Тема: Україна у звуках: українські народні музичні інструменти. (скрипка, цимбали, бубон, волинка)
Мета: познайомити учнів з українськими народними музичними інструментами та їх особливостями, прищеплювати любов до українських інструментів та музики; розвивати допитливість, мислення, мовлення, цікавість до глибшого вивчення українських народних музичних інструментів; виховувати любов до України, почуття патріотизму та бажання зберігати традиції народної культури як гарант збереження державності.
Обладнання: банка(або малюнок банки) та папірці, ребуси, згорнута смужка-розмальовка з музичними інструментами, кольорові олівці, ілюстративний матеріал, відеоматеріал, філворд, прислів’я.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами гри.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Вітання
Добрий день, малече щира,
Хай живеться вам у мирі.
Хай луна дитячий сміх!
Почнемо урок для всіх!
2. Перевірка готовності до уроку
- Подивіться, щоб вам нічого не заважало, приберіть усе зайве, сідайте рівненько та покладіть рученята на парту.
3. Емоційне налаштування
- Урок треба починати з гарним настроєм та в доброзичливій атмосфері. Пропоную нам наповнити цю банку словами-прикметниками на першу літеру вашого імені. Які учні сьогодні на уроці? (наприклад: Андрій-активний, Катерина-креативна, Уляна-усміхнена тощо)
ІІ. Оголошення теми уроку
- Що дізнатися тему сьогоднішнього уроку вам треба розгадати ребуси:
- Молодці! Ви чудово впоралися! Отже, тема нашого уроку – це українські народні музичні інструменти.
ІІІ. Засвоєння нових знань
- Україна – одна з наймузичніших та найспівучіших націй у світі. Споконвіку пісня приходить до нас у материній колисковій та супроводжує впродовж усього життя: у роботі, в коханні, в смутку і в радості. А яка ж пісня без музики? Саме музичні інструменти є яскравим доказом надзвичайно глибокої музичної культури українців.
- Сьогодні ми поговоримо про чотири українські народні інструмента, у кожного на парті є картка-згортка, але не відкривайте зараз, все поступово. Працюємо так: розгадали інструмент, дізналися про нього, розфарбували кольоровими олівцями на своїй картці.
- Щоб дізнатися назву першого інструмента – розгадайте анаграму.
2 5 1 7 6 3 4
- Розумнички! Отже, поговоримо про скрипку.
- Слово "скрипка" походить від старослов'янського "скрипати", тобто скрипіти. Скрипка відома в Україні з XVI століття. Вона особливо імпонує наспівному, мелодійному характеру української народної музики. Для українців вже було звичним грати на смичковому інструменті, тому перехід до скрипки, як більш досконалого інструменту, виявився простим і природним. Без скрипки не обходилось жодне свято, весілля чи вечорниці. Скрипка — невіддільна частина оркестрів, ансамблів.
Протягом століть, шляхом творчих пошуків багатьох поколінь майстрів була створена модель скрипки, яка поєднала у собі художньо досконалу форму та технологічно бездоганну акустичну конструкцію. Давайте розглянемо ілюстрацію. Інструмент складається з 4 струн, корпусу, грифа та смичка. Корпус скрипки має овальну форму з округлими виїмками з боків, що утворюють «талію». Нижня дека, або «донце» корпусу, робиться з клена, з двох симетричних половинок. Верхня дека виготовляється з ялини. Гриф скрипки — довга планка з суцільного твердого дерева, (чорного ебенового дерева, або палісандра). Смичок — пружна дерев'яна тростина з фернамбукового дерева , а дешевші смички виготовляють з бука або граба.
- У нас в Україні скрипку люблять та вважають народним інструментом.
- Давайте насолодимося звуками скрипки.
- Які у вас враження?
- Що ви уявили/відчули?
- Розфарбуйте скрипку на своїх картках.
- Рушаймо далі! Наступний інструмент загубився серед літер. Щоб дізнатися його назву треба закреслити всі літери о.
оооцоимообоаоолоои
- Як швидко ви впорались! Другий інструмент – цимбали.
- Чи чули ви таку назву? Може хтось знає що це за інструмент? Як він виглядає?
- Цимбали — струнний музичний інструмент. Складається з дерев'яного корпусу, прямокутної, частіше трапецієвидної форми з натягнутими над ним струнами. Верхня дека виробляється із ялини або смереки, нижня — із явора. Щоб звук із нього линув «яскравим гожим, а не закупореним, як у діжці», у верхній рівній чи опуклій деці вирізують два голосники, через які коливання повітря передається з порожнини корпусу назовні. Раніше існував звичай через ці голосники кидати в цимбали мідні та срібні гроші, які потім музики видобували через спеціальну щілину у правому боці інструмента. В Україні, як народний інструмент відомі з 17 століття. Сучасне виробництво цимбал побутує на Гуцульщині. Під час гри інструмент кладуть на стіл чи на коліна, часто тримають перед собою на ремені, що дозволяє грати стоячи або на ходу під час весільних та інших святкових обрядів
- Як вам цей музичний інструмент?
- Опишіть враження від почутого трьома словами.
- В Україні є таке прислів’я
На словах, як на цимбалах, а на ділі, як на балалайці.
- Як ви його розумієте?
- Розфарбуйте цимбали на своїх картках.
- Час перепочити. Підводимося на руханку.
- Щоб дізнатися назву наступного інструменту треба прочитати слово ззаду-наперед. І подумайте про правильний наголос.
нобуб
- Молодці! Справді, мова піде про бубон.
- Бу́бон— дуже поширений ударний музичний інструмент з невизначеною висотою звуку.Має вигляд круглого тонкого дерев'яного обруча, з одного боку обтягнений шкірою. З протилежного боку натягують жильні струни або дротики, на які підвішують дзвіночки. У спеціальні прорізи монтують металеві брязкальця, що за формою нагадують тарілки від барабана, тільки в мініатюрі. Хоча бувають бубони і без брязкалець.
- Як ви гадаєте яке завдання у бубна в оркестрі? (утримувати темп, надавати певного колориту та характеру музиці)
- Розмалюйте його на своїх картках.
- Час розгадувати останній інструмент на сьогодні. Завдання дешифрувальник – у кожної літери є свій порядковий номер. Скористайтесь пронумерованою абеткою-підказкою.
- Дуда, коза, баран, міх - все це назви одного і того самого народного музичного інструмента, що відомий багатьом народам світу. Та найбільш розповсюджена його назва - волинка. Вона дійшла до нас із давніх часів. Грали на ній переважно пастухи.
- Як же її виготовляють та як на ній грати? З вичиненої шкіри кози, вівці або теляти роблять суцільний міх, який служить резервуаром для повітря. В один з отворів міха вставляють трубку, через яку музикант вдуває повітря. Друга трубка - ігрова. В ній, крім пищиків, є шість отворів для зміни висоти звуку. А третя трубка з басовим пищиком забезпечує бурдонний, тобто постійний звук. Наповнивши міх повітрям, музикант натискує на нього ліктем і посилає повітря в ігрову та бурдонну трубки, чим викликає верескливе звучання пищиків. У цей момент музикант може проспівати один куплет пісні, супроводжуючи спів власною грою на дуді.
14. Слухання козацької музики у виконанні волинки
- Ми послухаємо з вами старовинну козацьку музику виконану на волиці.
- Де ви до цього чули чи бачили цей інструмент?
- Попри стереотип, що волинка є суто шотландським інструментом, її використовували з незапам’ятних часів на всій території сучасної Європи.
- Розмалюйте останній інструмент на своїй розгортці.
IV. Закріплення, систематизація та узагальнення знань
- Щоб перевірити як ви запам’ятали назви музичних інструментів про які ми говорили на уроці – попрацюємо з філвордами. На аркуші заховані чотири назви. Зверніть увагу шукаємо і по вертикалі, і по горизонталі.
2. «Збери прислів’я»
- В українських народних прислів’ях зустрічаються музичні інструменти. Давайте їх відновимо дібравши відповідне продовження.
Дудка знає, нащо грає.
Заграйте мені, цимбали, щоби ніженьки дримбали.
На скрипочці грає, бо веселість має.
Музика без'язика, а людей збирає.
V. Підбиття підсумків
1. Вправа «Закінчи речення…»
- Сьогодгі на уроці я дізнався(-лася) про …
- Я знаю такі українські народні музичні інструменти:…
- Мені сподобалося …
2.Рефлексія. Самооцінювання
- На своїй картці з музичними інструментами намалюйте смайлик. Як ви засвоїли сьогоднішній урок?
Список літератури