Урок-узагальнення "За сестрою" А. Чайковського

Про матеріал
Теоретичний та практичний матеріал до уроку за творчістю А . Чайковського та його повісті "За сестрою"
Перегляд файлу

Тема: Слава козацька — це гордість нащадків

 (Підсумковий урок за повістю Андрія Чайковського « За сестрою»)

Мета: розвивати вміння учнів аналізувати прозовий твір, культуру зв'язного мовлення,логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, враження; формувати кругозір, світогляд, виховувати почуття патріотизму,  любові до рідної землі, своєї родини; поваги до історичного минулого, його видатних осіб і героїв; перевірити якість набутих знань з поданої теми.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. План уроку

Вступне слово вчителя.

Художньо обдаровані особистості, а особливо ті, хто наділений рідкісним талантом – талантом Генія,  володіють здатністю бачити, відчувати, розуміти справжню суть речей та явищ, тобто вони наближені до істини.

Кілька уроків ми присвятили творчості видатного митця в українській літературі Андрія Чайковського. Саме тому сьогоднішній урок – є невеличким підсумком.

 На уроці, ми спробуємо  повторити відомості з теорії літератури, пригадати вивчене про сам твір. Разом спробуємо відтворити  сюжет, охарактеризувати головних героїв, так як  у творі основна увага приділена   козакам - дізнаємося багато цікавого про них, простежимо використання фольклору у повісті, прийом гіперболи. Подумаємо про актуальність та повчальність повісті.

Оскільки ми вивчали не тільки твір, а розглядали і біографію самого письменника, тому зараз дещо пригадаємо з його біографії.

  1. “Мозковий штурм”
  • Де, в якій сім'ї народився письменник?
  • Що ви можете сказати про його дитинство?
  • Яку роль відіграла у його житті бабуся? 
  • В яких навчальних закладах вчився письменник
  • Розкажіть про політичну, громадянську діяльність письменника.

 Добре, учні. Бачу, що життєпис ви запам'ятали. А тепер  пригадаємо теорію літератури.

2. Пінг-понг “Літературні знавці”

  • Що таке повість?
  • Яку повість називаємо героїчною? Яка історична та романтична?
  • Що ви можете сказати про романтичного героя?
  • Доведіть, що наш твір героїко – романтична повість. Що є героїчного та романтичного у творі.
  • Що таке сюжет?
  • Що таке гіпербола?

 Бачу, що і теорію літератури засвоїли непогано. Отже, можемо переходити до творчості митця, зокрема до розглянутого нами твору  « За сестрою». Скажіть, будь ласка:

  • Яка історія написання твору?
  • Назвіть тему, ідею твору. 
  • Назвати жанр та проблематику твору
  • Відтворіть сюжетну лінію:

Експозиція ( знайомство читача із сім»єю Павлуся, селом Спасівка)

Зав'язка дії ( напад татар на село, втеча Павлуся)

Розвиток дії ( зустріч хлопчика із братом, козаками, згодом – зустріч сім'ї  ),(втеча хлопчика від козаків у пошуках сестри), ( подорож хлопця та зустріч із харцизом), ( продаж героя, Павлусь у руках татар), ( життя хлопця у татар), ( втеча героя від Див лет Гірея), ( зустріч із татарами в степу, повернення до хазяїна), ( зустріч дітей)

Розв'язка ( повернення дітей на Україну, визволення з неволі українця Остапа Швидкого)

(Поза сюжетні елементи у творі -Описи природи, описи зовнішності героїв.)

Молодці, учні. Бачу, що часу ви не гаяли і вчили матеріал гарно. Що ж, зараз ми перевіримо  чи добре ви читали текст і хто з вас був найуважнішим. Вам треба швиденько відповідати на питання. Тому  пропоную  бути активними, не лінуватися піднімати ваші руки.

3. “Літературний батл”

1. Яка історична епоха відображена й творі? 

2. Чому село називається Спасівка 

3. Що сталося в селі.

4. Як поводив себе головний герой твору?

5. Із ким герой зустрічається на Свиридовій могилі?

6. Що допомогло йому вижити 

7. Чому Павлусь, знайшовши брата і батька, тікає від козаків?

8. Хто полонив хлопця, що з ним  трапляється далі?

9. Як здійснився проклін Павлуся?

10.Куди потрапляє головний герой і як до нього ставляться у неволі?

11. Як у хлопця виник задум втечі?

12. Що допомогло хлопчику перехитрити татарина

13. Що врятувало Павлуся від покарання?

14. Якою була зустріч брата і сестри?

15. Кого ще врятував від неволі Павлусь.

