Тема. Україна – єдина країна
Мета. Розширити знання учнів про Україну як незалежну державу; ознайомити з відомими містами, річками України;
розвивати розумові здібності учнів, пізнавальний інтерес до вивчення природи та історії рідного краю, традицій та культури українського народу;
виховувати громадянські й патріотичні почуття, любов до рідного краю та української мови.
Обладнання. Карта України, плакати з державними символами України, ілюстрації з краєвидами Києва, ілюстрації картин художника М.Рябініна, портрети Т.Г Шевченка, Лесі Українки, І.Франка, аудіозапис Гімну України, пісень про Харківщину та Україну, картки з завданнями, картки для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Із слова починається людина,
Із мови починається наш рід.
Вона ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, розташуйте букви у певному порядку і дізнаєтеся, про що піде мова на уроці. канУрїа (Україна)
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Тема нашого уроку „Україна – єдина країна”. Кожна людина завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де промайнуло її босоноге дитинство у затишній батьківській оселі. Бо то родинне вогнище – маленька батьківщина кожної людини. У кожного з вас теж є своє родинне вогнище, є дім, в якому ви живете, де живуть ваші мама, тато, бабуся, дідусь, ваші братики і сестрички. А от коли скласти маленькі батьківщини кожного з вас, вийде велика держава – Україна. Ми українці, і живемо у квітучій і вільній Україні, яка є для кожного з нас Батьківщиною. А Вітчизна, як і мати, в кожного - одна. Тому треба її нам любити, берегти, охороняти.
1учень. Моя Батьківщина – велика країна.
Весь Всесвіт – для мене вона.
Найкраща у світі моя Україна.
У цілому світі одна.
2учень. Я тут народилась у добру годину,
Тут світ пізнавати учусь.
Люблю я всім серцем свою Україну!
І нею пишаюсь, горджусь.
3учень. Що краще у світі за рідну місцину?
Вкраїна, як ненька - одна.
Люблю я всім серцем свою Батьківщину,
Для мене – найкраща вона.
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
- Якими іншими словами можна замінити слово Україна?
Батьківщина Вітчизна край
рідна земля держава
єдина країна улюблений куточок
земля моїх батьків
2. Робота з прислів’ям.
Розташуйте у певному порядку слова і складіть прислів’я. Поясніть його значення.
Мати, де, та, мила, народила, земля.
(Та земля мила, де мати народила.)
3. Розповідь про Україну.
Я думаю, що для всіх вас край, в якому ви народилися і зараз живете є найріднішим, наймилішим, найпрекраснішим. І зоветься він Харківщиною. Харківщина є для кожного з вас Батьківщиною. (аудіозапис пісні
« Харківщина – Батьківщина»).
- Діти, а чи знаєте ви, що Харків був першою столицею України? Знайдіть його на карті України. (діти показують на карті)
Україна знаходиться у центрі Європи. Межує з Росією, Білоруссю, Польщею, Молдовою, Словаччиною, Угорщиною, Румунією. Крім українців, нашу землю заселяють люди інших національностей. Серед них є росіяни, білоруси, поляки, румуни, татари, молдавани та інші.
Україна – рідний край-
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти.
- А які моря є в Україні? Так, правильно, з півдня Україну омивають два моря: Чорне та Азовське.
Є 24 області (серед них і наша – Харківська)
- Діти, які найбільші міста України ви знаєте? (учні називають) Яке місто є столицею нашої Батьківщини? На честь кого названо це місто?(учні розповідають легенду про Київ) Так, Київ – древнє і славне місто. На Дніпрових кручах є Києво–Печерська лавра, Володимирський, Андріївський, Софіївський, Михайлівський золотоверхий собори, багато монастирів. (вчитель показує ілюстрації з краєвидами Києва) Православна віра в Україні існує вже понад тисячу років, а запровадив її та охрестив Київську Русь князь Володимир.
- Які найбільші ріки України ви знаєте? (Дніпро, Буг, Дністер, Десна). Знайдіть їх на карті.
Українська земля багата на мішані і листяні ліси, широкі степи, болота, родючі землі й чорноземи, багато чистих озер. Але найбільше багатство – це родючий чорнозем, на якому вирощують хліб, злакові та технічні культури, овочі та фрукти. Ще в Україні добувають різні корисні копалини: вугілля, газ, нафту, торф, золото, залізну руду, мармур – червоний і чорний. Є багато заводів, фабрик, підприємств.
Є заказники і заповідники, де природа знаходиться в незайманому вигляді, й там живуть вільно всі тварини – це: Асканія – Нова, Шацький заповідник, багато їх в Криму, на Закарпатті.
- Діти, а яка мова в Україні має статус державної? Так, український народ має милозвучну, солов’їну рідну українську мову. Вона має статус державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову.
Я звуки твої люблю,-
Неначе очі дитини-
О, мово чудова!
Хто любить її-
Той любить свою Україну.
4. Вправа «Склади речення»
А тепер спробуйте об’єднати слова у речення.
Існувати, не, народ, мови, може, без.
(Народ не може існувати без мови.)
Україна славиться своєю культурою – весь світ знає український гопак, національні костюми, знаменитих на весь світ кобзарів, а також милозвучну і задушевну українську пісню. (грамзапис „ Ніч яка місячна...”)
5. Казкова вікторина.
Батьківщина – це і казки, які приходять до нас із книжок, із давнини, із
розповідей бабусь та дідусів. Відгадайте, з яких казок ці рядки:
1. «Чуємо, чуємо, - та не материн це голосок.» (Вовк і семеро козенят)
2. « Мишка – шкряботушка, Жабка – скрекотушка. А ти хто?» (Рукавичка)
3. «І давно ми не бачилися, голубчику. Давай на радощах поцілуємося.» (Лисичка та Їжак)
4. «От Лисичка до глечика – голова не влазить!» (Лисичка та Журавель)
5. «А хто молотитиме?» – спитав Півник. ( Колосок )
- Україна – це і такі письменники як Т.Г.Шевченко, Леся Українка, Олександр Довженко, Іван Франко, Олена Пчілка, твори яких відомі не тільки у нас на Україні, а й в усьому світі.
Зараз я хочу запропонувати вам послухати вірш, який написав мешканець нашого селища, В’ячеслав Рябінін, і називається він „ Пісня про Україну”. Пісня про Україну
Де квітучі гаї і степи неозорі,
Де замріяні верби у лузі стоять,
Де сягають до сонця сріблясті тополі
І пісні, мов лелеки, за обрій летять,
Де світанки віта працьовита родина,
У безмежне майбутнє стежина біжить,
Все це ти, моя рідна, свята Україно!
Православна земля, як тебе не любить!
Хай на долю твою впало лиха доволі, -
Не зломили тебе ні біда, ні нужда.
Не здолали, розбещені смаком сваволі,
Ні могутні царі, ні кривава орда.
Ти ніколи тиранам своїм не корилась,
Хоч зазнала за те катувань нелюдських,
Та в полоні страждань ти душею молилась
За хоробрість і мужність героїв своїх.
З волелюбством орлиним козацького роду
І снагою одвічних своїх берегинь
Гідно встояла ти на чеснотах народу
У безодні скорботних для тебе годин.
Підвелася з колін, духом праведним сильна,
Розірвавши кріпацькі кайдани століть,
І воістину стала між вільними вільна,
Як колись Кобзарю уявлялась ця мить!
Світлоносних традицій скарбнице глибока,
Вічне полум’я віри в долонях надій,
Хай буяє свободи весна ясноока
Відтепер в незалежній господі твоїй!
Україно моя, хай же розквіт жаданий
Давні мрії твої в сьогоденні знайдуть,
І до щастя лежить, мов рушник вишиваний,
У століттях ніким не затьмарена путь.
- Чудовий вірш! Знаєте, діти, а батько В’ячеслава Рябініна, Микола Рябінін, – відомий художник у нашому селищі. Він пише прекрасні картини з краєвидами нашого селища, нашого рідного краю. (вчитель показує ілюстрації картин М.Рябініна)
6. Робота у групах.
А зараз попрацюємо в групах. Діти, спробуйте скласти вірш, переставляючи місцями рядки вірша.
1. Ти наша рідненька! Україна наша мила,
Ми тебе так щиро любим ти наша рідненька!
Україно наша мила, Ми тебе так щиро любим
Хоч іще маленькі. Хоч іще маленькі.
2. Вкраїнського роду. Всі ми діти українські
Українці – то є назва Вкраїнського роду.
Всі ми діти українські Українці – то є назва
Славного народу. Славного народу.
3. Всіх нас в школі по – вкраїнські І як нам України
І як нам України Щиро не любити
Вчили говорити. Всіх нас в школі по – вкраїнські
Щиро не любити. Вчили говорити.
4. Хлопці та дівчата . Ми є діти українські,
Красна і багата. Хлопці і дівчата.
Ми є діти українські, Рідний край наш – Україна,
Рідний край наш – Україна. Красна і багата.
5. Рідний край будем любити. В мирі завжди будем жити,
Бо Вкраїна наша мати. Рідний край будем любити.
В мирі завжди будем жити, Українцям помагати,
Українцям помагати, Бо Вкраїна наша мати.
7. Бесіда про народні та державні символи України.
Є в Україні власні традиції. Традиційно українські жінки вміли вишивати, прясти і шити. Тож вишивали матері в дорогу своїм синам сорочки і рушники, щоб доля була доброю, світлою, щоб поверталися діти додому. А чоловіки на Україні споконвіку займалися гончарством.
- Які рослини є символами України? (Верба – здоров’я, міць. Калина - краса, молодість. Барвінок – вічність.) Традиційно біля кожної хати є криниця, а біля неї – верба та калина, щоб чистою була вода. Мабуть, недарма кажуть: „ Без верби і калини – нема України”. (пісня „ Одна калина за вікном...”)
- Кожна держава має символи – це Прапор, Герб і Гімн – урочиста національна пісня. Які державні символи має Україна? Державний Прапор – синьо – жовтого кольору (синій колір – колір чистого мирного неба; жовтий колір – колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна. Це і колір сонечка, без ласкавого проміння якого не дозрів би хліб). Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув народ, символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема - на монетах київського князя Володимира Великого, який жив більше тисячі років тому. Отже, нашому Державному Гербу більше тисячі років. Державний Гімн – „ Ще не вмерла Україна”. (розглядають символи, слухають Гімн.)
Діти, ми живемо у чудовій країні, яка зветься Україна. Для нас вона –найкраща, найрідніша, мила і дорога серцю, бо своя.
1учень. Моя Батьківщина – це річка й долина,
це небо бездонне, поля і ліси,
Безмежні степи, море, сонце, стежина.
І море без меж чарівної краси.
2учень. Для мене усе тут – найкраще, єдине
і серденьку миле, чарівне, своє.
І думкою кожен в куточок свій лине,
Дорожче за край свій, ну, що в світі є?
3учень. Мені Україна за все наймиліша –
Це рідна Вітчизна, як мати, - одна!
Для кожного мила, ясна, найсвятіша,
Найкраща у цілому світі вона!
4учень. Тут мальви під вікнами й диво – калина,
В лугах незабудки... Пшеничні поля....
Найкраща у світі моя Україна,
Моя найсвітліша, чудова земля.
5учень. Тут навіть повітря найкраще у світі,
На квітах настояне і на меду.
І по – особливому сонечко світить,
Ну, де я у світі щось краще знайду?
6учень. Тут мова моя і співуча, й багата
Веселкою квітне, у небо летить.
І жарти веселі, і пісня крилата...
Ну, як, Україно, тебе не любить!
ІV. Підсумок уроку.
Ось і закінчується наш урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя. Бо немає нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця наша ненька Україна. Любіть, вивчайте, бережіть свій рідний край, свою Україну. Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україна. Вона у нас – єдина!
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер і трави, і води.
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву
Вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
А зараз давайте заспіваємо пісню про Україну.
(темп вальсу) Зацвітає калина, зеленіє ліщина,
Степом котиться диво луна.
Це моя Україна, це моя Батьківщина, \
Що, як тато і мама, одна! \ 2 рази.