Тема. Середнє арифметичне. Середні величини.
Мета: сформувати поняття середнього арифметичного, вчити знаходити його значення, розв'язувати вправи на застосування середнього арифметичного; розвивати мислення, математичне мовлення; виховувати уважність, дисциплінованість, інтерес до життя тварин.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Епіграф: Учень, який навчається без бажання — це птах без крил. ( Сааді – один з класиків перської літератури Середньовіччя).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Сьогодні свято Благовіщеня. Говорять, що в цей день Бог благословляє землю. Після цього свята все гарно росте, радіють всі рослини та тварини теплу і сонцю. Крім нового матеріалу ми сьогодні дізнаємось нове про тварин.
Читання та пояснення епіграфа.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Усні вправи
1.Розв’яжіть приклади:
2,4 + 4,6 3,9 – 4,2 5+ 2,78
19,7 + 7,3 18, 7 – 13,2 0, 456 + 20
2.Знайдіть добуток:
6,2 ∙ 3 5,1 ∙ 5
3,4 ∙ 2 9,03 ∙3
В цей час два учні працюють з картками. За результатами демонструю малюнки тварин.
Картка № 1 Якщо правильно розв’язати приклад, то за його результатом можна дізнатися, скільки щупалець у кальмара. 1,7 × 3 + 18, 9 : 3 – 1,4 |
У кальмара 10 щупалець (демонструю малюнок)
Картка № 2 Якщо правильно розв’язати приклад, то отримаємо число, що вказує на кількість зубів у дельфіна. 14,2 : 2 +7,3 × 3 + 41 |
У дельфіна 70 зубів (демонструю малюнок)
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Формування знань
Постановка проблеми
Задача 1. Протягом червня тітка Надія на своєму городі зібрала 124 кг полуниць.
Скільки кілограмів полуниць збирала вона щодня, якщо:
1) щодня врожай був однаковим;
2) невідомо чи був врожай однаковим щодня?
Розв'язання
1) Зрозуміло, що якщо кожного з 31 днів червня врожай був однаковим, то кожного дня він становить 124 : 31 = 4 (кг).
2) У цьому випадку неможливо точно відповісти на запитання, бо можливі різні випадки. Але середнє значення врожаю 124 : 31 = 4 (кг).
Задача 2. Туристи за 4 дні пройшло 64 км. Скільки кілометрів вони проходили щодня, якщо
1) щодня проходили однакову кількість кілометрів;
2) невідомо, чи однакову кількість кілометрів?
Розв'язання
1) 64:4 = 16 (км) — проходили щодня;
2) відповісти на запитання точно неможливо, тому говорять, що в середньому в день туристи проходили 64:4=16 км.
- А от маленькі комахи водоміри можуть ходити по воді, не занурюючись у неї. Водомір дуже легкий, але б він потонув би, якби в природі не існувало сили поверхневого натягу. Під дією цієї сили молекули води притягуються одна до одної, і на поверхні утворюється пружна «шкірка» (демонструю малюнок).
Розв'язання проблеми
Розглядаємо таблицю споживання продуктів харчування на с. 292 підручника.
Задача
Чемпіон з плавання під час тренувань вираховував свою швидкість під час запливів:
1-й заплив – 8 км/год
2-й заплив – 7,5 км/год
3-й заплив – 9 км/год
4-й заплив – 8,5 км/год
Яка середня швидкість чемпіона?
Найшвидший плавець серед птахів - папуаський пінгвін. Він плаває зі швидкістю до 27 км/год – утричі швидше за чемпіона світу з плавання серед людей (демонструю малюнок).
Отже, середнім арифметичним кількох чисел називають частку від ділення суми цих чисел на кількість доданків.
Розглядаємо алгоритм знаходження середнього арифметичного:
V. Физхвилинка на уважність
VІ. Формування вмінь
Загородська Оля – 143 см
Поломар Віка – 130 см
Пересуньмо Люба – 126 см
Знайдіть середній зріст дівчат 5 класу (133 см).
Найбільший з усіх сучасних птахів – страус. Його зріст – 2,5 м, тобто якщо б він став навшпиньки, то дістав би головою до стелі! І ще страус найважчий із птахів. Він важить, як дорослий поні (демонструю малюнок).
Найдовша комаха на світі – індонезійський гігантський паличник. Він має завдовжки до 33 см, отже, ледве помістився б на розвороті вашого підручника (демонструю малюнок).
VIІ. Самостійна робота.
Варіант І
Якщо ви виконаєте всі завдання правильно, то дізнаєтесь назву птаха, який має лису голову.
Знайди середнє арифметичне чисел і постав відповідну букву:
ф |
г |
р |
и |
47 |
6 |
14,75 |
21 |
Варіант ІІ
Якщо ви виконаєте всі завдання правильно, то дізнаєтесь, який предмет нагадує дзьоб фламінго.
Знайди середнє арифметичне чисел і постав відповідну букву:
т |
и |
с |
о |
21 |
15 |
7 |
15,5 |
VIІІ. Підсумок уроку
Розв'язуючи усні завдання, учні повторюють основні теоретичні відомості уроку (означення середнього арифметичного кількох чисел) і перевіряють свої уміння знаходити середнє арифметичне.
Яке з чисел більше?
1)12 чи середнє арифметичне 11 і 15;
2)середнє арифметичне 7 і 5 чи середнє арифметичне 4, 8 і 6.
ІХ. Домашнє завдання
§ 5, п. 36, №№ 1039; 1040.