Урок в 7 класі на тему: "Хімічні рівняння"

Про матеріал
Навчити учнів складати рівняння хімічних реакцій, відповідно до закону збереження маси речовини, зрівнюючи коефіцієнти.
Перегляд файлу

 

Я до всього справу маю:

Ґрунт у полі удобряю.

Урожай оберігаю,

Я перу і прибираю,

Я годую й одягаю,

І метал я добуваю,

Я лікую й зберігаю,

Я будую і освітлюю

І у космос я літаю.

А запитання моє:

Відгадайте хто я є?

 

Тема уроку: « Хімічні рівняння»

                            Конспект вчителя вищої категорії                                                                           школи І-ІІІ ступенів №29 м.Києва                                                                                        Малярчук Марії Андріївни

 

 

Не в кількості знань полягає освіта, а в

повному розумінні та вмілому застосування всього того, що знаєш.

 

Дістервег

 

Сторінка з листа В.М. Ломоносова,в  який учений уперше повідомляє світові про своє відкриття:

« Все перемены, в натуре случающиеся, такого суть состояния, что, сколько чего у одного телa отнимется, столько лет присовокупится к другому. Так ежели где убудет материи, то умножится в другом месте; сколько часов положит кто на бдение, столько же сну отнимет…»

5.07.1748 г.

Проаналізуйте текст і повідомте класові про це відкриття сучасною українською мовою.

 

 

Мета:

  • поглибити і розширити знання учнів про хімічні реакції;
  • продовжити формування поняття про хімічне рівняння як умовне зображення хімічної реакції;
  • формувати вміння і навички складання рівнянь хімічної реакції розміщення коефіцієнтів на основі закону збереження мас,читання хімічних рівнянь;
  • удосконалювати навички роботи з хімічним устаткуванням і хімічними реактивами;
  • дати уявлення про класифікацію рівнянь реакцій за кількістю вихідних речовин і продуктів реакції.

Тип уроку:

комбінований.

Методи:

пояснювально-ілюстративні -  бесіда, розповідь;

практичні – виконання вправ;

репродуктивні, частково пошукові.

 

Обладнання:

періодична система хімічних елементів, пробірки, штатив, реактиви.

 

Хронометраж уроку:

І. Організаційний етап

1 хв.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

5 хв.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

5 хв.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Рівняння хімічних реакцій
  2. Типи хімічних реакцій

15 хв.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

16 хв.

VІ. Домашнє завдання

1 хв.

VІ. Підбиття підсумків уроку

2 хв.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання, перевірки готовності учнів до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Урок 19. Завдання №3.

  • Визначити масу цинк хлориду,яка утворилася при взаємодії13г цинку і 14,2 г хлору.

Дано:

m(Zn) – 13 г.

m(Cl2) – 14,2 г.

За законом збереження маси речовини:

m(ZnCl2) = m (Zn) + m (Cl2)

m (ZnCl2) = 13г.+14,2= 27,2 г.

m (ZnCl2) =27,2 г.

 

Відповідь: маса цинк хлориду дорівнює 27,2 г.

m(ZnCl2) – ?

  • Сформуйте закон збереження маси речовини.

Маса речовини, що вступила в хімічну реакцію, дорівнює масі речовини, що утворилася в результаті реакції.

  • Коли і ким був відкритий цей закон? ( 1748 р. М.Ломоносовим, 1789 р. А. Лавуазьє)
  • Отже: в чому полягає сутність хімічної реакції? (перетворення речовин)
  • Що відбувається з атомами під час хімічної реакції? ( перегруповуються)
  • Як?

Пишемо рівняння реакції. Записувати хімічну реакцію можна по-різному. Наприклад: цинк + хлор → цинк хлорид. Але такий запис не вказує хімічний склад реагентів і продуктів і тим паче не вказує як перегруповуються атоми. Тому існує інший запис хімічної реакції, де замість назви речовин містяться хімічні формули: Zn + Cl2 →ZnCl2

 

 

 

  • Що таке хімічне рівняння?

Це умовне зображення хімічної реакції за допомогою формули та коефіцієнтів. Складається з :

Лівої частини

 Речовини до реакції Вихідні речовини

 

Правої частини

речовини після реакції

продукти реакції

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  • Що таке коефіцієнт?

Число перед хімічною формулою, що показує кількість молекул речовини:

  • Що таке хімічна формула?

Умовний запис складу речовин за допомогою хімічних знаків та індексів.

  • Що таке індекс?

Число, яке показує кількість атомів, що входять до складу речовини.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Рівняння хімічних реакцій

Відповідно до закону збереження маси речовини число атомів різних елементів до хімічної реакції дорівнює числу атомів елементів після реакції.

Це має бути відображено в схемі хімічної реакції, тоді вона стає хімічним рівнянням.

Число атомів змінюють за допомогою коефіцієнтів.

Отже, хімічне рівняння – це умовний запис хімічної реакції за допомогою хімічних формул та коефіцієнтів.

Урок 20 завд. 2

4P+

5O2=

2P2O5

4 атоми Фосфору ( 4х1)

10 атомів Оксигену (5х2)

4 атоми Фосфору (2х2) 10 атомів Оксигену (2х5)

4

10

4+10

14=

14

Висновок: число атомів у лівій частині реакції дорівнює числу атомів у правій. Цим обумовлена рівність мас речовин і є доказом правильності розташування коефіцієнтів.

  • Яка загальна кількість коефіцієнтів? (11)
  • Правила написання хімічних рівнянь

Не можна:

  1. Ставити коефіцієнти в середину формули:

Н2+O2→H22O2

  1. Змінювати індекси у формулі:

Н2+O2→H2O2

  1. Ставити коефіцієнти у кілька разів більше:

2+2O2→4H2O2

Алгоритм розстановки коефіцієнтів у хімічних рівняннях.

  1. Починай з більшого:

 

Zn+O2→ZnO

2Zn+O2=2ZnO

  1. Додавай:

CH4+O2→CO2+H2O

CH4+2O2=CO2+2H2O

  1. Шукай спільне кратне:

Fe+Cl2→FeCl3

2Fe+3Cl2=2FeCl3

  1. З непарного парне:

CO+O2→CO2

2CO+O2=2CO2

  1. Збільшуй  у двічі:

C2H2+O2→ CO2+ H2O

2C2H2+5O2=4CO2+ 2H2O

  1. Урівнюй групами атомів:

NaOH+Al2(SO4)3→Al(OH)3+Na2SO4

6NaOH+Al2(SO4)3=2Al(OH)3+3Na2SO4

 

  1. Типи хімічних реакцій.

Учні по ланцюжку розставляють коефіцієнти

Проблемне питання: за якою ознакою можна розділити наведені реакції на групи?

Група І – одна вихідна речовина → кілька продуктів

Група ІІ – кілька вихідних речовин → один продукт

До них ще додають реакції заміщення і обміну.

Типи хімічних реакцій

сполучення

розкладу

заміщення

обміну

А+B→AB

AB →А+B

АB+C→AC+B

АB+CD→AD+CB

 

Сполучення

  • це хімічні реакції, в результаті яких, із двох і більше речовин утворюється один продукт реакції

Розкладу

  • це хімічні реакції, в результаті яких, з однієї складної речовини утворюється два і більше продуктів реакції

Заміщення

  • це хімічні реакції, в результаті яких, одна проста речовина заміщує атоми іншого елемента в складній речовині

Обміну

  • це хімічні реакції, в результаті яких, складні речовини обмінюються своїми складовими

 

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

1. Доберіть символи пропущених хімічних елементів та розставте коефіцієнти:

 

 

2.Вибери рівняння реакцій:

3. 2Ca+O2 = 2CaO

2. 4Fe +3O2=2Fe2O3

1. 2Cu+ O2 =2CuO

3. Ca +2 H2O =Ca(OH)2 +H2

4. CaO +H2O =Ca(OH)2

1. CuO +2HCl =CuCl2+H2O

3. H2CO3  =H2 O +CO2

3. Fe2O3+ 2Al = Al2O3+2Fe

3. CuO +H2 =Cu +H2O

2. Ca(OH)2 +2 HNO3= Ca(NO3)2 +2 H2O

1. V2O5 +5CO =2V +5CO2

1. FeCl3 +3 NaOH =Fe(OH)3 +3NaCl

2. Ca(OH)2 +2HCl = CaCl2 +2H2O

3. Fe2O3 + 3H2SO4 = Fe2(SO4)3  + 3H2O

2. BaCl2 + K2SO4 = BaSO4+2 KCl

2. K2SiO3 + H2SO4 = K2SO4 +H2SiO3

1. Na2O + 2HNO3 =2NaNO3 +H2O

1. C2H4+2 O2 =2CO2 + 2H2O

4. CuSO4 + 2NaOH =Cu(OH)2 +Na2SO4

2. CuCl2 +H2SO4 = CuSO4 +2HCl

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичної роботи. Повторити  уроки 13-21, §11-15

VІ. Підбиття підсумків уроку

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осіпчук Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
14459
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку