Урок української літератури. 10 кл. "Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі В. Винниченка «Момент». Проблематика новели"

Про матеріал
Урок української літератури для 10 класу з теми "Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі В. Винниченка «Момент». Проблематика новели"
Перегляд файлу

Урок української літератури у 10 класі

 

Тема: Поєднання реалістичного змалювання дійсності й філософського підтексту в новелі В. Винниченка «Момент». Проблематика новели.

 

Мета: ознайомити учнів зі змістом новели В. Винниченка «Момент»; розкрити її філософський зміст та проблематику; розвивати вміння аналізувати новелу, аргументувати власну думку, навички критичного мислення, комунікабельності, уміння роботи в групах, навички тайм-менеджменту, зв’язного мовлення; формувати почуття відповідальності, людяності, вміння цінувати кожен момент життя.

 

Цілі уроку: Учні знатимуть: зміст новели В. Винниченка «Момент», проблематику новели;

Учні вмітимуть: висловлювати власні міркування про сенс людського буття, щастя людини; формувати своє ставлення до прочитаного, уявляти події твору; визначати стильові особливості новели, аналізувати її зміст та проблематику.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

   Вправа «Очікування»

 Скажіть, на чому ви приїхали чи прилетіли на сьогоднішній урок?

 Озвучте свої очікування від уроку.

 (Учні намагаються назвати тварину чи вид транспорту, назва якого починається з першої літери імені. Очікування бажано теж розпочати з першої літери свого імені)

 Наприклад:

 Максим.

 Приїхав на машині.

 Очікую максимум цікавого.

Або

 Катерина

 Приїхала на кішці.

 Очікую на креатив.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Перевірка домашнього завдання

 Зачитування вражень учнів від знайомства з особою письменника.

 

ІІІ. Мотивація навчання

  1. Дошка запитань

Удома ви прочитали новелу В. Винниченка «Момент». Під час читання мали записувати питання, які у вас виникали. Давайте створимо «Дошку запитань» (Учні прикріплюють на дошку питання, заготовлені вдома. Якщо питання повторюються, то не клеїмо вдруге).

На які питання ми можемо дати відповідь зараз? (Учні відповідають)

Питання, на які відповіли, прикріплюють праворуч. Ті, що без відповіді – ліворуч.

До кінця уроку ми маємо дати відповіді на питання, які залишилися.

Приклади запитань:

1. Що таке щастя?

2. Що спонукало В. Винниченка написати саме такий твір?

3. Чому головна героїня відмовлялася назвати своє ім’я?

4. Чи стануть щасливими головні герої?

5. Чи існує любов з першого погляду?

6. Чому у героя-оповідача немає імені?

          7. Чи має людина право ризикувати своїм життям?

8. Чи мають майбутнє почуття, які зародилися між героями новели?

9. Що спричинило бажання перейти кордон?

10. Чи можна так швидко закохатися, як це вийшло у головних героїв новели В. Винниченка?

11. Що зробили такого головні герої, що втікають?

12. Чи зустрінуться коли-небудь герої?

13. Чи страшно помирати?

14. У чому полягає сенс людського життя?

15. Чому В. Винниченко назвав свій твір «Момент»? [2;31]

 

ІV. Оголошення теми та мети уроку

 

V. Сприйняття нового матеріалу

 1. Визначення теми та ідеї новели

 Тема: Змалювання внутрішнього стану людей в складній життєвій ситуації

Ідея: Утвердження життя як найвищої цінності, як щастя. Відображення протесту проти недосконалості людського суспільства, нещирості суспільної моралі.

 

2. Визначення проблематики новели

Серед запитань є багато таких, які стосуються змісту, сюжету, очікуваного розвитку подій, але нам потрібно пам’ятати, що тема уроку передбачає розгляд проблем твору. І тому ми відберемо ті запитання, які відображали б проблематику новели. На основі цих запитань спробуйте визначити проблеми новели. 

Проблематика:

-  вічність і сила кохання;

-  гармонія людини і природи;

-  вічний двобій добра і зла (що є підтвердженням цієї проблеми);

-  смисл щастя;

-  сенс людського життя;

-  швидкоплинність людського життя.

 У ч и т е л ь. Пропоную вам об’єднатися в групи, обравши для обговорення одну із проблем. Кого зацікавила проблема плинності і сенсу людського життя, підійміть руки (1 група). Займіть свої місця. Для кого ближчою є проблема вічності і сили кохання, підійміть руки. Згрупуйтеся і займіть свої місця (2 група). Хто хотів би працювати над проблемою смислу людського щастя? (3 група). Сподіваюся побачити не тільки оригінальність думки, а й нестандартність її подання. Я бажаю усім плідної праці. Групи мають виконати завдання не більше, як через 7 хвилин [2;31].

 

  1. Вправа «Інформаційне гроно»

Група 1 має представити результати своєї роботи у вигляді одного чи кількох інформаційних грон.

Наприклад:

1.Життя – це існування всього живого; поняття, протилежне смерті; усе пережите, зроблене людиною за час її існування; те, що реально існує, дійсність.

2. Життя – це дитинство, школа, родина, друзі, мрії, прагнення.

3. Життя – це біографія, час, боротьба, досягнення, багатство.

Окремі учні групи висловлюють свої думки стосовно плинності людського життя.

 

  1. Метод «Прес»

Сенс людського життя:

 1. Досягти мети.

 2. Знайти любов на все життя.

 3. Бути потрібним іншим людям, не чекаючи вдячності.

Метод «ПРЕС»

    Я вважаю...

  Тому що... (оскільки)

  Наприклад...

  Отже, ...

  Таким чином...

У ч и т е л ь. Час складається з моментів. Ми непомітно проходимо повз одні, згадуючи про інші, відчуваємо, як серце починає тривожно калатати, а деякі запам’ятовуємо назавжди. І немає чіткого алгоритму, чому відбувається саме так. Відчуття й емоції — споконвічна загадка людства. Виникаючи в певний момент, вони по вінця сповнюють людину. Сліплять очі, заволодівають свідомістю, зачаровують волю і розум, позбавляють нас можливості говорити. А коли полум’я згасне, тепло цього почуття зігріватиме нас усе життя. З таких моментів утворено людське життя. А зараз надаємо слово групі, яка працювала над проблемою плинності людського життя.

 

  1. Вправа «Мозаїка»

Група 3 складала мозаїку «У чому сенс людського щастя».

Наприклад:

Сенс щастя полягає у:

  • відсутності хвороб;
  • близьких людях поруч;
  • занятті улюбленою справою;
  • здатності отримувати задоволення від життя;
  • позитивних емоціях.

 

  1. Вільне письмо

Запишіть свої думки та асоціації, які виникають у вас від фрази «Я завжди носитиму вас у душі». Час виконання – 2 хвилини.

Учні зачитують написане.

  • Поясніть, як значення маю ця фраза у новелі?

 

7.Асоціативний кущ

Учні із групи 3 складали асоціативні кущі.

Кохання – це довіра, вірність, самовіддача, допомога, самопожертва, радість, щастя, біль, страждання.

Кохання в розумінні головного героя новели – це біль, страждання, мить щастя, здатність відпустити, надія.

 

8.Робота з теорією літератури. Вправа «Я – учитель»

Уявіть ситуацію, що ви викладач теорії літератури і вам необхідно провести практичне заняття, на якому розглядається питання: «Твір В. Винниченка «Момент» — неореалістична новела». Сформулюйте бажану для вас відповідь на поставлене питання.

(Новела — це невеликий прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним закінченням. І автор «Моменту» протягом усього твору тримає читачів у напруженні, яке переживають двоє молодих людей — він і вона. Фінал твору несподіваний: розлука саме в той момент, коли в серцях обох оселилися любов і щастя.

Однією з визначальних рис неореалізму є наявність документальної основи твору (принцип достовірності факту), увага до життя пересічної людини, що маємо в новелі. Підзаголовок твору «Із розповідей тюремного Шехерезади» вказує на те, що факт мав місце. Та й герої твору — звичайні, пересічні люди, але сильні особистості, які не погоджуються з умовами, які їм нав'язує суспільство. Часто в неореалістичному творі увагу приділено промовистій деталі, як-от у творі автор декілька разів звертає нашу увагу на очі героїні, які «горіли» то напруженням, то щастям, були великі, прекрасні.

Сюжетові «Моменту» притаманні напруженість, елементи небезпеки, а імпресіоністична форма викладу, емоційність та психологізм твору змушують читача повною мірою відчути те, що переживав головний герой твору, який мав негайно перетнути кордон. У творі нерозривно зв'язані між собою два мотиви — життя і смерті. Усе це дає нам право вважати «Момент» саме неореалістичною новелою.) [3].

 

VІ. Закріплення вивченого

Вправа «Усне малювання»

Якби вам потрібно було зобразити на картині своє життя, що саме ви б намалювали, які кольори б використали?

А як би ви зобразили щастя?

 

VІІ. Рефлексія

  1. Вправа «Три валізи»

Рефлексія 'Збираємо валізу' або 'Три валізи'..png

 

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Підготувати переказ сюжету новели від імені Панни.
  2. Виписати цитати до характеристики головних героїв новели.

 

Список використаних джерел

  1. Косогорова О.О. Усі уроки української літератури. 10 клас. ІІ семестр. Профіль – українська філологія – 2-ге вид., доповн. та  переробл. – Х.: Вид. Група «Основа», 2018. – 415 с.
  2. Кот Н.І. Проблематика новели В. Винниченка «Момент» 10 клас //Вивчаємо українську мову та літературу – 2015. - № 13–14 (413–414). – С. 30-33
  3. https://artword.com.ua/750-urok-poiednannia-realistychnogo-zmaliuvannia-diisnosti-i-filosofskogo-pidtekstu-v-noveli-v-vynnychenka-moment.html

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2021
Переглядів
1199
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку