Урок української мови в 11 класі "Пряма й непряма мова, її призначення"

Про матеріал
Урок української мови "Пряма й непряма мова, її призначення. пунктограми при ній" може бути використаний учителями української мови в закладах загальної середньої освіти, в закладах професійно-технічної освіти, як матеріали для підготовки учнів 11 класів до ЗНО
Перегляд файлу

Тема: Пряма й непряма  мова, її призначення. Пунктограми при ній.

Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості; наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; за допомогою  мовленнєво -  комунікативного дидактичного матеріалу виховувати  толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися про неповторність людської особистості.

Цілі (очікувані результати) Після уроку учні  зможуть:

  • давати визначення понять теми уроку;
  • пояснювати правила вживання розділових знаків при прямій та непрямій  мові, правильно їх оформляти  на письмі;
  • давати власну оцінку запропонованого тексту;
  • узагальнювати свої знання щодо прямої і непрямої мови;

- набути  навичок  самостійної  роботи  над  опорною  схемою та «Довідковим бюро», «Картою пам'яті».

 

Методи, прийоми і форми роботи: методи «Мікрофон», бесіда, робота в групах, прийом створення проблемної ситуації, робота з таблицею, метод тренувальних вправ, робота з текстом, лінгвістична гра, прийом «Обери позицію».

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь  і навичок.

Обладнання: роздруковані тексти, підручники, таблиці, схеми, ПК, схема - алгоритм, ілюстрації, проектор.

Внутрішньопредметні зв’язки: пунктуація: засоби оформлення прямої мови.

Міжпредметні зв’язки: література: виразне читання.

Опорні поняття: спілкування, дискусія, способи передачі чужого мовлення, пряма і непряма мова, невласне пряма мова, діалог, полілог, репліка, цитата, епіграф.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Ознайомлення  учнів з темою, метою і завданнями уроку.

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

                                                      В.Симоненко

1. Вступне слово викладача (поетичний вступ)

Ти знаєш, що ти — людина.
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

 

(слайд 3)

2. Продовження слова викладача

  • Давайте  розв’яжемо  проблемне  питання. Зверніть увагу на дошку.

Скажіть, будь ласка, у чому смисл і призначення людини на землі? Як ви гадаєте?

 

 (метод «Мікрофон» (студенти по черзі висловлюють свої думки).

 

Так, дійсно, питання неповторності і цінності кожної людини як особистості дуже актуальне і важливе. Ми маємо усвідомлювати, що всі ми люди, і наша найбільша цінність – життя. В.Симоненко закликає користуватися даною можливістю і поважати її, творити добро, жити за законами моралі, поважати й цінувати неповторність людської особистості.

Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему. Згодні?

Але для початку, давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось?

Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?

Очікувані відповіді: (діалог, дискусія, полілог, спілкування)

Отже, під час нашого спілкування відбувся діалог, який базується з речень з прямою мовою.

Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, тож уміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху в людському спілкуванні. Отож, сьогодні ми маємо змогу повторити та закріпити знання про пряму мову, її різновиди, удосконалимо вміння і навички розпізнавати речення з прямою та непрямою мовою, закріпити  навички розстановки розділових знаків при прямій мові і діалозі, що розвиває логічне мислення, самостійність суджень, вмінню узагальнювати, виховуючи при цьому толерантність. Критичність, оригінальність мислення, дасть можливість замислитись про унікальність та неповторність кожної людини як особистості; отримати задоволення від уроку.

(слайд 5)

 

- Як  ви   розцінюєте важливість цієї теми в програмі курсу «Українська мова»?

Тому давайте запишемо тему уроку у зошити разом з епіграфом, представленим словами поета XX століття, творчість якого  ви  вивчаєте на уроках української  літератури.

 

II. Актуалізація  опорних  знань. 

  • Давайте  відновимо знання з теми «Пряма та непряма мова, пунктограми при ній» з допомогою «Аукціону». Починаємо.

 

Довідкове бюро:

  1. Що таке пряма мова? (Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно)
  2.   Який вид складного речення становить непряма мова? (складнопідрядне з'ясувальне)
  3. Чи становлять слова автора змістове ядро в конструкції з прямою мовою? (Ні, змістове ядро становить чужа мова)
  4. Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови? (Так)
  5.   Різновидом  якої  мови є діалог? (Прямої) 
  6.   Нова репліка діалогу записується з нового рядка?  (Так)
  7. Коли репліки  діалогу  беруться  в  лапки?  (Коли записані в один рядок)

8. Цитати завжди беруться в лапки? (Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку)

9.Коли цитата пишеться з малої літери? (коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери)

10.Епіграф є різновидом цитати? (Так, епіграф - це різновид цитати)

Зверніть увагу на оформлення епіграфа до уроку:

 

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

                                                                                                   В.Симоненко

11. Що таке діалог? (Діалог - це пряма мова, що передає розмову двох осіб (різновид прямої мови). Діалог складається з реплік. Репліка - це вислів одного з учасників розмови) Чи береться він в лапки? (Ні)

12. Що таке полілог?(Різновид діалогу - полілог. У полілозі беруть участь кілька осіб (троє і більше)

13. Що таке монолог?  (Монолог - мовлення однієї особи)

 

III. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.

1. Слово викладача.

(слайд 21)

 

(слайд 22

(слайд 23)

 

(слайд 24)

 

2. Завдання. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.

 

1. «Така моя доля…» - безжурно засміявся дід у бороду.

(схема  речення: «П…» - а.)

2. «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить українська народна мудрість.

(схема речення: «П», - а.)

3. Захар дивився на молоду пару чесними, радісними очима: «Не сумуй, доню, замість батька доля дає тобі брата…»

(схема речення: А: «П…»)

4. Степан трохи зніяковів, пробурчав невиразно: «Діло є», - і так само неуважно пішов назад.

(схема речення: А: «П», - а.)

  1. «Мені, - каже, - не так серденьку тяжко».

(схема  речення: «П, - а,- п».)

3. Продовжуємо мовознавче дослідження.  

  • Розгляньте таблицю і розкажіть про особливості заміни прямої мови непрямою в різних за метою висловлювання реченнях.

(слайд 32)

Запитання:

  • Яку роль відіграють займенники та дієслівні форми при заміні прямої мови  непрямою?

(При заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1-ї і 2-ї осіб замінюються займенниками і дієслівними формами 3-ї особи).

(слайд 33)

4. Творча лабораторія

  • Складіть речення з прямою мовою. Перебудуйте їх на речення з непрямою мовою.

(слайд 34)

5. Мовна трансформація.

  • Перебудуйте подані речення з прямою мовою на речення з непрямою.

І група

1.  Давньокитайський філософ Конфуцій говорив: «Достойна людина не йде слідами інших людей».

2.   Ілля Шевельов, автор книжки «Афоризми, думки, емоції», стверджував: «Кожна людина – індивідуальність, навіть якщо вона не особистість».

3.  Генріх Гейне, один з найбільш видатних німецьких поетів ХІХ століття,  вважав: «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає».

 

  • Перебудуйте подані речення з непрямою мовою на речення з прямою.

ІІ група

  1.               Британський філософ Дж. Міль говорив, що гідність держави залежить від гідності особистостей, які її створюють.
  2.               Психолог і соціолог Джудіт Хаббек вважала, що бути людиною – велика праця, яка не завжди доводиться до кінця.
  3.               Відомий український педагог В.Сухомлинський вчив, що безсмертя людини в тому, коли людина залишає себе насамперед у людині.

 

(слайд 35)

6. Синтаксичний конструктор.

  • Робота біля дошки. Учень виконує наступне завдання: потрібно поставити при прямій мові (1) слова автора (2) в усіх можливих позиціях і записати.

 

1. «Хто хоче зрушити світ, нехай зрушить себе!»

2. Писав давньогрецький філософ Сократ.

 

 

7.Творча лабораторія

  • Завдання: складіть речення з прямою мовою за запропонованими схемами, скориставшись довідкою.

А: «П».

«П!» -а.

«П, - а, - п».

«П, – а. – П».

«П, - а: -П».

ДОВІДКА:

Людина, життя, сенс життя, відповідальність, обов’язок, любов, піклування.

 

8. Пунктуаційний практикум.

  • Завдання: Спишіть діалог, розставляючи розділові знаки. Поясніть пунктограми.

Ти мене любиш? – питає.

Люблю.

Віддай мені радість свою?

Я віддав.

І тепер мене любиш?

Люблю.

Віддай мені силу свою.

Віддав.

І ще мене любиш?

Люблю.

Віддай мені мужність свою.

Віддав.


 

(слайд 38)

9.Інформаційна хвилинка.

  1. Різновидом якої мови є діалог? (прямої мови)
  2. Як записується нова репліка діалогу? (з нового рядка)
  3. Чи беруться репліки діалогу в лапки? (ні, не беруться)

10. «Синонімічний  ланцюжок».

  • Продовжіть «синонімічний ланцюжок». Діалог – розмова …

(слайд 39)

(слайд 40)

(Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина - перемова - порозуміння...)

 

 

11. Творча робота. Групова робота (групи учнів отримують уривки запропонованого тексту, а потім звіряють свої відповіді із відповідями на екрані).

  • Відреставруйте  вірш «Якщо ти віриш у майбутнє». Складіть на його основі речення з прямою мовою.

(слайд 41)

(слайд 42)

 

 

(слайд 43)

 


Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у_______ 

Дзвони у дзвони,______людям,

Бо більш не буде вороття.

Віддай забуту________ травам,

Відмий від бруду всі хмарки,

Відреставруй нам_____небо

І дощ крізь_____проціди.

Бережімо,_______, землю,

Кожну квітку й деревце,

Нищити______не треба,

Пам'ятайте всі про це.


 

(слайд 44)

(Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у життя,  

Дзвони у дзвони, кричи людям,

Бо більш не буде вороття.

Віддай забуту свіжість травам,

Відмий від бруду всі хмарки,

Відреставруй нам синє небо

І дощ крізь сито проціди.

Бережімо, люди, землю,

Кожну квітку й деревце,

Нищити красу не треба,

Пам'ятайте всі про це).

 

12. Тести для самоконтролю

  • Виконайте тести
  1. Реченням з непрямою мовою (розділові знаки опущено) є

А) Гегель стверджував що людина виховується для свободи.

Б) Для людини немає нічого цікавішого у світі ніж люди писав В. Гумбольт.

В) Людина як роман до останньої сторінки не знаєш чим закінчиться Є.Зам’ятій.

Г) Коли в людини є народ тоді вона уже людина Л.Костенко.

 

2. Реченням з прямою мовою (розділові знаки опущено) є

А) Грам музикант про сонце в блакитному небі про біленьку хмаринку про жайворонка В.Сухомлинський.

Б) Земля найкраще пахне восени говорить сам до себе Тимофій.

В) Друзі зачекайте на путі! В.Симоненко.

Г) Не кажи “гоп”, поки не перескочиш.

 

3. Коли людина не встане з колін писав І.Драч то вона не далеко зможе пройти.

Подане речення відповідає схемі

А) “П”, - а.

Б) “П! – а. – П…”

В) “П, - а: - П”.

Г) “П, - а, - п”.

 

4. “П, - а: -П…”

Поданій схемі відповідає речення

А) Дивуюсь, радію, у серця питаю Скажи, віще серце, чи скоро світ буде?

Б) Я чув про це сказав він і додав А хто не чув…

В) Хто творить розумну і добру людину – найкращий майстер таке було рішення стариків…

Г) Іди доню каже мати не вік дівувати.

 

5. Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А) “ Добрий вечір вам ” заспівав позаду тоненький дівочий голос.

Б) “ Ні, - сказав сам собі Василько – щуки я не піймаю, бо вона прудка ”.

В) “ Життя мені всміхалося, - говорив І.Франко, - а діти були промінням ”.

Г) Мама сказала: як же  ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.

 

6. Укажіть речення, де допущено помилку в оформленні прямої мови.

А) “ Кого ж ти, княже, залишиш замість себе в Києві?” – спитав єпископ.

Б) Я знов ліг у човні на дідове хутро й подумав: “ Засну. Засну і виросту уві сні”.

В) “ Не сплять мої, - сказав боярин. – Тай кому до сну тепер?”

Г) “ Дарма, - сказав батько і, підваживши телицю кілком додав. – Раз уже я грішний, так і мені смалитись ”.

 

7. Укажіть речення з непрямою мовою, побудоване правильно.

А) Старий Джеря просив Миколу, щоб той не зачіпав осавулу та не дражнив пана.

Б) Нимидора сказала Миколі, що я весь свій дитячий і дівчачий вік поневірялась у чужій хаті.

В) Микола сказав батькам, що я хочу сватать Варки.

Г) Чіпка думав, що мати моя грішна, бо вона била малого.

 

8. Яке речення з прямою мовою можна змінити на речення з непрямою мовою за допомогою сполучника чи?

А) А мати кликала мене: “ Зайди до хати ”.

Б) Говорив старий Хома: “ Взимку краще сидіти вдома ”.

В) Настане час себе спитати: “ Дочекався в гості щедрих нив?”

Г) Надійка випросталась і, махнувши рукою, промовила: “ А вже Київ близько ”.

 

9. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.

А) “ Щастя та горя скувалася доля ” – стверджує приказка.

Б) “ Ну добре, - стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів ”.

В) Струна бринить лагідною луною: - “ Я туту, я завжди туту, я все з тобою! “

Г) “ Леоніде, - Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали “У пошуках утраченого часу ” М. Пруста?”

 

10. Пряму мову в реченні Іван сказав: “ Які будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї” правильно передано непрямою мовою

А) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.

Б) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як  сприймають його ідеї.

В) Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про них думають, як сприймають їхні ідеї.

Г) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

 

Відповіді:

1А, 2Б, 3Г, 4Б, 5В, 6Г, 7А, 8В, 9Б, 10Г.

 

13. Творче конструювання.

  • Складіть пам’ятку – пораду «Якою має бути справжня людина? У чому її призначення на Землі?», вживаючи звертання та пряму мову.

 

ІV.  Підсумок уроку.

Прийом  «Обери позицію»

  • На дошці записати  продовження культурологічної теми уроку, обравши власну позицію і коротко пояснити свій вибір.

Якою має бути справжня людина?

  1. Справжню людину відрізняють благородні риси характеру: ввічливість, порядність, вимогливість до себе й до інших, моральність.
  2. Бути людиною означає вміння жити серед інших людей.
  3. Призначення людини  - розкрити свої здібності, свій талант.

 

Прийом «Логічне завершення»

  • Пригадайте, що стало початком нашого уроку?

Слова про неповторність і цінність кожної людини як особистості. Життя людини залежить від неї самої, і його можна зробити ще кращим. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність.


Попереду в ціле життя переліт:

Будуть незгоди і спрага в дорозі;

Як стомишся й очі щипатиме піт,

Як ти засумуєш в дорозі,

Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,

Згадай наші верби, і луки, і трави,

І вічну тривогу своїх матерів,

І школу, і друзів своїх нелукавих.

Хай буде щаслива дорога твоя

У раннім, і пізнім світанку.

Тебе зберігає тривога батьків

Від першого подиху і до останку…


 

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.

(слайд 59)

 

Бесіда «Мікрофон»

  1. Яка мова називається прямою?
  2. Чим супроводжується пряма мова?
  3. Які розділові знаки властиві реченням з прямою мовою?
  4. Який розділовий знак виноситься за лапки у кінці прямої мови?
  5. Чим пряма мова відрізняється від непрямої?
  6. Якими ознаками характеризуються речення з непрямою мовою?

 

VI. Оцінювання учнів.

VІI. Домашнє завдання.

Підтвердіть або спростуйте вислів «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає», використовуючи пряму і непряму мову.

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
4674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку