Тема. Утворення Руського королівства.
Мета: сформувати уявлення про Галицько-Волинську державу як спадкоємицю традицій Київської Русі, показати роль Данили Галицького в процесі державотворення, висвітлити засади його внутрішньої і зовнішньої політики; розвивати вміння складати хронологічні таблиці, аналізувати історичні факти й події, оцінювати їх значення; визначати роль особистості в історичному процесі; виховувати повагу до історичного минулого, національну свідомість на основі особистого сприймання історії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні персоналії: Данило Романович, Василько Романович, Батий,
Інокентій ІV.
7 клас
Тема. Утворення Руського королівства.
Мета: сформувати уявлення про Галицько-Волинську державу як спадкоємицю традицій Київської Русі, показати роль Данили Галицького в процесі державотворення, висвітлити засади його внутрішньої і зовнішньої політики; розвивати вміння складати хронологічні таблиці, аналізувати історичні факти й події, оцінювати їх значення; визначати роль особистості в історичному процесі; виховувати повагу до історичного минулого, національну свідомість на основі особистого сприймання історії.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні персоналії: Данило Романович, Василько Романович, Батий,
Інокентій ІV.
Цей же Данило був другим після Соломона.
З Іпатіївського літопису
І. Актуалізація опорних знань
Робота над епіграфом до уроку. Визначення теми.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Згадайте, що вам відомо з курсу Всесвітньої історії про царя Соломона.
Соломо́н - один із найбільш могутніх, розумних та заможних царів давньої держави Ізраїль, згадується у Біблії. Під час головування Соломона Ізраїль переживав мир та розквіт. Йшло широке будівництво, жвава торгівля, внутрішній та зовнішній спокій.
Про мудрість та постать Соломона оповідають багато легенд та складено багато творів художньої літератури.
Наскільки доречним є порівняння Данила Галицького з царем Соломоном, ми спробуємо відповісти в кінці уроку, даючи відповідь на проблемне завдання.
Проблемне питання
Якими є роль і місце Данила Галицького в історії України?
Методом «Незакінчених речень» давайте визначимо основні завдання нашого уроку:
- Від цього уроку я очікую…
- Урок навчить мене…
ІІІ. Основна частина уроку
Учитель. Сьогодні на уроці нам потрібно відшукати відповідь на надзвичайно важливе питання: яке ж місце посідає ця людина в історії нашої держави? Перш ніж ми ближче розпочнемо знайомство з головним героєм уроку, пропоную намалювати в зошиті стрічку часу, де ви будете позначати головні дати життя і діяльності Данила Галицького.
Учні працюють над цим завданням протягом всього уроку.
Стрічка часу
1201 р. - народження.
1205 р. - загибель батька Романа Мстиславича.
1223 р. - битва на річці Калка.
1238 р. - розгром хрестоносців під Дорогочином, утвердження його влади в Галичині.
1245 р. - перемога під Ярославлем, остаточне утвердження при владі, відвідування Золотої Орди.
1253 р. - коронація в Дорогочині.
1264 р. - смерть першого українського короля.
Учитель. Князь Роман Мстиславич загинув, залишивши по собі тільки-но створену державу, яку необхідно було зміцнювати, розвивати, піднімати на вищий щабель розвитку. Але ні його малолітні сини, ні дружина Ганна не змогли протистояти галицьким боярам. Почалась міжусобна боротьба.
Словникова робота
Пригадайте, що таке міжусобна боротьба.
Учитель. Завдяки величезним зусиллям Данила спочатку об’єднується Волинське князівство, а пізніше поновлюється Галицько-Волинське князівство.
(Учні записують на стрічці часу дати: 1201р., 1205 р., 1223р., 1238 р.)
ІV. Інтерактивна частина
Клас об’єднується в 3 групи, кожна з яких досліджуватиме один епізод із життя та діяльності князя Данила. Завдання виконується учнями поетапно.
1. «Пошук інформації»
Учитель роздає учням картки з необхідною інформацією про діяльність князя.
Вони працюють в парах та отримують завдання - вибрати всі уривки, що стосуються групової проблеми наступним чином: літописна інформація - наукова інформація - літературна інформація.
Літописні джерела:
1. «Коли зіткнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед... Ударили... в полки татарські..., а Данило поранений був у груди. Але через молодість і відвагу він не чув ран, що були на тілі його.., був-бо він сильний,- і Данило кріпко бився, побиваючи татар...
Був-бо він смілий і хоробрий, од голови й до ніг його не було на нім вади». (Галицько-Волинський літопис)
2. «Він охоче прийняв вінець од Бога, од церкви Святих Апостолів, від престолу Святого Петра, і від отця свого папи, і від усіх єпископів своїх...
Прийняв же Данило од Бога вінець у городі Дорогочині, коли він ішов на війну [проти ятвягів]». (Галицько-Волинський літопис)
Літературні джерела:
1. «... Невеселий вертався князь Данило в рідну землю. Прикро йому було, що він, син славного князя Романа, нащадок великого Мономаха, мусив признати над собою зверхність татарського хана, поганина...» (А. Лотоцький «Княжа слава»)
2. «Півтора року пролежав король, мучений важкою недугою, а у березні 1264 р. не стало його в живих...
Похорон був величний. Було народу стільки, що в Холмі не могли поміститися і таборували на полях за Холмом у наметах.І похоронили короля в церкві Пресвятої Богородиці в срібній домовині...» (А. Лотоцький. Княжа слава)
Наукові джерела:
1. «...Данило мусив поїхати до ханського двору в Сарай над Волгою і був там досить прихильно прийнятий, але остаточно мусив визнати себе васалом хана. Які були умови підданства, докладно не відомо,- звичайно татари вимагали від підлеглих країн податків та участі у воєнних походах. Таким способом Данило врятував свою державу від руїни». (І. Крип’якевич. Історія України)
2. «Данило звернувся до Папи Інокентія ІV з проханням допомогти зібрати слов’ян на хрестовий похід проти монголо-татар. За це Данило погоджувався на перехід своїх володінь під церковну юрисдикцію Рима. Так він уперше поставив питання, що згодом стане важливою й постійною темою галицької історії, а саме - питання про відносини між західними українцями та римською церквою». (О. Субтельний. Україна. Історія)
2. «Спільний проект»
Змоделювати ситуацію. Рольова гра «Данило Романович відвідує Золоту Орду».
Рольова гра
Дійові особи: Батий, Данило Галицький.
Автор. Прибув він до Батия на Волгу... І поклонився він за звичаєм їх, і ввійшов у вежу його.
Батий. Ти прийшов, князь Данило.
Князь. Прийшов, великий хане. Про Галич поговорити прийшов.
Батий. Ти, князь Данило, приїхав просити у мене ярлик?
Князь. Про ярлики не знав, бо на землі батька свого сиджу. А якщо ярлик твій на цю землю потрібний, з радістю візьму...
Батий. Гаразд, я його тобі дам, але спершу маєш випити чорне молоко, наше пиття, кобилячий кумис.
Князь. Ну що ж, хане, досі я такого не пив. А нині, як ти велиш, буду пити.
Автор. О, лихіша лиха честь татарськая! Данило Романович, що був князем великим, володів із братом своїм Руською землею, Києвом, і Володимиром, і Галичем, і іншими краями, нині сидить на колінах і холопом себе називає! А вони данини хотять, і погрози ідуть, [і] він життя не надіється! О, лиха ти, честь татарськая... Пробув же князь у них днів двадцять і п’ять, [а тоді] одпущений був... і поручена була земля його йому.
Учитель. Що про ці події розповідається у літературному джерелі?
Проведення дискусії на тему: «Отримання князем Данилом ярлика - це вияв національної зради чи далекоглядність державного діяча?».
1. Чи міг Данило самостійно здолати ворога?
2. Галицько-Волинська держава була більш розвинена, ніж Золота Орда. Чому Данило відмовився від збройного опору ворогові?
3. Чи були у Данила союзники?
4. Як ви оцінюєте факт визнання Данилом залежності від Золотої Орди?
Учитель.А що кажуть науковці?
Перегляд уривку з фільму «Данило Галицький». Під час перегляду уривку з фільму учні записують дати на стрічку часу (1245 р.,1253 р., 1264 р.)
Робота з картою на 119 сторінці.
Внутрішня політика
1) 1238р.-Данило вигнав з Галича чернігівських князів,приборкав бояр і повернув батьківську спадщину, відновив велику державу. Молодший брат Василько княжив у Волинському князівстві,діяв спільно з Данилом. Галич і Волинь єдине ціле.
2)Установив сильну князівську владу.
3)Приєднав до своїх земель Київське,Чернігівське та Сіверське князівства.
4)Столиця - м. Галич, пізніше Холм, де побудував оборонні споруди.
5)1253-коронується в м. Дорогочині.
6)Дбав про розвиток сільського господарства, ремесел, промислів, торгівлі. Запрошував купців і ремісників із сусідніх держав.
7) Обрав митрополитом Кирила.
8) Заклав Львів та інші міста.
9)У війську ввів піхоту,стрілецьке військо та переозброїв кінноту.
10)Помер в 1264р. в столиці Холмі.
Зовнішня політика
1)1238р.- Данило Галицький розгромив війська хрестоносців під Дорогочином, взяв в полон магістра ордену німецьких рицарів Бруна.
2)1239р.- здобув Київ,управителем назначив воєводу Боброка.
3)1245р.- блискуче переміг під Ярославом військо угорського короля та його союзників-чернігівського князя Ростислава, якого галицькі бояри запросили княжити у Галич.
4)1245р.- був змушений їхати до Золотої Орди,щоб одержати ярлик на правління землями.
5)1246р.-знову поширив свою владу на Київ,управитель Дмитро.
6)1259р.-війська монголо-татар на чолі з Бурундаєм захопили Волинь, Данило і Василько змушені були зруйнувати укріплення Галичини.
7)З допомогою династичних браків своїх дітей вирішував дипломатичні проблеми.
8)Перетворив Галицько-Волинську державу на сильну,яку поважали як на Заході так і на Сході.
Учитель.Як оцінюється коронація у літописах та науковцями?
Політика Данила та його коронація створювали умови для перетворення королівства на політичне ядро об’єднання руських земель у межах єдиної держави.
Метод «Гроно»
Використавши «Пам’ятку для характеристики історичного діяча», скласти історичний портрет.
Висновок
«...Йому вдалося здійснити два головні завдання правителя - встановити внутрішній мир у своїх володіннях і забезпечити їх авторитет в очах сусідів...»
(Н. Яковенко. Нарис історії України з найдавніших часів до кінця ХVІІІ ст.)
«Данило - це найбільша постать в історії Галицько-Волинської держави... Трудом свого життя він відбудував державу свого батька Романа і поклав основи під її дальший розвиток».
(І. Крип’якевич. Історія України)
У 1264 р. добігло кінця життя Данила Галицького. Але його історичний шлях продовжується й донині, знаходячи свій прояв у живому зацікавленні, яке викликає це ім’я при спробі оцінити його роль в історії.
V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
Завершення роботи над проблемним завданням, перевірка «лінії часу» (на дошці).
Тестування
VІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Випереджальне завдання: підготувати міні-характеристику наступників Данила Галицького.
3. Скласти схему «Нащадки Данила Галицького»