Урок. Українознавство 8 клас "Український національний характер та світогляд українського народу. Поняття українського характеру. Менталітет та його особливості"

Про матеріал
Урок 16 з українознавства для 8 класу на тему "Український національний характер та світогляд українського народу. Поняття українського характеру. Менталітет та його особливості"
Перегляд файлу

Філенко Людмила Іванівна

вчитель українознавства Хрестищенської гімназії Красноградської міської ради Харківської області

Урок  16 з курсу «Українознавство», 8 клас

Тема: Український національний характер та світогляд українського народу. Поняття українського характеру. Менталітет та його особливості

Мета (формувати компетентності):

предметні – з′ясувати поняття українського національний характеру та визначити його вплив на світогляд українського народу; зформувати знання про роль менталітету   в процесах державотворення і відродження української нації і державності, утвердження України як цивілізованої європейської держави;

загальнокультурні – формувати вміння співпрацювати в колективі, виявляти повагу в колективі, формувати навички соціальної поведінки, змістом яких є любов до Вітчизни, повага до історичної пам’яті та свідомості.

Очікувані результати:

-знаннєва складова – учні оперують поняттями і визначають  їх вплив на світогляд українського народу; знають  специфіку національного характеру, стереотипів поведінки, емоційно-чуттєвих реакцій;

- діяльнісна складова – учні розуміють та пояснюють роль менталітету нації  в розвитку української державності; розрізняються його різновиди, визначають  засоби подолання негативних рис та деформацій української ментальності;

-ціннісна складова – учні розуміють ситуацію в Україні нині,   відчувають

гордість за свою непокірну націю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання та програмне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор, презентація , онлайн-тест на сайті «На Урок»,  підключення до мережі Інтернет.

Хід уроку:

І Організаційний момент (презентацію розбито на 2 частини та загружено в додатках)

ІІ.  Оголошення теми та мети, визначення очікуваних результатів

Слайд 1 Тема уроку. Український національний характер та світогляд українського народу. Поняття українського характеру. Менталітет та його особливості.

 

ІІІ. Опрацювання та вивчення нового матеріалу

Слайд 2. Для того щоб зрозуміти національну  культуру українців і вплив  українського  національного характеру на світогляд українського народу, треба звернути увагу на джерела впливу, які протягом історичного шляху стимулювали чи спиняли розвиток української політичної культури. Досліджуючи зв’язок  культури і політики, можна дійти висновку, що причини не тільки в несприятливих зовнішніх обставинах, але й у ментальності української нації. Ментальність – це спільне «психологічне оснащення» представників певної культури, що дає змогу хаотичний потік різноманітних вражень інтегрувати свідомістю в певне світобачення. Отож ментальні настанови на всіх рівнях – від ідейно-теоретичного до буденно-емоційного та несвідомого – мають стати невід’ємними компонентами формування національної культури та світогляду українського народу.

Слайд 3. Менталітет сучасного суспільства відіграє значну роль в процесах державотворення, утвердження України як цивілізованої європейської держави.

Менталітет – система переконань, уявлень і поглядів особи або суспільної групи, відтворення сукупного досвіду попередніх поколінь. Природне і культурне, раціональне (інтелектуальне) і підсвідоме (інтуїтивне), індивідуальне і суспільне – все це «перетинається» та постійно взаємодіє на рівні менталітету і здобуває кінцеву змістовну складову на вищих – духовному, моральному та релігійному рівнях.

Слайд 4. Характерологічні особливості народу визначають внутрішній зміст  менталітету, який нерозривно пов’язаний з історичними умовами і розвитком, зі змінами в народних світовідчуттях.

Розглядаючи особливості формування національного менталітету, слід враховувати обставину розташування України між Сходом і Заходом і, передусім, багатовіковий період її бездержавного існування та розчленованість народу. Це не могло не супроводжуватись істотними впливами з боку інших, домінуючих у межах своїх державних утворень етносів (передусім російського та польського), їхньої культури, зокрема політичної, суспільної психології, традицій, світосприймання тощо. Оцінити ці впливи як однозначно позитивні немає жодних підстав. Попри все це, українська ментальність упродовж віків зуміла зберегти свої основні характерологічні риси і, незважаючи на наявність істотних східних впливів у цілому, може бути охарактеризована як ментальність західного типу. На це, зокрема, звертав увагу М. Грушевський. Він зазначав, що «в порівнянні з народом великоруським український являється народом західної культури – одним з найбільш багатих східними, орієнтальними впливами, але все-таки по всьому складу своєї культури і свого духу народом західним».

Багато дослідників звертають увагу, зокрема, і на істотно вищий рівень демократизму української ментальності в порівнянні з російською, характерний для нього діловий індивідуалізм і проєвропейську орієнтованісто. Не  менш важливою проблемою залишається потреба очищення масової свідомості від рудиментів тоталітаризму, комуністичної та посткомуністичної ідеології, радянського світовідчуття, малоросійства, індивідуального та групового егоїзму. Дух колективізму, глибоко вкорінений у масовій свідомості, що був однією з головних цінностей «радянського способу життя», крім його позитивних якостей, має в собі небезпеку утриманства, заздрісність, нетерпимість до соціальної нерівності, безвілля

 

Слай 5. Фундаментом менталітету є архетипи - безсвідомі колективні уявлення, які, на думку науковців, успадковуються біологічно. Архетипи втілюються в образах, символах, міфах - у всіх сферах духовного життя певної спільноти, визначають специфіку світобачення, картини світу тощо. Вони відіграють в історії культури етносів конструктивну роль, забезпечують зв'язок між епохами та поколіннями, цілісність етнічної культури.

Слайд 6. Найбільш ваговими архетипами українського народу вважаються:

- архетип Матері, яки є уособленням Землі, України, Жінки.

 -архетип рівності синів та доньок своєї Матері-Батьківщини, який зумовлює відсутність в Україні права майорату, пріоритету старшинства та водночас унеможливлює жорстку соціальну диференціацію, сприяє втіленню в життя демократичних засад.

 - архетип особистої свободи, він спричиняє неприйняття нав'язаного ззовні авторитету, прагнення відмежуватися від соціуму,

- архетип едукативності, який забезпечує переконаність у тому, ЩО завдяки навчанню можна змінити своє життя,

 - архетип домінування минулого над майбутнім, який пов'язаний із міфологізацією та ідеалізацією минулого.

-архетип обрядовості, що пов'язаний з орієнтацією на традиційні дії, які забезпечують життєвий комфорт,

 -архетип долі, за яким вона визнається сильнішою за розум.

 Архетипи спричиняють специфіку національного характеру, стереотипів поведінки, емоційно-чуттєвих реакцій тощо.

Слайд 7. (робота з роздатковим матеріалом, знайди пару)

В українському менталітеті найбільш яскраво простежуються:

  • Домінування емоцій та почуттів над інтелектом і волею.
  • Індивідуалізм- він антидержавний, що виявляється в неприйнятті формально-інституційних відносин, передусім правових, а також у політичному інфантилізмі;
  • Інтровертніст- інтровертність українців пов'язана з домінуванням минулого над майбутнім, байдужим ставленням до перспектив соціального розвитку;
  • Кордоцентризм- виявляється у прагненні жити, діяти за покликом серця, за інтуїтивним визнанням того, що є добро і зло.
  • Екзекутивність- домінування у психіці українців жіночого начала, орієнтує людину на репродуктивновідтворювальну діяльність, уникнення наднормативності, нестандартності.
  • Толерантність. - базується на архетипі рівності, притаманному українському народу;
  • Селянськість. Забезпечує орієнтацію на селянські ідеали представників усіх верств населення, зумовлює їхній стиль життя.
  • Орієнтація на малий гурт - прагнення українців творити Рай у власному Домі .

Слайд 8 : (складаємо схему різновидів менталітету)

Менталітет охоплює різні рівні соціальної дійсності і є невід’ємною складовою не тільки різних соціальних суб’єктів, починаючи з великих соціальних груп (клас, нація, етнос), але й окремого індивіда. Залежно від того, хто виступає суб’єктом – носієм ментальності, чітко розрізняються його різновиди:

- релігійний,

- культурний,

- політичний,

-етнічний .

 

 Менталітет – сукупність сталих, загальнопоширених у тій або іншій соціальній спільності, групі уявлень, що відображають особливе бачення політичної і соціальної реальності людей, які належать до неї.

 

Слайд 9. Українська ментальність та українська національна свідомість у цілому мають суперечливий характер. Це означає, що в культурі нації одночасно проявляються різні і навіть протилежні якості: героїзм і пасивність, волелюбність, індивідуалізм і конформізм, довірливість і підозрілість тощо. Кожна з них має свої при- чини та умови виникнення та свою роль в істо- ричному процесі. Різні ментальні настанови формували й різні типи політичних цінностей та ідеалів, віддаляли українство від власного культурного коріння. Набуті в минулому риси ментальності ще довго будуть продукувати відповідні суспільні відносини, ідеали та орієнтації.

Слайд 10. Головним засобом подолання негативних рис та деформацій української ментальності та політичної культури має стати побудова суверенної, соборної, демократичної української держави. Крайній індивідуалізм буде подолано формуванням демократичних суспільних відносин та правової держави, в якій індивідуальна свобода буде органічно поєднана з громадянськими обов’язками і відповідальністю. Відродження української нації і державності повинно подолати комплекси «меншовартості» і «кривди», очистити українську душу від рабської психології, зміцнити моральність суспільства.

ІV. Рефлексія

Підведення підсумків.

Бесіда (відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку, чи корисним був поданий матеріал? Де на практиці можна використати тримані знання?).

 

V  Домашнє завдання. .

  1. Опрацювати матеріал уроку
  2. Пройти тест на платформі «На Урок»
  3. Написати ессе  або твір-роздум на одну з тем (за вибором учнів)

«Вплив менталітету формування  української державності»

«Формування світогляду українського народу»

 «Подолання негативних рис  української ментальності»

 

 

docx
Додано
11 січня
Переглядів
431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку