Урок "В.Сосюра "Васильки"-взірець інтимної лірики"

Про матеріал

8 клас

Тема: В.Сосюра."Васильки"- взірець інтимної лірики.

Мета: ознайомити з інтимною лірикою поета; допомогти учням усвідомити її ідейно-художні особливості; розвивати образне мислення, вміння висловлювати думки ,робити висновки, увагу, пам'ять, навички виразного , вдумливого читання ліричних творів; виховувати любов до рідного слова, пошану до творчості В.Сосюри ,повагу до щирого почуття - кохання.

Інтеграція: музичне мистецтво ,народознавство,біологія

Тип уроку: засвоєння нових знань .

Обладнання: картки самооцінювання, ілюстрації учнів до поезій , кросворд,запис пісні "Васильки",уривок з фільму "Так ніхто не кохав"( цикл "Гра долі").

Хід уроку

І. Організаційна частина. Проведення гри "Комплімент" (соціальна компетентність).

II . Актуалізація опорних знань (мовна компетентність)

1. Перевірка домашнього завдання (анкета-характеристика письменника)

2.Літературний кросворд. Фронтальний вод роботи.

IIІ.Психоемоційне налаштування . Повідомлення теми і мети, мотивація навчальної діяльності. (ціннісно-смислова, навчально-пізнавальна компетентності).

Зачитування притчі про кохання

В одній звичайні людській душі жили Любов і Кохання.

Вони були схожі, як близнюки, але вели себе чомусь по-різному. Кохання було від природи сліпим, Любов мала стовідсотковий зір.

Коли Кохання впритул не помічало недоліків, Любов чудово бачила їх, беззаперечно приймаючи.

Коли Кохання гуляло під місяцем і дарувало квіти, захлинаючись у вирі щасливих емоцій, Любов терпляче чекала самотніми холодними ночами. Коли Кохання розпливалося в компліментах, Любов говорила жорстку правду, лікуючи болем.

Кохання знало безліч ніжних слів, Любов просто вміла дарувати насолоду.

Коли кохання кричало „я не проживу без тебе!”, любов, тихо помираючи, відпускала на свободу.

Коли кохання безсило билося в істериці, вимагаючи взаємності, Любов проводила безсонні ночі біля лікарняного ліжка, ні на що не зважаючи.

Коли кохання, дивлячись в постаріле зів'яле лице, відвернулося, і, жаліючи себе, розтануло, як сніг, залишивши душу назавжди, Любов залишилась, вдихаючи життя в холодні посинілі губи.

— Я тут безсила, — сказала Смерть, тихо танучи слідом за Коханням.

— Чому ж так відбувається? – запитав молодий Ангел у старшого „колеги”, зазираючи з цікавістю у сповнену Любов'ю душу.

— Все просто, — відповів Старий Ангел, який на своєму віку бачив мільйони звичайних людських душ.

— Все просто. Коли народилося Кохання – засяяла нова яскрава зірка, даруючи красу і радість всім навколо. Коли народилася Любов – посміхнувся Бог.

Для кожної людини поняття «любов» дуже різне і багатогранне. Без любові це життя просто б не існувало. Тому що завдяки їй в світі існує Добро, Розуміння, Радість і інші найпрекрасніші почуття. Сьогодні ми з вами познайомимось з одним з найкращих зразків інтимної лірики - поезією В.Сосюри "Васильки"

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчальних знань, формування й розвиток компетентностей (навчально-пізнавальна, спілкування державною мовою, інформаційно-комунікаційна, загальнокультурна, міжпредметна, ціннісно-смислова, соціальна компетентності).

1Часто між золотих колосків можна побачити яскраві блакитні квіти-волошки.

Що ми знаємо про ці квіти?

Учень:

Ботанічні характеристики.

Однорічна трав'яниста рослина висотою 30—60 (100) см. Стебло пряме, гіллясте, 30—70 см заввишки. Листки цілісні лінійні. Крайові квітки в кошику лійковиді. Листочки обгорток по краю війчасті. Цвіте з червня до осені.

Крайові лійковидні квітки безплідні, вони приваблюють комах, які запилюють серединні трубчасті квітки. Стовпчик маточки наявний із тичинками, що зрослися в трубочку.

Цвіте в червні-липні, іноді впродовж усього літа.

Вчитель:

Це одна з улюблених рослин нашого народу. З ними пов'язані легенди,обряди,про них написано пісні.

Учениця:

ВАСИЛЬКИ або ВОЛОШКИ – символ ніжної і тонкої душевної краси, праведності і святості, душевної чистоти, скромності і привітності. Назва квітки, каже легенда, походить від імені хлопчика Василька, якого русалки на Зелені свята заманили в поле і залоскотали – і він перетворився у квітку, названу його іменем.

Вважається, що васильки мають значну магічну силу як оберіг від злих духів, лихої долі та всіляких напастей – витівок лукавого. Тому їх навіть вирощують при садибах, освячують на Маковея та Великого Спаса. Вінки з васильків, сплетені на Зелені свята, протягом року зберігають в домівці. Особливу силу мають васильки для молодих: пучком васильків кроплять наречених на весіллі; настоєм з васильків окроплюють галявини, де гуляють хлопці та дівчата Купальської ночі; таким же настоєм дівчата вмиваються – і їх краса стає недоступною злим чарам.

Вчитель: А чи знаєте ви історію написання цього вірша?

Учень: Поет зізнавався, що написав його разом з коханою жінкою: «В 1938 році, коли минуло мені сорок літ, я написав “Васильки”... Добре пам'ятаю свій настрій в той вечір, коли з'явився цей вірш. Щоб точно його висловити, треба було б сказати: “Васильки” я написав разом з Марією». (Марія Гаврилівна — дружина поета, кохання до якої протягом життя надихало його до написання пристрасних віршів).

Відео про дружину(уривок програми з циклу "Гра долі" )

3.Виразне й осмислене читання поезії

4.Бесіда за змістом

-У чому поет вбачає щастя?

- Чому закохані можуть перетворитися на квіти? (щоб бути завжди разом).

- Що символізує плинність часу? (хмари).

- Які почуття охоплюють поета, коли він думає про конечність життя? (у його душі не згасає оптимізм, адже життя продовжується).

- Яким чином внутрішні почуття героя гармонують з красою василькового поля? (все цвіте, живе,радіє сонцю,життю, природа одухотворена, вона разом з ліричним героєм).

- Художники вважають блакитний, синій кольори холодними. Чому ж у В. Сосюри « Синіє щастя у моїй душі»?

5 .Робота в групах:

1-ша група:створити паспорт поезії

Тема. Оспівування щирого почуття, щасливої миті у житті закоханих.

Ідея. Возвеличення кохання – смисл життя кожної людини.

Основна думка. «…і синіє щастя у моїй душі.»

Віршовий розмір: шестистопний хорей з елементами пирихію.

Жанр. Інтимна лірика.

Художні засоби:

Повтори: «васильки у полі».

Метафори: «гаї синіють», «щастя синіє в душі», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять».

Порівняння: «васильки у полі – васильки з – під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі».

Епітет: «рідні очі».

2-га група:

Схарактеризуйте образи поезії «Васильки».

Образи:

васильки

(ніжні голубі квіти «у полі»)

мила

(«васильки з-­ під вій» — голубі очі дівчини)

гаї

(«синіють» — знаходяться далеко, як мрія, як затишок, як мета)

щастя

(«синіє… у душі» — ліричний герой щасливий зі своєю коханою)

роки

(«одсіяють» — минуть швидко, особливо щасливі)

двоє

(нове покоління, яке по-­ новому для себе буде відкривати кохання)

квіти

(прикраса землі)

поле

(вічність землі, хліба)

хмарки

(швидкоплинний час)

другий

(закохана молодь нового часу)

6 .Словесне малювання

Опишіть словами якими ви уявляєте героїв поезії.

7 .Цю поезію було покладено на музику .Послухайте пісню "Васильки"

8 .Робота у малих групах .Кожен на пелюстці волошки завершує речення :"Кохання-це..."

9 . Добрати синоніми до слів "щастя" і "любов"(фронтальна робота)

VI.Рефлексія (навчально-пізнавальна компетентність).

«Вузлик сподівань»:

- висловіть одним реченням те повчальне, що взяли ви у життя з цього заняття?

- чи збулися ваші сподівання щодо сьогоднішнього уроку?

- чи досягли ви поставлених цілей? Якщо ні, то чому?

- що вам (групі) найбільше вдалося сьогодні, а що – ні? Чому?

- як оцінюєте власну роботу і роботу групи?

Заповнення картки самооцінювання (соціальна компетентність).

Прізвище, ім'я Самооцінюван-ня Оцінка вчителя

VII. Повідомлення домашнього завдання(мовна компетентність).

Дослідницький проект.

Існує кілька варіантів народних пісень про волошки.Знайдіть їх тексти і спробуйте віднайти в них спільне з поезією В.Сосюри.

rtf
Додано
12 листопада 2018
Переглядів
1541
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку