урок "украинськи исторични писни про боротьбу проти социального та национального гниту(" чи не той то хмиль "за Сибиром сонце сходить")"

Про матеріал
урок засвоення знань та формування вминь про исторични писни у 8 класи, ознайомлення з историчним минулим за допомогою историчних писень
Перегляд файлу

Тема уроку : «ВИТЯЗЬ МОЛОДОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПОЕЗІЇ»
                                                                                                    Олесь Гончар. 
                        Сторінки життєвого і творчого шляху Василя Симоненка 
                                                                          (1935- 1963)

Мета уроку: розкрити перед учнями велич життя, висоту ідеалів та естетику творчості ге-   ніального поета-шістдесятника; 
    розвивати уважність, спостережливість, зосередженість, синтетико-  аналітичне мислення; 
     виховувати любов до України, до краси поетичного слова.
Тип уроку:          комбінований.
Формапроведення: усний журнал.
Обладнання: мультимедійні засоби наочності – слайди, на яких потягом уроку проектуються: портрет В.А.Симоненка, обрамлений вишитим рушником, пучок калини, хліб-сіль, свічечка; хронологічна таблиця основних дат життя і творчості; плакат-таблиця "Художня палітра Василя Симоненка", виставка літератури, ТЗН.
Епіграф:
Я не останній з могікан, 
Я - син великого народу.             
                   В.Діденко.
ЗМІСТ І СТРУКТУРА УРОКУ

МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР. Матеріал уроків про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка подається блоком, тому учні, звиклі до такого методу роботи, умовно поділені на творчі групи: «біографи», «літературознавці», «літературні критики», «знавці теорії літератури». Вони по черзі «включаються» в роботу на уроці. Кожен виступ учня (уточнення, усне повідомлення, власне судження, повідомлення творчо-пошукового характеру) оцінюється вчителем чи учнями. Записи в зошити роблять у процесі уроку, відповідно до виступів. Проте кожен урок - це до певної міри імпровізація і "укласти" у конспект усе, що може бути сказане під час уроку, - неможливо, але слід завжди пам'ятати головне: уроки літератури - це мистецтво слова, де поєднується авторське бачення світу, особистість учитетя та вплив на почуття.

І. Організаційно-вступна частина
Сугестивне введення в тему. Урок розпочинається прослуховуванням пісні на слова В.Симоненка та музику А Пашкевича «Лебеді материнства».
Вступне слово учителя. У шістдесяті роки XX століття в українську літературу ввійшов молодий, талановитий поет, який згодом став символом правди художнього слова і незрадливої любові до України. Це – Василь Симоненко (псевдоніми: В.Щербань, С.Василенко, Симон). Його світлій пам'яті, його палкому і ніжному слову присвячений наш урок.
Олесь Гончар зазначав: «Серед літераторів трапляються й такі, без яких їхня доба могла би спокійно обійтися, нічого істотного не втративши. А є такі , що стають виразниками свого часу, живими нервами його драм і борінь, відтворюють у собі самий дух епохи – її кровообіг проходить крізь них. Є такі, чия творчість стає мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаєм, і тих ландшафтів, що нас чарують, і помислів, що ними живем. Симоненко такого типу поет По таких читач вивіряє свої емоції, свої заповітні думи». В.А.Симоненко – представник «Київської школи» шістдесятників.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Загальна характеристика творчості поетів- шістдесятників.
 Основні тези повідомлення. 
1.    Безмежна безкорислива любов до України.
2.    Гнівне викриття сваволі чиновників, бюрократів.
3.    Переосмислення ролі митця в суспільстві.
4.    Органічне злиття народнопісенного начала з філософським.
5.    Творче використання найновіших досягнень світової класичної літератури.
6.    Новаторство у пошуках поетичних форм, жанрів, засобів образотворення, тропіки, в проникненні у багатий внутрішній світ людини.
7.    Намагання поставити українську літературу в рівень світової літератури.

