Позакласний захід, який допоможе поглибити уявлення дітей про птахів, їх значення у природі та житті людини. Може бути використаний як виховний захід класним керівником або як підсумковий урок з біології по темі "Птахи" у 7 класі.
Мета: 1. Поглибити уявлення дітей про птахів, їх значення у природі та житті людини.
2. Розвивати пізнавальні та творчі інтереси, екологічне мислення; формувати культуру спілкування, взаємоповагу під час змагання.
3. Виховувати в дітей дбайливе ставлення до пернатих друзів, дбайливе ставлення до природи;
Обладнання: виставка літератури «У світі птахів», малюнки учнів на тему «Мої друзі - птахи», диск «Голоси птахів», презентація № 1 «Допомога птахам взимку», презентація № 2 «Весняні птахи», вислови про птахів; для команд: дидактичний роздавальний матеріал, диплом для команди переможниці, сувеніри.
ХІД ЗАХОДУ
(Звучить пісня «Промінчик». Дівчатка-квіти розбігаються по залу, присідають і вдають, що сплять. Два хлопці - сонячні промінчики бігають між ними і дзвіночками будять їх від сну).
1-й сонячний промінчик:
Годі, квіточки, вам спати
Час давно вже вам вставати
Гляньте, сонечко сміється
В небі жайворонок в’ється
В’ється, радісно співає
Він весну вам сповіщає.
2-й сонячний промінчик:
А весна та чарівниця
Щиро вам несе гостинці
Пташка, рибка, звір на волі
Божа бджілка, квітка в полі –
Всі весною оживають
Весну-красну прославляють.
(Квіти пробуджуються, позіхають, встають)
1- квітка: Що трапилось? Чую дзвін! Та звідки він?
2- квітка: Хто нас розбудив ми так солодко спали (позіхає)
3- квітка: Ой, а мені холодно, я змерзла.
4- квітка: Я здогадалась! Мабуть це вже весна.
1-квітка: То чому не чути співу пташок?
2-квітка: І струмочки чомусь не дзюрчать…
3- квітка: Певно ми зашвидко прокинулись, давайте ще поспимо.
(Хочуть знову заснути, але промінчики настирливо будять їх дзвониками).
4- квітка: Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
1-й сонячний промінчик:: Прокидайтесь, прокидайтесь. Це ми сонячні промінчики
2-й сонячний промінчик: Досить спати милі квіточки, на вас чекає велика справа.
1- квітка: На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?
1-й сонячний промінчик:: Вставайте, будемо весну закликати. Перелітних птахів зустрічати. Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих. Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2-й сонячний промінчик: То ж давайте любі друзі пісню заведемо. Будемо весну прославляти - веснянки співати.
(Діти співають пісню “Жайворонку, пташка рання»)
Ведучий 1. Почалася весна. Сніг зникає на очах, у повітрі гостро пахне вогкою землею. Поле і ліс пробуджуються від зимового сну, та по-справжньому вони оживуть лише тоді, коли з півдня повернуться крилаті мандрівники.
Ведучий 2. Яка прекрасна наша Україна! У будь-яку пору року вона чарує око – то яскравими барвами літа або золотої осені, то казковою красою зими або буйним цвітінням весни, але найгарніший куточок природи залишається мертвим, якщо його не оживляють наші пернаті друзі.
Ведучий 1. Прилетіли гості,
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати.
Здогадалися усі?
Ну, звичайно, це …
Сьогодні ми будемо говорити тільки про птахів.
Учень. Вже весна прийшла до осель.
Розквіта рясний садок,
І летять, летять веселі
Зграї радісних пташок.
Швидше, любі, прилітайте.
Ми вас бачимо здаля.
Із весною привітайте
І лісочок, і поля.
Ми вже хатки збудували
На берізці з гілочок,
Щоб ви нам пісні співали,
Щоб ловили комашок.
Ведучий 2. Птахи є невід'ємною частиною лісів, луків, степів, найкращою прикрасою парків і садів, а також першими помічниками людини в боротьбі за високий урожай полів, садів, лісів. Від птахів на нашу адресу надійшли телеграми, які нам прочитає листоноша.
Виходить хлопчик у костюмі листоноші.
Листоноша. Чи тут зібралися друзі птахів? Тоді слухайте, які телеграми до вас надійшли.
Телеграма 1.
Село Карасин. Всім друзям птахів. Оглянули шпаківні, виготовлені вами, залишилися задоволені. Дякуємо за турботу. Влітку віддячимо – знищимо всіх шкідників саду.
З привітанням, шпак.
Телеграма 2
Учасникам свята «День зустрічі птахів». Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте, чи вже є у вас комахи. Якщо немає, ми затримаємось у дорозі.
Ластівки.
Телеграма 3
Усім школярам Карасинської школи… Дуже вдячні за турботу про нас у тяжкий зимовий час. Ми вилітаємо до себе з доброю згадкою про вас. На повітряних шляхах розповімо про вас птахам, які летять сюди. Дамо їм вашу адресу.
Снігурі.
Учень. (На фоні фото птахів).
Який різноманітний світ птахів.
Куди не глянь – пернате царство,
Ось на ялині спить сова,
А на вербичці соловей співа.
Тук-тук – про себе дятел дає знати,
Ку-ку – зозуля хоче покувати,
А лебідь сердиться, шипить,
Куріпка в поле побіжить.
Горобчик, ворон і сорока
про щось постійно гомонять,
Лелека й журавель в долині
На одній ніженці стоять.
Учень. Великі птахи в Африці –
Це страуси пернаті.
В Новій Зеландії ківі,
В ньому птаха не впізнати,
А в Антарктиді на крижині
Родина імператорських пінгвінів.
Так можна довго називати
Цікавий дуже світ пернатих.
На сцену виходить група юннатів.
1-й юннат
Любий друже мій, юннате!
Уявляєш, скільки птах
може нищить, поїдати
Гризунів, жуків, комах?
2-й юннат
То ж птахи із нами в спілці
Поля й лісу сторожі:
Сови, дятли, серпокрильці,
Щигли, одуди, чижі.
3-й юннат
То ж як стрінеш непутящих,
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в чащах –
ти одразу присором.
4-й юннат
Між дорослих і малечі
Пташка бачить все навкруг,
Дружно сяде вам на плечі,
Якщо ви їй справжній друг.
5-й юннат
Тих, в кого є годівнички,
В кого є птахи в дворі.
Не кусають ані мошки,
Ні трикляті комарі.
6-й юннат
Бо птахи працюють ревно,
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно,
Аж оскома на дзьобах.
Ведуча 1. Ми усі добре знаємо яку величезну користь приносять птахи садам та лісам. Та чи усе ми знаємо? Запитаємо про це у самих винуватців нашого свята. Дорогі птахи, просимо до нас. Розкажіть нам про себе.
На сцену виходять учні з малюнками птахів, яких представляють.
Снігур. Я тут найстарший, тому почну розповідь. Мою батьківщина – північ, на зиму ми всі прилітаємо з півночі до вас. Тут смачними ягодами пригощає нас калина, горобина, глід, бузина, коли ми прилітаємо, це означає, що наближається зима. а коли відлітаємо – незабаром почнеться весна.
Грак. Граки, тільки-но похолоднішає, відлітають на південь. Вони добре кочують, у полі нищать озиму совку, дротяників. Ми, граки, лічити не вміємо, а от агрономи підрахували, що кожен грак за день може знищити 400 шкідників.
Ластівка. А я за літній період з'їдаю до 1 мільйона комарів, чим і приношу велику користь людям.
Синичка. А я за день з'їдаю і приношу своїм пташенятам стільки, скільки важу сама.
Дятел. Мене називають майстром-будівельником пташиних квартир. Я для себе щороку будую нову квартиру. А старі віддаю синичкам, повзикам, горихвісткам.
Зозуля. Я теж корисний птах. Можу з'їсти за годину до 100 волохатих гусениць, яких не поїдають інші птахи.
Сова. Я сова, зберегла зерна багато, бо знищую гризунів різних. Не менше тисячі щороку.
Ведучий 1. Дякую птахи за ваші розповіді. А тепер ми проведемо гру, яка визначить найкращих орнітологів – знавців птахів. До участі запрошуються 2 команди по 5 чоловік.
Кожна команда повинна придумати собі назву та вибрати капітана.
ІГРОВА ЧАСТИНА
Ведучий 2. Оголошується перший конкурс «Розминка»
Кожна команда по черзі відгадує по 5 загадок про птахів.
1 команда
1. Дивний ключ у небі лине,
не залізний, а пташиний.
Цим ключем в осінні дні
відлітають… Журавлі
2. У мене є великий хист, я співаю як артист.
Спів мій радісний усюди
дуже люблять слухати люди. Соловей.
3. Швидко скрізь цей птах літає,
безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує. Ластівка
4.У садочку понад тином,
я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився,
засміявся й оселився. Шпак
5. Ніс у мене білий,
Сам чорний,
Дуже меткий,
Товариш садів, полів,
З'їдаю черв'яків. Грак
Ведуча 2.
2 команда
1. Ногі довгі, мов жердини,
Чваньковита ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. Чапля
2. Із сонечком разом встає пташеня!
Цвірінька, стрибає, шука черв'яка.
Хто відгадає – той молодець.
Сіренька пташина – це …Горобець.
3. Має біле, як сніг
Чорне, як жук,
Вертиться, як біс,
І повертається в ліс. Сорока
4.Біле, як сніг,
Надуте, як міх,
Лопатами ходить,
А рогами їсть. Гуска
5.Майстер цей підвівся рано,
На даху помудрував –
І без цегли, і без крана
Дім собі побудував. Лелека
Оголошуються бали командам.
Ведучий.2
Конкурс 2. «Голоси птахів»
Звучать записи голосів птахів, командам по черзі пропонується відповісти, чий крик або спів вони почули.
Оголошуються бали командам.
Ведуча 2
Конкурс 3. «Екологічне лото»
Учасники команд по черзі витягають із «гнізда» картки з запитаннями; кожна команда відповідає на три запитання.
З а п и т а н н я
1. Зозуленя викидає з гнізда яйця або пташенят названих батьків та саме поїдає корм, який вони приносять. Але потім приносить користь. Яку?
(Поїдає волохатих гусениць, яких не їдять інші птахи).
2. Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки).
3. У якого птаха такий міцний хвіст, що він підтримує птаха на дереві? (Дятел).
4. Коли шпаки прилітають навесні, вони беруться за чищення місць гніздування, старанно викидають із них сміття та будують нові гнізда. У нове гніздо вони приносять духмяний полин, м’яту та інші рослини, що сильно пахнуть. Навіщо шпаки приносять у гніздо ці рослини? (Щоб відлякувати паразитів).
5. Які птахи влаштовують по кілька гнізд на одному дереві? (Граки).
6. У назві якого птаха є 40 літер? (Сороки)
Оголошуються бали командам.
Ведучий 2
Конкурс 4. «Пам’ятники птахам».
А чи знаєте ви, що птахам поставлені пам’ятники? Спробуйте здогадатися яким.
1. На підводному човні були пошкодженні система підйому і зв’язку. З допомогою спеціального апарату був запущений на волю птах, щоб доставити повідомлення про аварію. Незабаром екіпаж був урятований. Птаха нагородили вищою військовою нагородою й навічно зарахували до екіпажу човна. Це відбулося 1942 року в Англії. Птаху було споруджено пам’ятник. Назвіть його.
(Голуб).
2. Під час війни в місті люди помирали з голоду. Коли вони на кріпосній стіні виставили птаха, ворог вирішив, що в місті ще багато продовольства, і зняв облогу. Це відбулося в Німеччині в 16 ст. Вдячні люди поставили пам’ятник птахові. Що це за птах?
(Півень).
3. 1850 року в Америку вперше завезли птаха, котрий невдовзі там освоївся. Трапилося так, що в передмісті Бостона дуже розмножилися комахи. Гусінь завдавала серйозної шкоди посіву. На допомогу прийшов птах. Він знищив комах-шкідників. На знак подяки мешканці поставили йому пам’ятник у парку міста Бостона. Назвіть цього птаха?
(Горобець).
4. Цьому птахові поставили два пам’ятники на честь урятування ними посіву від сарани: один – у США, штат Юта, а другий – в Австралії. Що це за птах?
(Чайка).
Оголошуються бали командам.
Ведучий 2.
Конкурс 5. «Склади прислів'я»
Кожній команді роздається по 3 прислів'я, які складаються з частин. Потрібно скласти і прочитати усі прислів’я.
1. Всяка пташка своє гніздо знає.
2. Щастя – вільний птах: де захотів, там і сів.
3. Ластівка весну починає, а соловей закінчує.
4. Ластівка під дахом - на щастя!
5. Слово – не горобець: вилетить – не піймаєш!
6. Як багато птиць, не буде гусениць.
Оголошуються бали командам.
Ведучий 2.
А зараз ми проведемо серед вболівальників невеличку вікторину «Як ви знаєте птахів?»
Вікторина "Птахи"
Здавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи. Обряд зустрічі птахів влаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали “жайворонками”
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Коли вилазили на дерево, то приказували:
Пташок викликаю з теплого краю
Летіть соловейки на нашу земельку
Спішіть ластівоньки пасти корівоньки.
А зараз проведемо вікторину серед вболівальників. За кожну правильну відповідь учень отримає спеченого нами «жайворонка»
1. Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки).
2. Який співучий птах прилітає до нас останнім? (Іволга. Вона має яскраве забарвлення і тому прилітає, коли дерева вкриті листям).
3. Скільки потрібно взяти „А”, щоб утворився птах? (40)
4. Назвіть найменшу пташку в світі? (Колібрі)
5.Якого птаха підтримує хвіст, коли він сидить на дереві? (Дятла).
6.Чиї пташенята не знають матері? (Зозулі).
7.Які птахи риють нору для гнізда? (Берегова ластівка, зимородок, щурка).
8.У якого птаха найкращий зір? (У орла, бачить з висоти 3 км у траві мишу)
9.Гніздо якого птаха схоже на рукавичку? (Синиця-ремез)
10.Назвіть найбільшого птаха України (Дрохва)
11.Назвіть найменшу пташку України (Корольок)
Ведуча 2
Конкурс 6. «Впізнай птаха».
Кожній команді пропонується по три фото птахів (слайди презентації). Необхідно назвати зображеного птаха.
Конкурс 7. «Птахи-рекорсмени України»
Найбільший серед птахів – гриф чорний. Маса його до 12,5 кілограма, довжина крила – 87 сантиметрів. Його досить легко впізнати з того, як стрімко він спускається з висоти з напівскладеними крилами, витягнутими лапами та піднятим хвостом, з шумом розтинаючи повітря.
Найвищим птахом є журавель сірий. Висота його досягає 120 сантиметрів, а маса – 7 кілограмів. Прилітає в Україну в другій половині березня, а улюбленими його місцями є глухі зарості, болота, очеретяні заплави річок. Гніздо (до 1 метра в діаметрі) мостить на купинах.
Оголошуються бали командам. Підбиття балів за всі конкурси, оголошення команди переможниці, нагородження дипломом та призами.
Дорогі друзі! Ми почули, яку користь приносять птахи. Їх потрібно охороняти, приваблювати до наших домівок, в сади, до водойм.
Незабаром пташки на тендітних своїх крилах, долаючи великі відстані, прилетять до нас. Ми радо зустрінемо цих маленьких провісників весни.
Змайструйте шпаківні – і птахи щиро віддячать вам за допомогу, знищуючи шкідників. Ніколи не руйнуйте гнізд – і їхній спів буде звеселяти вас завжди. Охороняйте і дбайливо ставтесь до братів наших менших! І пам´ятайте: найдорожча для пташки-воля.
Вчитель (на фоні тихої музики)
Бережіть птахів
Діти, бережіть птахів,
Бо з кожним роком
Все менш лунає
Їх голосистий дзвінкий спів.
Влітку гнізд їх не чіпайте,
Приймач у лісі не вмикайте,
Вас прошу, діти, пам’ятайте
І взимку про братів малих,
Бо голод є страшним для них.
Біля віконця на гілочку
Повісьте птахам годівничку,
До неї будуть прилітати,
Вам вдячно, весело співати.
А влітку теж стануть у пригоді:
В саду у вас і на городі.
Шкідників не буде – ні!
Лиш лунатимуть пісні.
Любі діти, пам'ятайте:
Все живе оберігайте!
На планеті на віки
Щоб не гинули птахи.
Ось і добігло до кінця наше свято. Гадаю, що всі ви будете оберігати природу й наших вірних друзів – птахів! Пам’ятайте – найдорожче для пташки – це воля. Милуйтеся, слухайте і захоплюйтеся цими чудовими творіннями природи.
А на завершення давайте «поселимо» наших вісників весни на наше символічне весняне дерево (учні приклеюють вирізані малюнки, фото птахів на малюнок дерева).
1