Односкладні речення. Синоніміка двоскладних і односкладних речень
Мета:
– узагальнити знання учнів про односкладне речення та його види; систематизувати знання про синтаксичну синоніміку;
– розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників між двоскладними й односкладними реченнями та різними видами односкладних речень, розвивати пам'ять та логічне мислення;
– виховувати у школярів повагу до літературної мови.
КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
Тема: Односкладні речення. Синоніміка двоскладних і односкладних речень
Мета:
– узагальнити знання учнів про односкладне речення та його види; систематизувати знання про синтаксичну синоніміку;
– розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою синонімічних відповідників між двоскладними й односкладними реченнями та різними видами односкладних речень, розвивати пам'ять та логічне мислення;
– виховувати у школярів повагу до літературної мови.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань учнів
Обладнання: картки, тексти, відео « Односкладні речення», вправи в програмі LearningApps.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Емоційне налаштування «Спіймай мій настрій».
– Що називають «синтаксичними синонімами»? (Синтаксичними синонімами називають речення, близькі за значеннями і співвідносні за структурою).
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
– На уроці ми згадаємо, які речення називаються односкладними, розглянемо синоніміку односкладних речень з двоскладними.
( відеоурок) https://youtu.be/HOHfA3N-QVU
2.Бліц-опитування
– Що таке односкладне речення? (Односкладні – це такі речення, граматична основа яких має у своєму складі лише один головний член, другий головний член непотрібний, бо зміст речення зрозумілий без нього.)
– На які групи поділяються односкладні речення? (Серед односкладних речень виокремлюються групи: називні та дієслівні.)
– Як називається речення з головним членом підметом? (називні або номінативні).
– Назвіть види односкладних речень з головним членом присудком. (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові.)
– Чим може бути виражений присудок у безособових реченнях? (Головний член цих речень виражається: а) безособовими дієсловами на означення стану природи, фізичного або психічного стану людини, її настроїв, прагнень; наявності або відсутності певних змін, явищ, стану в довкіллі; б) особовими дієсловами в безособовому значенні на означення стану природи, людини, процесів сприймання, мислення, мовлення; в) безособовими формами на -но, -то; г) прислівниками, присудковими словами типу можна, треба, варто, жаль, шкода, пора в сполученні з інфінітивом; ґ) заперечними словами нема, не було, не буде.)
3. Проблемне питання.
– Речення «Зустрічав схід сонця» і «А ось поруч – усміх, ласка, мати.» є двоскладними чи односкладними? Доведіть свою думку.
Аналітична вправа « Досліди» https://learningapps.org/576642
4. Вправи на зіставлення.
– Зіставте речення. В чому полягає їх синонімічність і в яких стилях вони використовуються?
1. Київ… Він на диво молодий і прекрасний, хоча йому вже минуло півтори тисячі років. – Київ молодий і прекрасний, хоча йому вже минуло півтори тисячі років. 2. Шевченко! Він був і залишиться гордістю українського народу. – Шевченко був і залишиться гордістю українського народу.
Релаксаційні вправи (аудіо) « Шум моря»
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Лінгвістичне дослідження «Асиндетон»
а) Вставте пропущені букви та розділові знаки. Визначте тип односкладних речень.
1. Напинайте рогожі вітрил. 2. Ле..ко і ясно л..жати в поплутаних травах. 3. Чужі нездоланні долини! 4. Вранці вийшли з домів виногради зрівняти і зрубати оливні гаї. На осяяних схилах сон-зіл..я уже голубіє. 5. Стрічали шану й страх здолавши багна пущі і вертепи. 6. Сім човнів ро..бить без розваги. 7. На сходах дому зуп..нись на мить. 8. На всьому світі не знайти рідні. 9. Поважна мова врочистих вітрил (З творів О. Ольжича). 10. Раз оп..чешся другий – остер..же..ся. 11. Не радуйся чужому лихові (З народної мудрості).
б). Фонетична розминка.
Випишіть з тексту слова з різною кількістю букв і звуків.
2. Вправи-трансформації (робота в групах)
а)- Перебудуйте подані речення в односкладні назви. Виділіть граматичні основи.
1. Тихо падає сніг. 2. Небо захмарене й сумне.
б)- Замініть перше двоскладне речення означено-особовим, а друге – неозначено-особовим. Виділіть граматичні основи.
1. Ви розкажете про це детальніше. 2. У косу дівчини вплетений бант.
в)- Замініть неозначено-особові речення безособовими.
1. У фізичній лабораторії створили новий прилад. 2. Зовсім недавно відкрили нову планету. 3. Нам забороняють виходити на вулицю. 4. Новобранців постригли дуже коротко.
г)- Прочитайте наведені синонімічні речення. Які відтінки значення виражає кожне речення? Доберіть до кожного речення його тип.
1 Хочу познайомитися з вами.
2 З вами хочуть познайомитися.
3 Я хочу познайомитися з вами.
а Двоскладне.
б Односкладне, означено-особове.
в Односкладне, неозначено-особове
3. Моделювання. Вправа «Латка»
https://learningapps.org/display?v=prprp69ma17
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІ.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ІНСТРУКТАЖЕМ