Урок "Українська народна вишивка. Знайомство з початковими швами!

Про матеріал
Методична розробка уроку створена для допомоги молодим спеціалістам з трудового навчання при виконанні проекту "Вишивка серветки" учнями 5 -х класів.
Перегляд файлу

1

 

Урок в 5 класі

Проект: Вишивка серветки.

Тема: Українська  народна вишивка. Знайомство з   початковими швами.

Мета: Ознайомити учнів з інструментами для шиття та вишивання, з технологією виконання початкових швів та їх різновидів; привчати дотримуватись правил безпечної роботи та санітарно – гігієнічних вимог під час виконання ручних робіт; розвивати зорову пам’ять, навички виконання різновидів швів української вишивки. Виховувати  працелюбність та охайність під час роботи.

Міжпредметні зв’язки: малювання, музика.

Матеріали та інструменти: голка, наперсток, ножиці, шпильки, п’яльця, нитки, тканина полотняного переплетення.

Обладнання уроку:

  • таблиця « Шви в українських вишивках»;
  • таблиця « Початкові шви»
  • зразки початкових швів та їх різновидів;
  • наочність;
  • малюнки та ескізи для виконання швів;
  • журнали «Рукоділля», «Вишивка»

 

План уроку

 

І.    Оргмомент.

ІІ.   Вступне слово вчителя.

ІІІ.  Оголошення теми уроку.

ІV.  Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.

V.    Викладання нового матеріалу.

VІ.   Демонстрація прийомів виконання початкових швів.

VІІ.  Практична робота учнів.

VІІІ. Індивідуальні консультації учнів.

ІХ.   Підведення підсумків уроку.

Х.    Домашнє завдання.

              Роботящі руки гори  вернуть!

 

Хід  та структура уроку:

І. Оргмомент: Привітання.

ІІ. Вступне слово вчителя:

  • Що може зробити проста, звичайнісінька голка? – запитаєте ви мене.
  • Дуже-дуже багато...  - відповім вам я.
  • Наприклад, голка може намалювати картину різнокольоровими шовковими нитками;
  • а може показати танок метеликів та квітів на білосніжному полотні;
  • а може пошити наволочку або футляр для мобільного телефону;
  • або пришити ґудзик;
  • або...або...

важко перелічити все, що вміє робити проста металева голочка. Але все це вона вміє, коли потрапляє до справних, умілих рук. Тому сьогодні ми і почнемо вчити наші ручки становитися вмілими.

ІІІ. Оголошення теми уроку:

 Тема нашого уроку «Українська  народна вишивка. Знайомство з   початковими швами», наші ручки навчаться виконувати ці шви якісно та гарно, щоб всі милувалися нашою роботою.

ІV. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів:

Але перш, ніж ми приступимо до вивчення нової теми, давайте пригадаємо з вами те, що ми вже вивчали на уроках праці:

  • Що таке «тканина»?
  • Як утворюється тканина?
  • Для чого існує «пружок»?
  • «Пружок» - це більш щільне переплетення ниток чи ні?
  • Які види тканини ви знаєте?
  • Як ви гадаєте, яку тканину краще застосовувати для вишивання?

 V. Викладання нового матеріалу:

Молодці, ви пригадали те, що вже знали про тканину, але для того, щоб навчитися гарно шити та вишивати початкові шви та їх різновиди, нам необхідні спеціальні інструменти. Які? Я склала для вас невеличкі віршовані загадки, відповіді на які й будуть визначати інструменти, потрібні для вишивання:

 

  1. Маленька, тоненька,

    туди-сюди снує

    лінуватись не дає.

                           ( голка)

 

  1. Я-маленький, краплистий,

    На одному пальці посідаю,

    На всіх зверху поглядаю.

                       ( наперсток)

 

  1. Дав брати-близнюки

    З рівними кінцями,

    З рівними кільцями.

    Що це?

                       (ножиці)

 

  1. Ми сестрички-невеличкі,

    Допоможем, діти, вам

    Перевести на тканину

    Візерунок по рядам.

                               (шпильки)

  1. А я ходила – ходила,

    Та хвіст на тканині загубила.

                       ( голка з ниткою)

  1. Коло – одне,

    Та коло – друге,

    Міцно тримають тканину!

                         ( п’яльця)

Тобто, нам необхідні такі інструменти: голка, ножиці, наперсток, шпильки, п’яльця, а також нитки та тканина.

-А як ви, діти, гадаєте, усі ці інструменти, чи завжди вони безпечні?

-А чому ти так гадаєш?

- Всі згодні з...

- І, мабуть, для того, щоб працювати з цими гострими інструментами, треба знати якісь правила. Давайте разом з вами поміркуємо та сформулюємо основні правила безпечної роботи.

Діти висловлюють свої думки, вчитель корегує та допомагає сформулювати основні правила:

  1. Працювати дуже обережно та акуратно.
  2. Бути уважними при виконанні роботи.
  3. Шити з наперстком, щоб не вколоти палець.
  4. Голки та шпильки зберігати у спеціальній гольниці.
  5. Не шити іржавою голкою.
  6. Якщо голка випадково зламалася, треба знайти шматочки зламаної голки та здати вчителю.
  7. Ножиці треба передавати кільцями вперед  зі стуленими лезами.

 

- Давайте тепер розглянемо, як класифікуються , або поділяються шви української народної вишивки. (на дошці вивішується схема « Шви в українських вишивках», див додаток №1).

- Сьогодні ми з вами почнемо вивчати початкові шви української народної вишивки.

- До початкових швів відносяться:

  1. шов «вперед голка»
  2. шов «назад голка» або ручна строчка (стебнівка);
  3. тамбурний шов (ланцюжок);
  4. стебловий шов;
  5. петельний;
  6. шов «козлик»;
  7. різновиди швів: «оксамитовий», «козлик з верхоплутом», різновиди петельного шва. ( На дошці вивішується таблиця «Початкові шви», див. додаток №2)

Вчитель демонструє всі ці види швів і розповідає де і як можна застосовувати ці шви.

 

 

VІ. Демонстрація прийомів виконання початкових швів.

Сьогодні ми почнемо роботу над проектом «Серветка» з практичного вивчення  початкових швів «Вперед голку» , «Назад голку», та «Стебловий», а інші шви ми продовжимо вивчати на наступному уроці.

Демонстрація швів, прийомів виконання.

VІІ. Практична робота учнів.

Перш, ніж ви почнете свою роботу, я пропоную вам утворити дві команди і позмагатися.

 Умови змагань:

  1. зробити шви чітко, охайно, рівненько, не поспішаючи;
  2. дотримуватись правил безпечної роботи.
  3. Виконати завдання (додаток№3 – 1 команда;

                                              (додаток №4 – 2 команда).

- Починаємо нашу роботу:

Наша голка не дрімає,

Туди–сюди швиденько мількає,

Візерунки та картини,

Серветки та хустини вишиває!

Тихенько звучить українська пісня.

VІІІ. Індивідуальні консультації учнів.

Вчитель консультує учнів, які потребують допомоги, пропонує попрацювати з роздатковим матеріалом

ІХ. Підведення підсумків уроку.

Подивіться уважно на ці початкові шви, з якими ми вже з вами познайомилися (додаток № 5 ). Кожний шов має свій номер, запам’ятайте впродовж 7секунд початкові шви та їх номера.

Вчитель прибирає плакат і пропонує учням пригадати під яким номером зображено:

 шов «вперед голку»;

тамбурний шов.

Після відповідей учнів, показати плакат та перевірити правильність відповідей.(Це завдання розвиває зорову пам’ять та допомагає вивчити графічне зображення швів).

Кожна команда вивішує свої зразки на окремий стенд. Розглядаємо всі роботи, аналізуємо, Визначаємо команду – переможця й отримуємо оцінки.

Для закріплення теми, вчитель пропонує розгадати невеличкий кросворд (додаток №6)

Х. Домашнє завдання:

- Запропонуйте оздоблення для глечика, вкажіть, які шви необхідно виконати при вишиванні цієї роботи. (додаток №7).

- Підібрати або намалювати шаблони для вишивання різними початковими швами. Наприклад, такі...(Додаток № 8).

 

 

 

Додаток № 1

 

 

 

Шви в українських вишивках

 

 

 

 

 

 

 

 

Початкові шви

 

 

 

 

 

Основні шви

 

 

 

 

 

Додаткові шви

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

Початкові шви

 

 

«Вперед голку»                                          «Назад голку»

(ручна строчка)

 

 

 

Тамбурний шов                                          Стебловий шов

(ланцюжок)

 

 

 

Шов «Козлик»                                              Петельний шов

 

 

 

«Оксамитовий»

 

 

 

«З верхоплутом»     

Прямий петельний

 

 

Петельний з нахилом

 

 

Петельний різної ширини

 

 

Петельний різної довжини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 3

Завдання:

Із запропонованих малюнків виберіть ті, де був застосований тамбурний  шов.

 

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 4

Завдання:

Із запропонованих малюнків виберіть ті, де використовується шов «Назад голку».

1.

 

 

2.

 

3.

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

  1.   Шов «Вперед голка»

 

 

 

2. Шов «Назад голка»

 

 

 

 

 

3. Стебловий шов

 

 

 

4. Тамбурний шов

 

 

 

 

 

 

5. Петельний шов

 

 

 

Додаток 6

 

Кросворд «Початкові шви»

 

 

2

1

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            3

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  
 

 

По горизонталі:

  1.   Шов, яким переважно вишивають стебла рослин, або контури малюнків.
  2.   Початковий шов, який нагадує ланцюжок.
  3.   конструкційний матеріал, буває в, клубочках котушках, пасмах.

 

По вертикалі:

  1.   Конструкційний матеріал, виготовлений з волокон та ниток.
  2.   Інструмент, про який кажуть:

 

Сама одягу не має,

а всіх обшиває.

3. два кільця, два кінця, посередині – гвіздок.

 

Відповідь:

По горизонталі: 1 – стебловий; 2 – тамбурний; 3 – нитки.

По вертикалі: 1 – тканина; 2 – голка; 3 – ножиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 7

Запропонуйте оздоблення для глечика, вкажіть, які шви необхідно виконати при вишиванні цієї роботи.

 

11

 

 

Запропонуйте кольорове рішення для чайника, вкажіть, які шви, на вашу думку, доцільно використовувати при вишиванні цієї роботи.

 

 

7

 

 

Додаток 8

 

Шаблони для практичної роботи

 

8

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
4500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку