Урок. Василь Симоненко «Лебеді материнства». Громадянські, патріотичні мотиви, романтичний пафос його лірики.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка; проаналізувати його поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на його ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розкрити поняття «ліричний герой»; розвивати вміння учнів зв’язно й грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження; робити висновки; виховувати почуття поваги до творчості В.Симоненка, любові до Батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.
Перегляд файлу

Тема. Василь Симоненко «Лебеді материнства». Громадянські, патріотичні мотиви, романтичний пафос його лірики.

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка; проаналізувати його поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на його ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розкрити поняття «ліричний герой»; розвивати вміння учнів зв’язно й грамотно викладати свої думки, почуття, спостереження; робити висновки; виховувати почуття поваги до творчості В.Симоненка, любові до Батьківщини, повагу й синівську вдячність матері.
Обладнання: портрет Василя Симоненка, виставка книжок з творами поета,
картини, фотознімки із зображенням матері і дитини, словник – ключ до поезії В.Симоненка, підручник, фото хати, де народився В.Симоненко; мультимедійний проектор, екран, комп’ютер.
Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, кінематограф.

Великі дороги в світ широкий завжди починаються

від материнської пісні, співаної над колискою.

В.Симоненко

 

 

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент

Вітання“Добрий день!”

Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда ( або своїх), починаючи з великих пальців і кажуть:

бажаю (стикаються великими пальцями);

успіху (вказівними);

великого (середніми);

на уроці (безіменними);

української літератури (мізинцями);

Вітаю! (Дотик всією долонею)


2.Вступне слово вчителя
У шістдесяті роки ХХ століття в українську літературу ввійшов молодий, талановитий поет, який згодом став символом правди і незрадливої любові до України. Це Василь Симоненко. Не судилося його таланту розкритися вповні, але те, що він створив нетлінне. Слово його – коштовне надбання. Воно сяє всіма мальовничими гранями. Симоненко не думав про літературну славу – вона прийшла до нього посмертно й утвердилася на віки.
Його світлій пам’яті, його палкому і ніжному слову присвячений наш урок.


ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Зараз ми перевіримо на скільки гарно ви засвоїли основні віхи життя і творчості Василя Андрійовича Симоненка. А допоможе нам гра  «ВІРЮ- НЕ ВІРІ»

  1.        Чи вірите ви, що після закінчення Київського університету Василь Симоненко отримав фах художника? (Ні. В.Симоненко отримав фах журналіста).
  2.        Чи вірите ви, що після закінчення університету Василь Симоненко працював у газеті  «Полтавська правда»?  (Ні. В.Симоненко працював у газеті «Черкаська правда»).
  3.        Чи вірите ви, що Василеві Симоненкові посмертно присуджено Нобелівську премію у 1995 році? (Ні. В. Симоненкові посмертно присуджено Державну премію України імені Т. Шевченка).
  4.        Чи вірите ви, що Василь Симоненко прожив 28 років? (Так).
  5.        Чи вірите ви, що Василь Симоненко похований у рідному селі Біївці на Полтавщині? (Ні. Поет похований у Черкасах).
  6.        Чи вірите ви, що «Тиша і грім» – перша книжка поезій В. Симоненка, яка вийшла друком у 1962 році? (Так).

2. Перевірка дом.завдання

Читання сенканів

3.. «Мікрофон»

Чому мати- це святиня для кожної людини?

4.Робота зепіграфом

Тому ці чудові слова В.Симоненка

Великі дороги в світ широкий завжди починаються

від материнської пісні, співаної над колискою.

Будуть основою нашого уроку. А чому? Ви поясните пізніше. Ми до цих слів ще повернемося.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо  знайомство  з поетичною творчістю В.Симоненка;  з’ясуємо образи, ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезій «Лебеді материнства»; будемо розвивати  мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати  та робити  висновки; виховувати почуття пошани, любові та поваги  до батьківщини та матусі.

Отже, запишіть число і тему уроку

VІ. Основний зміст уроку.

1.Прослуховування пісні

Я хочу розпочати наш урок із чудової пісні «Виростай  ти, сину» (слова В. Симоненка, музика А. Пашкевича).

2. Бесіда

  •  Чи чули ви цю пісню ?
  • А чи знали ви, що слова поезії написаної В. Симоненком, покладені на музику?
  • Які картини у вашій уяві постали після прослуховування цієї пісня?
  • Хто співає цю пісню і кому?
  • А яка історія написання вірша?

 

3.Повідомлення підготовленого  учня  «Історія написання вірша «Лебеді материнства».

«Лебеді материнства» історія написання

Мати — найдорожча у світі людина. Такою була для Василя мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Саме образ мами є основним у творі. Вірш написаний у 1962 році, коли поет працював у газеті «Молодь Черкащини».За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненку присуджено Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрій Пашкевича, що він поклав цей твір на музику.

 

4.Підсумкові запитання

- У якому році написаний вірш? (1962)

-Яку нагороду отримав письменник за збірку «Лебеді материнства»

( Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка)

- Образ кого  є основним у творі? Чому?( Мами, бо Мати — найдорожча у світі людина. Такою була для Василя його мама)

-  Зачитайте назву поезії . Чому Симоненко дав саме таку назву поезії?

 

5. Повідомлення підготовленого учня

Особливості назви поезії. Назва поезії романтична. В. Симоненко знайшов проникливі яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Почуття патріотизму — найсвятіше почуття людини. Кожен з нас любить землю, де він народився, виріс, мову, вперше почуту з уст матері, вулицю, на якій зростав. Любить сильно, щиро. А от знайти слова, щоб виразити свою любов,— важко. В. Симоненко такі слова знайшов. Він зумів передати у «Лебедях материнства» й інтимність любові до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої — України у простих, щирих словах.

6. Виразне читання поезії  «Лебеді материнства».

 

Отже,зараз ми виразно прочитаємо поезію і переконаємося, що письменник і справді зумів передати у «Лебедях материнства» любов до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої — України у простих, щирих словах.

 

7. Словникова робота С. 182

Лиман, сургучевий.

 

8.Прийом «Кубик Блума»

Опрацювання змісту поезії за питаннями за допомогою кубування .

 

  • ПОЯСНИ Як ви ставитеся до своєї мами? За що ви її любите і поважаєте? Чим ви їй зобов’язані?            
  • ПОЯСНИ Для чого малятам співають  колискові? (Приспати, заспокоїти)
  • ЧОМУ  син дитини був казковим?
  • НАЗВИ Про що співає мати дитині? Що мала на увазі жінка під «приспаними тривогами»? («Ой, біжи, біжи, досадо…»  Неспокій, збентеження, викликані якимсь побоюванням, страхом  перед чимось, передчуттям неприємного, небезпечного)
  •  ПОДІЛИСЬ Яке значення для кожного із вас має батьківська хата?(Тепло, затишок, місце де зробив перші кроки)
  • ПОЯСНИ Що називається  Батьківщиною? За яких умов людина вимушена залишити її?
  • ЗАПРОПОНУЙ У яку дорогу повинен вирушити син, коли виросте?(Дорослу, самостійну)
  • НАЗВИ Про який вибір ідеться в поезії? (Вибір життєвого шляху).
  • ЧОМУ і Від чого застерігає мати свою дитину?(Щоб не зрадив свою Батьківщину, та завжди любив свою матір ).
  • ПРИДУМАЙ іншу назву до поезії
  • ПРИДУМАЙ сенкан до слова МАМА

Мама

Дбайлива , щира

Любить , виховує , навчає

Ніколи не перестане любити

Ненька

  • ПОДІЛИСЬ чи вважаєш ти себе дорослим ? Чи готовий долати життєві труднощі?
  • ЗАПРОПОНУЙ, що потрібно для того,щоб подолати життєві труднощі?

 

9.Випереджальне завдання

Ідейно-тематичний аналіз поезії. (І в.)

- Який жанр твору? /ліричний вірш, колискова пісня/.

- Вид лірики /громадянська/

- Сформулюйте тему твору / Відтворення материнського співу над колискою дитини, у якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі/.
- Ідея / Уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя/.

- У яких рядках виражається основна думка  вірша? / «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»/. Поясніть значення цих слів.

Провідний мотив вірша “Лебеді материнства”: материнської любові до дитини, турботи про її долю; возвеличення любові до матері, Батьківщини.
 

Художні засоби (ІІ в)

Художні засоби «Лебеді материнства» епітети: «зорі сургучеві», «мавки чорноброві», «білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір’я», «хмільні смеркання», «сиві очі». Метафори:«мріють криками… лебеді», «темряву тривожили… півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді… лоскотали марево», «…будуть мандрувати очі материнська і білява хата», «прийдуть верби і тополі», «стануть… листям затріпочуть… душу залоскочуть». повтори: «Виростеш ти, сину» – «Виростуть з тобою приспані тривоги»; «Можна все на світі вибирати» – «Вибрати не можна тільки Батьківщину»; Порівняння: «лебеді, як мрії». звертання: «біжи, досадо, не вертай до хати»; «Можна все на світі вибирати, сину».
 

 

10.Робота над композицією  вірша.

Повідомлення підготовленого учня
Композиція «Лебеді материнства» Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів. Він умовно ділиться на дві частини. У першій ми відчули материнську ласку й турботу про малого сина (він ще в колисці); у другій — йдеться мова про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною (і мавки чорноброві, і диво-наречені, і брати по духу). Але за сином «завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата».

Робота з підручником

  • Знайдіть ці частини у поезії.
    - Дайте їм назви. ( І частина – « Чарівна казка щасливого дитинства», ІІ частина – « Мрії матері про щасливе майбутнє сина»).

11. Робота з ілюстраціями  ( в групах - парах)

Підібрати цитати з поезії до ілюстрацій (пазлів ).

  1. Темряву тривожили криками півні,

Танцювали лебеді в хаті на стіні.

  1. І якщо впадеш ти на чужому полі,

Прийдуть з України верби і тополі,

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

  1. Можеш вибирати друзів і дружину,

 Вибрати не можна тільки Батьківщину.

           Можна вибрать друга і по духу брата,

          Та не можна рідну матір вибирати.


 

 

 

12.Теорія літератури. Поняття «ліричний герой»

Учитель: Читаючи вірші Василя Симоненка та інших поетів, складається враження, що з тобою спілкується сам автор. У ліричних творах автор живе своїм життям у новій художній дійсності — у світі ідей, думок, образів, переживань, створених ним самим. Тут виявляється ніби друге ліричне «Я» поета. У літературознавстві це друге ліричне «Я» називають ліричним героєм. Ліричний герой не ототожнюється з поетом, з його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності.

Отже, ліричний герой – умовна дійова особа, внутрішній світ якої /думки, почуття, переживання/ відображаються у ліриці.

(Учні записують у зошит визначення).

13.Складання інформаційного грона щодо характеристики ліричного героя
-Які почуття характерні ліричному герою цієї поезії? Створіть його літературний портрет.

                                              Ліричний герой


 

Чуйний, ніжний, лагідний, люблячий, спокійний, патріот…

 

 

14. Символічні образи поезії

- Пригадайте, що таке символ?

Символом називають умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища. Символи можуть бути різні: державні, художні, наукові, народні, фольклорні та інші. Вони сприяють розумінню тексту.

Учні називають образи – символи.

15. Пояснення символічних образів поезії підготовленими учнями

У народному уявленні мати завжди ототожнювалась з Батьківщиною. Тому зрада їй вважалася непростимим гріхом, в трата – катастрофою. Вибір іншої Батьківщини постійно осуджувався, оскільки призводив до самознищенності нації.

2.Лебеді – символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші – це птах матері.

3.Зорі – присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то в даній поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини.

4.Лимани ( вода) – символ народження, символ мінливості людського життя.

5.Півень вважався у праукраїнців передвісником зорі, а отже, пробудженням життя.

6.Національна символіка ( верби і тополі) постає надійним оберегом українців, хочби де вони опинилися, навіть якщо на чужину їх закинула доля.

Вчитель

Хата - символ рідної землі, Батьківщини, свого роду. А з ними приходять тепло і затишок, захист і допомога.

Ми маємо багато народних, фольклорних символів і  ми повинні їх знати, бо саме вони  є  фундаментом нашої  країни, нації, без знання своєї історії, традицій неможливо бути патріотом

 

16. Робота з епіграфом

Отже, поясніть значення слів, які звучали на початку уроку

Великі дороги в світ широкий завжди починаються

від материнської пісні, співаної над колискою.

V.  Закріплення вивченого матеріалу.

Проведення тестового опитування.(На платформі «На Урок»)

 

https://naurok.com.ua/test/start/45483

1. Колір лебедів у поезії В.Симоненка «Лебеді материнства» :

А. Білий

Б. Рожевий

В. Сірий

2. Лебеді порівнюються з :

А. Хмарами

Б. Чаклунством

В. Мріями

3. Мати не пускала до хати гойдати колиску :

А. Досаду

Б. Смуток

В. Лихо

4. Лебеді панували в хаті на стіні :

А. Під час темряви

Б. У будь-який час

В. Тільки у дощову погоду

5. Коли син виросте, то він :

А. Вирушить у дорогу

Б. Відремонтує батьківську хату

В. Змайструє млин

6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця :

А. Ніжності й любові

Б. Уваги і грошей

В. Багато позитивних емоцій

7. В житті. На думку В.Симоненка, кожна людина не може вибирати :

А. Друга

Б. Дружину

В. Матір

8. У вірші «Лебеді материнства» утверджується думка, що можна вибирати :

А. Друга і дружину

Б. Матір і по духу брата

В. Батьківщину й матір

9. Останній рядок поезії має такий виклад :

А. «Вибрати не можна тільки Батьківщину».

Б. «Та не можна рідну матір вибирати».

В. «Можна все на світі вибирати, сину...»

10. Поезія В.Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором :

А. М.Лисенком

Б. П.Майбородою

В. А.Пашкевичем

11. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують :

А. Стрілецьку пісню

Б. Веснянку

В. Коломийку

12. Образ лебедів у творі асоціюється з :

А. Мужністю

Б. Вірністю

В. Ніжністю

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

1.Метод «Мікрофон»

  • Чи вважаєте ви актуальною сьогодні поезію В.Симоненка «Лебеді материнства» ? Чому?

- Батьківщина і мати для  мене…..( єдине, найдорожче, незабутнє…, те що ми повинні любити  і цінувати ,бо  їх не вибирають)

2.Заключне слово вчителя української літератури

Мати і Батьківщина завжди з людиною поруч: все життя і в годину смерті, в рідній стороні й на чужині, в горі та радості. Дуже добре, що ми маємо можливість багато їздити, пізнавати світ і людей, але разом з тим треба завжди пам'ятати слова В. Симоненка:

Можна все на світівибирати, сину, —

Вибрати не можнатількиБатьківщину.

Ми повинні  любити, цінувати той куточок землі, де ми народилися і зросли, і немає значення село це чи місто. І куди б не занесла  нас доля -Батьківщина у нас одна на все життя  і за нами завжди будуть мандрувати верби і тополі, білява хата і материнські люблячі очі.

 

VІІ.Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6)

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенка БАТЬКІВЩИНА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести

1. Колір лебедів у поезії В.Симоненка «Лебеді материнства» :

А. Білий

Б. Рожевий

В. Сірий

2. Лебеді порівнюються з :

А. Хмарами

Б. Чаклунством

В. Мріями

3. Мати не пускала до хати гойдати колиску :

А. Досаду

Б. Смуток

В. Лихо

4. Лебеді панували в хаті на стіні :

А. Під час темряви

Б. У будь-який час

В. Тільки у дощову погоду

5. Коли син виросте, то він :

А. Вирушить у дорогу

Б. Відремонтує батьківську хату

В. Змайструє млин

6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця :

А. Ніжності й любові

Б. Уваги і грошей

В. Багато позитивних емоцій

7. В житті. На думку В.Симоненка, кожна людина не може вибирати :

А. Друга

Б. Дружину

В. Матір

8. У вірші «Лебеді материнства» утверджується думка, що можна вибирати :

А. Друга і дружину

Б. Матір і по духу брата

В. Батьківщину й матір

9. Останній рядок поезії має такий виклад :

А. «Вибрати не можна тільки Батьківщину».

Б. «Та не можна рідну матір вибирати».

В. «Можна все на світі вибирати, сину...»

10. Поезія В.Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором :

А. М.Лисенком

Б. П.Майбородою

В. А.Пашкевичем

11. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують :

А. Стрілецьку пісню

Б. Веснянку

В. Коломийку

12. Образ лебедів у творі асоціюється з :

А. Мужністю

Б. Вірністю

В. Ніжністю

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину (5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан  БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан  БАТЬКІВЩИНА.

 

Домашнє завдання: (різнорівневе )

1)Вивчити вірш на пам'ять «Лебеді материнства».

2) Виписати  прислів’я і приказки  про матір  і Батьківщину(5-6).

*3) Написати лист-подяку  своїй мамі  і написати сенкан БАТЬКІВЩИНА.

 

 

docx
Додано
21 лютого 2021
Переглядів
4366
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку