Урок в 5 класі на тему "Середнє арифметичне"

Про матеріал
Урок математики на вивчення матеріалу на тему "Середнє арифметичне", на якому учні поповнюють свої знання про деяких тварин. Задачі, використані на уроці, носять практичний зміст. Головне завдання уроку: показати практичну направленість матеріалу та важливість його вивчення, виховання інтересу до математики.
Перегляд файлу

 

 

 

 

D:\документы\фото школа\фоны\22.jpegD:\документы\все для математики\матем. картинки\slate-apple_benji_park_011.png

 

 

Тема. Середнє арифметичне. Середні величини.

Мета: сформувати поняття  середнього арифметичного, вчити  знаходити його значення, розв'я­зувати вправи на застосування середнього арифметичного; розвивати мислення, математичне мовлення; виховувати уважність, дисциплінованість, інтерес до життя тварин.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф: Учень, який навчається без бажання — це птах без крил. ( Сааді – один  з класиків перської літератури Середньовіччя).

D:\документы\фото школа\Урок в 5 кл.07.04.16\DSCF5024.jpg

Хід уроку

І. Організаційний  момент.

- Сьогодні свято Благовіщеня. Говорять, що в цей день Бог благословляє землю. Після цього свята все гарно росте, радіють всі рослини та тварини теплу і сонцю.  Крім нового матеріалу ми сьогодні дізнаємось нове про тварин.

Читання та пояснення епіграфа.

  • У пташеняти, поки воно сидить у яйці, є невеликий зуб на дзьобику. Коли пташеня готове вилупитися, цим зубом воно пробиває шкарлупу зсередини. Невдовзі зуб відпадає – він уже ніколи не знадобиться.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Усні вправи

1.Розвяжіть приклади: 

   2,4  + 4,6                   3,9 – 4,2                   5+ 2,78

 19,7 + 7,3                    18, 7 – 13,2             0, 456 + 20

2.Знайдіть добуток:

 6,2 3                 5,1 5         

3,4 2                 9,03 ∙3

 В цей час два учні працюють з картками. За результатами демонструю малюнки тварин.

 

Картка № 1

 Якщо правильно розв’язати приклад, то за його результатом можна дізнатися, скільки щупалець у кальмара.

1,7 × 3 + 18, 9 : 3 – 1,4

У кальмара 10 щупалець (демонструю малюнок)

 

Картка № 2

 Якщо правильно розв’язати приклад, то отримаємо число, що вказує  на кількість зубів у дельфіна.

14,2 : 2 +7,3 × 3 + 41

У дельфіна 70 зубів (демонструю малюнок)

IIІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Ми часто чуємо слово «середній». Середня заробітна плата у промисло­вості, середньодобова температура, середній урожай з 1 га, середній надій молока на одну корову. З'ясуємо його зміст.

IV. Формування знань

Постановка проблеми

Задача 1. Протягом червня тітка Надія на своєму городі зібрала 124 кг полуниць.

Скільки кілограмів полуниць збирала вона щодня, якщо:

1) щодня врожай був однаковим;

2) невідомо чи був врожай однаковим щодня?

Розв'язання

1) Зрозуміло, що якщо кожного з 31 днів червня врожай був однаковим, то кожного дня він становить 124 : 31 = 4 (кг).

2) У цьому випадку неможливо точно відповісти на запитання, бо мож­ливі різні випадки. Але середнє значення врожаю 124 : 31 = 4 (кг).

Задача 2. Туристи за 4 дні пройшло 64 км. Скільки кілометрів вони проходили щодня, якщо

1) щодня проходили однакову кількість кілометрів;

2) невідомо, чи однакову кількість кілометрів?

Розв'язання

1) 64:4 = 16 (км) — проходили щодня;

2) відповісти на запитання точно неможливо, тому говорять, що в се­редньому в день туристи проходили 64:4=16 км.

- А от маленькі комахи водоміри можуть ходити по воді, не занурюючись у неї. Водомір  дуже легкий, але б він потонув би, якби в природі не існувало сили поверхневого натягу. Під дією цієї сили молекули води притягуються одна до одної, і на поверхні утворюється пружна «шкірка» (демонструю малюнок).

Розв'язання проблеми

  • Отже, досить часто у повсякденному житті ми маємо справи з се­редніми величинами (середня врожайність, середня зарплата вчителя, се­редня кількість окладів за місяць, рік і т. д.). З  окремим випадком середніх величин — середнім арифметичним, ми познайоми­мося сьогодні.

Розглядаємо таблицю споживання продуктів харчування на с. 292 підручника.

  • Маленька пташка синичка зїдає за день більше комашок, ніж важить сама, чим приносить велику користь нашим садам та городам  (демонструю малюнок)

Задача

 Чемпіон з плавання під час тренувань вираховував свою швидкість під час запливів:

1-й заплив – 8 км/год

2-й заплив – 7,5 км/год

3-й заплив – 9 км/год

4-й заплив – 8,5 км/год

Яка середня швидкість чемпіона?

Найшвидший плавець серед птахів  - папуаський пінгвін. Він плаває зі швидкістю до 27 км/год – утричі швидше за чемпіона світу з плавання серед людей  (демонструю малюнок).

 Отже, середнім арифметичним кількох чисел називають частку від ділення суми цих чисел на кількість доданків.

Розглядаємо алгоритм знаходження середнього арифметичного:

  1. Знайди суму всіх вказаних чисел.
  2. Поділи знайдену суму на кількість доданків.
  3. Запиши отриманий результат.

 

V. Физхвилинка на уважність

VІ. Формування вмінь

  1. Робота з підручником.  №1038.
  2. Знаходження середнього росту дівчат 5 класу:

  Загородська Оля – 143 см

Поломар Віка – 130 см

Пересуньмо Люба – 126 см

  Знайдіть середній зріст дівчат 5 класу (133 см).

 

Найбільший з усіх сучасних птахів – страус. Його зріст – 2,5 м, тобто якщо б він став навшпиньки, то дістав би головою до стелі! І ще страус найважчий із птахів. Він важить, як дорослий поні (демонструю малюнок).

 Найдовша   комаха на світі – індонезійський гігантський паличник. Він має завдовжки до 33 см, отже, ледве помістився б на розвороті вашого підручника (демонструю малюнок).

VIІ. Самостійна робота.

Варіант І

Якщо ви виконаєте всі завдання правильно, то дізнаєтесь назву птаха, який має лису голову.

  Знайди середнє арифметичне чисел і постав відповідну букву:

  1. 4; 6; 8.
  2.  13; 27; 15; 4.
  3. 21; 24; 18.
  4.  45; 49.

 

ф

г

р

и

47

6

14,75

21

 

  • Грифи живляться мертвечиною. Добираючись до м’яса, гриф засовує голову прямо всередину туші. Якби у грифа на голові було пір’я, воно б швидко  бруднилося, і його було б майже неможливо очистити. Грифи лисі, тому що так гігієнічніше! (демонструю малюнок).

Варіант ІІ

  Якщо ви виконаєте всі завдання правильно, то дізнаєтесь, який предмет  нагадує дзьоб фламінго.

  Знайди середнє арифметичне чисел і постав відповідну букву:

  1. 5; 7; 9.
  2.  14; 12; 29; 5.
  3. 22; 23; 20; 19.
  4.  13, 18.

 

т

и

с

о

21

15

7

15,5

 

  • У фламінго дзьоб нагадує сито. Фламінго зачерпує дзьобом воду разом із крихітними рослинами – вода витікає, а вся «смакота» залишається у роті (демонструю малюнок)

VIІІ. Підсумок уроку

Розв'язуючи усні завдання, учні повторюють основні теоретичні відо­мості уроку (означення середнього арифметичного кількох чисел) і пе­ревіряють свої уміння знаходити середнє арифметичне.

Яке з чисел більше?

1)12 чи середнє арифметичне 11 і 15;

2)середнє арифметичне 7 і 5 чи середнє арифметичне 4, 8 і 6.

ІХ. Домашнє завдання

§ 5, п. 36, №№ 1039; 1040.

docx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку