Міньківський НВК «ЗНЗ І-ІІІ ступенів – ДНЗ»
Соледарської міської ради Донецької області
Підготувала вчитель біології
Повстюк Н.В.
(відкритий урок у 7 класі)
2019 р.
Мета: Узагальнити і систематизувати знання про будову, функції та різноманітність представників класу Птахи; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати екологічне мислення, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати бережне ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, залучати учнів до наукової творчості.
Обладнання:презентація «Птахи», «Форми крил птахів», «Червона книга України» , плакат на тему «Клас Птахи», виставка книг про птахів.
Тип уроку: Урок – ділова гра Узагальнення і систематизація знань; контроль знань.
Проведення уроку.
І. Організаційний момент.
"Психологічна настанова:
"До успіху"
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Повідомити тему та мету уроку, створити дві команди.
ІІ. Мотивація
Під звуки пташиного співу( фрагмент відеозапису «Спів соловейка»)
… Щебетала мені птаха , щире
Щось, таке красиве і не знала, і не знала
Як та пісня серцю мила….(народна пісня)
Дорогі діти, ми з вами познайомились з великим і різноманітним класом тварин. Це птахи!
Ви знаєте, яке велике значення мають птахи в житті людини і в природі. Птахів необхідно оберігати. Як ви знаєте птахів зараз ми і з'ясуємо на уроці, але не на звичайному, а на уроці - грі.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
1. Конкурс «Розминка»
Командам пропонується за 30 секунд висунути свою версію для завершення речення.
1. Чорна-пречорна, одного разу утеребилася ворона між чорними дроздами. її ніхто не розпізнав би в зграї, якби... (Версія ведучого: «...вона припнула язика».)
2. Чому півень, коли співає, заплющує очі? (Версія ведучого: «... боїться побачити тих, кого він розбудив» або «...уявляє себе солов'єм».)
3. Про те зозуля і кує, що... (Версія ведучого: «...в неї немає гнізда».)
4. Хто б того дятла й знав, якби він... (Версія ведучого: «...носом не стукав».)
2 -й конкурс. Гра «Ланцюжок». (Робота з підручником)
1.За рахунок чого всередині яйця утворюється повітряна камера та яке значення вона має?
Підказка: Сторінка 71, 77.
1.Завдяки чому зародок птахів завжди повернений угору? Яке значення має таке розміщення, зародка, що розвивається?
2. Чому качка добре плаває й пірнає, а ходить погано?
Підказка: в підручнику ст.72, 77
3-й конкурс «Кращий орнітолог».
Запропоновано слово «Перетинчастокрилі». Хто найбільше складе назв птахів з букв цього слова:
(Перепел, пелікан, качка, сапсан, орел, сокіл, сорока, лелека, стрепет, чирок, сич, сип, скопа).
4-й конкурс. Метод – прес «Орнітологічне дерево» Довести гіпотезу аргументами
На паперу написані питання, які розташовані на дошці на дереві . Учні по черзі знімають питання і відповідають на них.
2.Якщо страус – це птах, чого ж він не літає ?
(слабко розвинуті крила , немає диференціації пер, маленька без кіля, ключиці зачаткові).
5. Що змушує птахів робити перельоти? ( Голод)
6. Чи є у птахів постійна температура тіла?
5-й конкурс. «Птахи і гніздо». Метод робочої гіпотези
Кожну пташку необхідно посадити в її гніздо
6-й конкурс. Впишіть в клітинку птахів, які починаються на літеру "С"
Сич, сип, скопа, сова, соловей, сорокопуд, сиворакша, снігур, сорока, сокіл, стерх, стриж, сойка, страус, сапсан, синиця.
7-й конкурс. Кросворд
Кросворд «Сезонні явища в житті птахів»
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі:
По горизонталі:
1. Птах, який відкладає яйце на виступи скель.
Відповіді. По вертикалі: 1. Кільцювання. 2. Журавель. 3. Сойка. 4. Кочові.
По горизонталі: 1. Кайра. 5. Осілі. 6. Тетерук. 7. Перелітні. 8. Зозуля.
9. Виводкові. 10. Нагніздні.
8-й конкурс. «Знайди помилки».
Одного лютневого дня ми з Рексом вирішили прогулятися до зимового лісу. Яскраво світило сонце, високо в небі заливався жайворонок. Через поле ми попрямували до лісу. Над полем, високо в повітрі літали ластівки й стрижі, находу ловлячи метеликів і жуків.
Ввійшовши до лісу, ми побачили високо на сосні гніздо, в якому сидів орел і своїм довгим, гострим носом вибивав з шишок насіння.
Між гілками сосни виднілися червоногруді синиці, а на галявині в снігу купалися перепела.
Учням пропонується знайти в тексті як найбільше помилок.
9-й конкурс «Людина і птах»
Дикламування вірша Л. Костенко «Ластівки тікають із Європи»
Ластівки тікають із Європи.
Що поробиш? Скрегіт, регіт, рев.
Чад, бензин, вібрації, -
Птиці мертві падають з дерев.
У краю неляканих фламінго,
Де росте неламаний мегдаль.
Може, там є птицям привілеї…
А гніздо ліпити, ластівки,-
Все одно вам, із якого краю,-
З Рейну, З Нілу чи з Угрюм-ріки?
Ну, а потім, - я люблю вас змалку
А іще – спасибі вам за все.
Тільки хто ж це королеві Марку
Золотинку в дзьобі принесе?!
Учні по черзі перелічують фактори, що спричиняють зменшення кількості птахів;
10-й конкурс. «Курочка ряба» Метод “Синтез”
Реклама: птахи символи
11-й конкурс. Рефлексія
Учні складають санкан:
1.Птахи
2 Красиві , чудові
3 Літають, бігають, співають
4 Птахи окраса нашої природи, наші друзі
12-й конкурс. «Загадки-жарти».
1. Від чого пливе качка? (від берега)
2. На яке дерево сідає ворона під час зливи? (на мокре)
3. Який ключ літає? (журавлиний)
4. Чи може страус себе птахом назвати? (ні, бо він не говорить)
5. Яким гребінцем не можна розчесатися? (півнячим)
6. Від чого у качки ноги червоні, (від колін).
Вчитель : Птахи оспівані в піснях, про них написано вірші, вони супроводжують нас усе життя, тому люди склали про них прислів’я, з їхнім життям пов’язані прикмети, вони стали символом у нашій літературі.
III. Підсумки уроку.
Оцінювання та самооцінювання за «шкалою Цукермана».
IIV. Домашнє завдання.
Скласти кросворд на тему « Птахи»