Урок "Українська народна лялька як оберіг"

Про матеріал
План-конспект уроку Дизайн і Технології на тему: "Українська народна лялька як оберіг" (4 клас). Виготовлення мотанки.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

ДИЗАЙН І ТЕХНОЛОГІЇ

 

на тему:

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЛЯЛЬКА ЯК ОБЕРІГ

(4 клас)

 

 

 

 

 

Розробила: Ганжела Любов Борисівна, вчителька початкових класів Ярівського ліцею Лиманської ОТГ Донецької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024


Тема уроку: УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЛЯЛЬКА ЯК ОБЕРІГ

Мета уроку.

Навчальна: засвоєння учнями знань про обереги українського роду, історію створення ляльки – мотанки, різновиди ляльок-мотанок та їх функції; формування практичних вмінь виготовляти ляльку-мотанку «На щастя»; дотримання правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог.

Розвивальна: розвивати просторове мислення, творчу уяву та фантазію.

Виховна: виховувати патріотичний дух, шанобливе ставлення до звичаїв наших пращурів, естетичний смак, охайність, уважність, дружнє ставлення та повагу один до одного в процесі роботи в команді.

Об’єкти праці: лялька-мотанка «На щастя».

Дидактичні засоби:

- мультимедійні засоби: слайд-шоу; робочий зошит; інструкційна картка «Лялька-мотанка «На щастя»; зразки об’єктів праці; матеріали для контролю знань учнів: кольорові картки до інтерактивної гри «Світлофор», деталі для лепбуку (Lapbook).

Обладнання, інструменти та матеріали: мультимедійна дошка, комп’ютер; два світлих клаптика тканини 12 х 12 сантиметрів; два кружечка красної тканини діаметром по 3 сантиметри; кольоровий клапоть для одягу ляльки розміром 7 х 17 сантиметрів; клаптик вати для голови, натуральні нитки для коси (бажано вовняні); стрічки для коси та пояску, нитки червоного кольору, голка, ножиці.

Ключові слова: звичай, традиція, лялька-мотанка, обрядова лялька, оберегова лялька, ігрова лялька.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

  •          усвідомити найбільші цінності українського народу;
  •          цінувати і поважати інших;
  •          розуміти необхідність дотримання безпечної праці та організації робочого місця;
  •          виготовляти ляльку-мотанку.

Тип уроку: комбінований урок з елементами «перевернутого навчання».

 

Девіз уроку:

Люби, знай, бережи, передавай нащадкам традиції свого народу

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини

Для щасливого життя

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

  •                 Привітання з класом.
  •                 Перевірка присутності учнів (звіт чергового), заповнення журналу.
  •                 Перевірка готовності учнів до уроку.
  •                 Перевірка наявності спецодягу.
  •                  Створення позитивного емоційного настрою учнів.

 

Прийом «Малюнкове вітання»

Мета: підготувати учнів до діяльності, створити комфортні умови та гарний настрій. 

Використовуємо для цього малюнок сонечко, яке прикріпляємо на дошці.

Інтерактивна гра «Щедрі долоньки»

А зараз покажіть мені долоньки. Візьміть добрий настрій, доброзичливість, терпіння і покладіть на праву долоньку. На ліву покладіть уважність, наполегливість і творчість. І обміняйтесь цими подарунками із сусідом по парті.

А для того, щоб урок був цікавим і продуктивним, ви отримаєте «Блокноти успіхів» (додаток А).

Метод «Блокнот успіхів»

Мета: підвищувати самооцінку, розвивати впевненість у собі, самопізнання.

Правила: кожному учню видається аркуш паперу «Блокнот успіхів», де він повинен протягом усього уроку виставляти бали за всі свої успіхи. Після закінчення уроку учні по черзі повинні поділитися успіхами за урок.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів .

Девізом нашого уроку є вислів: «Люби, знай, бережи, передавай нащадкам традиції свого народу» (слайд №1 ).

У народі існує повір'я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. І тільки, знаючи ці традиції, зможемо передати культурну спадщину свого народу нащадкам. Скільки пам’ятають себе люди, завжди – у дитинстві, побуті, обрядах – існував поряд із ними предмет, який наділявся особливою силою. Іграшки, якими забавляли дітей наші пращури, були різноманітні, проте найулюбленішою залишалася все ж таки лялька-мотанка. Ця лялька була оберегом нашого народу.

Скажіть, будь ласка, якою ви уявляєте людину, що може передати нащадкам традиції свого народу? (відповідь дітей).

Давайте з’ясуємо: які моральні якості будуть у цій людині? (чесна, хоробра, розумна, любить рідну мову).

Я пропоную пограти в дидактичну гру «Складіть прислів’я» (слайд 2).

Правила гри.

Учні отримують конверти (додаток Б), до кожного з яких укладено картки з фрагментами чотирьох прислів’їв і приказок за вивченою темою. Учні повинні скласти прислів’я. Враховується швидкість і правильність.

Вчитель. Після того, як ви попрацювали з прислів’ями, тепер скажіть мені, що ж в Україні споконвіку шанували найбільше? (рідну матір, землю, мову, працю)

Я впевнена, що всі ви наділені такими рисами, тому всі є патріотами нашої країни.

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів.

Слайд-заставка № 3

Мама! Найдорожче слово в світі

Де б не був ти, що б ти не робив.

Назавжди вона твій шлях освітить

Ніжним серцем відданим тобі!

Діти, сьогоднішній урок у нас буде незвичайний. Як ви думаєте, про що піде мова на уроці? Про подарунки, які ми виготуємо для мами власноруч. В 2018 році День матері в Україні припадає на 13 травня.

У багатьох країнах світу відзначають День матері 13 травня. В Україні - цей день відзначається в другу неділю травня відповідно до Указу Президента України з 1999 року.

Зараз здається цілком природним відзначати День матері, але історія цього свята не така вже проста. Пропоную ознайомитись з історією свята.

Історична довідка

Вперше з'явилося нове свято в 1914 році в США – День матері, яке до цих пір щорічно відзначають другої неділі травня.

Ідея раз у році вшановувати всіх матерів припала до душі не тільки американцям, але і жителям різних країн світу. Поступово День матері з'явився в 115 державах, причому в кожному випадку це свято викликає однакові світлі емоції, незалежно від національності святкуючих. У частині країн День матері відзначають, другої неділі травня, а в деяких це свято випадає на іншу дату.

У американців в День матері прийнято влаштовувати справжні паради з ходою святково прибраних платформ. У нас же все відбувається більш скромно, але не менш душевно. Як правило, в цей день у школах та інших навчальних закладах організовують концерти, діти готують своїм мамам невеликі виступи і дарують власноруч виготовлені подарунки.

Оскільки це свято досить «молоде», то традиції його відзначення поки тільки створюються. Найголовніша з них – привітати свою маму, подякувати за все і одарити її невеликим подарунком, поцілунком і теплими обіймами.

Хто не бажав би для себе і своїх близьких здоров’я, щастя, благополуччя? Особливо щастя ми бажаємо для своєї мами. Бажання це абсолютно природне, і кожен до цього прагне. Однак, втілити в життя ці прагнення виходить не завжди і не у всіх. Що ж робити? Допомогти в цьому випадку може магічна сила амулетів і оберегів. Є така маленька лялечка – мотанка «на щастя», це подарунок з побажаннями щастя, добра та довгих років життя. Таку лялечку можна носити в сумочці і вона завжди буде оберігати маму.

 

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку - 2 хв.

Сьогодні тема уроку: «Українська народна лялька як оберіг». Запишіть тему в зошити.

Тему проектую на екран (слайд №4 ), повідомляю мету, формулюю завдання уроку.

На цьому уроці ми з вами познайомимося з оберегами українського роду, історією створення ляльки – мотанки, різновидами ляльок-мотанок та їх функціями, навчимося виготовляти ляльку-мотанку «на щастя» та продовжимо вивчати тему «Народна лялька».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Кожен народ, кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях, символах, віруваннях. Українська народна іграшка належить до унікальних явищ нашої культури. В давнину іграшки використовували не лише для розваги дітям, а й як обереги від лиха і зла. Такими оберегами були ляльки-мотанки. Їх мами виготовляли для своїх дітей. Клали в колиски, давали гратися ними. Все погане забирає на себе лялька, а дитинка росте здорова. Аби лялька-оберіг нікого не нагадувала, і не завдавала шкоди, робили її безликою. Замість обличчя на голові мотанки зображували хрест – символ сонця і землі. Існувало дуже багато різних видів мотанок.

Готуючись до цього уроку, ви мали завдання дізнатися про різновиди ляльок-мотанок та їх функції. Прошу дослідників представити результати дослідження. (Перевернуте навчання, учні виконують роль вчителя, знайомлять з новим матеріалом уроку, підготувавши інформацію дома)

Слайд 5-9

Презентація результатів учнів дослідників (додаток В).

Слайд 10

Запис основних понять.

(Учні записують визначення у зошит. ОК) (додаток Г).

Звичай – загальноприйнятий порядок, правила, які здавна існують у житті народу. Наприклад, порядок відзначення яких-небудь подій, свят.

Традиція – звичаї, норми поведінки, що передаються з покоління в покоління.

Лялька-мотанка — зроблена з тканини вузликова лялька. Назва походить від українського слова мотати.

Обрядова лялька її шанували і ставили в хаті, в червоний кут, вона мала ритуальне призначення.

Ігрова лялька - призначалися для забави дітям.

Оберегова лялька - згідно з народними повір’ями, має чарівні властивості: захищає людину від злих сил, лихого ока, відтягує від людей на себе хвороби і нещастя.

Ляльки завжди були безликими, оскільки предки вірили, що в неживу ляльку не може вселитися нечиста сила.

Втомились?

Фізкультхвилинка (слайд № 11 ).

Із-за парт ми піднялись,

І всі вгору потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

Сіли рівно — і до праці.

Хай не стомлюються пальці.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Закріплення нового матеріалу - метод лепбук (Lapbook) (слайд № 12 ).

Ми з вами з вами ознайомимося з методом леп бук. Метод Lapbook досить популярний на уроках у європейських та американських дітей. Це творче структурування нової інформації в яскравих формах. Ми створимо книжечку «Українська народна лялька - оберіг».

Сьогодні ми оформлятимо сторінки лепбука з ігровими ляльками, з обрядовими ляльками, з обереговими ляльками.

Учні отримують малюнки з лальками-мотанками трьох видів і коротеньким описом, структурують їх та приклеюють на сторінки паперу.

Завдання виконано, але ще багато чого можна розповісти про ляльку-мотанку. На наступному занятті доповнимо нашу книжечку.

Прийшов час приступити до практичної роботи. Що ж, почнемо…

 

VІІ. Практична робота.

Тема. Лялька-мотанка «на щастя», подарунок для мами (слайд №13).

Мета. Виготувати тулоб ляльки-мотанки «на щастя»

Завдання:

1. Ознайомитись з інструкційною картою.

2. Виконати деталі ляльки-мотанки «на щастя».(ніжки-тулуб, оформити голівку)

  1. Вступний інструктаж.

Наші предки покладали дуже великі надії на подібні магічні предмети. У кожному слов’янському будинку обов’язково знаходилися декілька видів оберегів на різні випадки життя. Лялька-оберіг «на щастя» одна з найбільш популярних різновидів оберегів, які виготовляли для себе слов’яни в давнину.

Лялька-мотанка - старовинне українське сакральне мистецтво. Це не просто іграшка, вона несе оберегове значення (слайд № 14,15 ).

Спосіб виготовлення ляльки «на щастя» схожий з виконанням всіх ляльок-мотанок:

  •                   За стародавніми традиціями ляльку робили, не застосовуючи металевих речей типу ножиць, голок або ножів, тобто не застосовувалися жодні ріжучі та колючі предмети. Слов’янки вірили, що подібними предметами можна «пробити» енергетику, вкладену в оберіг. Але сучасні майстрині використовують ножиці і голки.
  •                   У всіх ляльок-мотанок, в тому числі і у ляльки на щастя, не виділялися риси обличчя. Ляльок залишали безликими, щоб захистити їх від сторонніх душ і не допустити до них темні сили.

Виготовлялися ляльки-мотанки тільки жінками і тільки своїми руками. Емоційний стан жінки мало бути при виготовленні оберега дуже хорошим, щоб вкласти в ляльку позитивну енергетику. Вся ваша енергетика в період виготовлення перейде до лялечки, тому, якщо ви перебуваєте не в найкращому настрої, то краще відкладіть задуману справу на інший день.

Воскресні і церковні свята теж не підходять для створення своїми руками ляльки-оберега «на щастя».

Проте, виготовлення кожної ляльки-мотанки має деякі особливості. Є такі особливості і в процесі виготовлення ляльки-оберега на щастя своїми руками:

  1.               Лялька «на щастя» має маленькі розміри, в межах шести сантиметрів. Пояснюється це легко. Таку ляльку жінка завжди могла мати при собі, і в той же час не показувати її стороннім очам. Таким чином лялька «на щастя» служить своїй господині завжди, а не тільки дбає про будинок.
  2.               Зовні оберіг виконувався у вигляді маленької дівчинки з довгою косою. Ручки дівчинки обов’язково піднімалися вгору, нібито вона тягнеться до сонечка.
  3.               Косичка у дівчинки виконувалася теж вгору і вперед. Це мало подвійне значення: лялька на щастя ставала стійкіше і краще «розуміла» свою господиню. Довга коса – символ жіночої краси.

Якщо ви ретельно виконаєте всі умови, які тут викладені, то знайдете для себе незамінну помічницю, яка незмінно буде залучати у ваше життя удачу і щастя.

Зовнішній вигляд ляльки «на щастя» не випадковий, всі елементи ляльки націлені на посилення її магічного потенціалу.

Рідко, але все ж виготовлялися ляльки «На щастя» чоловічої статі. Лялька мала чоловічий одяг, але як і раніше була з довгою косою. Коса у ляльки-чоловіка прямувала в бік землі і служила опорою, якщо оберіг стояв на поверхні.

Назва ляльки-мотанки «на щастя» говорить сама за себе - роблять і дарують її із побажанням щастя.

Вважається, якщо носити таку лялечку з собою, то вас буде супроводжувати успіх і вона допомагає знайти щастя.

Беріть Щастя в свої руки!

Починаємо роботу, приготуйте інструменти та матеріали:

два світлих клаптика тканини 12 х 12 сантиметрів; два кружечка красної тканини діаметром по 3 сантиметри; кольоровий клапоть для одягу ляльки розміром 7х17 сантиметрів; клаптик вати для голови, натуральні нитки для коси (бажано вовняні); стрічки для коси та пояску, нитки червоного кольору, голка, ножиці. (слайд № 16 ).

А тепер я запрошую згадати правила безпечної праці в майстерні та взяти участь в грі «Розумний світлофор».

Дидактична гра «Розумний світлофор» (з використанням кольорових карток, слайд № 17).

Червона картка – неправильне твердження

Зелена картка – правильне твердження

  1.               Усі роботи виконувати в робочому одязі.
  2.               Робочий одяг не має бути охайним.
  3.               Під час виконання робіт треба сидіти прямо, на всій поверхні стільця, на відстані 10—15 см від краю стола..
  4.               Працюйте з тупими ножицями, а також ножицями зі слабким кріпленням.
  5.               Під час різання притримуйте матеріал лівою рукою так, щоб пальці були в стороні від леза.
  6.               Тримайте ножиці кінцями вверх.
  7.               Залишайте ножиці розкритими.
  8.               Під час різання можна ходити, де завгодно.
  9.               Передавайте ножиці товаришу тільки в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину.
  10.          Робоче місце не слід тримати в чистоті й порядку.

Приступаємо до роботи користуючись інструкційною картою (додаток Д).

 

  1.       Поточний інструктаж.

Під час виконання самостійної роботи учнями здійснюється поточний інструктаж, цільові обходи.

1-й обхід: перевірка правильності організації робочих місць учнів і початку роботи;

2-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій, щодо дотримування послідовності виконання роботи;

3-й обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю; концентрація уваги на учнях, які найефективніше виконують роботу; надання допомоги слабо підготовленим учням;

4-й обхід: перевірка раціонального використання робочого часу учнями.

 

  1.       Заключний інструктаж.

1. Підведення підсумків практичної роботи;

2. Аналіз найхарактерніших помилок і дефектів у роботах учнів; з’ясування причини, які призвели до дефектів.

 

VІІІ. Заключна частина - 10 хв.

Рефлексія.

  1.       Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Учням пропонується обговорити такі запитання.

  •      Що нового дізналися на уроці?
  •      Чому навчилися?
  •      Що сподобалося на уроці?
  •      Чи всі задоволені результатами практичної роботи?
  •      Чи взяли щось корисне для себе з цього уроку?
  1.            Провести аналіз кращих робіт і продемонструвати їх учням, звернути увагу на переваги.
  2. Оцінювання діяльності учнів на уроці.

Вправа «Блокнот успіхів». (Слайд 18 )

Учні підбивають підсумки уроку та виставляють загальний бал уроку. По черзі діляться успіхами за урок.

  1.            Мотивація оцінок. Обґрунтувати виставлені оцінки.
  1. Домашнє завдання на наступне заняття( слайд № 19).-2 хв
  •      Повторити запис у зошиті.
  •      Підготувати інструменти та матеріал для виготовлення та оздобення виробу (тканина, нитки, атласна стрічка, ножиці, голка).
  •     Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки»

 

Закінчити урок хочеться рядками: (слайд № 20):

Покинута й забута,

В минувшину закута,

Внизу життя на сходинках

Маленька лялька – мотанка.

 

Та не іграшка вона -

Душа вона народна.

Геть викинутий за поріг

Наш український оберіг.

 

А до рук її візьміть

І до серця пригорніть

Ляльку прадідів забуту -

Це дорога у майбутнє.

 

Любіть нашу рідну Україну, любіть своїх матусь, шануйте прадавні звичаї, вивчайте народні традиції.

  1. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими.

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

1. Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко 3-4 класи. Видавництво Київ. ТД «Освіта – Центр плюс». Наказ МОН України від 08.10.2018 № 1273

2. Найден О.С. Українська народна лялька. – Київ : Видавничний Дім «Стилос», 2007. – 238 с.

3. Лялька-мотанка від Трипільської цивілізації. URL : http://sites.google.com/site/lalkamotanka/.

4. Лялька-мотанка - просто лялька, чи оберіг? URL : http://garbuz.org.ua/Narodni-zvichai/2009-02-05-14-32-34.html.

5. Лялька-мотанка – берегиня роду. URL : http://barvinok.ucoz.net/publ/z_babusinoji_skrini/ljalka_motanka_bereginja_rodu/11-1-0-13.

6. Лялькове диво. URL : http://motanka. kiev.ua.

7. Лялька-мотанка – берегиня роду. URL :: http://barvinok.ucoz.net/publ/z_babusinoji_skrini/.

 

 

 

Додаток А

Похожее изображение Гарно того навчати, хто сам все хоче знати!

 

 

 

БЛОКНОТ УСПІХІВ

 

Ученик (ця) 4 класу ________________________________

 

Етапи уроку

Українська народна лялька як оберіг

 

Мої успіхи на уроці

(від 1 до 12)

Погляд учителя на мої успіхи

( від 1 до 12)

1

Прислів’я до теми

 

 

2

Історична довідка

 

 

3

Робота дослідницької групи

 

 

4

Лепбук (закріплення нового матеріалу)

 

 

5

Практична робота

Розумний світлофор

 

 

Якість виконання основи ляльки

 

 

6

Активно брав участь

 

 

Усього

 

 

Середній бал за урок

 

 

Закінчи речення

Сьогодні я дізнався(лася)_______________________________________________________________________________________________________________

Сьогодні я навчився(лася)______________________________________________________________________________________________________________

Було складно_______________________________________________________________________________________________________________________

Було цікаво_______________________________________________________________________________________________________________________

 

Похожее изображение

 

 

 

Додаток Б

Дидактична гра «Склади прислів’я»

Конверт 1

За морем тепліше,

а чужа країна, як домовина.

Хто своєї мови цурається,

половина діла.

Рідний край, як рай,

та вдома миліше.

Добрий початок —

той сам себе стидається.

 

Конверт 2

Погана птиця,

а руки зроблять.

Велика ґаздиня:

та в нього рукави болять.

Він би робив,

що своє гніздо ганить.

Очам страшно,

три городи, одна диня.

 

Конверт 3

Свій дім не ворог:

і батьківське багатство не допоможе.

Хто робить,

а як робить, так і змерзне.

Дурному синові 

той голий не ходить.

Як їсть, так нагріється,

коли прийдеш, то прийме.

 

Конверт 4

Робить,

там дівка не плетена.

Де хата не метена,

годує довіку.

Трудяща копійка

там скора робота.

Де руки і охота,

як не своїми руками.

 

 

 

 

 

Додаток В

Картинки по запросу картинки смайлик и книга

 

Опорний конспект (ОК)

 

З теми:

Українська народна лялька як оберіг

 

 

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

 

Звичай – правила, які здавна існують у житті народу.

Традиція– звичаї, норми поведінки, що передаються від покоління до покоління.

Лялька-мотанка – лялька, яка виготовляється з тканини (від українського слова «мотати»).

Обрядова лялька – оберіг ритуального призначення.

Ігрова лялька– лялькадля забави дітям.

Картинки по запросу картинки смайлик классОберегова лялька–лялька, що захищає людину від злих сил, лихого ока, відтягує на себе хвороби і нещастя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

Інформація для лепбуку (Lapbook).

Ігрові ляльки

Ігрові ляльки призначалися для забави дітям.

Лялька пеленашка. Перша лялька вважалась для дитини найважливішою. Вона є основою для виготовлення багатьох інших ляльок, вона проста у виготовленні, її можна зробити за декілька хвилин.  Ця лялька-оберіг має багато різних назв: немовля, пеленашка (від слова пеленка, спеленати), дитинка, дитятко та ін. В голівку дитячої ляльки зав’язувався шматочок хліба («пустушка» ), для дитини це була і іграшка, і заспокоєння. Ляльку-пеленашку клали в колиску до дитини як оберіг від злих духів. Також цю ляльку використовували як оберіг при народженні.

Ляльки – забавлянки. Ними гралися постійно, їх можна було підвішувати до колиски немовляти.

Зайчика на пальчик робили дітям з трьох років, щоб вони мали співрозмовника. Зайчик одягається на пальчик і завжди поруч з тобою. Цю іграшку раніше батьки давали дітям, коли йшли з дому, і якщо ставало нудно або страшно, до нього можна звернутися як до друга, поговорити з ним, поскаржитися або просто пограти.

 

Обрядові ляльки

Багата слов’янська земля обрядами. Обрядових ляльок шанували і ставили в хаті, в червоний кут. Вони мали ритуальне призначення.

Обрядову ляльку Масляна робили з соломи, але обов'язково використовували дерево - тонкий стовбур берези. Солома, як і дерево, уособлювала буйну силу рослинності. Одяг на ляльці повинен бути з рослинним малюнком. Її закріплювали на хрестовині з дерева. Ляльку прикрашали стрічками, штучними квітами. На руки їй ставили посуд, що використовувався при приготуванні млинців, вішали тасьми, зав'язуючи які, люди загадували бажання. Ці тасьми, щоб бажання збулися, повинні були згоріти разом з лялькою.

Мартінічкі

Раніше ці ляльки були незмінним атрибутом обряду «закликання весни», в яких в основному брали участь  молодь і діти. Ляльок в'язали парами: з білих ниток - символ зими, що йде, з червоних - символ весни і спекотного сонця. У перший день весни мартінічкі дарують знайомим, родичам з побажанням добра, здоров’я, щастя. Після цього мартінічкі приколювали на одяг, прив’язували на зап’ясті або вплітали у волосся. Ці весняні обереги носили до тих пір, поки не зацвітуть яблуні та вишні. Потім такі пари лялечок розвішували на гілках плодових дерев.

Лялька Купавка - це обрядова лялька одного дня. "Купавка" уособлювала собою початок купань. ЇЇ сплавляли по воді; і стрічки, прив'язані до її рук, забирали з собою людські хвороби і негаразди - таке значення надавалося очисній силі води. Ця лялька свят Горпини Купальниці та Івана Купала.

Оберегові ляльки

Згідно з народними повір’ями, вони мають чарівні властивості: захищають людину від злих сил, лихого ока, відтягують від людей на себе хвороби і нещастя. Такі ляльки завжди були "безликими, оскільки предки вірили, що в неживу ляльку не може вселитися нечиста сила.

Щоб у будинку було ситно і багато, господиня  робила ляльку зерновушку, або крупенічка. Це амулети, які за народним повір'ям приносять в дім достаток, благополуччя, допомагають досягти успіхів у роботі.   Робили її після збору врожаю.

За старих часів кожна маленька дитина, дівчина і жінка робили собі особливу ляльку, слов'яни називали її Бажанницею. Виготовляючи таку ляльку, не скупились на яскраві тканини, намиста, стрічки. Лялька мусила обов’язково бути з руками. З нею спілкувались і робили їй подарунки - нові хусточки, намистини, стрічки. Коли зробили ляльці подарунок, треба піднести її до дзеркала і попросити віддячити за подарунок виконанням бажання. Тільки не можна давати ляльці людське ім'я. Кличте її Бажальниця, Подружка, Маленька.

Берегиня - це символ жіночої суті. Сильний оберіг на щастя в родині. Лялька-берегиня домашнього вогнища та родинного затишку має стояти у тому місці, де члени родини найчастіше збираються разом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

 

З ниток, клаптиків тканини

Та майстерного шиття

Оберіг є для родини

Для щасливого життя

 

Тема. Лялька-мотанка «На щастя»,

Інструкційна картка

Інструменти та матеріали:

Два світлих клаптика тканини 12 х 12 сантиметрів; два кружечка красної тканини діаметром по 3 сантиметри; кольоровий клапоть для одягу ляльки розміром 7х17 сантиметрів; клаптик вати для голови, натуральні нитки для коси (бажано вовняні); стрічки для коси та пояску, нитки червоного кольору, голка, ножиці.

 

Технологічна послідовність виконання ляльки-мотанки

 

Послідовність

Зображення

1.

Скрутити один тканинний квадрат. На кінчиках скручування виконати червоні черевички. Перев’язати ниткою червоні кружечки - це ніжки майбутньої ляльки. Потім звернути скрутку вдвічі і міцно перев’язати ниткою на відстані приблизно 1 сантиметр від верху. Це тулуб ляльки.

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_7

2.

Зі шматочка вати зробити головку ляльки. Вату потрібно якомога щільніше і рівно накрутити на залишений сантиметр тулуба. Ватою збільшити голову ляльки до трьох сантиметрів.

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_8

3.

Другий квадратний клапоть світлої матерії призначений для формування голови, рук і сорочки. Отриману голову з вати помістити в центр клаптя і перев’язати ниткою в районі шиї.

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_9

4.

З вільних кутів клаптика формувати руки і сорочку. Робіть це, перекручуючи нитку хрест-навхрест.

 

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_10

5.

Кольоровий клапоть для спіднички призбирати і прикріпити ниткою під самими руками ляльки.

 

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_11

6.

Намотати натуральні нитки на книжку (30 см), розрізати намотані нитки з одного краю, а з другого краю перев’язати ниткою. Це зачіска для ляльки.

 

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_6

7.

Формувати зачіску ляльки. Нитки (перев’язана частина служитиме проділом) кріпляться на голову ляльки. Потилицю потрібно прикрити і перев’язати ниткою в районі шиї.

 

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_12

8.

З останків ниток сплети довгу косу і розташувати її вгору і вперед. Кінчик коси прикрасити (і одночасно закріпити) стрічкою або тасьмою.

У косу можна вплести стрічку, квітку, бант і т. д.

Kukla-obereg_na_schaste_master-klass_po_izgotovleniyu_svoimi_rukami_13

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЛЯЛЬКА ЯК ОБЕРІГ 4 клас Ганжела Любов Борисівна, вчителька початкових класів Ярівського ліцею Лиманської ОТГ Донецької області 2024

Номер слайду 2

Щедрі долоньки

Номер слайду 3

Люби, знай, бережи, передавай нащадкам традиції свого народу!

Номер слайду 4

Складіть прислів’я

Номер слайду 5

МАМА! Найдорожче слово в світі!Де б не був ти, щоб ти не робив. Назавжди вона твій шлях освітить. Ніжним серцем, відданим тобі!

Номер слайду 6

Тема уроку: УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ЛЯЛЬКА ЯК ОБЕРІГ

Номер слайду 7

Пеленашки Ляльки-забавлянкиІгрові ляльки

Номер слайду 8

Зайчик на пальчикІгрові ляльки

Номер слайду 9

Масляна Обрядові ляльки. Коляда

Номер слайду 10

Обрядові ляльки. Мартінічкі Купавка

Номер слайду 11

Оберегові ляльки. Зерновушка. Бажанниця

Номер слайду 12

Оберегові ляльки. Берегиня

Номер слайду 13

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}Звичайправила, які здавна існують у житті народу. Традиціязвичаї, норми поведінки, що передаються від покоління до покоління. Лялька-мотанкавиготовляється з тканини, від українського слова мотати. Обрядова лялькаоберіг, ритуального призначення.Ігрова лялька лялька для забави дітям. Оберегова лялька лялька, що захищає людину від злих сил, лихого ока, відтягує на себе хвороби і нещастя.

Номер слайду 14

РУХАНКА

Номер слайду 15

ЛЕПБУК (Lapbook)

Номер слайду 16

Практична робота. Тема: ЛЯЛЬКА-МОТАНКА «НА ЩАСТЯ». ПОДАРУНОК ДЛЯ МАМИ

Номер слайду 17

З ниток, клаптиків тканини. Та майстерного шиття,Оберіг є для родини – Для щасливого життя!

Номер слайду 18

Інструменти та матеріали: два світлих клаптика тканини 12 х 12 сантиметрів; два кружечки красної тканини діаметром по 3 сантиметри; кольоровий клапоть для одягу ляльки розміром 7х17 сантиметрів; клаптик вати для голови, натуральні нитки для коси (бажано вовняні); стрічки для коси та пояску, нитки червоного кольору, голка, ножиці.

Номер слайду 19

Світлофор

Номер слайду 20

Блокнот успіхів

Номер слайду 21

Домашнє завдання Повторити запис у зошиті. Підготувати інструменти та матеріали для оздоблення виробу (тканина, нитки, атласна стрічка, ножиці, голка). Скласти казку «Пригоди ляльки-мотанки»

Номер слайду 22

zip
Пов’язані теми
Трудове навчання, Розробки уроків
НУШ
Додано
28 грудня 2024
Переглядів
37
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку