Урок "Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів"

Про матеріал
Тема: Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Мета: сформувати в учнів поняття валентність як властивість атомів хімічного елемента приєднувати певну кількість атомів інших елементів; познайомити з поняттями «стала» та «змінна» валентність; навчити складати формули речовин із двох елементів за їх валентністю. Очікувані результати: учень розуміє і може пояснити, що таке валентність; може назвати хімічні елементи з постійною або сталою валентністю; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів Ключові компетентності: Спілкування державною мовою , математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності Тип уроку: засвоєння нових знань Обладнання: ноутбук, мультимедіапроектор, дошка. Основні поняття і терміни: валентність, одновалентні елементи, двовалентні елементи, тривалентні елементи, чотиривалентні елементи, п’ятивалентні елементи, шестивалентні елементи, семивалентні елементи, стала валентність, змінна валентність.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема: Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.

Мета:  сформувати в учнів поняття валентність як властивість атомів хімічного елемента приєднувати певну кількість атомів інших елементів; познайомити з поняттями «стала»  та «змінна» валентність; навчити складати формули речовин із двох елементів за їх валентністю.

Очікувані результати: учень розуміє  і може пояснити, що таке валентність;  може назвати хімічні елементи з постійною або сталою валентністю;  складає формули бінарних сполук за валентністю елементів

Ключові компетентності: Спілкування державною мовою , математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: ноутбук, мультимедіапроектор, дошка.

Основні поняття і терміни: валентність, одновалентні елементи, двовалентні елементи, тривалентні елементи, чотиривалентні елементи, п’ятивалентні елементи, шестивалентні елементи, семивалентні елементи, стала валентність, змінна валентність.

Хід уроку

І. Організаційний етап (Слайд 3)

Доброго дня. Рада вас бачити, сьогодні на вас чекає незвичайний, цікавий матеріал, і я вірю, що ви впораєтесь. Тому  всім нам успіхів!

ІІ. Актуалізація опорних знань (бесіда) (Слайд 4)

  1. Що показує хімічна формула?
  2. Спробуйте в зошитах записати формули речовин, до складу яких входять: (Слайд 5)

А) атом Феруму і три атоми Хлору

Б) два атоми Алюмінію і три атоми Оксигену

В) атом Кальцію, атом Карбону і три атоми Оксигену.

      3) Чи можуть ці хімічні формули мати інший вигляд, тобто буде інша кількість атомів кожного елемента?

ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Запишіть в зошиті хімічні формули : HCl, H2O, NH3, CH4

Зверніть увагу, що атоми Хлору, Оксигену, Нітрогену, Карбону приєднують тільки певну кількість атомів Гідрогену. Такі властивості мають і інші елементи у різних сполуках і ця властивість має назву валентність.

Отже, Вале́нтність — це властивість атомів одного хімічного елемента з'єднуватися з певним числом атомів інших хімічних елементів. (Слайд 6)

Валентність у формулах можна позначити римськими цифрами, які записують над символами хімічних елементів. Валентність має кількісну характеристику. За одиницю прийнято валентність атома Гідрогену. Атом Гідрогену не приєднує більше одного атома інших елементів. Отже, Гідроген одновалентний.

У записаних формулах розставимо валентність:

           І   І       І   ІІ     ІІІ  І       ІV  I

HCl     H2O      NH3       CH4

Проте, Гідроген не утворює сполук із усіма елементами, тому валентність елементів можна визначити ще за Оксигеном. Оксиген у сполуках завжди  двохвалентний. Це стала валентість. Визначимо валентість за Оксигеном:

   HgO   Cu2O  NO2  Al2O3  P2O5

Алгоритм визначення валентності: (Слайд 7)

  1. Позначаємо відому валентність елемента:

     ІІ

HgO

  1. Множимо валентість елемента на його кількість атомів:

            ІІ

HgO     ІІ *1=2

  1. Отримане число ділимо на кількість атомів іншого елемента, валентність якого ми шукаємо:

          ІІ

HgO     2/1=2

  1. Отримане число це і є валентність яку, ми шукаємо:

 

ІІ   ІІ

HgO    

За цим алгоритмом визначаємо валентності усіх елементів. (Слайд 8)

Деяким хімічним елементам притаманна стала валентність, ми познайомились з валентністю Гідрогену та Оксигену. Це елементи зі сталою, тобто постійною валентністю. Деякі елементи мають змінну валентність, вона залежить від багатьох факторів, наприклад, з яким хімічним елементом утворюється хімічний зв’язок. 

В зошити записати таблицю елементів з постійною та сталою валентністю, якою будемо користуватися як довідковим матеріалом. (Слайд 9)

 

 

 

 

 

 

 

 

Досить часто ми будемо стикатися з проблемою, як правильно записати формулу речовини, тобто скільки атомів того чи іншого елемента входить до складу цієї сполуки.

Зараз ми навчимося складати формули бінарних  сполуки (які складаються з двох видів атомів), знаючи валентності елементів.  Запишемо формулу: (Слайд 10)

NaO

Алгоритм складання формули бінарних сполук за валентністю:

  1. Над знаками хімічних елементів позначити їх валентність:

                                         І    ІІ

 NaO

  1. Визначаємо найменше спільне кратне чисел, що виражають валентність:

                                             

 

І    ІІ

NaO

  1. Ділимо найменше спільне кратне на валентність кожного елемента і знаходимо кількість атомів цього елемента, тобто індекс ( «1» не пишемо!)

 2÷1= 2 (Na)  2÷2=1 (О)

 

Na2O

ІІІ.  Закріплення знань учнів:

Робота в групах:  (Слайд 11)

Розділити учнів на 4 групи. Можна розділити за бажанням, або як учні сидять, або, щоб змусити їх порухатися, за абеткою. Але не за прізвищами, а за іменами.

Кожна група отримує картку з двома завданнями. Працюють усі, дотримуючись правил співпраці, толерантності. Таким чином учні закріплюють вивчений матеріал.

Картка 1

  1. Визначте валентність  елементів за Гідрогеном:

PH3, SiH4, HCl, H2O

  1. Розставте індекси у сполуках:

I  II    III       V         IV  II      II   I

KS,    PO,    AsO,    SnS,      NiCl

 

 

Картка 2

  1. Визначте валентність  елементів за Оксигеном:

SiO2,  Na2O,  Fe2O3,   SO3

  1. Розставте індекси у сполуках:

IV        II        II    I    VII            III

CH,    CaH,    HgCl,    MnO,      AlF

 

 

Картка 3

  1. Визначте валентність  елементів за Сульфуром (ІІ):

Al2S3, CS2, FeS, Na2S, MgS

  1. Розставте індекси у сполуках:

IV       III       IV      II             I

NO,    NH,    SO,    MgO,      LiO

 

 

Картка 4

  1. Визначте валентність  елементів за  Хлором (І):

FeCl3, NaCl, CaCl2, CaCl4

  1. Розставте індекси у сполуках:

II  II     II  IV     II    III  II    VII

ZnS,   CuS,     HS,    AlS,     ClO

 

IV. Рефлексія (Слайд 12)

Гра «Крокодил». Між групами влаштувати невелике змагання. Потрібно вийти двом учням групи до вчителя і за допомогою міміки та жестів показати сполуку, вказуючи  валентність елементів. Перемагає та команда, котра швидше розгадає показане.

 

V. Домашнє завдання. (Слайд 13)

Опрацювати параграф в підручнику.

Виконати письмово в зошиті завдання: Визначте валентність елементів у таких сполуках:
а) HF, H2O, NH3, SiH4, HІ, NaH, CaH2;
б) N2O, NO, N2O3, N2O5, NO2, CuO, Cu2O

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Підготувала вчитель КЗ «Опорний заклад загальної середньої освіти «Сузір’я» Оріхівської міської ради. Гінчук Лілія Анатоліївна

Номер слайду 2

Мета: сформувати в учнів поняття валентність як властивість атомів хімічного елемента приєднувати певну кількість атомів інших елементів; познайомити з поняттями «стала» та «змінна» валентність; навчити складати формули речовин із двох елементів за їх валентністю.

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Спробуйте в зошитах записати формули речовин, до складу яких входять: А) атом Феруму і три атоми Хлору. Б) два атоми Алюмінію і три атоми Оксигену. В) атом Кальцію, атом Карбону і три атоми Оксигену.

Номер слайду 5

Перевіримо. Fe. Cl3 Al2 O3 Ca. CO3

Номер слайду 6

Вале́нтність — це властивість атомів одного хімічного елемента з'єднуватися з певним числом атомів інших хімічних елементів.  І І І ІІ ІІІ І ІV I HCl H2 O NH3 CH4

Номер слайду 7

Алгоритм визначення валентностіПозначаємо відому валентність елемента: ІІHg. OМножимо валентість елемента на його кількість атомів: ІІHg. O ІІ *1=2 Отримане число ділимо на кількість атомів іншого елемента, валентність якого ми шукаємо: ІІHg. O 2/1=2 Отримане число це і є валентність яку, ми шукаємо: ІІ ІІHg. O

Номер слайду 8

Визначаємо валентність за алгоритмом. Cu2 O NO2 Al2 O3 P2 O5 2*2=4 2*2=4 2*3=6 2*5=10 4/2=2 4/1=4 6/2=3 10/2=5 ІІ IV III V

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Алгоритм складання формули бінарних сполук за валентністю: Над знаками хімічних елементів позначити їх валентність: І ІІ Na. OВизначаємо найменше спільне кратне чисел, що виражають валентність:  І ІІNa. OДілимо найменше спільне кратне на валентність кожного елемента і знаходимо кількість атомів цього елемента, тобто індекс ( «1» не пишемо!) 2÷1= 2 (Na) 2÷2=1 (О) Na2 O2

Номер слайду 11

Робота в групах. Правила роботи в групах:1. Поважаємо один одного2. Толерантність до іншої думки3. Вміння слухати один одного

Номер слайду 12

Гра «Крокодил»За допомогою міміки та жестів показати сполуку, вказуючи валентність елементів.

Номер слайду 13

Домашнє завдання. Опрацювати параграф в підручнику. Виконати письмово в зошиті завдання: Визначте валентність елементів у таких сполуках:а) HF, H2 O, NH3, Si. H4, HІ, Na. H, Ca. H2;б) N2 O, NO, N2 O3, N2 O5, NO2, Cu. O, Cu2 O

zip
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
8577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку