Урок української літератури "Моральний вибір людини в повісті І. Франка "Захар Беркут"

Про матеріал
Конспект підсумкового уроку української літератури з вивчення повісті І. Франка "Захар Беркут" і водночас підготовка до написання твору.
Перегляд файлу

Конспект уроку української літератури в 7 класі на тему: «Проблема морального вибору людини в історичній повісті І. Франка «Захар Беркут» . Добро і зло у творі, у сучасному світі та в людині. Головні персонажі, аналіз їхніх учинків

Життя - це низка виборів.

Нострадамус

Справа не в дорогах, які ми вибираємо,

а в тому, що всередині нас змушує обирати цю дорогу.

О. Генрі

Жодна людина не вибирає зло, тому що це зло,

вона лише помилково приймає його за щастя і добро,

до якого вона прагне.

Мері  Шеллі.

Пам'ятайте: у людини немає іншого вибору –

вона повинна бути людиною.

Станіслав Єжи Лец

Хоча ми вільні у виборі наших дій,

ми не вільні у виборі наслідків наших дій.

Стівен Р. Кові

                                                       Ми можемо намагатися уникати робити вибір,

нічого не роблячи, але це вже є вибір.

Гері Коллінз

Тип уроку: урок-дослідження (урок проблемного пошуку)

Мета (формувати компетентності): предметні: уміння характеризувати образи твору, аналізувати їхні вчинки; виразного читання, усного зв’язного мовлення; ключові: розвиток навичок порівняльної характеристики персонажів; інформаційні: уміння працювати з текстом, знаходити потрібну інформацію; громадянські: виховання почуття відповідальності за свої вчинки; формування громадянської позиції учнів.

Методи і прийоми:

- інформаційно-пошуковий;

- дослідницький;

- евристична бесіда;

- створення емоційного фону уроку;

- постановка проблемного питання.

Обладнання: на дошці написані вислови: «Людина, яка думає тільки про себе і шукає в усьому свою вигоду, не може бути щасливою» (Сенека); «Можна все на світі обирати, сину, вибрати не можна тільки батьківщину»(В. Симоненко); «Я повинен або жити для блага вітчизни, або загинути з нею разом»(Цицерон); «Немає правильного і неправильного вибору – є тільки твій вибір та його наслідки» (Ельчин Сафарлі); «Для багатьох зараз Україна – це особистий моральний вибір. Вибір того, що для них цінне насправді. Вибір того, у що хочеться вірити насправді. Вибір того, що ставиш своїм найвищим і справжнім пріоритетом" (В. Зеленський); «Герой – це людина, яка у вирішальний момент робить те, що треба робити для людського суспільства»(Юліус Фучик).

 

Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчання

  1. Бесіда з учнями

   Сьогодні ми закінчуємо роботу над вивченням повісті І. Франка «Захар Беркут» і спробуємо поміркувати над дуже важливими питаннями. Цей урок буде підсумковим та узагальнювальним з даної теми.

   Думаю, тему уроку ви здогадаєтеся, поглянувши на екран. Що може символізувати ця світлина і про що ми з вами сьогодні будемо говорити?

Діти записують тему уроку, але пропускають 3 рядочки для епіграфа. Ми повернемося до нього в кінці уроку.

СВОБОДА ВИБОРУ

– Що може зробити тебе щасливим? – запитав одного разу Мудрець юнака. – Проси, я виконаю будь-яке твоє бажання.

Юнак задумався.

– Свобода і вибір – що може бути краще? Подаруй мені свободу вибору!

Мудрець дотримав слова, але юнак щасливішим не став. Обираючи одне з багатьох, він відчував себе найнещаснішим на світі: щоразу йому здавалося, що він вибрав не те.

    Щодня перед кожним із нас десятки разів постає проблема вибору. Ми вибираємо, яке рішення прийняти на роботі, що купити на обід, який переглянути фільм чи якій партії віддати перевагу на виборах. Найважливіші з них стосуються честі, совісті, друзів, кохання, Батьківщини… Актуальними в наш час є вибір залишити країну або виїхати за кордон? Залишатися за кордоном чи повертатися додому? Змінити роботу або залишити все як є? Навчатися дистанційно чи офлайн?

     Іноді вибір зробити складно, іноді - легко. Але, скільки б людина не прожила, вона завжди подумає на тим, що було б, якби вона зробила інший вибір.

  Як стверджують психологи, наші намагання обрати найкращий варіант часом перетворюються на неабияку проблему. Спочатку ми переживаємо, що обрати, а потім – що обрали неправильно.

Найлегше до цього ставляться люди рішучі, впевнені в собі або – легковажні. А от для тих, кому притаманні вічні сумніви, проблема вибору стає неабияким випробуванням.

     Як тут не згадати притчу французького філософа Бурідана про віслюка, який, стоячи між двома однаковими копицями сіна, помер з голоду, бо не міг вибрати якоїсь одної з них.  А згадаймо народні казки: «По правій дорозі підеш — багатим станеш. По лівій дорозі підеш — силу богатирську здобудеш. Прямо підеш — люди тебе поважати будуть».

    Американський  психолог Сальвадор Мадді  відзначив, що завжди, коли людина опиняється перед необхідністю вибору, вона повинна знати, що насправді у неї є тільки два варіанти – або зробити вибір на користь свого минулого, або — на користь майбутнього. Вибір на користь минулого –це вибір на користь звичного і знайомого. На користь того, що вже було в нашому житті. Вибираючи майбутнє, ми вибираємо тривогу, невідомість і непередбачуваність. Тому що справжнє майбутнє – це невідомість. Але розвиток і зростання лежать тільки в майбутньому. У минулому його немає, минуле вже було і може тільки повторюватися.

  Важкість вибору визначається також і ціною, яку ми повинні заплатити за його реалізацію. Ціна – це те, чим ми готові пожертвувати заради того, щоб наш вибір був реалізований. Людина може робити вибір на користь добра чи зла, по совісті чи ні, на благо суспільства чи особистої вигоди. З одного боку можна керуватися питанням: “ що я від цього матиму? ”, “ що це мені дасть? ”, “ яку користь я отримаю? ”, а з іншого боку можна спиратися на інші питання типу: “ яка користь від цього буде суспільству? ”, “ як я допоможу іншим, зробивши саме так, а не так? ” Кожний із цих виборів буде свідчити про рівень самосвідомості, моральної чистоти людини, і тільки вона буде нести за нього відповідальність, і тільки вона буде знати зробила вона по совісті чи ні, на благо собі чи іншому, добрим чи поганим був цей вибір.

    Проблемні питання

Пропоную вам сьогодні на уроці розглянути такі питання:

  1. У чому полягав життєвий вибір головних персонажів твору?
  2.  Чи вдалося героям зробити правильний життєвий вибір?
  3. Чому одна людина в час небезпеки чи випробування стає героєм, а інша зрадником? (Усе залежить від характеру і сили волі людини.)
  4. Чи важко робити вибір? Чому? Що потрібно, щоб вибір було зроблено правильно?

ΙΙΙ. Рефлексія діяльності   

  Отже,  чи вдалося, на вашу думку,  героям зробити правильний життєвий вибір?

Чому одна людина в час небезпеки чи випробування стає героєм, а інша зрадником? (Усе залежить від характеру і сили волі людини.)

Чи важко робити вибір? Чому? Що потрібно, щоб вибір було зроблено правильно?   

Створення хмари слів.

C:\Users\iraka\Pictures\Сканы\Зіскановане_20241102.png     Людина робить вибір  згідно своїх моральних цінностей. Якими моральними цінностями володіли герої повісті «Захар Беркут». Створіть хмару слів із 5-7 цінностей.

Відповідальність

Обов’язок

Свобода

Здатність до самопожертви

Сила духу

Патріотизм

Мужність

Сміливість

Велика духовність

Справедливість

стійкість

V. Підбиття підсумків.     

   Настав час повернутися до нашого епіграфа. Серед запропонованих висловів виберіть і запишіть саме той, який, на вашу думку, буде найдоречніший для нашого уроку. Аргументуйте свій вибір.

Відповіді учнів.

    А я хочу звернути увагу на вислів нашого президента: «Для багатьох зараз Україна – це особистий моральний вибір. Вибір того, що для них цінне насправді. Вибір того, у що хочеться вірити насправді. Вибір того, що ставиш своїм найвищим і справжнім пріоритетом".

 А за що воює зараз наш народ? За свободу, і в тому числі за  свободу вибору, за те, щоб ми могли самі обирати свій історичний шлях, говорити мовою великих князів, а не язиком… Сьогодні  українці – це тухольці, які стали на захист своєї землі, своїх звичаїв і своєї мови. І не важливо, як ім'я ворога: Чингісхан чи путін, татаро-монголи чи росіяни, важливо лише те, що заповів перед смертю Захар Беркут: «Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися

 

 

 купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас».

Мистецькі паралелі.

Послухаймо вірш полеглого українського воїна - Сергія Скальда, справжнє прізвище – Баламутовський (12.11.1979 – 21.04.2022), чернівчанин, який був учасником російсько-української війни з 2014 року і загинув, захищаючи Маріуполь.

Вибір

Ти обираєш між добром і злом

Між словом «хочу» та між словом «мушу»

Померти вовком чи постійно вити псом

Загартувати чи продати свою душу!

Ти обираєш світло чи пітьму

Вогонь повстання чи холопську долю

Ти обираєш між «так треба» і «чому»

Прийняти правила чи вийти з- під контролю

Ти обираєш сам коли і з ким,

Творити щось, а може, руйнувати,

Прогресувати чи чекати змін

Шукати правду чи іти у депутати!

Тож не вагайся і не бійся помилок,

Час все колись розставить по містам

Розтане біль у сяйві перемог

Якщо свій шлях ти обираєш сам.

 

      У передмові до своєї повісті І. Франко писав: «…повість історична має вартість, коли її основна ідея зможе заняти сучасних живих людей, то значить, коли сама вона жива й сучасна».  Безперечно, цей твір актуальний і нині. І на завершення нашого уроку послухаємо пісню Святослава Вакарчука, вона і про минуле, і про наше з вами сьогодення.

     Кліп С. Вакарчука  «Перевал»

ⅤΙ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум на одну з тем:

  1. Що таке зрада і яка за неї розплата.
  2. На правді й честі земля держиться (моя оцінка головних героїв повісті Івана Франка "Захар Беркут").
  3. Від чого залежить життєвий вибір людини? (роздуми після прочитання повісті "Захар Беркут" І. Франка).
  4. Повість І. Франка "Захар Беркут" і сучасна Україна.
  5. Протистояння добра і зла у повісті Івана Франка "Захар Беркут".

 

 

 

 

docx
Додано
5 листопада
Переглядів
587
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку