Розробка узагальнюючого уроку по темі "Віруси." Семінарське заняття для суспільно-гуманітарного профілю навчання 10 класу.Використані групові форми роботи,випереджуючі завдання,демонстрація прнезентації,рефлексія.
Тема: Роль вірусів в природі та житті людини.(слайд 1)
Мета.
Освітня. Розширити знання учнів про віруси .Завершити формування в учнів знань про значення вірусів у природі та житті людини; ознайомити із різноманітністю вірусних інфекцій людини і тварин; розкрити поняття «епідемія», «пандемія», «патогенність». З'ясувати роль вітчизняних вчених у розвитку вірусології.
Розвиваюча. Розвивати вміння порівнювати, співставляти, аналізувати розглянуте, працювати із додатковою літературою та джерелами масової інформації . Розвивати уміння порівнювати віруси з іншими організмами; вміння аналізувати результати наукових досліджень. Розвивати в учнів комунікативну та самоосвітню компетентність.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та оточуючих людей ; сприяти формуванню свідомого дотримання основних гігієнічних норм і правил життєдіяльності.(слайд 2)
Тип уроку:семінарське занятя.
ХІД УРОКУ
Учитель. Девізом нашого уроку я обрала слова Луї Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння». (слайд 3)Я пропоную вам зробити сьогодні таке відкриття, адже ми познайомимося з дивним і цікавим світом живих істот, навчимось розпізнавати їх серед інших організмів. Сьогодні у нас останній урок по темі «Віруси». Він включає в себе багато чого з того, що ми вже знаємо, але є в ньому те, що потрібно нам не просто вивчити, а відкрити.
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Виконання тестових завдань.(слайд 4).
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
1.До неклітинних форм життя належать:
а)бактерії,б)віруси,в)водорості,г)гриби,д)протозоа.
2.Наука,що вивчає віруси:
а)вірусологія,б)цитологія,в)мікробіологія,г)біохімія,д)генетика.
3.Відкрив віруси:
а)Л.Пастер ,б)І.Мечников, в)Д.Івановський,г)І.Павлов,д)Г.Мендель.
4.Визначте хворобу, яка спричинена не вірусами:
А)віспа,б)ангіна,в)СНІД,г)грип,д)герпес.
5.Послідовні покоління вірусних частинок утворюютьсяв клітині впродовж тривалого часу внаслідок інфекції:
а)гострої,б)хронічної,в)прихованої,г)інвазійної,д)епідемічної.
6.Бактеріофаги розмножуються в клітинах:
а)бактерій,б)вірусів,в)грибів,г)тварин,д)людини.
Правильні відповіді:1.б, 2.а, 3.в, 4.б, 5.б, 6.а.
Кожна відповідь оцінюється в 1 бал (кількість балів заноситься в картку оцінювання).
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Учитель.Довгі роки природа вірусів була під покривом таємничості. Що таке вірус? Корпускула чи молекула? Фермент чи ультрамікроб? А чи живі віруси? Адже у них немає таких дарів життя як обмін речовин, ріст, ділення.Донині вчені виявляють по кілька десятків видів вірусів щорічно. Сьогодні відомо понад три тисячі жителів царства віра. Так називають вчені світ вірусів. Ця армія не може не вселяти серйозних побоювань.Надійного захисту від більшості вірусних хвороб поки що немає. Антибіотики на віруси не діють, тому вірусні хвороби посідають основне місце – 75% в інфекційній патології людини і тварин.
Боротьба з вірусами стала першочерговим завданням медичної науки. Але щоб боротися з ворогом, треба його вивчити, знати всі його звички, знати кожен його крок. Навчитися бути обережними, щоб зберегти своє здоров’я. Тож сьогодні ми і познайомимось з ним поближче.
А проблемним питанням над яким ми з вами будемо працювати на уроці єтверджен- ня: « Віруси є паразитами живих істот.Чи можна однозначно стверджувати їхню негативну роль?» (слайд 5)
Вчитель. Згадаймо історію відкриття вірусів . Російський учений, професор Дмитро Йосипович Івановський вивчав збудника хвороби тютюнової мозаїки. У 1892 р. він опублікував роботу, в якій допустив, що плямистість тютюну викликається не бактерією, а іншим агентом. Нагадайте, будь ласка, чому він так вирішив?(слайд 6)
Учень1. У 1892 році російський ботанік і мікробіолог Дмитро Йосипович Івановський вивчав мозаїчну хворобу тютюну. За допомогою фільтра він намагався виділити збудника цієї хвороби. На думку вченого, це могли бути бактерії. Проте навіть каолінові фільтри, з найдрібнішими порами, не змогли затримати паразитів. На підставі цього він зробив припущення, що існує невідома доки науці група організмів.
Вчитель.У 1898 р. голландець Бейерінк придумав нове слово «вірус» (від латинського, що означає «отрута»), для позначення цього агента. Тільки в 1935 році американський вчений Стенлі зміг побачити віруси. Чому на це знадобилося 37 років?(слайд 7)
Учень2.Відкриття, що принесло Стенлі світову славу і Нобелівську премію, він зробив на вірусі мозаїки тютюну. Але що ж за таємницю вивідав у природи Стенлі? З соку хворого тютюнового листа Стенлі виділив кристали вірусу. На його превеликий подив, вони мали здатність заражати здорові рослини. Так вперше було побачено віруси. Розміри вірусів менші ніж половина кванта світла і, в середньому, у 50 разів менші бактерій. Вони варіюють від 20 до 300 нм.
Учитель:Побачити віруси можна тільки в електронний мікроскоп. Вони прозорі для променя . Їх робить видимими лише потік електронів, тому віруси побачили тільки тоді, коли ...винайшли електронний мікроскоп.Зверніть увагу на те, що Д. І. Івановсь- кий, як справжній вчений, вмів допускати, тому він зміг відкрити віруси за 37 років до того, як їх вперше побачили. Ця якість знадобитися сьогодні і нам.
Учень3.Вчені незабаром переконалися, що віруси – давні вороги людини. Слідом за вірусом тютюнової мозаїки до списку збудників вірусних хвороб були занесені віруси кору, свинки, вітряної та натуральної вісп, сказу, поліомієліту та безліч інших. Були відкриті віруси, які вражають бактерії – бактеріофаги . Зараз вже не викликає сумніву вірусна природа деяких пухлин і лейкозів у ссавців. Стало ясно, що віруси приносять незліченну шкоди сільському господарству та суспільству.
Учитель.Послухаєм зараз повідомлення першої групи дослідників.(слайд 8)
Журналісти
Учень 1.Так як хвилі епідемій забирали життя тисяч людей, непоміченим це не залишилось. З цієї причини кожна хвиля це поворот в історії. Ми розповімо Вам про найяскравіші приклади .(слайд 9)
Учень2. Зустрічі між європейськими дослідниками і місцевим населенням в різних частинах світу часто приводили до підвищення вірулентності вірусів ,так як протягом століть, європейці виробляли імунітет високого ступеню до цих захворювань, у той час як корінні народи не мали такого імунітету. На сьогодні віспа переможена . Однак, в минулому регулярні епідемії цього захворювання спустошували планету. За однією з версій, саме віспа стала причиною загибелі цивілізацій інків та ацтеків. Іспанські війська змогли завоювати ослаблені хворобою племена. Не щадила віспа і Європу. Особливо великий спалах цієї хвороби був у 18 столітті ,тоді ця епідемія забрала життя 60 мільйонів людей.
Учень3.Лихоманку Зіка вважають причиною народження тисяч немовлят із недорозвиненим мозком. Матері, інфіковані вірусом Зіка, можуть передати його своїм дітям.Виявити дефекти у розвитку плоду неможливо, і більшість матерів дізнаються про існування проблеми лише після пологів . Жодного лікування або вакцини від хвороби ще не існує.Поширена епідемія від Африки та Азії до Карибських країн.(слайд 10)
Учень4. У нашому столітті найвідомішим випадком пандемії вважається епідемія «іспанки» , найстрашніша пандемія грипу за всю історію людства.У 1918—1919 роках у всьому світі від іспанки померло приблизно 2,6-5,2 % населення Землі. Було заражено більше, ніж 20 % населення планети. Пандемія почалася в останні місяці Першої світової війни і швидко затьмарила це найбільше кровопролиття за масштабом жертв.Епідемії грипу повторювалися в Азії в 1957 і 1968 роках . Тоді цей же штам грипу забрав життя 550 млн осіб.
