Тема: Слава козацька — це гордість нащадків
(Підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського « За сестрою»)
Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення,логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати кругозір, світогляд, виховувати почуття патріотизму, любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; перевірити якість набутих знань з поданої теми.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. План уроку
Вступне слово вчителя.
Художньо обдаровані особистості, а особливо ті, хто наділений рідкісним талантом – талантом Генія, володіють здатністю бачити, відчувати, розуміти справжню суть речей та явищ, тобто вони наближені до істини.
Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Саме тому сьогоднішній урок – є невеличким підсумком.
На уроці, ми спробуємо повторити відомості з теорії літератури, пригадати вивчене про сам твір. Разом спробуємо відтворити сюжет, охарактеризувати головних героїв, так як у творі основна увага приділена козакам - дізнаємося багато цікавого про них, простежимо використання фольклору у повісті, прийом гіперболи. Подумаємо про актуальність та повчальність повісті.
Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і біографію самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо з його біографії.
Добре, учні. Бачу, що життєпис ви запам'ятали. А тепер пригадаємо теорію літератури.
2. Пінг-понг “Літературні знавці”
Бачу, що і теорію літератури засвоїли непогано. Отже, можемо переходити до творчості митця, зокрема до розглянутого нами твору « За сестрою». Скажіть, будь ласка:
Експозиція ( знайомство читача із сім»єю Павлуся, селом Спасівка)
Зав'язка дії ( напад татар на село, втеча Павлуся)
Розвиток дії ( зустріч хлопчика із братом, козаками, згодом – зустріч сім'ї ),(втеча хлопчика від козаків у пошуках сестри), ( подорож хлопця та зустріч із харцизом), ( продаж героя, Павлусь у руках татар), ( життя хлопця у татар), ( втеча героя від Див лет Гірея), ( зустріч із татарами в степу, повернення до хазяїна), ( зустріч дітей)
Розв'язка ( повернення дітей на Україну, визволення з неволі українця Остапа Швидкого)
(Поза сюжетні елементи у творі -Описи природи, описи зовнішності героїв.)
Молодці, учні. Бачу, що часу ви не гаяли і вчили матеріал гарно. Що ж, зараз ми перевіримо чи добре ви читали текст і хто з вас був найуважнішим. Вам треба швиденько відповідати на питання. Тому пропоную бути активними, не лінуватися піднімати ваші руки.
3. “Літературний батл”
1. Яка історична епоха відображена й творі?
2. Чому село називається Спасівка
3. Що сталося в селі.
4. Як поводив себе головний герой твору?
5. Із ким герой зустрічається на Свиридовій могилі?
6. Що допомогло йому вижити
7. Чому Павлусь, знайшовши брата і батька, тікає від козаків?
8. Хто полонив хлопця, що з ним трапляється далі?
9. Як здійснився проклін Павлуся?
10.Куди потрапляє головний герой і як до нього ставляться у неволі?
11. Як у хлопця виник задум втечі?
12. Що допомогло хлопчику перехитрити татарина
13. Що врятувало Павлуся від покарання?
14. Якою була зустріч брата і сестри?
15. Кого ще врятував від неволі Павлусь.
Молодці. Добре прочитали текст. Але який текст без головних героїв. Зараз ми побачимо, хто із вас був найуважнішим. Ваше завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.
4. Фоторобот
5. А зараз “Українські цікавинки” – робота в групах
Ви мали підготувати відомості про козаків
Що можете сказати про слово козак
Як виглядала Запорозька Січ?
Де і як жили козаки?
Що ви знаєте про розпорядок дня на Січі?
Як воювали козаки?
Дещо про новачків у козацтві.
Дисципліна та суд запорожців.
Святковий одяг.
5. Перевірка домашнього завдання
Домашнім завданням було віднайти використання фольклору у творі.Зараз ми перевіримо ваше домашнє завдання.
Прислів»я та приказки
Дав Бог сироті долю
Не дати себе в каші з»їсти
Мовчи, язичку, їстимеш кашку. Балакати будеш – кашу відберуть.
Не скачи у воду, як не знаєш броду.
Де дві ґаздині, там хата неметена.
Неволя гірш смерті
Кого взимку степ обійде, тому і не жити більше.
Дражнилка
Мурашки, ховайте подушки – татари йдуть.
Загадка
Від чого каша гаряча?
Молитва
«Допоможіть мені, Господи Спасе і свята Покрово, визволитися та козаком стати»
« Боже! не покидай мене, вислухай мою молитву, допоможи мені! На тебе моя надія»
Віщування нападу татар
« мені страшно, начеб де – небуть вовкулака блукав».
«.. над сивою головою діда лили пролетів…»
« Хіба ж мені смерть у вічі заглянула?»
Передбачення погоди
« Дід Андрій дивився на зорі, міркуючи, яка буде погода? Настав час сінокосів і треба було людям погоди».
Ще одним завданням було віднайти прийом гіперболи.
У метафорах – кров замерзла в жилах, задерев'янів увесь;
У порівняннях –у селі стало, мов пекло; усе замовкло, ніби зачароване,кожний стояв, мов закам'янілий; неначе б шуліка на курча, впав аркан; кинулася, мов поранена левиця; зносили дітей, мов баранів; летять, мов несамовиті
У кольорах – на майдан сунула чорна валка… чорна хмара впала на землю;
У фразеологізмах – налякана на смерть- засичав з болю
У діях – рубала сокирою на всі боки…
6. Робота в парах
Робота з підручником ст.136. питання 8. (Помста у творі)
А тепер трошки пограємось із вами. Наша гра називається « Вільний мікрофон» Вам треба стисло висловити свою думку на питання: « Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем. Чому?»
7. Слово вчителя
Отже, підбиваючи підсумки всього сказаного на сьогоднішньому уроці, давайте подумаємо всі разом. Чому ми вивчаємо цей твір сьогодні у 21 ст.?У чому його актуальність? Що нового взяли для себе від головного героя? Що поміщу у свій ранець, який я носитиму ще кілька років у школу, а далі використовуватиму готовий матеріал у житті?
IV. Домашнє завдання - підготувати біографічні відомості про Ліну Костенко.
Всім присутнім дякую за увагу. Учням - за роботу. Виставлення та оголошення оцінок.