Урок узагальнення "Амфібії та Рептилії".

Про матеріал

узагальнити та систематизувати знання учнів; розвивати допитливість, творчість, пізнавальний інтерес,

логічність і оперативність мислення, вміння працювати в колективі; приймати спільні рішення; оцінювати роботу
товаришів; виховувати екологічну свідомість.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення знань з теми «Земноводні. Плазуни»
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів; розвивати допитливість, творчість, пізнавальний інтерес,
логічність і оперативність мислення, вміння працювати в колективі; приймати спільні рішення; оцінювати роботу
товаришів; виховувати екологічну свідомість.
Епіграф: «Я наважуся стверджувати, що з усіх знань найкорисніші для нас знання природи, її законів»(Ж.Б.Ламарк)                                                                                                                                        Девіз уроку:« Повторення - мати знання »                                                                                             Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: таблиці: «Земноводні», «Плазуни», додаткова література, картки із завданням.

Хід уроку

I. Організація класу

Для проведення уроку клас поділяється на дві команди: « Алігатор » та « Саламандра ». Обирається журі для проведення підсумків уроку.

II. Мотивація уроку

Цих істот можна знайти у воді і на суші, земноводних можна зустріти за десятки кілометрів від водойм. Сучасні представники класу плазунів живуть скрізь, крім північних та полярних і приполярних областей. Найбільша в світі жаба, завдовжки 40 см, карликова кубинська жаба завдовжки - 1 см, Серед плазунів є рекордсмени: Коморські варани - досягають 3 м завдовжки і ваги 165 кг, королівська кобра завдовжки 5,58 м, деякі удави - 10 м. Найменші за розміром карликові мадагаскарські хамелеони, 2-3 см завдовжки. Проте всі вони мають спільні ознаки, за якими об'єднуються в один тип. - Що це за тип? (Тип Хордові).

^ III. Узагальнення і систематизація знань.

І конкурс « Візитна картка команди» Завдання. Цікаво і захоплююче розкажіть про тварину, ім'ям, якої названа команда. Команда « Алігатор » розповідає про крокодила - алігатора, команда «Саламандра» про плямисту саламандру. ( 5 балів.)

II. Гра « Щасливий випадок » Гейм 1. Вперед за термінами Запитання команді« Алігатор»

Судини, що несуть кров від серця?(Артерії)

Тварини, які живуть на суші і в воді? (Земноводні)

Відновлення втрачених або ушкоджених частин тіла? (Регенерація)

Запліднення, що відбувається у воді? (Зовнішнє)

Назва личинки жаби? (Пуголовка)

Друга назва класу Плазуни? (Рептилії)

Травна система у плазунів закінчується? (Клоакою)

 Запитання команді « Саламандра »

Дихання, яке відбувається через шкіру та легені? (Подвійне)

Кров, насичена киснем? (Артеріальна)

Тварини, в яких температура тіла більшою чи меншою мірою коливається в такт із змін температурою навколишнього середовища? (Пойкілотермні)

Запліднення, яке відбувається в середині організму? (Внутрішнє)

Основний орган дихальної системи у плазунів? (Легені).

Ряди класу Земноводних? ( Хвостаті, Безхвості, Безногі).

Розвиток, який відбувається без стадій личинки? ( Прямий ).

Гейм 2. «Хто швидше?»

Команди по черзі відповідають на запитання вчителя. У цьому конкурсі беруть участь усі учасники команди. Перемагає команда, яка за 1 хв. дала найбільшу кількість правильних відповідей. Кожна правильна відповідь - 1 бал

Запитання.

Скільки відділів тіла у земноводних? (3)

Чим вкрити півкулі головного мозку в плазунів? (Сірою речовиною або корою)

Як називається ряд, представники якого мають кістковий панцир? (Черепахи)

Чому самці жаб сильніше кричать, ніж самки? (Є резонатори)

Як розташовані кінцівки у плазунів по відношенню до тулуба? (По бокам)

Який тип дихання у жаби? (Подвійний)

Яку функцію виконують зуби у плазунів? (Утримують і захоплюють їжу)

Чим закінчуються кінцівки у земноводних? (Пальцями)

Скільки кіл кровообігу у пуголовки жаб? (Одне)

Хто має найбільші розміри серед ящірок? (Варани)

Чим представлена видільна система у плазунів? (Нирками)

Який череп у земноводних? (Хрящовий)

Завдяки чому живуть пуголовки перші дні? (Жовтку ікри)

Який тип кровоносної системи у плазунів? (Замкнений)

До якого ряду належить тритон? (Хвостаті земноводні)

Який тип розвитку у земноводних? (Непрямий)

Який вид отруйних змій поширений у степовій та лісостеповій зонах України?

(Гадюка звичайна)

Чи є кінцівки у сирен? (Так)

Чому голова у ящірки може рухатися? (Є кілька шийних хребців)

Де змішується венозна і артеріальна кров у серці жаби? (Праве передсердя)

До якого ряду належить гадюка? (Лускаті)

Чи розвинені ребра у плазунів? (Так )

Яка кількість повік на очах у плазунів? (3)

Яку основну функцію виконує слиз на шкірі жаби? (Зволожує шкіру і забезпечує шкірне дихання )

До якого ряду належить жаба? (Безхвості земноводні)

Який відділ головного мозку найбільш розвинений у земноводних? (Передній)

Гейм 3. « Я - тобі, ти - мені »

Команди ставлять по одному запитанню одна одній. Кожна правильна відповідь - ^ 1 бал.

III. Конкурс Складіть рекламу, яка відображала б значення земноводних та плазунів у природі та житті

людини. ( 5 балів.)

Виконують це завдання 3 учасники від кожної команди.

IV. Рольова гра «Відгадай мене» ( 5 балів.)

Команди отримують конверти, в яких знаходяться загадки про вивчених тварин. Назвіть систематичне положення згаданої тварини.

У зеленому кашкеті Хто хвіст залишає,

Галасує в очереті, Та від ворога тікає?

Хоч і плавати мастак, (Ящірка)

Та не риба і не рак.

(Жаба)

V. Конкурс «Біологічний бій»

Завдання. З наведених ознак команда «Алігатор» вибирає ознаки, характерні для земноводних, а команда «Саламандра» – для плазунів. Відповіді записуються у вигляді цифрового шифру. Якщо учень допускає принаймні одну помилку, він вибуває з гри і не приносить балів команді. Кожний учень, який правильно відповість на всі запитання, одержує для команди - 5 балів.Запитання

Наземні тварини.

Ведуть подвійне життя: у воді і на суші.

Суха шкіра, з відсутністю залоз або їх небагато.

Гладенька шкіра, волога, багата на слизові залози.

Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки.

Непрямий розвиток.

Тіло розділене на голову, шию, тулуб, кінцівки.

Кінцівки розташовані в боки.

Пойкілотермні тварини.

Подвійне дихання: через легені та шкіру.

Тіло викрите роговими лусками, або щитками.

Кровоносна система замкнена, серце трикамерне: ліве пересердя, праве пересердя, один шлуночок.

Органи дихання - добре розвинуті легені.

Видільна система представлена нирками.

Внутрішнє запліднення.

Розмноження і розвиток відбувається у воді.

Роздільностатеві тварини.

Відповіді: земноводні - 2, 4, 5, 6, 9, 10,12,14,16,17 плазуни – 1,3, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15, 17

VI. Конкурс «Четверте зайве»
Цей конкурс - конкурс капітанів.

Назвіть зайве слово із 4 запропонованих і поясніть відповідь:

Тритон, саламандра, тріска, квакша.

Крокодил, китова акула, ящірка, черепаха.

IV. Підбиття підсумків уроку

Визначення команди-переможця.

Оцінювання учнів.

V. Заключне слово вчителя

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
2485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку