Тема: Пряма й непряма мова, її призначення. Пунктограми при ній.
Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості; наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися про неповторність людської особистості.
Цілі (очікувані результати) Після уроку учні зможуть:
- набути навичок самостійної роботи над опорною схемою та «Довідковим бюро», «Картою пам'яті».
Методи, прийоми і форми роботи: методи «Мікрофон», бесіда, робота в групах, прийом створення проблемної ситуації, робота з таблицею, метод тренувальних вправ, робота з текстом, лінгвістична гра, прийом «Обери позицію».
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: роздруковані тексти, підручники, таблиці, схеми, ПК, схема - алгоритм, ілюстрації, проектор.
Внутрішньопредметні зв’язки: пунктуація: засоби оформлення прямої мови.
Міжпредметні зв’язки: література: виразне читання.
Опорні поняття: спілкування, дискусія, способи передачі чужого мовлення, пряма і непряма мова, невласне пряма мова, діалог, полілог, репліка, цитата, епіграф.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
В.Симоненко
1. Вступне слово викладача (поетичний вступ)
Ти знаєш, що ти — людина. |
Сьогодні усе для тебе —
|
(слайд 3)
2. Продовження слова викладача
Скажіть, будь ласка, у чому смисл і призначення людини на землі? Як ви гадаєте?
(метод «Мікрофон» (студенти по черзі висловлюють свої думки).
Так, дійсно, питання неповторності і цінності кожної людини як особистості дуже актуальне і важливе. Ми маємо усвідомлювати, що всі ми люди, і наша найбільша цінність – життя. В.Симоненко закликає користуватися даною можливістю і поважати її, творити добро, жити за законами моралі, поважати й цінувати неповторність людської особистості.
Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему. Згодні?
Але для початку, давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось?
Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?
Очікувані відповіді: (діалог, дискусія, полілог, спілкування)
Отже, під час нашого спілкування відбувся діалог, який базується з речень з прямою мовою.
Діалог є одним із найважливіших видів мовленнєвої діяльності, тож уміння створювати речення з прямою мовою є шляхом до успіху в людському спілкуванні. Отож, сьогодні ми маємо змогу повторити та закріпити знання про пряму мову, її різновиди, удосконалимо вміння і навички розпізнавати речення з прямою та непрямою мовою, закріпити навички розстановки розділових знаків при прямій мові і діалозі, що розвиває логічне мислення, самостійність суджень, вмінню узагальнювати, виховуючи при цьому толерантність. Критичність, оригінальність мислення, дасть можливість замислитись про унікальність та неповторність кожної людини як особистості; отримати задоволення від уроку.
(слайд 5)
- Як ви розцінюєте важливість цієї теми в програмі курсу «Українська мова»?
Тому давайте запишемо тему уроку у зошити разом з епіграфом, представленим словами поета XX століття, творчість якого ви вивчаєте на уроках української літератури.
II. Актуалізація опорних знань.
Довідкове бюро:
8. Цитати завжди беруться в лапки? (Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку)
9.Коли цитата пишеться з малої літери? (коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери)
10.Епіграф є різновидом цитати? (Так, епіграф - це різновид цитати)
Зверніть увагу на оформлення епіграфа до уроку:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
В.Симоненко
11. Що таке діалог? (Діалог - це пряма мова, що передає розмову двох осіб (різновид прямої мови). Діалог складається з реплік. Репліка - це вислів одного з учасників розмови) Чи береться він в лапки? (Ні)
12. Що таке полілог?(Різновид діалогу - полілог. У полілозі беруть участь кілька осіб (троє і більше)
13. Що таке монолог? (Монолог - мовлення однієї особи)
III. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок.
1. Слово викладача.
(слайд 21)
(слайд 22
(слайд 23)
(слайд 24)
2. Завдання. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.
1. «Така моя доля…» - безжурно засміявся дід у бороду.
(схема речення: «П…» - а.)
2. «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти», - говорить українська народна мудрість.
(схема речення: «П», - а.)
3. Захар дивився на молоду пару чесними, радісними очима: «Не сумуй, доню, замість батька доля дає тобі брата…»
(схема речення: А: «П…»)
4. Степан трохи зніяковів, пробурчав невиразно: «Діло є», - і так само неуважно пішов назад.
(схема речення: А: «П», - а.)
(схема речення: «П, - а,- п».)
3. Продовжуємо мовознавче дослідження.
(слайд 32)
Запитання:
(При заміні прямої мови непрямою займенники і дієслівні форми 1-ї і 2-ї осіб замінюються займенниками і дієслівними формами 3-ї особи).
(слайд 33)
4. Творча лабораторія
(слайд 34)
5. Мовна трансформація.
І група
1. Давньокитайський філософ Конфуцій говорив: «Достойна людина не йде слідами інших людей».
2. Ілля Шевельов, автор книжки «Афоризми, думки, емоції», стверджував: «Кожна людина – індивідуальність, навіть якщо вона не особистість».
3. Генріх Гейне, один з найбільш видатних німецьких поетів ХІХ століття, вважав: «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає».
ІІ група
(слайд 35)
6. Синтаксичний конструктор.
1. «Хто хоче зрушити світ, нехай зрушить себе!»
2. Писав давньогрецький філософ Сократ.
7.Творча лабораторія
А: «П».
«П!» -а.
«П, - а, - п».
«П, – а. – П».
«П, - а: -П».
ДОВІДКА:
Людина, життя, сенс життя, відповідальність, обов’язок, любов, піклування.
8. Пунктуаційний практикум.
Ти мене любиш? – питає.
Люблю.
Віддай мені радість свою?
Я віддав.
І тепер мене любиш?
Люблю.
Віддай мені силу свою.
Віддав.
І ще мене любиш?
Люблю.
Віддай мені мужність свою.
Віддав.
(слайд 38)
9.Інформаційна хвилинка.
10. «Синонімічний ланцюжок».
(слайд 39)
(слайд 40)
(Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина - перемова - порозуміння...)
11. Творча робота. Групова робота (групи учнів отримують уривки запропонованого тексту, а потім звіряють свої відповіді із відповідями на екрані).
(слайд 41)
(слайд 42)
(слайд 43)
Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у_______
Дзвони у дзвони,______людям,
Бо більш не буде вороття.
Віддай забуту________ травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам_____небо
І дощ крізь_____проціди.
Бережімо,_______, землю,
Кожну квітку й деревце,
Нищити______не треба,
Пам'ятайте всі про це.
(слайд 44)
(Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у життя,
Дзвони у дзвони, кричи людям,
Бо більш не буде вороття.
Віддай забуту свіжість травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам синє небо
І дощ крізь сито проціди.
Бережімо, люди, землю,
Кожну квітку й деревце,
Нищити красу не треба,
Пам'ятайте всі про це).
12. Тести для самоконтролю
А) Гегель стверджував що людина виховується для свободи.
Б) Для людини немає нічого цікавішого у світі ніж люди писав В. Гумбольт.
В) Людина як роман до останньої сторінки не знаєш чим закінчиться Є.Зам’ятій.
Г) Коли в людини є народ тоді вона уже людина Л.Костенко.
2. Реченням з прямою мовою (розділові знаки опущено) є
А) Грам музикант про сонце в блакитному небі про біленьку хмаринку про жайворонка В.Сухомлинський.
Б) Земля найкраще пахне восени говорить сам до себе Тимофій.
В) Друзі зачекайте на путі! В.Симоненко.
Г) Не кажи “гоп”, поки не перескочиш.
3. Коли людина не встане з колін писав І.Драч то вона не далеко зможе пройти.
Подане речення відповідає схемі
А) “П”, - а.
Б) “П! – а. – П…”
В) “П, - а: - П”.
Г) “П, - а, - п”.
4. “П, - а: -П…”
Поданій схемі відповідає речення
А) Дивуюсь, радію, у серця питаю Скажи, віще серце, чи скоро світ буде?
Б) Я чув про це сказав він і додав А хто не чув…
В) Хто творить розумну і добру людину – найкращий майстер таке було рішення стариків…
Г) Іди доню каже мати не вік дівувати.
5. Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А) “ Добрий вечір вам ” заспівав позаду тоненький дівочий голос.
Б) “ Ні, - сказав сам собі Василько – щуки я не піймаю, бо вона прудка ”.
В) “ Життя мені всміхалося, - говорив І.Франко, - а діти були промінням ”.
Г) Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.
6. Укажіть речення, де допущено помилку в оформленні прямої мови.
А) “ Кого ж ти, княже, залишиш замість себе в Києві?” – спитав єпископ.
Б) Я знов ліг у човні на дідове хутро й подумав: “ Засну. Засну і виросту уві сні”.
В) “ Не сплять мої, - сказав боярин. – Тай кому до сну тепер?”
Г) “ Дарма, - сказав батько і, підваживши телицю кілком додав. – Раз уже я грішний, так і мені смалитись ”.
7. Укажіть речення з непрямою мовою, побудоване правильно.
А) Старий Джеря просив Миколу, щоб той не зачіпав осавулу та не дражнив пана.
Б) Нимидора сказала Миколі, що я весь свій дитячий і дівчачий вік поневірялась у чужій хаті.
В) Микола сказав батькам, що я хочу сватать Варки.
Г) Чіпка думав, що мати моя грішна, бо вона била малого.
8. Яке речення з прямою мовою можна змінити на речення з непрямою мовою за допомогою сполучника чи?
А) А мати кликала мене: “ Зайди до хати ”.
Б) Говорив старий Хома: “ Взимку краще сидіти вдома ”.
В) Настане час себе спитати: “ Дочекався в гості щедрих нив?”
Г) Надійка випросталась і, махнувши рукою, промовила: “ А вже Київ близько ”.
9. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
А) “ Щастя та горя скувалася доля ” – стверджує приказка.
Б) “ Ну добре, - стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів ”.
В) Струна бринить лагідною луною: - “ Я туту, я завжди туту, я все з тобою! “
Г) “ Леоніде, - Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали “У пошуках утраченого часу ” М. Пруста?”
10. Пряму мову в реченні Іван сказав: “ Які будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї” правильно передано непрямою мовою
А) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.
Б) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.
В) Іван сказав, що йому, як і будь-якій людині, важливо знати, що про них думають, як сприймають їхні ідеї.
Г) Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.
Відповіді:
1А, 2Б, 3Г, 4Б, 5В, 6Г, 7А, 8В, 9Б, 10Г.
13. Творче конструювання.
ІV. Підсумок уроку.
Прийом «Обери позицію»
Якою має бути справжня людина?
Прийом «Логічне завершення»
Слова про неповторність і цінність кожної людини як особистості. Життя людини залежить від неї самої, і його можна зробити ще кращим. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність.
Попереду в ціле життя переліт:
Будуть незгоди і спрага в дорозі;
Як стомишся й очі щипатиме піт,
Як ти засумуєш в дорозі,
Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,
Згадай наші верби, і луки, і трави,
І вічну тривогу своїх матерів,
І школу, і друзів своїх нелукавих.
Хай буде щаслива дорога твоя
У раннім, і пізнім світанку.
Тебе зберігає тривога батьків
Від першого подиху і до останку…
V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.
(слайд 59)
Бесіда «Мікрофон»
VI. Оцінювання учнів.
VІI. Домашнє завдання.
Підтвердіть або спростуйте вислів «Кожна людина – це світ, який з нею народжується й помирає», використовуючи пряму і непряму мову.
1