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та формування мотивації учіння
Вчитель. Так вже склалося для України, що найкращим її дітям-квітам судилося несправедливо коротке життя: 47 років – Тарасу Шевченку та Василю Стусу , 42 –Лесі Українці, 38 – Павлу Грабовському і зовсім мало – 28 – Василю Симоненку. Полтавець родом, він закінчив свій короткий життєвий шлях у Черкасах, у Шевченковім краю. 
8 січня 1935 року – 13 грудня 1963 року... Ці дати обрамляють життя талановитого митця.
    Учень-знавець теорії літератури роз'яснює значення слова "талант" за літературознавчим словником.
ТАЛАНТ – видатні природні здібності, високий ступінь обдарування, творча обдарованість у мистецтві, характерними ознаками якої є сила художнього мислення, активність уяви, спостережливість, глибина пам'яті, багатство емоцій.

ІV. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
Учні-біографи, користуючись плакатом-хронологією, власними пошуковими знахідками перегортають сторінки поетового життя.

*ПЕРША СТОРІНКА  «Син мужицький. Золоте коріння» (Іван Драч). 

МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР. Розповідь учнів про дитинство та юність поета (шкільні роки, навчання у Біївській початковій школі, у Єньківській школі, в Тарандинцівській середній школі, КДУ на факультеті журналістики, перші літературні спроби). Матеріал до цього та наступних сторінок уроку почерпнуто із статей -Неділько В. Я. Василь Симоненко //Нові імена в програмі української літератури.-К.,1993; Ткаченко А. Василь Симоненко: Нарис життя і творчості.-К.,1990; Жулинський М. Василь Симоненко //Жулинський М. Із забуття - в безсмертя. - К.,1990). Використання елементів інсценізації, виразне читання поезій, пов'язаних з аналізованим періодом життя митця.

 Фрагмент інсценізації.
 Учень. Йшли роки. Василько ріс, мужнів. Понад усе любив свого дідуся, який замінив йому батька, став надійним і мудрим порадником у житті (На лавці біля хати сидить дідусь, біля нього підліток – Василько).
Хлопчик. – Дідусю, розкажіть мені казку, дивну якусь.
Дідусь. – Еге, уже великий казками бавитися. Послухай краще мої настанови. (Читає поезію «Ти знаєш,що ти - людина?..» на фоні ліричної музики). Улюбленому дідусеві присвятив автор поезію «Дід умер» (читання поезії).
Учениця. Блискавично промайнуло дитинство, і ось уже Василь – студент КДУ. А із серця просяться на папір щирі вірші. І увіковічнюються в них до щему рідні люди – родичі, односельці, краяни. Вони ж бо і є народ. У рідних Біївцях жила сама самотою старенька бабуся Онися. Три сини-орли полягли на фронті, їй присвячує Василь Симоненко поетичний твір «Баба Онися».

Учень-декламатор (фрагменти поезії).

 

У баби Онисі три сина,
У баби Онисі синів нема.
На кожній її волосині 
Морозом тріщить сивина
За те, що ми в космос знялися,
Що нині здорові й живі,

Я пам'ятник бабі Онисі 
Воздвиг би на площі в Москві.
Щоб подвиг її над землею 
У бронзі дзвенів віки, 
Щоб всі, ідучи повз неї 
Знімали в пошані шапки


   
   Звучить пісня «Десь під Курськом є старенька хата».
Виходить мати, наближається до сина. Він обнімає її. Потім читає поезію присвячену мамі. Уривок з поезії «Матері».

 

В хаті сонячний промінь косо
На долівку ляга з вікна.
Твої чорні шовкові коси
Припорошила вже сивина.
Легкі зморшки обличчя вкрили –
Це життя трудового плід,
Але в кожному русі – сила,
 В очах юності видно слід

Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу –
Материнську любов гарячу
І твоєї любові красу.
Я хотів би, як ти, прожити,
Щоб не тліти, а завжди горіть,
Щоб уміти, як ти, любити,
Ненавидіть, як ти, уміть.

 


Мати (непомітно витирає сльози). – Спасибі тобі, соколику мій. Тільки ж бачу, ой як непросто прийдеться тобі на світі з такою душею.
Учень читає уривок з новели «Кривда».

 

У Івася немає тата 
Не питайте тільки чому. 
Лиш від матері ласку знати 
Довелося хлопчині цьому.
 Є завітне в Івася одно –
 Хоче він, щоб узяв за руку
 І повів його батько в кіно.

Ну, нехай би смикнув за вухо, 
Хай нагримав би раз чи два, –
Все одно він би тата слухав 
І ловив би його слова.
Раз Івась на толоці грався, 
Раптом глянув – сусід іде...

 

   
Сусід (проходячи поруч мовив до хлопця, підло осміхаючись): 
Ти пустуєш тута, 
А тебе вдома батько жде.
Івась (на мить занімів, стрепенувся і чимдуж помчав додому. До мами розгублено):   
–Дядько кажуть, приїхав тато, 
Тільки чому ж його нема?!
 Мама, здригнувшись від болю, хоче пригорнути сина, але він виривається і втікає.

 

Він допізна сидів у коноплях, 
Мов уперше вступив у гидь, 
З оченят, від плачу промоклих, 
Рукавом витирав блакить. 
А вночі шугнув через грядку, 
Де сусідів паркан стирчав,

Вибив шибку одну з рогатки 
І додому спати помчав.
Бо ж немає тим іншої кари, 
Хто дотепи свої в іржі 
Заганяє бездумно в рани, 
У болючі рани чужі.

    
 Звучить фрагмент пісні «Рідна мати моя» (сл. А.Малишка, муз.П.Майбороди)


* ДРУГА СТОРІНКА« Я хотів би, як ти, прожити,
                                Щоб не тліть, а завжди горіть».
                                                 Василь Симоненко(«Матері»)  
МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР. Акцентується увага на Черкаському періоді життєвого і творчого шляху Василя Симоненка: робота в редакції газети «Черкаська правда» у м.Черкаси, згодом стає заввідділом пропаганди газети «Молодь Черкащини» у м.Черкаси, одружується. Важливим моментом у житті митця була одна подія - вихід першої збірки творів «Тиша і грім» у 1962р.
Вчитель. Першою своєю збіркою поезій автор був незадоволений, хоча її досить схвально зустріли читачі та критика.
Слова звучать примусить сильно й гучно
Лише одна поетова душа. («Про поезію»). 
Такий поет не міг не з'явитися – його покликав час. Після виходу першої збірки поезій в інтерв'ю українському радіо В.Симоненко сказав: «Ще так мало прожито і так мізерно мало зроблено. Хочеться бути людиною, хочеться робити гарне і добре, хочеться писати такі вірші,   які би мали право називатися поезією...»

Учень-декламатор. Уривок з поезія «Море радості»

 

Я із надій будую човен,
І вже немовби наяву
З тобою, ніжний, срібномовен,
По морю радості пливу.

О море радості безкрає,
Чи я тебе перепливу?
Якби того, що в мріях маю,
Хоч краплю мати наяві.

 

  
 Учень-дослідник. Подією в житті Василя Симоненка стало обговорення його поезій на творчому вечорі в Будинку літераторів 8 січня 1963 року. Головував на цьому зібранні М.Т.Рильський, який високо оцінив творчість молодого поета Цей вечір був етапним у творчій долі митця. У 1963 році видається казка «Цар Плаксій і Лоскотон», друкуються окремі твори поета: «Монархи», «Дума про діда», «Вино з троянд», «Кукурікали півні на рушниках», «Чорна підкова», «Головешка», «Мечі». У цьому ж році В.Симоненка прийнято до Спілки письменників України.
Учень-літературознавець. Зростання поетичної майстерності засвідчила наступна збірка поезій В.Симоненка «Земне тяжіння» (1964). Та, на превеликий жаль, поетові не судилося побачити її. Важко хворий, він лише тримав у руках верстку книги.
Я не помру, лиш серце в грудях стане,
Схолоне кров, а я навік засну.  («Немає смерті. І не ждіть – не буде»).

* ТРЕТЯ СТОРІНКА           «І   миті  жодної не можна повернути,
   Щоб заново, по-іншому, прожить».
В.Симоненко («Минуле не вернуть»).
Вчитель. Весною 1960 р. у Києві з волі пробудженого хрущовською відлигою юнацтва був заснований клуб творчої молоді. Мета його: об'єднати духовні й фізичні зусилля мололого покоління для розбудови оновленої України. І хоча В.Симоненко жив та працював у Черкасах, проте разом з Аллою Горською, Іваном Драчем, Ліною Костенко, Іваном Світличним, Василем Стусом став душею і окрасою клубу. Він охоче роз'їжджав по Україні як загальновизнаний поет, брав участь у літературних вечорах і творчих дискусіях, виступав перед молоддю, прагнучи пробудити в душах ровесників національну самосвідомість і жагу до національного відродження. Проте просвітницька діяльність не задовільнила В.Симоненка. Від природи людина діла, він прагнув працювати результативно і бути впевненим в унеможливленні в майбутньому реставрації сталінщини на рідній землі. Скоро Василь прилучився до комісії, котра мала перевірити чутки про масові розстріли в енкаведистських катівнях і відшукати місця потаємних поховань жертв сталінського терору. Саме за участю В.Симоненка на основі незаперечних речових доводів були відкриті таємні братські могили жертв сталінізму на Лук'янівському та Васильківському цвинтарях, у хащах Биківнянського лісу. За його ж участю тоді був написаний і відправлений до Київської міськради Меморандум з вимогою оприлюднити ці місця печалі й перетворити їх у національні Меморіали. Звичайно, керована вірними "ленінцями" Київська міськрада зігнорувала заклик поета до морального очищення перед померлими. І саме цей вчинок В.Симоненка слід вважати високим громадянським подвигом і водночас власноруч підписаним смертним вироком. Бо відтоді талановитий майстер слова опинився, за компартійною термінологією, «у сфері» особливого зацікавлення відповідних державних органів.
Учень-біограф. Скорботною епітафією звучать слова, записані В.Симоненком до свого щоденника «Окрайці думок» 09.1963 року: «Друзі мої принишкли, про них не чути й слова... Друковані органи стали ще зухвалішими. «Літературна Україна» каструє мою статтю, «Україна» знущається над віршами. Кожен лакей робить, що йому заманеться... До цього ще можна додати, що у квітні були зняті мої вірші у «Зміні», зарізані у «Жовтні», потім надійшли гарбузи з «Дніпра» й «Вітчизни». Скільки у цих рядках гіркоти й смутку!
Вчитель.У цивілізованому суспільстві завжди вважалося неписаним законом: тільки поетам Бог дарував право бути речниками рідного народу. У протруєній класовою ненавистю більшовицькій імперії, де всі загальнолюдські поняття поставлені з ніг на голову, право говорити від імені трудящих нахабно узурпували партійні вожді Аби позбутися будь-якої конкуренції в боротьбі за вплив на маси, вони мобілізували всі ресурси пропагандистського, адміністративного та карального апаратів для дискредитації, обпльовування, а то й фізичного винищення справжніх народних речників. Не винятком був і Василь Симоненко, який потрапив у немилість черкаських стражів порядку. Вони морально були готові до того, як з ним вчинити. Уже ніколи й нікому точно не встановити, яка «душевна» розмова відбулася у них з Симоненком, але факт залишається фактом: тієї лиховісної ночі (влітку 1962 р.) Василь невідомо чому опинився у камері затриманих лінійного відділення міліції, але у м.Сміла за 30 км від Черкас.
Учень-дослідник. Скорботний репортаж у «Літературній Україні» 27.02.1992р. повідомляє: «Коли Василь (визволений з ув'язнення друзями) сів на переднє сидіння поруч з шофером і закотив рукави сорочки... всі руки були в синцях. А на тілі жодних слідів. Хоч били. Чим били, не знаю. Якісь товсті палиці, шкіряні і з піском чи що. Обробили професійно. І цілили по спині, попереку...» Це і призвело до важкої невиліковної недуги.

* СТОРІНКА ЧЕТВЕРТА                «Живе лиш той, хто не живе для себе,
                Хто для других виборює життя».
                                               В.Симоненко («Можливо, знову загримлять гармати»).
 
Учень-біограф. Щоденниковий запис 22 липня 1963 року: «Мабуть, почалося моє згасання. Фізично я майже безпорадний, хоч морально ще не зовсім виснажився. Думаючи про смерть, не почуваю ніякого страху Можливо це тому, що вона ще далеко? Дивна річ: я не хочу смерті, але й особливої жадібності до життя не маю...»
Учень-літературознавець. І відчуваючи кінець свого земного життя, Василь Симоненко прощає всім. (Звучить уривок з  поезії «Не докорю ніколи і нікому»). 
Не докорю ніколи і нікому,
Хіба на себе інколи позлюсь,
Що в двадцять літ в моєму серці втома,
Що в тридцять – смерті в очі подивлюсь.
Так краще в тридцять повністю згоріти, Ніж до півсотні помаленьку тліть.
Учень-біограф. Страшний вірш... Поет не вгадав своєї смерті більше, як на один рік.
О 23 годині 13 грудня 1963 року на лікарняному ліжку в Черкасах навіки зупинилося серце Василя Симоненка.
Нелегко жилося сім'ї, а собливо мамі, талановитого митця, коли після опублікованого за кордоном щоденника «Окрайці думок»  та окремих поезій його ім’я було спаплюжено, а творчість замовчувалася. І лише у кінці вісімдесятих років великий Поет Василь Симоненко поступово почав реабілітовувати несправедливо забуте ім’я.

V. Підсуми уроку
 Узагальнувальне слово учителя. Ми перегорнули останню сторінку нашого усного журналу, з якого дізналися про життєпис талановитого майстра слова В.А.Симоненка. Не якимись формальними новаціями вразив нас митець, не оригінальним мереживом слів, а тією внутрішньою красою, істинністю почуттів, інтелектуальною наповнюваністю, щирим юнацьким поривом. Любов до Батьківщини – наскрізна тема всієї творчості Василя Симоненка. Ця священна любов озвучена його довічним заповітом, що золотими літерами сяють на надмогильній плиті: 
«Можна все на світі вибирати, сину, 
Вибрати не можна тільки Батьківщину».
          ("Лебеді материнства").
 Василь Симоненко сьогодні – символ   незнищеності   українського народу, символ правди і сумління.

VІ. Оцінювання (мотивація), самооцінювання, взаємоцінювання (протягом уроку).
VІІ. Домашнє завдання.
1.    Опрацювати матеріал уроку та критичну л-ру.
2.    Написати твір-есе про життєвий і творчий шлях В. А.Симоненка (за бажанням).
3.    Скласти кросворд, криптограму, чайнворд до життєпису В.А.Симоненка (за бажанням).
4. Прочитати та проаналізувати поетичні твори, у яких розкрито образ України  («Лебеді материнства», «Грудочка землі», «Земле рідна, мозок мій світліє», «Україні»,  "Світ який - мереживо казкове», «Задивлюсь у твої зіниці",«Є тисячі доріг, мільйон людських стежинок», «О земле з переораним чолом», «В букварях ти наряджена і заспідничена»,  «Де зараз ви,кати мого народу?»)
5.    Ознайомитися з щоденником В.Симоненка «Окрайці думок».
ДОДАТОК. Плакат-таблиця.
ХУДОЖНЯ ПАЛІТРА ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА

 

Лірика грома-

Сатиричні тво- 

Байки

Казки   

Новели

Щоденник

дянська,

ри, епітафії

 

 

 

«Окрайці ду-

інтимна   

 

 

 

 

мок»

 

 

doc
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку