:комбінований.урок в 6 класі з теми " ПОГОДА" з використанням ІКТ
.Мета: поглиблення та систематизація знань про погоду та її елементи; формування практичних умінь характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвиток навичок аналізу спостережень за погодою та народних прикмет, усвідомлення практичної значимості теми, виховання інтересу до предмету, до результатів власної праці
Тема уроку: ПОГОДА, ЇЇ ЕЛЕМЕНТИ, ТИПИ ТА ЗМІНА В ЧАСІ
Мета: поглиблення та систематизація знань про погоду та її елементи; формування практичних умінь характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвиток навичок аналізу спостережень за погодою та народних прикмет, усвідомлення практичної значимості теми, виховання інтересу до предмету, до результатів власної праці.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок з використанням ІКТ.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта, мультимедійна презентація, контурні карти, ілюстрації, календар погоди.
Опорні поняття: атмосфера, температура повітря, атмосферний тиск, сила і напрямок вітру, хмарність, опади.
Базові поняття: погода, типи погоди, проноз погоди, синоптична карта.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Добрий дня! Я рада зустрічі з вами.
Прийом «Синоптик». Мені здається, коли ви вирушаєте до школи, завжди цікавитесь , якою буде погода. Для цього дивитесь у вікно , або ж слухаєте прогноз погоди
А на уроці географія сьогодні очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура 9-12 та опади у вигляді високих балів Всім нам синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди. Хай всім нам щастить.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
Мені на електрону пошту надійщов відеолист. Прослухайте його уважно.
Дорогі шестикласники! До вас звертаюсь – я – пані Погода. Я здогадалась, яку найбільшу мою таємницю ви хочете розгадати. Вам цікаво – чому я така мінлива, правда? Даю вам підказку – все залежить від моїх помічників, з якими ви познайомились на попередніх уроках. Якщо ви їх запам’ятали, то таємниця вам обов’язково відкриється . Удачі
Отож, діти, мабуть ви здогадались, яку тему ми вивчимо сьогодні на уроці. ПОГОДА
Визначивши тему уроку що ж ми повинні дізнатись ?
1.Поглибити власні знання про погоду.
2. Навчитися пояснювати причини погодних змін.
3.Аналізувати синоптичні карти.
Під час вивчення теми ми з'ясуємо, як виникає погода та чому вона така мінлива
Запишимо тему уроку – «Погода, її елементи, типи.
На уроці я вас буду оцінювати балами, які сьогодні у вигляді сонечка
За кожну правильну відповідь ви отримаєте . -1 бал, неповна 0,5 балів. В кінці уроку ми підрахуємо бали. (сонечко – 1 бал, сонце + хмарка – 0,5 бала
Так давайте з’ясуємо чи засвоїли ви матеріал попередніх уроків.
Назвіть, будь-ласка, елементи погоди. ( хмарки на дошці)
Температура повітря
Атмосферний тиск
Сила і напрямок вітру
Атмосферні опади
Хмарність
ІІІ.Повторення вивченого матеріалу.
Прийом «Географічний практикум»
Найголовніший елемент погоди - температура
Давайте ми подивимось у наші календарі погоди і
- визначимо амплітуду коливань… ну наприклад…. у жовтні……….
- середню температуру жовтня………
А слідуючий елемент погоди Атмосферний тиск.
А чи пам’ятаєте ви, що таке атмосферний тиск?
Учень. Атмосферний тиск – це сила з якою повітря тисне на земну поверхню і на всі предмети на ній.
Пропоную розв’язати задачу:
-На березі озера тиск становить 730 мм рт ст, над озером летить літак. За бортом якого 330 мм рт ст. На якій висоті летить літак? ( 4 км) за правильне рішення сонечко
Заплющіть очі, послухайте уривок і уявіть картину.
Мова піде про - великого актора: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром,а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем.. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий.Та хто ж це? Вітер
Давайте попрацюємо в групах Перед вами запитання і 2 хв часу.
І група . Що є причиною виникнення вітру? (Вітер виникає в результаті нерівномірного розподілу атмосферного тиску над поверхнею Землі. Повітря рухається з області високого тиску в область низького.)
ІІ група Від чого залежить сила вітру? ( чим більша різниця тим більша сила вітру)
ІІІ група Що таке вітряки?
ІV група Які ви знаєте напрямки вітру?
А тепер давайте всі разом побудуємо розу вітрів на січень для нашого селища за наведеними даними.
Напрямок вітру |
Пн |
Пн Сх |
Сх |
ПдСх |
Пд |
ПдЗх |
Зх |
ПнЗх |
Кількість днів |
4 |
3 |
3 |
2 |
3 |
4 |
5 |
7 |
Учні працюють в зошитах, будують розу вітрів. Учні отримують сонечко
А ми будемо говорити про ще однин елемент- ХМАРНІСТЬ
Давайте ми знову звернимось до ваших календарів погоди і намалюємо діаграму хмарності у вересні – будують.
Діти , як називається діаграма яку ви побудували( стовпчаста)
А які ще ви знаєте діаграми і де ви з ними зустрічались .За правильну відповідь –сонечко
А для чого малюють діаграми?
Отже за допомогою діаграм синоптики можуть зробити аналіз погоди
Люди здавна намагаються передати звуки погоди за допомогою мелодії. Я пропоную вам прослухати декілька варіантів мелодій і висловіть свої почуття, що викликали ці мелодії. МЕЛОДІЯ відповіді дітей
Завдяки музиці ми згадали дощ,грім, а які ще атмосферні опади ви знаєте ми зараз перевіримо погравши у гру «Третій зайвий» Знайдіть зайве поняття і поясніть, чому вибрали саме його:
Роса, іній, паморозь, град- (град -утворюється з хмар, іній, паморозь, роса з повітря) ( роса – рідкі)
Дощ, сніг, злива – ( сніг - опади не в рідкому стані).
Роса, іній, дощ – ( іній - утворюється тільки в холодну пору року Дощ- з хмар).
Ми з вами згадали всі елементи погоди, які між собою взаємодіють і часто змінюються. І зараз прийшов час дати визначення що таке погода.
Розгорніть підручники на Ст 146 ІІ абзац прочитайте мовчки.Повторить декілька учнів
Діти а чи змінюється погода? ….
Погода буває мінлива і стійка
-А як ви розумієте- ПОГОДА МІНЛИВА? ПОГОДА СТІЙКА? ……
Що ж на вашу думку є причиною мінливості погоди?
А у нас сьогодні на уроці працює експерт, який і пояснить нам причини мінливості погоди.
Причини Зміни погоди можуть бути:
Головна причина –зміни погоди – нерівномірне нагрівання поверхні Землі., що зумовлює переміщення повітря.. повітря завжди перебуває в русі, воно приносить нам потепління чи похолодання, опади чи посухи.
Учитель. А яку пору року ви найбільше любите? Кожна група отримує картку з однією з пір року, доберіть прикметники до характерної пори року
Схід Сонця знаменує початок нового дня. Світлішає і теплішає — повітря прогрівається, підвищується температура. До полудня земна поверхня розігрівається. Але як тільки Сонце починає хилитися до горизонту, знижується температура,зникають хмари, вщухає вітер і, начебто сумучи за чудовим літнім днем, що промайнув, на траві «сльозинкою» випадає роса.
Учитель. Діти ми не зпроста описали літній ранок ми описали тип погоди - під назвою тепла літня погода. І типів погоди дуже багато
Ми не просто охарактеризували цими словами пори року ми говоримо про тип погоди
А для того щоб дати визначення, що таке тип погоди відкриємо підручники на ст 147 Пунк Які бувають типи погоди – прочитайте
Давайте визначимо, що ми називаємо тип погоди
Тип погоди — це узагальнена характеристика погоди, що включає
відомості про середні добові температури, стан хмарності, опади, наявність і силу вітру.
-Які ж пити погоди крім теплої, ви можете ще назвати ( холодна, дощова, морозна, сніжна. спекотна, суха, волога). Так, дітиі зараз ви назвали типи погоди.
а тепер увага на екран Яка картинка відповідає відповідному типу погоди.
Діти а з яких джерел ви дізнаєтесь про погоду?
Інформацію про погоду повідомляють по телебаченю, радіо, розміщують в Інтернеті.
Кажуть- передбачати погоду - тобто давати прогноз погоди. Прогнозувати погоду дуже складно..
СХЕМА НА ДОШЦІ Для спостереження за погодою існують метеорологічні станції, штучні супутники Землі, повітряні кулі. Усю зібрану інформацію наносять на синоптичні карти,після чого їх аналізують і складають прогноз погоди.
- Що таке прогноз погоди?
Прогноз погоди - це наукове передбачення погоди в певний проміжок часу на тій чи іншій території Землі.
Існує наука,що займається прогнозом погоди.Вона називається синоптика (від грецького слова «синоптикос» - здатний усе бачити.)
Прийом «синоптична лабораторія» .
Якби ми з вами потрапили на метеостанцію, то побачили б роботу приладів, які допомагають людям вивчати погоду.
З’ясувати, якими приладами вимірюють відповідні показники погоди
Вправа « Встанови відповідність» за сервісом Лернінг
А. Температура повітря |
1. Опадомір |
Б. Атмосферний тиск |
2. Флюгер |
В. Сила вітру |
3. Снігова рейка |
Г. Вологість повітря |
4. Барометр |
Д. Товщина Снігу |
5. Термометр |
Е. Опади |
6. Гігрометр |
Перевіримо завдання. Увага на екран.. а які з приладів ми можемо побасити на парті?
І з цим завданням ми спарвились, а тепер давайте зайдемо на Сайт українського гідрометцентру і визначимо яка погода очікує нас сьогодні……. А тепер скалдемо прогноз погоди на найближчі дні..
Завжди людям було важливо знати "прогноз" на завтра, на мiсяць, на рiк: Прогноз погоди має велике значення, як у повсякденному житті людини, так і для різних сфер її господарської діяльності,
А чи можете ви назвати професії потрібно знати погоду (працівників сільського і комунального гос подарства, будівельників, авіаторів і моряків.)
Це зараз ми можемо про погоду почути по радіо, ТВ, в Інтернеті, а раніше люди для того щоб визначити прогноз погоди спостерігали поведінку тварин і реакції рослин на зміни метеорологічних умов , люди з давніх - давен помічали зв*язок між явищами природи і накопичували різні прогностичні прикмети.
Міні -проект «Народні прикмети»
За багато вікову історію народ України отримав чимало знань, зокрема про прикмети, що пророчать зміна погоди. За одним прикметами визначають зміни погоди за 6-12 годин, по іншим - за добу і більше.
У вас буде домашнє завдання підготувати інформацію про народні пркмети погоди
Вигадайте свої умовні позначення для різних атмосферних опадів і розподіліть їх за порами року. Наприклад:
Зима |
Весна |
Літо |
Осінь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Домашнє завдання: §37
Скласти прогноз погоди на завтра і створити міні проект « Народні прикмети про погоду» у кожної групи буде окреме завдання.
Прийом «Включити мікрофон».
Отже, глянемо на дошку чи всі поставлені задачі ми виконали?
Давайте пригадаємо основні моменти уроку.
Що таке погода?. Погода – стан тропосфери в певному місці і в певний час.
Що є основними елементами погоди?Основними елементами погоди є: температура повітря, хмарність, опади, атмосферний тиск, напрямок вітру, вологість.
Які аи знаєте типи погоди? У різних районах Землі спостерігається один тип погоди: на екваторі – жарко в волого, у тропіках – жарко і волого, у помірних широтах – розподіляється по
сезонах, у полярних областях – холодно і сухо
Учитель. Ви добре попрацювали.
Порахуйте свої сонечка і виставте оцінки в щоденник. Сподіваюсь пані Погода буде вами задоволена. Вона говорить вам велике дякую і обіцяє і надалі дарувати сонячні дні влітку, врожайні восени, морозні зими і квітучі весни
Як ви відчуваєте як нам сьогодні засяяло сонечко? Якщо ви матеріал зрозуміли, то яскраво, а якщо у вас є проблеми , то сонце вкриється хмаринками, і нам є ще над чим працювати. То як?
І група . Що є причиною виникнення вітру
ІІ група Від чого залежить сила вітру?
ІІІ група Що таке вітряки?
ІV група Які ви знаєте напрямки вітру?