Урок "Українська народна казка "Мудра дівчина""

Про матеріал
Даний матеріал допоможе вчителю підготувати цікавий та пізнавальний урок для учнів.
Перегляд файлу

 Тема. Народна казка «Мудра дівчина»

Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них; утверджувати думку про обов’язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

  • З якою казкою ми познайомилися на минулому уроці?
  • До якого різновиду казок ми можемо віднести цю казку?Доведіть (фантастичних)

Перевірка домашнього завдання.

  1. Вправа «ТАК – НІ» (за змістом казки «Яйце-райце»)
  1. Війна була між царицею-мишею та царем-соловейком (НІ, жайворонком)
  2. Цариця звеліла мишам понадкушувати пір’я птахам (НІ, звеліла комашні)
  3. Стрілець почав цілитися в орла (ТАК)
  4. Дядько орла дав чоловіку яйце-райце (НІ, батьки орла)
  5. Змія допомогла чоловікові загнати скот у яйце-райце (ТАК)
  6. За таку допомогу чоловікові треба було віддати змії свою дружину (НІ, сина)
  7. Змія загадала парубкові зробити одну велику справу (НІ, три справи)
  8. Дівчина мусила перетворитися на золоту качку (НІ, на зайця)
  9. Змія перетворилася на щуку, щоб зловити окуня (ТАК)
  10.  Щука випила всю воду з річки (НІ)
  11.  Хлопцеві не можна було цілувати дитину свого брата (НІ, дядька)
  12.  Дівчина зліпила з тіста двох лебедів (НІ, голубів)

(після виконання роботи взаємоперевірка, учні перевіряють роботи один одного)

 

  • Чого вчить нас ця казка? (дотримуватися свого слова, бути винахідливим, прислухатися до корисних порад)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.

А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і прочитаєте її назву.

123-43

  • Поміркуйте, про що може йти мова в казці з такою назвою?

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

У багатьох народів світу є казки про мудрих дівчат, жінок, які вирізняються своїм розумом, кмітливістю, умінням перемагати сильних і владних володарів. Згадаймо хоча б Шахерезаду з арабських казок «Тисяча й одна ніч», Василису Премудру та інших. Є така казка і в українського народу.

2. Словникова робота (на дошці)

Убогий — бідний;

шкода стало — пожалів;

як кіт наплакав — мало;

позиватися — судитися;

прудкіш — швидше;

хорти — порода мисливських собак;

локіт, ліктів — міра довжини;

гребінь, гребінка, днище — приладдя для прядіння льону, вовни;

гостинець — подарунок;

ґринджоли — санчата;

цап — козел;

прицькуйте — натравіть собак, випустіть собак;

світлиця — кімната;

рундук — ґанок.

  1. Виразне читання казки «Мудра дівчина».

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Встаньте, діти, посміхніться.

Землі нашій поклоніться

За щасливий день прекрасний.

І до сонця потягніться.

Вліво, вправо подивилась,

Кругом себе покрутились.

Раз — присіли, два — присіли

І за парти тихо сіли.

Ще раз встаньте, посміхніться….

Землі нашій поклоніться

За щасливий день прекрасний.

І до сонця потягніться.

Вліво, вправо подивилась,

Кругом себе покрутились.

Раз — присіли, два — присіли

І за парти тихо сіли.

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

 

- В чому проявилася мудрість дівчини? З чого це видно? (в умінні відповісти панові на його загадки та завдання)

- Давайте знайдемо у тексті завдання пана та відповіді дівчини на них

- Чого вчить нас ця казка? (винахідливості, що з любої ситуації можна знайти вихід)

- Чи можемо ми сказати, що у цій казці добро перемагає зло? Доведіть.

- До якого різновиду казок можемо віднести цю казку? (соціально-побутові)

 

. Проблемне питання. (на дошці)

Яке прислів’я розкривають суть оповідання? Чому?:

 

І сила перед розумом никне.
Молоде орля, а вище старого літає.
Сім раз відмір, а раз — відріж.
Вміння і труд все перетруть.
То не козак, що боїться собак.

VI. Підсумок

  • З якою казкою ми сьогодні познайомилися на уроці?

  Чим вона вам сподобалася?

VІ. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати і переказувати казку «Мудра дівчина»

 

Резерв

Характеристика дійових осіб.

Маруся

Батько

Пан

Брат

добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна

добрий, чесний роботящий, боязливий, люблячий

ледачий, нерозсудливий, самолюбивий

зажерливий, скупий, дурний, облесливий

Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.

 

doc
Додано
8 травня 2022
Переглядів
636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку