Урок фізики в 7 класі
Тема: Сили в природі. Урок-узагальнення .
Мета: Систематизувати знання учнів про сили в природі, вміння їх визначати, вимірювати.
Розвивати увагу, пам'ять, мовлення, мислення, обчислювальні та експериментальні навички. Виховувати пізнавальний інтерес, культуру розумової праці.
Епіграф: «Знання - сила!»
Обладнання: набір тягарців, пружина, гумовий шнур, плакати, динамометр, лінійка, бруски.
Хід уроку.,
І. Мотивація навчальної діяльності.(загадка)
Против лома нет приёма, если только другой лом. Мерой действия приёма мы её всегда зовём.
В ньютонах выражается, а как же называется?
З поняттям сили ми зустрічаємось щодня: Навіть в приказках часто можна зустріти це слово. Без діла слабіє сила.
Давайте згадаємо, що у фізиці називається силою? ( фронтальне опитування)
Якою буквою позначається сила? Яка одиниця вимірювання сили? Яким приладом вимірюють силу? Які сили в природі ми вивчили? Дайте означення цих сил.
За якою формулою можна визначити силу тяжіння? Силу пружності? Силу тертя? Вагу? Силу тиску? Виштовхувальну силу?
І сьогодні ми доведемо, що Знання - це сила!
Для цього ми дружно попрацюємо, подорожуючи серед сил, які є на нашій планеті Земля. Для цього кожна група отримає завдання, виконавши яке, ви зможете довести, що маючи міцні знання з фізики ви зможете пояснити будь які явища, що вас оточують, і використати свої практичні вміння в житті.
ІІ. Систематизація знань учнів:
1.Робота в групах :
*Теоретичні завдання: створити постер Портрети сил: тяжіння, ваги, пружності, тертя, тиску, виштовхувальної (назва, позначення, означення, формула, зображення, результат дії)
*Експериментальні завдання:
-Виміряти силу тяжіння, визначити масу тіла.(динамометр, тіло,)
-Визначити коефіцієнт тертя дерева по дереву.(брусок, трибометр, динамометр)
-Визначити коефіцієнт пружності гуми (гумовий шнур, динамометр, лінійка)
-Визначити виштовхувальну силу ( динамометр, тіло, склянка з водою)
-Визначити тиск тіла на поверхню ( динамометр, тіло, лінійка)
2.Представлення результатів роботи
Колос повний до землі гнеться, а пустий - угору пнеться
Баба с возу - кобилі легше.
Чекай зими, щоб їхати саньми
Підвода заспівала, бо давно дьогтю не знала
Ну й вдача, що лозина на вітрі
Хлопчик тримає в руках м’яч. Як зробити так, щоб м’яч деякий час перебував в стані невагомості?
Що легше: зсунути навантажений ящик з місця чи тягнути його? А як ще можна зменшити силу при переміщенні ящика?
Навіщо на шинах автомобіля роблять протектор?
Навіщо штангіст перед виходом на поміст натирає руки тальком?
Яка сила утримує цвях в стільці?
Навіщо футбольному воротареві спеціальні рукавички?
Навіщо при ожеледиці дороги посипають піском?
Навіщо порожнини суглобів людини заповнені спеціальною в’язкою синовіальною рідиною?
Для чого використовують підшипники?
Який вид тертя має місце при катанні на ковзанах і при катанні на роликах?
Яка сила допомагає спортсмену - стрибуну з жердиною брати такі великі висоти? А як прізвище нашого знаменитого українського стрибуна з жердиною?
Навіщо на двері інколи чіпляють пружину?
Що відчуває пасажир літака, коли літак попадає у «повітряну яму»?
Як допомогти водію, якщо автомобіль загруз?
Сидів Ньютон собі в саду. Відпочивав між ділом. І от, на щастя, на біду, тут яблуко злетіло.
Могло упасти на траву-нічого б не змінилось. Так ні ж - на голову йому, а потім вниз скотилось.
І от задумавсь Ісаак, хоч ще крививсь від болю. Чому , і що, навіщо, як? Ну, що ж поробиш. Доля.
Легенда це чи, може, сон, а чи просте везіння. Але на світ з’явивсь закон всесвітнього тяжіння.
Які наслідки закону всесвітнього тяжіння?
Які земні явища доводять, що Місяць притягує до себе Землю?
*Визначте силу тяжіння, що діє на Бабу Ягу, якщо її маса 49 кг ,маса ступи 10 кг, мітли 1 кг? Чи відчуває баба Яга невагомість під час польоту?
*Яка сила виникає при зіткненні двох вагонів, якщо буферні пружини стиснулись на 4 см, а жорсткість пружин 8кН/м? Для чого вони причеплені до вагонів?
*На скільки збільшиться розмір пружини динамометра, якщо сила розтягу 2Н. коефіцієнт жорсткості пружини 40Н/м.
*Щоб витягнути Ріпку Дід прикладав зусилля 30Н, Баба - 25Н, Онучка - 20Н, Жучка – 15Н, Мурка – 10Н. Яке зусилля треба прикласти Мишці, щоб допомогти витягти Ріпку, якщо та застрягла в землі і тримається за неї з силою тертя 105Н?
*Яка ваша вага? Який предмет зараз відчуває вашу вагу? Мабуть стільці уже втомились так же як і ви. Тому закінчуємо наш урок.
ІІІ. Підсумки уроку.
Природа - єдина книга, кожна сторінка якої сповнена глибокого змісту. Ми перегорнули ще одну її сторінку, сторінку цікавого та загадкового. А хто не знає сили, той не знає природи.
Мікрофон Що я знаю про сили?
ІV. Домашнє завдання Написати замітку до газети «Що буде, якщо... зникне сила тертя, зникне сила пружності, зникне сила тяжіння»