Молодці. Добре прочитали текст. Але який текст без головних героїв. Зараз ми побачимо, хто із вас був найуважнішим. Ваше завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза.

4. Фоторобот

  • «.. Стала оборонятися кулаками, мов добнями, і зубами. Не могла її подолати, бо коли побачила, як її Ганю таки взяв татарин на руки і поніс, зомлілу, вона, мов несамовита,  кусала і била кулаками та розкидала татар, мов околоти». ( Палажка)
  • « Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він бачив, як татарви нічого не стримало,  і дідусь, і багато інших дужих козаків полягли»( Павлусь).
  • «…Був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добре шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена на грудях, широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та на сонці засмаглі груди» ( Семен Непорадний).
  • « Йому було вісімдесят літ зроду, та хоч було спочити старим костям у якому зимовнику, він не давався старості і волочився з козаками, граючи на бандурі та розвеселяючи їх грою та співами.»
  • « Йому блиснула думка в голові зайти сюди і порізати всіх, мов бранців, поки один видасть із себе голос… Хлоп високий і плечистий, він засукав рукави своєї свитки, поправив шапку й витягнув з –за пояса довгого ножа» ( Татарин, який після опинився в полоні)
  • «.. Пильнував пасіки, доглядав хату і дітей. Вважав своїм обов»язком привчити Павлуся до лицарського ремесла» ( Дід Андрій)
  • «.. Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою, на опіці чужих людей» ( Петро).

5. А зараз “Українські цікавинки”  – робота в групах

Ви мали підготувати відомості про козаків

Що можете сказати про слово козак 

Як виглядала Запорозька Січ?

Де і як жили козаки?

Що ви знаєте про розпорядок дня на Січі? 

Як воювали козаки? 

Дещо про новачків у козацтві.

Дисципліна та суд запорожців. 

Святковий одяг.

5. Перевірка домашнього завдання

Домашнім завданням було віднайти використання фольклору у творі.Зараз ми перевіримо ваше домашнє завдання.

Прислів»я та приказки

Дав Бог сироті долю

Не дати себе в каші з»їсти

Мовчи, язичку, їстимеш кашку. Балакати будеш – кашу відберуть.

Не скачи у воду, як не знаєш броду.

Де дві ґаздині, там хата неметена.

Неволя гірш смерті

Кого взимку степ обійде, тому і не жити більше.

Дражнилка

Мурашки, ховайте подушки – татари йдуть.

Загадка 

Від чого каша гаряча?

Молитва

«Допоможіть мені, Господи Спасе і свята Покрово, визволитися та козаком стати»

« Боже! не покидай мене, вислухай мою молитву, допоможи мені! На тебе моя надія»

Віщування нападу татар

« мені страшно, начеб де – небуть вовкулака блукав».

«.. над сивою головою діда лили пролетів…»

« Хіба ж мені смерть у вічі заглянула?»

Передбачення погоди

« Дід Андрій дивився на зорі, міркуючи, яка буде погода? Настав час сінокосів і треба було людям погоди».

Ще одним завданням було віднайти  прийом гіперболи.   

У метафорах – кров замерзла в жилах, задерев'янів увесь;

У порівняннях –у селі стало, мов пекло; усе замовкло, ніби зачароване,кожний стояв, мов закам'янілий; неначе б шуліка на курча, впав аркан; кинулася, мов поранена левиця; зносили дітей, мов баранів; летять, мов несамовиті

 У кольорах – на майдан сунула чорна валка… чорна хмара впала на землю;

У фразеологізмах – налякана на смерть- засичав з болю

У діях – рубала сокирою на всі боки…

6. Робота в парах

 Робота з підручником ст.136. питання 8. (Помста у творі)

А тепер трошки пограємось із вами. Наша гра називається « Вільний мікрофон» Вам треба стисло висловити свою думку на питання: « Чи можна Павлуся вважати справжнім героєм, козацьким лицарем. Чому?»

7. Слово вчителя

 Отже, підбиваючи підсумки всього сказаного на сьогоднішньому уроці, давайте подумаємо всі разом. Чому ми вивчаємо цей твір сьогодні у 21 ст.?У чому його актуальність? Що нового взяли для себе від головного героя? Що  поміщу у свій ранець, який я носитиму ще кілька років у школу, а далі  використовуватиму готовий  матеріал у житті?

 IV. Домашнє завдання -  підготувати біографічні відомості про Ліну Костенко.

Всім присутнім дякую за увагу. Учням - за роботу.  Виставлення та оголошення оцінок.

 

doc
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
4446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку