Урок узагальнення "Птахи"

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про роль птахів в природі і житті людини; представлення про природоохоронну діяльність; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів бережливо; закладати основи екологічної свідомості і культури.
Перегляд файлу

Міньківський НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»

Соледарської міської ради  Донецької області

http://1.bp.blogspot.com/-9fkF0tz-tBQ/T3lI8OA8jFI/AAAAAAAADQI/V6pKbnl7Ngw/s1600/bcae7c7aee50.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель біології

Повстюк Н.В.

(відкритий урок у 7 класі)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 р.

 

Мета:  Узагальнити  і систематизувати знання про будову, функції  та різноманітність представників класу Птахи; розвивати вміння   порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати екологічне мислення, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати бережне ставлення  до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, залучати учнів до наукової  творчості.

 

Обладнання:презентація «Птахи», «Форми крил птахів», «Червона книга України» , плакат на тему «Клас Птахи», виставка  книг про птахів.

 

Тип уроку: Урок – ділова гра Узагальнення і систематизація знань; контроль знань.

 

Проведення уроку.

І. Організаційний момент.

"Психологічна настанова:

"До успіху"

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.

Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

          Дружно і плідно працювати.

 Повідомити тему та мету уроку, створити дві команди.

ІІ. Мотивація

Під звуки пташиного співу( фрагмент відеозапису «Спів соловейка»)

… Щебетала мені птаха , щире

Щось, таке красиве і не знала, і не знала

Як та пісня серцю мила….(народна пісня)

Дорогі діти, ми з вами познайомились з великим і різноманітним класом тварин. Це птахи!

Ви знаєте, яке велике значення мають птахи в житті людини і в природі. Птахів необхідно оберігати. Як ви знаєте птахів зараз ми і з'ясуємо на уроці, але не на звичайному, а на уроці - грі.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань

1. Конкурс «Розминка»

Командам пропонується за 30 секунд висунути свою версію для завершення речення.

1. Чорна-пречорна, одного разу утеребилася ворона між чорними дроздами. її ніхто не розпізнав би в зграї, якби... (Версія ведучого: «...вона припнула язика».)

2. Чому півень, коли співає, заплющує очі?  (Версія ведучого: «... боїться побачити тих, кого він розбудив» або «...уявляє себе солов'єм».)

3. Про те зозуля і кує, що... (Версія ведучого: «...в неї немає гнізда».)

4. Хто б того дятла й знав, якби він... (Версія ведучого: «...носом не стукав».)

2 -й конкурс. Гра «Ланцюжок». (Робота з підручником)

  •        Кожний учень отримає завдання. У ньому вказано сторінку в підручнику де можна знайти підказку.

1.За рахунок чого всередині яйця утворюється повітряна камера та яке значення вона має?

  1. Чому тіло качки не охолоджується, коли вона плаває у воді?

Підказка: Сторінка 71, 77.

1.Завдяки чому зародок птахів завжди повернений угору? Яке значення має таке розміщення, зародка, що розвивається?

2. Чому качка добре плаває й пірнає, а ходить погано?

Підказка:  в підручнику ст.72, 77

3-й конкурс «Кращий орнітолог».

Запропоновано слово «Перетинчастокрилі». Хто найбільше складе назв птахів з букв цього слова:

(Перепел, пелікан, качка, сапсан, орел, сокіл, сорока, лелека, стрепет, чирок, сич, сип, скопа).

 4-й конкурс.  Метод – прес  «Орнітологічне  дерево»  Довести гіпотезу аргументами

На  паперу  написані питання, які розташовані на дошці на дереві . Учні по черзі знімають питання і відповідають на них.

  1.                 Який птах літає тільки під водою? Чому? (Пінгвін. Крила-весла, добре розвинений кіль, важкий кістяк забезпечує пірнання; плавальні перетинки  між пальцями, розташування ніг на задньому  кінці тулуба  доповнює роботу крил; товстий шар підшкірного жиру ).

2.Якщо страус – це птах, чого ж він не літає ?

(слабко розвинуті крила , немає диференціації пер, маленька  без кіля, ключиці зачаткові).

  1. Який птах відклавши яйця, відразу ж летить на південь?(Зозуля)
  2. Чому птахи в польоті не задихаються? (Подвійне дихання)
  3. Усі ці причини й призвели до того, що чимало видів птахів потрапили на сторінки Червоної книги. Глухар, гоголь, лебідь,гага звичайна,казарка червоно – дзьоба, гриф чорний, беркут, пуга, журавель степовий, журавель сірий.

      5. Що змушує птахів робити перельоти? ( Голод)

6. Чи є у птахів постійна температура тіла?

 

5-й конкурс. «Птахи і гніздо». Метод робочої гіпотези

Кожну пташку необхідно посадити в її гніздо

  1. Синиця;   2.  Журавель  3.  Лелека  4. Ворона   5.

ремез.jpg http://naturelight.ru/photo/2012-04-30/47549.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/%D0%9B%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0_%D0%B1%D1%96%D0%BB%D0%B8%D0%B9.JPG/220px-%D0%9B%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D0%B0_%D0%B1%D1%96%D0%BB%D0%B8%D0%B9.JPG http://ankontr.if.ua/images/in_content/Crows/IMG_7258.JPG

  1. Ластівка

http://poradu.pp.ua/uploads/posts/2015-10/slska-lastvka-opis-sposb-zhittya_294.jpeg

 

6-й конкурс. Впишіть в клітинку птахів, які починаються на літеру "С"

Сич, сип, скопа, сова, соловей, сорокопуд, сиворакша, снігур, сорока, сокіл, стерх, стриж, сойка, страус, сапсан, синиця.

7-й конкурс. Кросворд

Кросворд «Сезонні явища в житті птахів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:

  1. Один з найстаріших методів вивчення міграцій птахів.
  2. Птах, який влаштовує граціозні шлюбні танці.
  3. Лісовий птах, який на зиму перебирається в місто.
  4. Птахи, які можуть переміщуватись в пошуках їжі, не віддаляючись на значні відстані від місць гніздування.

По горизонталі:

1. Птах, який відкладає яйце на виступи скель.

  1. Птахи, які постійно живуть на одному і тому самому місці.
  2. Птах, який влаштовує своєрідні бойові турніри.
  3. Птахи, які здійснюють щорічні тривалі перельоти.
  4. Птах, який підкидає яйце в гніздо птахів інших видів.
  5. Птахи, пташенята яких вилуплюються повністю вкриті пухом і з відкритими очима.
  6. Птахи, пташенята яких вилуплюються безпорадними, позбавленими пуху, сліпими та глухими.

 

Відповіді. По вертикалі: 1. Кільцювання. 2. Журавель. 3. Сойка. 4. Кочові.

                  По горизонталі: 1. Кайра. 5. Осілі. 6. Тетерук. 7. Перелітні. 8. Зозуля.

                  9. Виводкові. 10. Нагніздні.

8-й конкурс. «Знайди помилки».

Одного лютневого дня ми з Рексом вирішили прогулятися до зимового лісу. Яскраво світило сонце, високо в небі заливався жайворонок. Через поле ми попрямували до лісу. Над полем, високо в повітрі літали ластівки й стрижі, находу ловлячи метеликів і жуків.

Ввійшовши до лісу, ми побачили високо на сосні гніздо, в якому сидів орел і своїм довгим, гострим носом вибивав з шишок насіння.

Між гілками сосни виднілися червоногруді синиці, а на галявині в снігу купалися перепела.

Учням пропонується знайти в тексті як найбільше помилок.

9-й конкурс «Людина і птах»

Дикламування вірша Л. Костенко «Ластівки тікають із Європи»

       Ластівки тікають із Європи.

       Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев.

       Чад, бензин, вібрації, -

       Птиці мертві падають з дерев.

        У краю неляканих фламінго,

        Де росте неламаний мегдаль.

        Може, там є птицям привілеї…

        А гніздо ліпити, ластівки,-

        Все одно вам, із якого краю,-

        З Рейну, З Нілу чи з Угрюм-ріки?

        Ну, а потім, - я люблю вас змалку

        А іще – спасибі вам за все.

        Тільки хто ж це королеві Марку

        Золотинку в дзьобі принесе?!

Учні по черзі перелічують фактори, що спричиняють зменшення кількості птахів;

  • Забруднення морів нафтою і радіоактивними відходами, отрутохімікатами;
  • Вирубування лісів;
  • Браконьєрство;
  • Руйнування гнізд і знищення яєць;
  • Витискання птахів шумовим забрудненням.

10-й конкурс. «Курочка ряба» Метод “Синтез”

Реклама: птахи символи

  • Журавель – символ безжурної весни та щасливого літа.
  • Лелека – символ любові до батька, матері, символ сімейного благополуччя,  любові до рідної землі.
  • Зозуля – символ суму і вдівства, весни і водночас нещастя, туги за минулим.
  • Ластівка – символ добра і зла, весни, відродження, щастя матері, коханої дівчини
  • Соловей – символ кохання , весни, високого натхнення, неперевершеного таланту

11-й конкурс. Рефлексія

Учні складають санкан:

1.Птахи

2 Красиві , чудові

3 Літають, бігають, співають

4 Птахи окраса нашої природи, наші друзі

12-й конкурс. «Загадки-жарти».

1. Від чого пливе качка? (від берега)

2. На яке дерево сідає ворона під час зливи? (на мокре)

3. Який ключ літає? (журавлиний)

4. Чи може страус себе птахом назвати? (ні, бо він не говорить)

5. Яким гребінцем не можна розчесатися? (півнячим)

6. Від чого у качки ноги червоні, (від колін).

Вчитель : Птахи оспівані в піснях, про них написано вірші, вони супроводжують нас усе життя, тому люди склали про них прислів’я, з їхнім життям пов’язані прикмети, вони стали символом у нашій літературі.

III. Підсумки уроку.

   Оцінювання та самооцінювання за «шкалою Цукермана».

IIV. Домашнє завдання.

Скласти кросворд на тему « Птахи»

doc
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
1448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку