботи з ручними інструментами, закріплювати навички правильної й безпечної роботи, дотримання санітарно-гігієнічних вимог при виконанні ручних робіт.
Перегляд файлу

Тема: Оздоблення виробу з аплікацією
Мета: Систематизувати й розширити знання учнів про способи оздоблення готових виробів, види
            оздоблюваних матеріалів, оздоблювальних швів, навчити оформляти аплікацію,
            використовуючи різні поняття доцільності  застосування певних видів витку особистості
            учнів, виховувати взаємоповагу,  підтримувати дух конструктивізму, доброзичливості,
            самокритики, розвивати художній смак, посидючість і акуратність під час виконання                                                                                                                                                ручних     робіт, заохочувати до використання інших способів оформлення аплікації,формувати
            навички самостійності, удосконалювати прийоми роботи з ручними інструментами,
            закріплювати навички правильної й безпечної роботи, дотримання санітарно-гігієнічних
            вимог при виконанні ручних робіт.

Основні
Поняття:  види оздоблення – ручні шви («петельний», «стебловий», «тамбурний», «козлик»),                                                                                                                                               оздоблювальні матеріали й фурнітура (бісер, ґудзики, стрічки, тасьма тощо).

Наочне
Приладдя: зразки готових виробів, прикрашених аплікацією, колекції оздоблювальних матеріалів
                     (бісер, ґудзики, стрічки, тасьма тощо), дидактичні картки-завдання для
                      міні-практикумів,роботи в малих групах.

Інструменти і
матеріали: нитки, клей, ножиці, голки, шпильки, оздоблювальний матеріал, що їх видрали учні.

Обладнання: праска, дошка для прасування.

Тип заняття: комбінований.

                                                                     Хід заняття
І.   Організаційний момент
               Привітання ( створення позитивного емоційного  настрою). Перевірка присутніх, перевірка готовності до заняття.

ІІ.   Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
       ○ Робота в малих групах
       1.Розляньте зразки готових аплікацій, прикрашених різними способами.
       2.Які матеріали були використані?
       3.Оцініть доцільність їх застосування.
Представники груп виступають із повідомленнями. Учитель коригує й доповнює повідомлення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
     Слово вчителя
Для прикрашання аплікацій можна використовувати найрізноманітніший матеріали. Сьогодні ви дізнаєтеся багато нового про види оздоблювальних матеріалів. Ваші знання про види ручних стібків істотно розширяються.
    Повідомлення теми й цілей для заняття, ознайомлення із планом заняття.

Бесіда
          1.Які матеріали ви дібрали для оформлення своєї  аплікації?
          2. Чи можна їх замінити іншими матеріалами?
          3. Яким способом ви плануєте прикріпити ці матеріали на аплікацію?

 


ІV. Вивчення нового матеріалу
         1. Види оздоблювальних матеріалів
         Розповідь учителя ( супроводжується демонстрацією колекції оздоблювальних матеріалів)
         Для прикрашання аплікацій дуже добре підходять ґудзики різного розміру, кольору, форми, бусинки – для виконання очей, носів тощо, а також кульки.
   Використання таких елементів дозволяє «оживити» аплікацію, надає настрою, урізноманітнює сюжети виробів, оформлених аплікацією.
   Аплікації покращують також шовковими стрічками, бантами, мереживами, тасьмою, використовуючи їх інколи замість окремих елементів аплікації для зображення трави, обробки сукні тощо. Це робить аплікацію об’ємною й більш виразною.
  Можна використовувати готові термоаплікації, які доповнюють створений виріб.
    Учииеот коротко знайомить учнів з технологією нанесення термоаплікацій у промисловому виробництві.
    Термоаплікація – це картинка на термопапері, яку наносять на виріб за допомогою преса при високій температурі. Це надійний і довговічний спосіб друку на одязі та аксесуарах з натуральних і напівсинтетичних тканин. За показниками стійкості, цілісності зображення, колірної насиченості, гігієнічності він набагато перевершує інші популярні способи нанесення рисунків на готовий одяг – шовкотрафетний друк та вишивку.
    Зображення не тріскається не вигорає, на втрачає первісної яскравості колькоів. У разі дотримання умов експлуатації ресурс нанесення не обмежений – картинка в незмінному вигляді зберігається впродовж усього терміну носіння виробу. Тестові екземпляри без втрати  якості зображення «пережили» понад 500 разів прання.
    Температурний режим прання – до 80 °С, рекомендується звичайне машинне прання без обмежень. Прасувати зображення слід з виворітнього боку  або через тканину.
      Такі аплікації можна занйти в магазинах тканин та фурнітури у великому асортименті. У домашніх умовах їх можна прикріпити на одяг, подушки, штори, серветки, бейсболи. Але в цьому випадку термоаплікація, звісно ж, не буде такою довговічною, як при нанесенні її промислових умовах за допомогою спеціального обладнання. Тому її бажано додатково закріпити використовуючи вишивальні шви ( «уперед голку», «назад голку», «петельний»).
       2.  Види прикрашальних учних стібків
Розповідь учителя ( з демонстрацією зразків шва й технології його виконання)
    Під час прикрашання аплікації використовують також оздоблювальні прикрашальні ручні шви.
    Приклади використання прикрашальних швів для оздоблення виробів:
    Стебловим швом вишивають стебляники квітів, листя, бутонів. Цим швом можна вишити повістю візерунок або обшити контур деталі, уже виконаний іншими швами. Такий шов може мати вигляд тонкого або широкого валика, коли стібки заходять один за одного на 1/3, ½, 2/3 довжини стібка, і зовні нагадує шнурок.
        Графічне зображення стеблового шва

 

                                Технологія виконання стеблового шва:
1. Стебловий шов виконують зліва направо або знизу вгору.
2. Голка з робочою ниткою спрямована назад, як при виконанні шва «назад голку», але виходить на лицьовий бік тканини приблизно посередині останнього стібка, при цьому нитка лежить завжди з одного боку від уже вишитих стібків: або згори, або знизу від них.
3.Виворітний бік стеблового шва виглядає, як зворотний бік шва «назад голку».
 

Методичні рекомендації
Перш ніж приступити до виконання практичної роботи , доцільно зорганізувати проведення міні-практикумів з виконання зразків до сліджуваних швів.

Міні-практикум (індивідуально)
Матеріали й інструменти: зразки стеблового шва, тканина, голка, нитки, ножиці.

Завдання. Виконати зразок стеблового шва.
Учитель надає необхідну допомогу, контролює дотримання правил безпечної роботи, виконання санітарно-гігієнічних вимог.

Розповідь учителя (з демонстрацією зразків шва й технології його виконання)
Тамбурний шов являє  собою ряд петельок, які виходять одна з одної, і схожий на ланцюжок.
    Графічне зображення тамбурного шва

Технологія виконання тамбурного шва:
1. Голку з ниткою виводимо на лицьовий бік.
2. Кладемо нитку петлею й притримуємо її великим пальцем лівої руки.
3.Уводимо голку з лиця на виворіт у місце попереднього проколу (тобто звідки виходить робоча нитка).
4.Спрямовуємо голку вниз на 3-4 нитки й проколюємо з вивороту на лице так, шоб голка опинилася над петлею.
5.У результаті отримуємо петельку з ниточкою посередині.
6.З виворітного боку отримуємо рівні стібки.

Самоконтроль: стібки (петельки) мають бути однакової довжини, петельки шва повинні мати округлу форму, тканина має бути рівна, не стнута.
      Варіанти використання тамбурного шва:
ланцюжки з різним напрямком петельок;
● петля вприкріп. Із петель вприкріп можна вшити листочки, квіти, травичку, фрукти, метеликів, птахів тощо.
Міні- практикум (індивідуально)
Матеріали й інструменти : зразки тамбурного шва, тканина, голка, нитки, ножиці.
Завдання. Виконати зразок тамбурного шва.
Учитель надає необхідну допомогу, контролюж дотримання правил безпечної роботи, виконання санітарно-гігієнічних вимог.

Розповідь учителя ( з демонстрацією зразків шва й технології його виконання)
Шов «козлик» являє собою перехрещені стібки на лицьовому боці.
При цьому на виворітному боці повинні утворитися на виворітному боці повинні утворитися два паралельні ряди стібків.
     Графічне зображення шва «козлик»
Технологія виконання шва «козлик» :
Під час виконання шва «козлик» напрямок вишивки йде знизу вгору або зіва направо. А голка під час виконання цих стібків має «дивитися» на вишивальницю, тобто кінчик голки спрямовують увесь час на себе.
                               Варіантом шва «козлик» є шов «оксамитовий».
Міні-практикум (індивідуально)
Матеріали й інструменти: зразки щва «козлик», «оксамитовий», тканина, голка, нитки, ножиці.
Завдання. Виконати зразок шва «козлик», «оксамитовий».
Учитель надає необхідну допомогу, контролює дотримання правил безпечної роботи, виконання санітарно-гігієнічних вимог.

Розповідь учителя ( з демонстрацією зразків ниток, таблиці «Поєднання кольорів»)
Добираючи нитки для прикрашання аплікації, слід ураховувати поєднання кольорів. Для вибору правильного гармонічного поєднання можна скористатися таблицею, поданою в картці.
                           

                                               Картка. Поєднання кольорів.

Основний колір

Кольори для поєднання

Червоний

Чорний, жовтий, сірий, коричневий, жовтий, жовтогарячий, невелика кількість синього

Синій

Сірий, блакитний, бежевий, коричневий, жовтий, золотистий, невелика кількість червоного

Жовтий

Коричневий, бежевий, чорний, червоний, жовтогарячий, синій, сірий, блакитний, лимонний, фіолетовий

Зелений

Темно-жовтий, лимонний,  салатний, сірий, бежевий, коричневий, жовтий, жовтогарячий, золотистий, чорний, кремовий

Фіолетовий

Бузковий, бежевий, невелика кількість червоного, жовтий, золотистий, чорний

Коричневий

Бежевий, чорний, жовтий, рожевий, лимонний, червоний, блакитний, синій, жовтогарячий, бузковий, золотистий, сірий

 

 


         

  V. Практична робота. Оздоблення виробу з аплікацією
  Матеріали й інструменти: Нитки, ґудзики, бусинки, бісер, тасьма, стрічки тощо, голки, шпильки, ножиці, клей, стиплер.

                                             

Хід роботи

  1. Доберіть необхідні матеріали для оздоблення аплікації (ґудзики, бусинки, бісерЮ тасьму, мереживо, шнури тощо).
  2. Доберіть нитки для вишивання й пришивання декоративних елементів (за кольором, за товщиною). При добиранні ниток для вишивання скористайтеся карткою « Поєднання кольорів».
  3. Розташуйте вибрану оздобу на аплікації. Порада: не перевантажуйте виріб зайвим декором.
  4. Акуратно прикріпіть вибране оздоблення відповідним способом
  5. Виберить прикрашальні шви й доповніть оздоблення аплікації згідно с ескізом.

Учитель контролює дотримання правил роботи з ножицями, голкаи, надає допомогу тим учням, які її потребують.

VI. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Робота в парах
Учитель знайомить учнів із критеріями оцінювання виконаної роботи й органіховйє взаємоконтроль виконання практичного завдання
Критерії оцінювання:
1. Доцільність вибраного оформлення.
2. Відповідність прикрас колірній гамі аплікації.
3. Акуратність виконання роботи.
4. Відповідність естетичним вимогам (адекватна кількість прикрас).
Учні виступають з оцінками роботи.

VII. Підсумки заняття
    Учитель коригує відповідні учнів, указує на типові помилки, оцінює виконану роботу, а також роботу в парах.

Заключне слово вчителя
Оздоблення аплікації додатковими елементами дозволяє виявити свій творчий потенціал, розвиває творчі здібності, відчуття стилю, спостережливість. Величезна кількість різних оздоблювальних матеріалів розширює можливості для творчості, дозволяє створити унікальний неповторний виріб, що може стати чудовою прикрасою або подарунком.

VIII. Домашнє завдання
1. Підготувати виріб з аплікацією для остаточної обробки.
2.Обіркувати ідеї для оформлення аплікації рамкою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2019
Переглядів
1341
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку