Тема. Народна казка «Мудра дівчина»
Мета: ознайомити зі змістом казки, допомогти усвідомити учням цінність її ідейно-естетичних настанов; розвивати навички виразного читання, переказування казок, висловлення власних суджень про них; утверджувати думку про обов’язкову перемогу добра над злом; виховувати кмітливість, почуття гумору, оптимістичний світогляд.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання.
(після виконання роботи взаємоперевірка, учні перевіряють роботи один одного)
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні у нас незвичайний урок. Я запрошую вас здійснити подорож у світ казки.
А якої казки, то ви дізнаєтесь, коли сполучите стрілочками букви і прочитаєте її назву.
IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
У багатьох народів світу є казки про мудрих дівчат, жінок, які вирізняються своїм розумом, кмітливістю, умінням перемагати сильних і владних володарів. Згадаймо хоча б Шахерезаду з арабських казок «Тисяча й одна ніч», Василису Премудру та інших. Є така казка і в українського народу.
2. Словникова робота (на дошці)
Убогий — бідний;
шкода стало — пожалів;
як кіт наплакав — мало;
позиватися — судитися;
прудкіш — швидше;
хорти — порода мисливських собак;
локіт, ліктів — міра довжини;
гребінь, гребінка, днище — приладдя для прядіння льону, вовни;
гостинець — подарунок;
ґринджоли — санчата;
цап — козел;
прицькуйте — натравіть собак, випустіть собак;
світлиця — кімната;
рундук — ґанок.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться
За щасливий день прекрасний.
І до сонця потягніться.
Вліво, вправо подивилась,
Кругом себе покрутились.
Раз — присіли, два — присіли
І за парти тихо сіли.
Ще раз встаньте, посміхніться….
Землі нашій поклоніться
За щасливий день прекрасний.
І до сонця потягніться.
Вліво, вправо подивилась,
Кругом себе покрутились.
Раз — присіли, два — присіли
І за парти тихо сіли.
V. Закріплення знань, умінь і навичок
- В чому проявилася мудрість дівчини? З чого це видно? (в умінні відповісти панові на його загадки та завдання)
- Давайте знайдемо у тексті завдання пана та відповіді дівчини на них
- Чого вчить нас ця казка? (винахідливості, що з любої ситуації можна знайти вихід)
- Чи можемо ми сказати, що у цій казці добро перемагає зло? Доведіть.
- До якого різновиду казок можемо віднести цю казку? (соціально-побутові)
. Проблемне питання. (на дошці)
Яке прислів’я розкривають суть оповідання? Чому?:
І сила перед розумом никне.
Молоде орля, а вище старого літає.
Сім раз відмір, а раз — відріж.
Вміння і труд все перетруть.
То не козак, що боїться собак.
VI. Підсумок
— Чим вона вам сподобалася?
VІ. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати і переказувати казку «Мудра дівчина»
Резерв
Характеристика дійових осіб.
Маруся |
Батько |
Пан |
Брат |
добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна |
добрий, чесний роботящий, боязливий, люблячий |
ледачий, нерозсудливий, самолюбивий |
зажерливий, скупий, дурний, облесливий |
Учні називають їхні риси характеру, записують слова у відповідні колонки.