урок "Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб твору. Значення назви казкової країни, імен героїв."

Про матеріал
Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб твору. Значення назви казкової країни, імен героїв. Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст літературної казки В. Симоненка, вчити дітей характеризувати дійових осіб казки; розвивати культуру зв’язного мовлення, і висловлювати власні міркування щодо прочитаного. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема: Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. Характеристика дійових осіб твору. Значення назви казкової країни, імен героїв.

Мета: продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст літературної казки В. Симоненка, вчити дітей характеризувати дійових осіб казки; розвивати культуру зв’язного мовлення, і висловлювати власні міркування щодо прочитаного.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет, підручник, роздатковий матеріал, планшети, телевізор, мультимедійна дошка.

Методи, форми і прийоми роботи: бесіда, слово вчителя, онлайн-вікторина, створення веб сторінки, прийом «незакінчене речення».

Хід уроку

CЛАЙД 1

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

     Учитель: Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Тому пропоную розпочати наш урок з… усмішок. Давайте подаруємо один одному посмішку, з нею легше йти по життю. (Діти обмінюються посмішками).

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

  • Яка різниця між прозовою та віршованою мовами? Наведіть приклади ВМ.
  • Що таке строфа? Назвіть її види.
  • Яка рима називається чоловічою? Які ще різновиди рим ви знаєте?
  • Чи є зв'язок між іменами героїв казки та їхньою діяльністю?

3. Онлайн-вікторина

 

Код (kde2497) https://www.zzish.com/student/planner/U3R1ZGVudEdyb3VwOjllNmNmNGZlLTI0ZjAtNGYzOC1iOWEzLTIxZmZjYzA1MzA0ZA==

 

СЛАЙД 2

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

 

СЛАЙД 3

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

     Учитель. Декілька уроків поспіль ми мандруємо стежками літературних казок. Минулого уроку ми знайомились зі змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», а сьогодні спробуємо глибше зануритись у казковий світ чарівної країни, охарактеризувати її дійових осіб, проаналізувати їхню діяльність та вирішити для себе, кого з них ми б підтримали.

 

СЛАЙД 4

 

     2. Характеристика дійових осіб твору

(створення клайстера «Лоскотон», «Плаксій», «Капітан Макака»)

 

    Учитель. Дійовими особами казки є: цар Плаксій і дядько Лоскотон (головні персонажі); царські дочки – Нудота, Вай-вай, Плакота та сини – Плаксуни, Капітан Макака, гвардійці Забіяки-сльозівці, діти, звичайний люд (другорядні персонажі).

2.1 Характеристика ГП: Цар Плаксій

2.2 Авторське бачення персонажа (цитати)

  • «Був па троні цар Плаксій, / Голова його мов бочка, / Очі - ніби кавуни. / В Плаксія було три дочки / І плаксивих три сини.»
  • «Цар Плаксій велів сердито: / "Хай із ними день при дні / Плачуть всі в країні діти, / Бо сміятись і радіти / У моєму царстві - ні! / Хто всміхнеться - в часі тім / Я того негайно з'їм!»

 

  • «Цар любив, як плачуть діти, / Бо любив їх сльози пити.»

 

  • «Не любили Лоскотона / Цар Плаксій і Плаксуни, / Видавали заборони / Проти лоскоту вони.

 

  • «Гей, ледачі сльозівці! / Хто впіймає Лоскотона, / Буде муж моїй дочці! / Хто його посадить в льох - / Вибирай одну із трьох!»

 

  • «Але цар ходив, пишався, / Він із зятем цілувався, / Похвалявся: "Ну, тепер  / Лоскотон, вважай, умер!»

 

Можна зробити висновок, що автор характеризує Плаксія як жорстокого та безкомпромісного тирана, якому подобається мучити дітей та підлеглих, він і чути не хоче про альтернативу своїй владі (змінити сльози на сміх), тому нещадно бореться з кожним, хто хоче змін. Йому віддані його рідні та армія, але серед звичаних людей він не користується популярністю.

2.1.2 Аналіз образу (бесіда)

  • Які вади характеру має Плаксій? Чи має він які-небудь чесноти?
  • Що ви можете сказати щодо зовнішності царя?
  • Які стосунки з рідними та підлеглими були у Плаксія? Як до нього ставилися звичайні люди?
  • Чому Плаксій боявся Лоскотона?
  • Що відчуває автор до цього героя?

2.2 Характеристика дядька Лоскотона

2.2.1 Авторське бачення персонажа (цитата)

  • «Зневажаючи закон, / Жив у мандрах і митарстві / Добрий дядько Лоскотон.»
  • «Він приходив кожний вечір - / Хай чи дощ іде, чи сніг - / До голодної малечі/ І усім приносив сміх»
  • «Мав він вдачу теплу й щиру, / Ще й лукавинку в очах. / І була накидка сіра / В Лоскотана на плечах.»
  • «Опівночі Лоскотон, /Коли всіх колише сон, /Йшов собі в бідняцькі хати /Їхніх діток розважати»
  • «Лоскотливі мав він вуса /І м'якенькі, наче пух.»
  • «Він як прийде, залоскоче, / То сміється, хто й не хоче. /Тільки де він появлявся, /Зразу плач там припинявся»
  • «Він ходив по всій країні /І носив з собою сміх / В розмальованій торбині, /В пальцях лагідних своїх.»
  • «- Гей, веселий Лоскотоне, /Це прийшли твої брати! /Йди до нас, веселий брате, /В нашу здружену сім'ю! /Підем разом догравати /Ми весілля Плаксію…»

Можна зробити висновок, що автор симпатизує Лоскотону, бо описує його більш детально та позитивно. Лоскотон прагне, щоб панував сміх, бо для нього він шлях до щастя та добробуту, його він зичить усім мешканцям країни, тому робить усе, щоб люди сміялись, а не плакали.

2.2.2 Аналіз образу  (бесіда)

  • Чому Лоскотолн був проти сліз?
  • Яким ви уявляєте Лоскотона? Чи збігається цей образ з оригіналом?
  • З якими іншими чарівними персонажами казок ви можете порівняти Лоскотона?
  • Чи мали рацію люди, коли переховували Лоскотона, ризикуючи особистою волею?
  • Що на вашу думку вплинуло на бажання людей звільнити Лоскотона з в’язниці та підтримати його боротьбу проти царя?
  • Чи справедливо вчинив Лоскотон із Плаксієм? Обгрунтуйте свою думку.

2.3 Характеристика другорядних персонажів

Усіх ДП можна умовно поділити на тих хто підтримував Плаксія(дочки, сини,гвардійці Забіяки-сльозівці, Капітан Макака) та Лоскотона (звичайні люди, діти.)

  • «Так хотілося йому / Царським зятем стати, / Що ні разу в ту зиму / Не лягав і спати.»
  • «Підікрався змієм / Й Лоскотонові аркан / Зашморгнув на шиї.»
  • «Руки вивернув назад, / Міцно спутав ноги / І мерщій у Плаксоград / Рушив у дорогу…»
  • «Все ходив, усе він слухав /І нарешті все рознюхав.»
  • «З'їв себе із переляку.»

3. Значення назви казкової країни, імен героїв.

Всі назви та імена персонажів казки мають специфічне значення, тому що позначають саме те, що називають, щоб читачеві з першого погляду було зрозуміло, хто з героїв чим займається або що полюбляє.

СЛАЙД 5.

Кубик Блума

  1. НАЗВИ (Яку назву мала країна, де завжди проливають сльози?)
  2. ЧОМУ? (Чому Лоскотон є протилежним героєм царю Плаксію?)
  3. ПОДІЛИСЯ (Поділися своїми враженнями)
  4. ЗАПРОПОНУЙ (Запропонуйте рецепт щасливої людини)
  5. ПОЯСНИ (Походження імен героїв)
  6. ПРИДУМАЙ (Придумайте сенкан до слова «сміх»)

СЛАЙД 6.

4. Відео-реклама персонажів

Кого з героїв 11-класники вам рекламують?

Перегляд відео

5. Рубрика «А що, якби»

Пофантазуйте, що відбулося б у таких ситуаціях:

  1. Якби Плаксій та Лоскотон помирилися
  2. Якби Макака не одружився з Нудотою
  3. Якби люди не встигли  врятувати Лоскотона.

ІV. Узагальнення уроку.

Любі діти, усі ми знаємо, що у вільний час ви часто спілкуєтесь сторінок у соціальних мережах. І тому я пропоную вам зареєструвати персонажів казки на  Фейсбуці. Спочатку роздам паперовий варіант сторінки, а ви її доповните.

Слайд 7

V. Підбиття підсумків

Впродовж уроку ви збирали зірочки за кожне виконане завдання. Я візьму ваші листки самоконтролю та створенні веб стрінки. І на наступний урок оголошу результати.

VІ. Домашнє завдання

Ознайомитись з біографією Галини Малик та її літературною творчістю. Читати перші розділи казки «Неймовірні пригоди Алі в країні Недоладії».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Меньшакова Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 жовтня
Переглядів
246
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку