11 клас Узагальнення і систематизація знань з теми «Адаптації»
(робота за варіантами)
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів про адаптації як загальну властивість біологічних систем, оцінити здатність учнів оперувати такими поняттями і термінами: адаптація, преадаптація, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптація, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм; формулювати принципи єдності організмів та середовища їх мешкання, правила обов’язкового заповнення екологічної ніші; здатність учнів називати основні властивості адаптацій, параметри екологічної ніші, основні форми симбіозу організмів, форми паразитизму, представників флори і фауни Краматорська, Донецької області і України в цілому.
Очікувані результати: учень\учениця узагальнюють і систематизують знання з теми.
Обладнання: таблиці, фотографії представників різноманітних живих систем, роздатковий матеріал
Хід уроку.
-
Організаційний момент (перевірка присутності, створення позитивної атмосфери).
-
Формування мети і завдання уроку (повідомлення теми уроку, націлення учнів на те, що учні узагальнять свої знання з теми «Адаптації»
-
Основна частина уроку:
-
Виконання завдання № 1 усно. На дошці висить схема (рисунок) рослини і написані об’єкти (СОշ, Оշ, НշО, мінеральні речовини, грунт, повітря, сонячне світло, органічні рештки, тепло). Опишіть взаємозв’язки між рослиною та довкіллям, використавши наведені об’єкти.
-
Обговорення Завдання № 1
-
Виконання учнями у зошитах для перевірочних робіт завдань за варіантами (12 варіантів по 3 завдання; кожне завдання оцінюється по 4 бали)
-
Підсумок уроку.
Роздатковий матеріал:
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
1 варіант
-
Опишіть особливості наземно-повітряного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації ялини до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
2 варіант
-
Опишіть особливості водного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації голуба сизого до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
3 варіант
-
Опишіть особливості ґрунтового середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації мха сфагнуму до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
4 варіант
-
Опишіть особливості наземно-повітряного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації вовка звичайного до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
5 варіант
-
Опишіть особливості водного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації шипшини собачої до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
6 варіант
-
Опишіть особливості грунтового середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації тюленя-монаха до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
7 варіант
-
Опишіть особливості наземно-повітряного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації орхідеї фаленопсис до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
8 варіант
-
Опишіть особливості водного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації коропа дзеркального до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
9 варіант
-
Опишіть особливості грунтового середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації кактуса опунції до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
10 варіант
-
Опишіть особливості наземно-повітряного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації жаби озерної до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
11 варіант
-
Опишіть особливості водного середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації омели до середовища існування.
Узагальнення знань з теми «Адаптації»
12 варіант
-
Опишіть особливості грунтового середовища, наведіть приклади організмів, які у ньому існують.
-
Виберіть пару хижак – жертва і покажіть, які коадаптації виникли в цих видів.
-
Визначте та назвіть окремі морфологічні, фізіологічні та етологічні адаптації вощі людської до середовища існування.
Використана література:
-
Підручник Біологія і екологія 11 клас (рівень стандарту) Шаламов Р.В., Каліберда М.С., Харків, ТО «Соняшник», 2019
-
Робочий зошит з біології і екології 11 клас (рівень стандарту) Каліберда М.С., Шаламов Р.В., Харків, ТО «Соняшник», 2019
-
Біологія та екологія для вчителя. 11 клас/ Руслан Шаламов – Харків: Соняшник, 2020