Мета:
*ознайомити учнів із історією символіки України, її сучасними державними символами; формувати національну свідомість, гордість, розуміння причетності до всіх подій, що відбуваються в Україні; *розвивати вміння висловлювати власні думки, логічно мислити;
*сприяти вихованню любові й поваги до своєї держави, до національних і духовних скарбів нашого народу.
Виховний захід у 11-Б
класі на тему:
«Українська національна символіка»
Класний керівник 11-Б класу
Мовчан Альона Василівна
Тема. Українська національна символіка.
Мета:
*ознайомити учнів із історією символіки України, її сучасними державними символами; формувати національну свідомість, гордість, розуміння причетності до всіх подій, що відбуваються в Україні; *розвивати вміння висловлювати власні думки, логічно мислити;
*сприяти вихованню любові й поваги до своєї держави, до національних і духовних скарбів нашого народу.
Обладнання: зображення державних символів України, портрети президентів України, запис гімну «Ще не вмерла Україна», вишитий рушник, калина, епіграф.
Хід уроку І. Організаційний момент.
1. Привітання вчителя.
- Мої любі діти, шановні батьки, вітаю Вас зі святом Першого дзвінка, який веде всіх у країну знань, дарує радощі й турботи, уроки й оцінки, шкільні оказії та щасливі хвилини. Цього року для Вас свято Знань особливе – останнє 1 Вересня в ролі учнів, короткий навчальний рік, вибір шляху в майбутнє та пошуки випускного вбрання, і незабутній шкільний бал…Та це все попереду. А перший урок у новому навчальному році ми присвятимо 20-тій річниці незалежності України.
( Вчитель оголошує тему уроку)
ІІ. Основна частина уроку.
1. Читання поезії учнями.
Моя Україна – це жовте колосся,
Це жайвір у полі, це спів солов’я.
Криниця, калина і терпкая м’ята,
Колиска народу твоя і моя.
Моя Україна – це синії ріки,
Моя Україна – це неба блакить,
Живи, Україно, віднині й повіки,
Хай голос твій ніжний по світу летить.
2. Проблемне запитання.
- Діти, з чим у вас асоціюється слово «Україна»?
( Обговорення)
3. Розповідь учителя.
- Так, для кожного з нас найдорожчою й найріднішою є Україна, земля, де ми народилися, де живуть наші батьки, де поховані наші предки. Ось уже 20 років минуло з дня проголошення незалежності України, моменту, який став відліком у майбутнє щасливе життя. Як це було?
4. Читання Акта проголошення незалежності України.
( Читає учень)
Акт проголошення незалежності України
Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв’язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року,
Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави – України.
Територія України є неподільною і недоторканою.
Віднині на території України мають чинність включно Конституція і закони України.
Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України
5. Проблемне запитання.
- А що означає слово «символ»?
6. Пояснення вчителя.
- Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, історичне минуле, прагнення народу.
У статті 20-й розділ ІІ Конституції України записано: « Державним символом України є Державний прапор України, Державний герб, Державний гімн України». Символіка – своєрідна візитна картка держави, яка підтверджує її існування.
7. Виступ учня.
- Як свідчать історичні джерела, східні слов’яни використовували символічні знаки ще в період родоплемінного ладу на території України. Ними були хрест, квадрат, ромб, коло, пізніше – зірки, квіти, зброя, звірі, птахи.
За Київської Русі тризуб стає висококнязівським знаком: печатки князя Ігоря, родовий знак Володимира Святого,символ династії Рюриковичів, карбування на срібних монетах князя Володимира, Ярослава Мудрого, Володимира Мономаха, зображення на гербі французької королеви Анни (дочки Ярослава Мудрого). Тризуб можна зустріти на цеглі Десятинної церкви, на плитах Успенської церкви у Володимир-Волинському.
Як Державний герб тризуб на синьому тлі був схвалений 12.02.1919р., а 30 серпня 1991року був прийнятий Національний герб України – золотий тризуб на блакитному тлі.
8. Читання поезії учнем.
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
та ми зросли, ми є,
ми завжди будем,
добро і пісню
несемо ми людям. (Н. Поклад)
9. Виступ учня.
- Прапор, як засіб сигналізації, відомий із античних часів. Найчастіше це шматок полотна, прив’язаний до списа, що вказував на місце збору воїнів. У дохристиянські часи на українських прапорах були зображення богів, стародавні символи. Після прийняття християнства з’явились нові емблеми: хрести, образи святих, цитати з Біблії. Синьо-жовте кольорове сполучення – одне з найдавніших серед сучасних національних прапорів і походить воно від герба Галицько-Волинського князівства. 22 березня 1918 року Центральна Рада в Києві ухвалила закон про Державний прапор УНР. 23 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла рішення про Державний прапор – жовто-блакитний.
Жовтий колір – колір сонця, пшеничного хліба, поля, зерна, що дарує життя всьому на землі. Синій – колір ясного, мирного неба, чистої води.
10. Читання поезії учнем.
Україна – це небо блакитне,
А в тім небі зірки золоті.
Сяють нам з висоти так привітно
Ці два кольори, ніжні й прості.
Україна – це жовта пшениця
І блакитні волошки у ній
Як любо кругом - подивіться!
В тій країні коханій моїй. (П. Дубів)
11. Виступ учня.
- Слово «гімн» -це похвальна, урочиста пісня, прийнята як символ національної єдності. Слова гімну України «Ще не вмерла Україна» написав у 60-х роках ХІХ ст. відомий український поет Павло Чубинський, а музику – композитор Михайло Вербицький.
Це ті слова та музика , які змушують кожного з нас підніматися при перших акордах, у них сконцентрована жива історія народу, прагнення до волі.
( Звучить гімн)
ІІІ. Підсумки уроку.
1. Вікторина « Минуле й сучасне незалежної України».
1. Є понад 20 різних пояснень цього символу: корона, хрест, якір, лук зі стрілою, шолом, сокира, геометричний орнамент. Що це? (Тризуб)
2. Що означає слово « говерла»? (Важке підняття)
3. Як називається наймілкіше море? ( Азовське море, найглибша точка – 15 метрів)
4. Найдовша річка України… (Дніпр)
5. Яка висота гори Говерли? (2061)
6. За часів якого князя возвели Софію Київську? (Ярослав Мудрого)
7. Місце, яке описав Т.Г. Шевченко у своїй поезії «Заповіт»? (м. Канів, Чернеча гора)
8. Цю жінку називають наймудрішою, її ім’я занесено до списку святих… ( Княгиня Ольга)
9. Який гетьман брав участь у підписанні Переяслівської угоди, в якому році? (Богдан Хмельницький у 1654 році)
10. Назвіть міста, які були українськими столицями? (Чигирин, Батурин, Харків, Київ…)
11. Назвіть відомих спортсменів, які прославили Україну за 20 років незалежності?
12. Назвіть відомих акторів і співаків, які прославили Україну за 20 років незалежності?
13. Які перемоги мала Україна за 20 років незалежності?
14. Назвіть ім’я першого космонавта України? (Леонід Каденюк)
15. Назвіть ім’я першого президента України? (М. Грушевський)
16. Які дати є знаменними в історії України? (24.08.1991р., 01.12.1991р., 28.06.1996р.)
17. В народі кажуть, що дерево міцне корінням, а людина знаннями. Кого б ви записали в міць нашої держави?
ІV. Заключне слово вчителя.
Є багато країн на Землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина!
Акт проголошення незалежності України
Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною в зв’язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року,
Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави – України.
Територія України є неподільною і недоторканою.
Віднині на території України мають чинність включно Конституція і закони України.
Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення.
24 серпня 1991 року Верховна Рада України