Учень5.Вірус Ебола. Цю назву вірус дістав за місцем його виявлення — поблизу річки Ебол у Заїрі. Починається захворювання подібно до грипу ,його небезпека полягає в тому, що не існує специфічної терапії та вакцин проти вірусу. Він вражає практично всі органи і системи людини.Смертність сягає 90%.(слайд 11).
Учень6.СНІД - синдром набутого імунного дефіциту людини. Це -«Чума 20 століття». За одне століття вірус загубив понад 20 мільйонів людських життів. Ліків проти СНІДу поки не існує. Це захворювання в рейтингу найстрашніших хвороб у світі, в наші дні це захворювання має понад 40 мільйонів жителів. Існує думка, що реальне число хворих в п’ять разів вище. СНІД послаблює імунну систему людини і організм перестає чинити опір хворобам. У результаті настає смерть. СНІД розвива -ється протягом 5-10 років з моменту зараження.
Учень7. Грип .Серед інфекційних хвороб найбільш розповсюджений на земній кулі грип - це гостре епідемічне захворювання, яке охоплює десятки мільйонів людей щорічно, воно проявляється у високій температурі, загальній інтоксикації,переважно- му враженні нервової, серцево-судинної систем та органів дихання.Збудник грипу - вірус, вперше був відкритий в 1933 році. Існує 3типи вірусу грипу ,які дуже мінливі, а поява нових штамів обумовлює періодичний розвиток епідемій та пандемій.Стійкість вірусів грипу значна. Після захворювання на грип в організмі формується коротко -часний імунітет ,профілактика спрямована на підвищення опірності організму. Протигрипозна вакцина готується із різних штамів.А от на простуду ,при середній тривалості життя 75 років,людина може захворіти більше 200 раз ,кожна із яких продовжується від 2 до 6 днів.
Учитель.Ми познайомились з підбіркою матеріалів наших журналістів про світові вірусні епідемії.За підготовку випереджуючих завдань учні отримують по 2додаткові бали.А зараз ми хвилинку перепочинемо і зіграємо у «Вірю не вірю».Якщо твердження правильне -плескаєте в долоні.
1.Віруси були відкриті Д.Й.Івановським.+
2.Чумою 20 століття називають –СНІД.+
3.Захворювання ,епідемія якого спалахнула в Заїрі-Іспанка.-
4.Вірус,який є причиною народження немовлят з недорозвинутим мозком-Ебола.-
5.Вірусне захворювання ,яке на сьогодні єпереможеним і більше не зустрічається-віспа.+
6. Захворювання ,яке стало причиною загибелі цивілізації інків та ацтеків.-віспа+
Якщо ви ніразу не помилились 1 додатковий бал –ваш.
Учитель.Прийшов час познайомитись нам із завданням ,яке виконувала група «Ме-дики.»(слайд 12).
Учень1. Вірус кору. Корова інфекція відома з глибокої давнини. Проте її вірусна природа була встановлена тільки в 1911 р. Єдиним джерелом інфекції є хвора людина. Найчастіше на кір хворіють діти. Передається інфекція повітряно-крапельним шляхом. Заразність-90%.Достатньо 1 хворому пасажиру чхнути в салоні літака -і всі на борту заразяться. Першими провісниками кору є підвищення температури, з'являється червоний плямистий висип .Захворювання супроводжується зниженням імунітету, тому може викликати небезпечні ускладнення.Кожного року близько 1 мільйона людей гине від кору.Після перенесення захворювання формується імунітет. Профілактика кору ґрунтується на імунізації населення.(слайд 13).
Учень2. Поліомієліт - дитячий спинномозковий параліч, гостре вірусне захврювання, яке зумовлене ураженням сірої речовини спинного мозку та хара ктери зується патологією центральної нервової системи. 10% хворих можуть залишитися важкими інвалідами, 1 - 2% захворювання має летальний результат . Інфекція передається від хворої людини через брудні руки, воду, заражені харчові продукти . Весь парадокс в тому, що відрізнити поліомієліт від звичайного ГРВІ практично неможливо, та й лікування, як такого, по суті немає - у лікарні можуть зняти симптоми і підтримати організм. Після перенесення хвороби створюється стійкий імунітет. На сьогодні людство має тільки вакцину від цього захворювання, яка може запобігти хворобі.
Учень3.Краснуха . Це гостре інфекційне захворювання, типові симптоми якого - червоний висип на тілі і збільшені лімфатичні вузли на шиї і потилиці . Лікування симптоматичне.Особливо небезпечний вірус для вагітних.При захворюванні на краснуху на ранніх термінах вагітності ,в перші 4 місяці, 25 % новонароджених мають симптоми вродженої краснухи, 75 % - патології розвитку.Якщо жінка захворіла до 10 тижнів вагітності-дефекти у 9 дітей із 10.(слайд 14).
Учень4. Свинка (Епідемічний паротит) - гостре високоінфекційне захворювання, яке характеризується лихоманкою, загальною інтоксикацією, враженням залоз –найчастіше слинних, нервової системи. Хвороба передається повітряно-краплинним шляхом від хворих, характризується сезонністю - березень-квітень. Частіше хворіють діти до 15 років.У 30% захворювання проходить безсиптомно.Як ускладнення,може викликати безплідя у чоловіків. Після хвороби формується стійкий імунітет у 95%.
Учень5.Вітрянка або вітряна віспа, вражає як дітей, так і дорослих, але у дітей протікає легше. Вітрянка підступна тим, що пік періоду, коли хворий максимально заразний, настає ще до появи перших висипань, а значить, хворий виглядає абсолютно здоровим, ніхто і не думає про необхідність його ізоляції від інших .Вірус потрапляє на слизові оболонки верхніх дихальних шляхів і «поселяється» у шкірі, з’являються цятки, які потім перетворюються в горбки, в свою чергу на їх поверхні утворюються бульбашки з рідиною, і коли вони лопаються, на їх місці з’являються скоринки.Заразність вітрянки зберігається до висихання всих кірочок,хвороба триває від 14 до 21 дня. Лікування вітрянки неспецифічне, тобто вона в будь-якому випадку пройде сама, треба лише трохи допомогти організму.90% людей обов’язково перехворіють за життя.Небезпеку становить для вагітних та людей з ослабленим імунітетом. (слайд 15).
Учень6. Епідемічний гепатит аж ніяк не є захворюванням однієї лише печінки. Це – важке ураження всього організму, включаючи кровоносну і нервову системи. Арена ж основних проявів захворювання, його відправний пункт – печінка.На сьогоднішній день вірусологи відкрили вже 9 типів вірусу. Найнебезпечнішим є вірус гепатиту В . Заразніший за ВІЛ у 100 разів! Не піддається лікуванню, але в той же час від нього можна захиститися, зробивши щеплення.
Учитель.Ми почули багато цікавої та корисної інформації про найпоширеніші вірусні інфекції людини.А зараз вам необхідно заповнити кросворд назвами вірусних захворювань.
Поліомієліт,СНІД,ящур,паротит,краснуха,енцефаліт,віспа,герпес.
Кількість командних балів відповідає кількості відгаданих слів у кросворді.
Яке слово виділене?Що воно означає? Пандемія — епідемія, що характеризується поширенням інфекційного захворювання на території усієї країни, територію сусідніх держав, а в окремих випадках і багатьох країн світу. Характеризується відсутністю імунітету в людства.
Учитель.Прийшов час познайомитись із дослідженням групи»Генетики.»(слайд 16).
Що означає це зображення?Яке відношення воно має до сьогоднішнього уроку?Це віруси мутовані.(слайд 17).
Учень1.Віруси відрізняються від інших представників живого світу не тільки своїми малими розмірами, вибірковою здатністю розмножуватися в живих клітинах, особливостями будови спадкової речовини, але і значною мінливістю. Одна з важливих змін, це зміна кола господарів, пристосування до бактерій, грибів, тварин, рослин,людей. Ученими було з’ясовано, що сучасні віруси здатні на надшвидкі мутації.Група вірусологів з Державного університету Мічігану дослідила , що вірусам для повної мутації може бути достатньо двох тижнів, щоб інфікувати клітину абсолютно іншим шляхом, повністю змінивши механізм біологічної дії.Але це не значить що мутація вірусу це погано, це погано для нас але не для нього, він просто намагається вижити набуваючи нових властивостей для яких у нас ще не вироблений імунітет.(слайд 18).
Учень2. Пташиний грип .Перші дані про пташиний грип з’явилися в 1878 році .А перше інфікування вірусом людини було зафіксовано у 1997 році в Гонконгу. Тоді вірус передавався від птиці до людини. Захворіло 18 осіб, 6 з них померли. Новий спалах захворювання в Таїланді в2005році, постраждало 112 осіб, померло – 64,до 2008 року вірус пташиного грипу забрав ще 227 життів. І якщо поки що говорити про епідемію цього різновиди грипу рано, то забувати про небезпеку ні в якому разі не можна, оскільки імунітету до мутованих вірусів у людини немає.
Учень3.Свинячий грип. Ще один небезпечний різновид грипу – свинячий грип або «мексиканка», «північноамериканський грип». ». У 2009 році було оголошено пандемію даного захворювання. Хвороба почала поширюватися з Мексики і швидко дійшла до Австралії. Цей вірус є найнебезпечнішим серед всих вірусів грипу. Цьому штаму присвоїли 6 ступінь загрози .(слайд 19).
Учень4. Сказ. Вірус сказу належить до родини рабдовірусів . Розмножується вірус у мозковій тканині.Передається через укуси хворих на сказ тварин або при попаданні слини на подряпини шкіри і слизові оболонки. Джерелом інфекції в природі найчас -тіше є дикі тварини, зокрема лисиці.Часто від укусів хворих тварин заражаються й люди. Найбільш характерною ознакою сказу є водобоязнь — гідрофобія. Відразу ж після укусу хворої тварини слід старанно промити рани водою з милом,продезінфіку- вати і звернутись до лікаря. Якщо цього не зробити, можна захворіти на сказ, а ця хвороба у людини майже на 90 % є летальною. Для профілактики використовується інактивована вакцина.
Учень5.Ящур - захворювання гострого вірусного характеру, інфекційне. Супрово- джується гарячковим станом, загальною інтоксикацією організму, ураженням слизової оболонки ротової порожнини і шкіри на кистях рук.Переносниками інфекції є тварини, що належать до групи великої рогатої худоби. Рідше ними можуть бути кози і вівці. Вірус ящура міститься в слині тварин, у молоці. Вірус ящура досить стійкий до впливів зовнішніх факторів. Наприклад, він виживає при заморожуванні та висушуванні. Гине вірус при високих температурах . Людина заражається ящуром під час контактів з хворими тваринами, при вживанні в їжу заражених продуктів харчування (молока, молочних продуктів або м'яса). Для здорових людей хвора ящуром людина небезпеки не представляє.
Учитель.Сьогодні ми отримали масу негативної інформації про віруси.Може природа помилилась давши життя царству Віруси?А може хтось хоче сказати «Кілька слів на захист вірусу»,поділитись цікавою інформацією.
Учень1.Тривалий час залишалося незрозумілим, чому клітини, що відповідають за імунітет матері і нещадно знищують всих «прибульців», абсолютно не реагують на сперматозоїди майбутнього батька. Виявилося, віруси блокують роботу цих природних сторожів і дають можливість зачаттю відбутися.
Учень2.Є навіть версія, що розумом ми зобов’язані тим же вірусам, у всякому разі у мавп значно менше «геномного сміття», ніж у людини. Можливо, тому далі застосування палиці примати і не просунулися у своєму розвитку.
Учень3.Вірус грипу можна заморозити, і йому це не зашкодить. При температурі близько нуля вірус зберігається до місяця. Саме тому пік захворюваності припадає на відлигу. Зате звичайне мило вбиває вірус грипу наповал, так же діє висушування й температура вище 70оС.
Учень4.Отримавши зарплату паперовими грошима або знявши гонорар з пластикової картки можна запросто захворіти на грип. Вчені з’ясували, що грошові купюри є відмінним розсадником інфекції. Грип зберігається на них більше двох тижнів. Тому гроші у деяких країнах друкують на папері з антисептичними властивостями, а в Японії гроші перуть при 200 градусах у спеціальній пральній машині.
Учень5.Найкраща вакцина від грипу для немовляти — молоко його мами. Якщо жінка захворіла на грип, не можна відлучати дитинку від грудей. Антитіла з материнського молока передаються дитині під час годування. Малюк ніколи не заразитися грипом від матері!
Учень6.Таблетки від температури допомагають грипу поширюватися організмом. Адже нормальна або злегка підвищена температура тіла — це рай для вірусу. При задовільному самопочутті приймати жарознижуючі дорослим рекомендується тільки при температурі вище 39оС, а дітям — 38,5оС.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Учитель.Віруси, як і всі живі організми побудовані з органічних речовин, вони можуть вступати у симбіотичний зв’язок – паразитизм, їм також властиві спадковість і мінливість. Як і всі живі об’єкти, віруси здатні до розмноження, генетичної мінливості, адаптації до умов навколишнього середовища. Все це свідчить про належність вірусів до живої частини біосфери. Повернемося до початку нашого уроку до слів Луі Пастера «Відкриття приходить лише до тих, хто готовий до їхнього розуміння» .
Діти, а яке відкриття ви з робили для себе сьогодні?Підведем підсумки нашого уроку.
Узагальним свої знання про віруси у вигляді опорного конспекту, що полегшить вам підготовку домашнього завдання.
Історія відкриття вірусів |
Шляхи передачі вірусів |
Значення вірусів |
1892- |
-контактний |
-корисне |
1898- |
-харчовий |
|
1935- |
-дихальний |
-шкідливе |
|
-перентеральний |
|
Учитель.
Домашнє завдання.
Вибрати одне із запропонован завдань і виконати до наступного уроку:
1. Для тих, кому захочеться подумати над гіпотезами походження вірусів:
прочитавши п.50-51 підручника, оформіть, будь ласка, свої гіпотези, і до наступного уроку ми вислухаємо ваші повідомлення ( можна виступити групою).
2. Для тих, хто хоче більше дізнатися про вірусні хвороби та їх профілактику, щоб постаратися уникнути вірусних інфекцій:
прочитавши п.52-53 підручника, ви зрозумієте, чи можливо це? Нам буде цікаво від вас почути ваші роздуми.
3. Для тих, хто любить занурюватися в глибини інтернету:підшукати відеосюжети про віруси.
4. Для тих, хто готується до ЗНО:
Прочитати п.50-53, переказати і письмово відповісти на тестові завдання на стр.209-210 підручника ЗНО.
Додаток.
Наболілі питання битви з вірусами стоять на порядку денному сьогоднішньої і завтрашньої медицини.
- Не секрет, що до сих пір не існує ефективних методів лікування вірусних хвороб. І це зрозуміло. Адже всім відомі пеніцилін, тетрациклін, синтоміцин та інші антибіотики, які вчиняють чудеса зцілення при бактеріальних інфекціях, не діють на віруси.
-В організмі хворого віруси селяться в клітинах. Значить, туди ж, під оболонку клітин, повинні проникнути і ліки. Вони повинно бути смертельним для вірусу і нешкідливим для клітини. Але відокремити вірус від клітини майже неможливо.
-Битва з вірусом, треба думати, зведеться до створення цілої системи «оборонних рубежів». Вони не пропустять вірус в клітину. Адже клітину, в якій вірус захопив ключові позиції, вже не врятувати.
-Противірусні речовини можна відшукати і в «арсеналі» самої клітини, ураженої вірусом. Одне з них було виділено в 1957 році і названо «інтерферон». Інтерферон – це білок. У тканинах він гальмує розмноження вірусів грипу, поліомієліту, везикулярного стоматиту, кору і деяких інших. Цілющі властивості інтерферону допомагають людям, хворим на грип, вірусним кон’юнктивітом і кератитом, викликаним вірусом основакцини.
Для того, щоб уникнути вірусних захворювань, необхідно дотримуватись певних правил:
- Хворих людей та свійських тварин слід ізолювати від здорових до їхнього одужання (карантин);
-хворих потрібно лікувати за допомогою антивірусних препаратів;
- варто знищувати кровосисних та паразитичних членистоногих - переносників вірусних захворювань.
-проводити профілактичне щеплення для людей, у результаті якого в організмі виробляється імунітет до певного виду захворювань.
- проводити профілактичне щеплення для свійських тварин.
Значення вірусів у природі:
Позитивне значення.
-регуляція чисельності різних організмів на планеті,
-біологічний методі боротьби зі шкідниками сільського господарства. Застосовуючи вірус проти шкідливого виду, потрібно попередньо переконатися, чи не вражатиме він й інші організми.
- генетична інженерія: за їхньою допомогою певний ген, виділений з іншого організму або синтезований штучно, можна переносити в клітини бактерій. Так забезпечується синтез речовин, необхідних людині (наприклад, гормону інсуліну для лікування цукрового діабету,захисних білків-інтерферонів,вакцин).
- відіграли певну роль і в еволюції прокаріот, оскільки можуть передавати спадкову інформацію від одних особин цих організмів до інших, як у межах одного виду, так і між різними, вбудовуючись у спадковий матеріал клітини-хазяїна.
Негативне значення.
-Завдають шкоди здоров’ю людини;
-призводять до значних збитків у тваринництві, рослинництві, мікробіологічній промисловості;
- є фактором, що спричиняє мутації;
- є основним матеріалом для створення біологічної зброї
Крок за кроком розплутували вірусологи клубки загадок поєдинку вірусу і клітини.
Чому нобелівський лауреат Пітер Медовар дав вірусам дуже дотепне визначення «Віруси – це погані новини в упакуванні з білка».
Кросворд.
П
О
С Л
К Н І
Р Е І Г О В
П А Н Д Е М І Я
А С Ц Р І С Щ
Р Н Е П Є П У
О У Ф Е Л А Р
Т Х А С І
И А Л Т
Т І
Т
Бланк відповіді
Тести (6 балів).
Повідомлення (2 бали).
«Вірю не вірю» (1 бал).
Цікаве про віруси(1 бал)
Додаткові бали (командні)
Сума балів (загальна сума).
Тестові завдання:
Виберіть із запропонованих відповідей правильні:
1. До неклітинних форм життя належать:
а) бактерії, б) віруси, в) водорості, г) гриби, д) протозоа.
2. Наука, що вивчає віруси: а) вірусологія, б) цитологія,
в) мікробіологія, г) біохімія, д) генетика.
3. Відкрив віруси: а) Л. Пастер, б) І. Мечников,
в) Д. Івановський , г) І. Павлов, д) Г. Мендель.
4. Визначте хворобу, яка спричинена не вірусами:
а) віспа, б) ангіна, в) СНІД, г) грип, д) герпес.
5. Послідовні покоління вірусних частинок утворюються в
клітині впродовж тривалого часу внаслідок інфекції:
а) гострої, б) хронічної, в) прихованої, г) інвазійної,
д) епідемічної.
6. Бактеріофаги розмножуються в клітинах:
а) бактерій, б) вірусів, в) грибів, г) тварин, д) людини.
Кросворд
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
П
|
А |
Н |
Д |
Е |
М |
І |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|