Урок математики
(2 клас)
Тема: Усний рахунок. Співвіднесення числа 7 з групою предметів і групи предметів з числом.
Мета: формувати в учнів навички лічби; закріплювати знання про утворення числа 7; розвивати вміння співвідносити число з групою предметів; продовжити вивчати властивості натурального ряду чисел; закріплювати вміння писати вивчені цифри; розвивати й коригувати мислення учнів; виховувати бажання активно працювати на уроці.
Обладнання: завдання на індивідуальних картках, зображення жабки, індивідуальні набори геометричних фігур, картки із цифрами, педагогічна пісочниця з мініатюрними іграшками жабок, паперові листочки латаття і його зображення, вирізані з паперу жучки сонечка, фломастери чорного кольору, ручки.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
Заглядає сонце,
У наше віконце.
Промінці нам посилає,
Доброго дня усім бажає!
Тож голівки повернемо,
Один одному всміхнемось.
Сядем дружно всі за парти,
Працювати гарно варто!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Гра «Добери скільки ж»
Учитель показує учням картку із написаним числом. Учні з індивідуальних наборів геометричних фігур вибирають і викладають потрібну кількість кружечків.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Ми продовжуємо вивчати число 7. Ви вже впевнилися в тому, що число 7 є дуже важливим у житті кожної людини: 7 днів тижня (називаємо їх); 7 кольорів веселки; 7 чудес світу… А ще згадайте, як говорять: «Бути на сьомому небі від щастя», «Семеро одного не ждуть».
Сьогодні ми з вами будемо вчитися співвідносити вивчені числа з групою предметів. А допоможе нам у цьому Жабка – скрекотушка.
Вивішуємо на дошку зображення жабки.
2. Підготовча частина.
2.1. Лічба предметів за предметними малюнками (Рис. 2.1.1).
- Діти, Жабка пропонує нам порахувати предмети, зображені на малюнках та об’єднати їх за спільною ознакою (фрукти).
|
|
|
|
Рисунок 2.1.1.
3. Формуюча частина.
3.1. Вправи на закріплення формування поняття про число 7. Позначення числа 7 цифрою.
3.1.1. Практична робота.
У кожного учня на парті набір геометричних фігур та карток із зображенням вивчених цифр.
- Діти, викладіть на парті 6 кружечків. Позначаємо їх кількість відповідною цифрою. Покладіть ще 1 квадратик. Позначаємо кількість квадратів цифрою 1. Скільки стало фігур? Число, яке показує кількість фігур в даному випадку, - це число 7. (Виставляємо цифру 7)
Яким чином ми отримали число 7? (До попереднього числа додали 1)
Як називається число 7 по відношенню до числа 6? (наступне)
3.1.2. Визначення місця числа 7 у натуральному ряді:
- Усний рахунок чисел від 1 до 7 в прямому і зворотному порядках.
- Розглядаємо на числовому промені місце числа 7. Між якими числами воно стоїть? Як одержати число 7 із попереднього до нього числа? (До числа 6 додати 1)
- Учні мають назвати числа, менші 5 (ті, що знаходяться ліворуч від цифри 5 на числовому ряді).
3.1.3. Повторення написання цифри 7. Робота в зошиті.
Пригадуємо, що вона складається з трьох елементів: хвилястої горизонтальної лінії, довгої прямої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії. Вчитель на дошці демонструє послідовність написання цифри.
Діти прописують цифру 7 пальчиками у повітрі, на поверхні парти, називаючи її елементи.. Потім переходимо до написання цифри у зошитах за наведенням зразка учителя. Сильніші учні пробують писати цифру самостійно за зразком. Під час роботи вчитель надає учням індивідуальну допомогу.
3.2. Робота на індивідуальних картках (Рис. 3.2.1)
- Діти, ви повинні перевірити, чи правильно наша Жабка позначила цифрами кількість фігур чи , можливо, щось наплутала.
4 |
3 |
7 |
6 |
Рисунок 3.2.1.
3.3. Фізкультхвилинка
Слухати ми перестали І тепер всі дружно встали. Будемо відпочивати, Нумо вправу починати: Руки – вгору, руки – вниз І легесенько прогнись. |
Покрутились, повертілись, На хвилинку зупинились. Пострибали, пострибали, Раз – присіли, другий – встали. Всі за парти посідали, Вчитись знову почали. |
3.4. Використання елементів педагогічної пісочниці «Жабка на річці»
Вже на нас чека пісок,
Золотавий наш дружок.
Діти, в гості завітаємо?
Із пісочком ми пограємо?
- Та перш ніж ми приступимо до гри, давайте пригадаємо правила поведінки з пісочком, щоб усі маленькі пісчиночки залишилися в своєму будиночку, не сумували, що загубилися. (Пригадуємо правила поведінки з пісочком)
- Діти, давайте привітаємося з пісочком, погладимо його. Який він на дотик? (Діти діляться своїми враженнями)
- Давайте подаруємо нашому пісочку хороший настрій, намалюємо йому красивий візерунок із запашних квітів.
Вправа на розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів та дрібної моторики рук «Дарунок Пісочку»
Ось травичка зеленіє, (відтискаємо на поверхні піску ребром долоньки ламані лінії)
Дзюркотить у ній струмок. (пальчиками малюємо хвилясті лінії)
Вітерець грайливий віє, (набирають в кулачки пісочок, підіймають та висипають його повільно до пісочниці; або набирають пісочок у жмені і повільно висипають його, протираючи між долоньками)
В небі сонечко радіє. (малюємо пальчиками сонечко і промінчики)
Розцвіла ромашка в лузі, (малюємо пальчиками кружечок)
Вся у білому вбранні. (домальовуємо пелюстки – дугоподібні лінії, не відриваючи пальчика від пісочку)
Приліта до неї бджілка
Мед збирає на ранні. (беремо великий, вказівний і середній пальчики до купки та малюємо ними дугоподібні лінії - «політ бджілки»)
Гра «Жабка на річці»
Наша Жабка-скрекотушка
Дуже полюбля водичку.
І запрошує всіх нас
На гостину до річки. (за допомогою долоньок розгрібаємо пісочок, створюємо річку, виставляємо іграшку жабки)
- Діти, чомусь наша Жабка засумувала без своїх друзів. Давайте ми їх запросимо до нашої скрекотушки. (Вчитель викладає ще 6 жабок)
- Скільки жабок пристрибало до річки? Давайте їх порахуємо та напишемо пальчиками на піску цифру, яка показує їх кількість. (Пишемо пальчиками цифру 6 спочатку за наведенням зразка вчителя, потім – пробуємо написати самостійно, за допомогою вчителя).
- А скільки жабок було біля річки? (Пишемо пальчиками цифру 1 аналогічно цифрі 6)
- Скільки разом стало жабок біля річки? (Рахуємо та прописуємо на піску цифру 7)
Накупались наші жабки
Помочили свої лапки. (перебираємо усіма пальчиками по поверхні «річки», потім «струшуємо» з долоньок водичку)
І вмостились вони спати
На листках латаття. (показуємо зображення латаття білого)
- Діти, скільки листочків латаття потрібно для наших жабок? (Із запропонованих паперових листочків учні повинні відібрати їх правильну кількість -7)
- Давайте кожну жабку посадимо на листочок, щоб вона відпочила, погрілася на сонечку. (Учні викладають листочки, на які садять жабок)
Ясне сонце припікає,
Жабкам лапки нагріває,
Ну, а нам – прощатись час,
Ти чекай, Пісочку, нас!
Дякуємо Пісочку за цікаву зустріч. Миємо ручки та сідаємо за парти.
3.5. Творча хвилинка – цікавинка.
- Чи відомо вам, що у жучка сонечка («божої корівки») 7 чорних крапочок на червоних крильцях. (Показуємо учням зображення жучка сонечка) Цікаво, що «народжуються» ці жучки без крапочок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово одна за одною проступають темні плямки. Якщо ж такого жучка змусити рухатися, він поповзе, і крапочок у нього на спині буде лише стільки, скільки встигло з‘явитися до того, як його потривожили. Тому ми можемо зустріти сонечко з 3, 4, 7 крапочками.
- Діти, до вас прилетіли сонечка. (Викладаємо на парти учнів вирізані з паперу сонечка із різною кількістю крапочок на крильцях). Кожен із вас має порахувати скільки крапочок на крильцях у жучка, і домалювати необхідну кількість, щоб їх стало 7. Індивідуальна допомога учням.
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків уроку.
- Що цікавого ми робили з вами на уроці? Яку цифру писали?
2. Релаксація
Вправа «Глибоке дихання»
Діти мають сісти зручно на стільчиках, закрити оченята. Роблять глибокий вдих; на мить затримують дихання; повільно видихають. Вправу повторюємо 3-4 рази.
3. Приведення в порядок робочих місць.
4. Створення установки на відпочинок.
Працювали ми завзято,
Прийшов час відпочивати.
Відновити наші сили,
Щоб урок новий почати.