Урок "Утвердження незалежності України".

Про матеріал
Під час заняття учні поглиблять знання про державотворчі процеси в Україні та продовжать формувати знання про встановлення демократії в Україні, проголошення незалежності; навчаться виявляти суперечливі процеси зрушень у політичному житті України; характеризувати й застосовувати поняття й терміни: Акт проголошення незалежності України, СНД; творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Леонід Кравчук, Олександр Мороз, В'ячеслав Чорновіл.
Перегляд файлу

Історія України                                                         11 клас

Тема: Утвердження незалежності України.

Мета: поглибити знання учнів про державотворчі процеси, продовжити формувати знання учнів про встановлення демократії в Україні та проголошення незалежності; розвивати різні види вмінь, навичок, які мають стати фундаментом формування громадянської, історичної та національної свідомості школярів; активізувати пізнавальний інтерес учнів до засадничих державотворчих події історії України ХХ століття; сприяти розвитку всіх видів інтелекту (академічного, практичного, креативного, емоційного й соціального) як умови всебічного розвитку особистості, її самореалізації; формувати активну громадянську позицію учнів і почуття патріотизму.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:  використовувати карту як джерело інформації про розпад СРСР і проголошення незалежності України;  виявляти суперечливі процеси зрушень у політичному житті України;  характеризувати й застосовувати поняття й терміни: Акт проголошення незалежності України, СНД; творчо застосовувати здобуті знання під час складання характеристики історичних персоналій: Леонід Кравчук, Олександр Мороз, В'ячеслав Чорновіл.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, відеоматеріали, ілюстративний ряд до теми.

Хід уроку

  1.            Організаційна частина.
  2.            Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Історичний диктант.

1) У яких областях на виборах 1990 р. перемогли демократичні сили?

2) Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет УРСР?

3) Хто змінив В. Масола на посаді голови Ради Міністрів УРСР?

4) Перші демократичні вибори до ВР УРСР відбулися...

5) «Група 239» — це...

6) Коли відбувалося голодування студентів на майдані Незалежності (площа Жовтневої революції)?

7) Що відбулося раніше: голодування студентів чи проголошення Декларації про державний суверенітет України?

8) Коли ВР УРСР стала працювати в парламентському режимі?

9) Л. Кравчук став Головою ВР УРСР...

10) Всесоюзний референдум із питання збереження Союзу відбувся...

11) Як називалася опозиційна фракція у ВР УРСР XII скликання?

12) Новоогарьовський процес — це ...

  1.            Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Вправа «Третій зайвий».

  1.     УНП; УРП; ДемПУ. (УНП була створена у 1989 р., а інші – у 1990 р.)
  2.     УРП; УХДП; Партія зелених України. (УХДП була створена у Львові, інші у Києві)
  3.     1988; 1989; 1990. (1988 рік – рік реформи, а у 1989 та 1990 рр. відбувалися вибори).
  1.            Вивчення нового матеріалу.

Проблемне запитання.

  •       Якими, на вашу думку, були причини розпаду СРСР?

Вправа «Помітки на полях»

  •       Протягом заняття робити помітки у підручнику та зошиті відмічаючи причини розпаду СРСР.

Робота з ілюстраціями

  •       Роздивіться фотографії

  •       Що на них зображено? (мітинги з акціями протесту проти укладання нового Союзного договору)
  •       Прокоментуйте гасла на плакатах. Які політичні ідеї втілено в кожному з них?

Робота з поняттям

Новоогарьовський процес – це серія зустрічей Михайла Горбачова з представниками союзних республік в президентській резиденції Ново-Огарьово (неподалік Москви) протягом 1991 року з метою створення нового союзного договору. Президент СРСР спробував зміцнити центральну владу шляхом певних поступок республікам, прагнучи одночасно з цим посилити центр, перетворивши Союз на конфедерацію. Розпочавшись у квітні 1991 року, переговори в Ново-Огарьово продовжувались з деякими перервами аж до листопада, коли було остаточно розвіяно всі сподівання Горбачова утримати вже незалежні держави під своїм контролем.…

Робота з фото джерелами

Референдум 17 березня 1991 року про збереження СРСР – Україна найменш  «союзна»Березень 1991-го. Московський референдум з українським підтекстом

Республіканський референдум 17 березня 1991 року в УРСР: vasyl_babych —  LiveJournal

  •       З якою подією пов’язані ілюстрації? (Референдум 17 березня 1991 р.)
  •       Яку мету переслідували організатори референдуму?
  •       Зробіть висновки про результати референдуму.

Підписання договору запланували на  20 серпня 1991 року. Але ВР України вирішила відкласти його обговорення на вересень 1991 року.

У липні ВР зробила важливі кроки до незалежності. 3 липня 1991 року було прийнято закон «Про всеукраїнський референдум», 5 липня 1991 року – закон «Про заснування посади Президента України». Прямі загальні вибори Президента були призначені на 1 грудня 1991 року.

Робота з відеофрагментом

https://www.youtube.com/watch?v=SJVNJLj_qDg

  •       Коли відбулась спроба державного перевороту в СРСР?
  •       Хто її очолював? Яку мету ставили заколотники?
  •       Якою була реакція на заколот в Україні?
  •       Чи справді ці події стали «останнім цвяхом у труну СРСР»?

Робота з історичними джерелами

  •       Опрацювати наведені джерела й відповісти на запитання.

https://youtu.be/UePyV4s67iE

Акт проголошення незалежності України. 24 серпня 1991 р.

«Виходячи зі смертельної небезпеки, яка нависла була над Україною у зв’язку з державним переворотом в СРСР 19 серпня 1991 року, продовжуючи тисячолітню традицію державотворення в Україні, виходячи з права на самовизначення, передбаченого Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами, здійснюючи Декларацію про державний суверенітет України, Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки урочисто проголошує незалежність України та створення самостійної української держави — України.

Територія України є неподільною і недоторканною. Віднині на території України мають чинність виключно Конституція і закони України.

Цей акт набирає чинності з моменту його схвалення».

  •       Назвіть причини проголошення незалежності України та появи Акта проголошення незалежності України.
  •       Чому подібний документ не міг з’явитись раніше?
  •       Яким чином обґрунтовано необхідність досягнення незалежності?
  •       Чи погоджуєтесь ви з такими обґрунтуваннями? Чому?

Указ Президії ВР України «Про заборону діяльності Компартії України»,

30 серпня 1991 р.

«Розглянувши висновки тимчасової президії Верховної Ради України з перевірки діяльності на території України посадових осіб, органів влади, управління громадських об’єднань та організацій у зв’язку з державним переворотом 19-21 серпня 1991 року, відповідно до яких керівництво Компартії

України своїми діями підтримала державний переворот і тим самим сприяла його здійсненню на території України, Президія Верховної ради постановила:

1. <...> заборонити діяльність Компартії України.

2. <...> прийняти майно (будинки, споруди, друкарні... іншу власність (Компартії України) на рахунок Верховної Ради України».

  •       У зв’язку з якими подіями було прийнято цей документ?
  •       Наскільки він був законним? Висловіть свою думку.

Робота з історичною інформацією

  •       Опрацювати наведену інформацію та відповісти на запитання.

1 грудня. Пам&#39;ятні дати Сьогодні – 30-річчя референдуму за незалежність України « Центральна  виборча комісія

На 1 грудня 1991 р. ВР призначила Всеукраїнський референдум. На питання в бюлетні для голосування на референдумі: «Чи підтверджуєте Ви «Акт проголошення незалежності України?» — 90,32 % виборців відповіли: «Так, підтверджую». У Криму в голосуванні взяли участь 67,5 % громадян і 54,1 % з них підтримали ідею незалежності України.

  •       Чому під час референдуму в березні 1991 р. більше 70 % голосів було віддано за збереження СРСР, а в грудні вже 90 % проголосувало за вихід зі складу СРСР?
  •       Як ви вважаєте, внаслідок яких подій це сталося?

Робота з таблицею

- Опрацювати зміст таблиці «Результати виборів Президента України (1 грудня 1991 р.) і відповісти на запитання.

В. Гриньов

1 329 758

4,17 %

Л. Кравчук

19 643 481

61,59 %

Л. Лук’яненко

1 432 556

4,49 %

Л. Табурянський

182 713

0,57 %

В. Чорновіл

7 420 727

23,27 %

І. Юхновський

554 719

1,74 %

  •       Що засвідчили результати виборів президента України 1 грудня 1991 р.?
  •       Які фактори вплинули на результати референдуму?

Робота з історичним джерелом

  •       Опрацювати текст і відповісти на запитання.

З угоди про створення СНД, грудень 1991 р.

«Ми, Республіка Білорусь, Російська Федерація (РРФСР), Україна, як держави — засновники Союзу РСР, що підписали Союзний договір 1922 року, далі іменовані Високими Договірними Сторонами, констатуємо, що Союз РСР як суб’єкт міжнародного права і геополітична реальність припиняє своє існування».

  •       Що засвідчив цей документ?
  •       Чи відповідав він реальній ситуації, що склалася в СРСР?
  1.            Узагальнення та систематизація знань.

«Дерево рішень»

Узагальнення роботи над проблемним питанням «Якими, на вашу думку, були причини розпаду СРСР?»

У своїх відповідях учні повинні назвати такі причини.

• Унітарний характер СРСР, що обмежував права союзних республік, хоча за Конституцією СРСР була федерацією.

• Недоліки і помилки національної політики ( курс на «злиття націй» і формування типу «радянська людина», ігнорування національних особливостей і проблем).

• Нездатність союзного керівництва подолати економічну кризу.

• Процес демократизації і гласності сприяв зростанню національної свідомості й активізації національно-визвольних рухів.

• Ослаблення в процесі перебудови ролі союзного центру і стрижня радянської системи — КПРС.

• Ідеологічна криза КПРС.

• Втрата авторитету влади після кривавих подій у Баку, Вільнюсі та інших містах, й особливо після заколоту 19—21 серпня 1991р.

  1.            Підсумки уроку.

Прийом «Анекта».

На уроці я працював

Своєю працею на уроці я

Урок для мене видався

За урок я

Мій настрій

Матеріал уроку для мене був

Домашнє завдання мені здається

Активно/пасивно

Задоволений/незадоволений

Коротким/довгим

Стомився/не стомився

Зрозумілий/незрозумілий

Корисний/некорисний

Цікавий/нудний

Легкий/важкий

Цікавий/нецікавий

  1.            Інструктаж з домашнього завдання.

Опрацювати матеріал підручника, параграф 21

Завершити складання хронологічної таблиці подій на шляху України до незалежності.

Напишіть есе-роздум на тему «Як змінилася карта Європи після 24 серпня 1991 року?»

 

docx
Додано
25 січня 2023
Переглядів
1923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку