Урок "Василь Стефаник. Новела "Камінний хрест" - психологічне розкриття теми еміграції"

Про матеріал
Тема: Василь Стефаник. Новела «Камінний хрест»- психологічне розкриття теми еміграції. Мета: • Узагальнити вивчене за творчістю Василя Стефаника, розкрити психологічну суть новели ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею. • Розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу прочитаного, комунікативну компетентність, вміння робити висновки. • Виховувати загальнолюдські моральні якості, естетичні смаки, любов до рідної землі. Завдання уроку:  Повторити відомості про життєвий шлях письменника.  Визначити основні теми прози Василя Стефаника.  Окреслити проблемні питання творів українського новеліста.  Закріпити знання про ознаки експресіонізму через аналіз прочитаних новел.  Удосконалювання вміння визначати та пояснювати образи-символи.  Поглибити вміння розуміти загальнолюдське через конкретне. Очікувані результати: Для учнів  Сформований цілісний образ талановитого письменника – новеліста.  Визначення місця В. Стефаника в українській літературі.  Удосконалити вміння працювати над текстом новели. Епіграф уроку: « Дійшло до того, що мужики йдуть в світ за очі- на еміграцію.» Василь Стефаник Хід уроку 1. Організаційний момент 2. Мотивація навчальної діяльності учнів Доброго дня любі учні. Сьогодні наш урок незвичайний за формою це – новела. А для того, щоб наш урок пройшов за законами жанру, давайте пригадаємо, що таке новела? Новела – різновид оповідання, для якого характерні:  Глибокий психологізм  Наявність художніх деталей  Лаконічність  Несподівана кінцівка Оголошення теми мети завдань уроку Опрацювання навчального матеріалі. Слово вчителя На минулому уроці ви були поділені на три групи, і отримали випереджувальні завдання, підготувати проєктні роботи. Перша група – біографія підготувала презентацію про «Життєвий шлях письменника» Учні за захищають свої проєкти. ( презентація) Письменника не існує без творінь – без творів. Отож, у яких жанрах творив В.Стефаник нам повідомлять наступна група літературознавців. Учні захищають свій проєкт. (презентація) -Дякую за презентацію. Ми бачимо, що В.Стефаник талановитий новеліст. Новела « Камінний хрест» до І періоду творчості. Коротко пригадайте зміст новели. Учень- розповідає. Визначення проблематики новел.  Проблема бідності українських селян.  Проблема вимушеної розлуки з рідним краєм.  Проблема великих утрат у боротьбі за державність України.  Проблема дотримання норм народної моралі. Перегляд фрагменту фільму «Камінний хрест» ( праця Івана на горбі, епізод з будяком) Знайдіть і прокоментуйте художні деталі, які свідчать про тяжку працю Івана («… і на коні, і на Івана би хто буком по чолі тріснув, така велика жила напухала йому на чолі….»; «… ліва рука Івана обвивалась сітею синіх жил, як ланцюгом із синьої сталі…»; «… ранком ….і кінь, і Іван держались крепко, бо оба відпочили через ніч…»). Бесіда з учнями. Чому письменник не раз порівнює горб з конем? Чому горб на якому вік свій збув такий дорогий селянинові? В. Стефаник у цій новелі порушує таку непросту тему еміграції укаїнців. На це питання нам дадуть відповідь ІІІ група – історики. Учні захищають свій проєкт ( презентація) Слово вчителя Пригадайте епіграф уроку який виражає цю тему. Та чи можна сказати, що розлука з рідною землею, з рідною домівкою, з усіма нажитим непосильною працею добром була легкою для емігрантів? Відповідь на це питання нам подає фрагмент фільму. Перегляд фрагменту фільму ( прощання Івана та його родини з рідним селом) - Чому ж усе село зібрав? З якої причини? Які почуття переповнюють Івана? - Як від’їзд до Канади вплинув на психологію головного героя? - Що символізує танець Івана? - Які образи – символи у новелі? Закріплення знань умінь і навичок. - Виконати тестові завдання - Який же узагальнюючий висновок ми можемо зробити з цією новелою? - Що ми можемо сказати про сучасних емігрантів? Підбиття підмумків. Оцінювання. Домашня робота. Опрацювати матеріал про життя і творчість Лесі Українки. Заключне слово вчителя. Я бажаю Вам ніколи не бути емігрантом, які змушені покидати рідну домівку через економічні, релігійні або політичні причини. Міцно стійте на рідній землі і пам’ятай хто Ви і звідки родом. А кінцевого нашого уроку буде пісня « Журавлі» (т слова Б.Лепкого, музика Л.Лепкого ) у виконанні Квітки Цісик, американки українського походження, оперної співачки.
Перегляд файлу

Тема: Василь Стефаник. Новела «Камінний хрест»- психологічне розкриття теми еміграції.

 

Мета: 

  • Узагальнити вивчене за творчістю Василя Стефаника, розкрити психологічну суть новели ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею.
  • Розвивати вміння учнів висловлювати свої думки з приводу  прочитаного, комунікативну компетентність, вміння робити висновки.
  • Виховувати загальнолюдські моральні якості, естетичні смаки, любов до рідної землі.

 

Завдання уроку:

  • Повторити відомості про життєвий шлях письменника.
  • Визначити основні теми прози Василя Стефаника.
  • Окреслити проблемні питання творів українського новеліста.
  • Закріпити знання про ознаки експресіонізму через аналіз прочитаних новел.
  • Удосконалювання вміння визначати та пояснювати образи-символи.
  • Поглибити вміння розуміти загальнолюдське через конкретне.

Очікувані результати:

Для  учнів

  • Сформований цілісний образ талановитого письменника – новеліста.
  • Визначення місця В. Стефаника в українській літературі.
  • Удосконалити вміння працювати над текстом новели.

Епіграф уроку:

« Дійшло до того, що мужики йдуть в світ за очі- на еміграцію.»

Василь Стефаник

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Доброго дня любі учні.  Сьогодні  наш  урок незвичайний за формою це – новела. А для того, щоб наш урок пройшов за законами жанру, давайте пригадаємо, що таке новела?

 

Новела – різновид оповідання, для якого характерні:

  • Глибокий психологізм
  • Наявність художніх деталей
  • Лаконічність
  • Несподівана  кінцівка

 

Оголошення теми мети завдань уроку

Опрацювання навчального матеріалі.

 

Слово вчителя

 

На минулому уроці ви були поділені на три групи, і отримали випереджувальні завдання, підготувати проєктні роботи.

Перша група – біографія підготувала презентацію про «Життєвий шлях письменника»

 

Учні за захищають свої проєкти.

( презентація)

 

Письменника не існує без творінь – без творів. Отож, у яких жанрах творив В.Стефаник нам повідомлять наступна група літературознавців.

 

 

Учні захищають свій проєкт.

(презентація)

 

-Дякую за презентацію. Ми бачимо, що В.Стефаник талановитий новеліст. Новела

 « Камінний хрест» до І періоду творчості. Коротко пригадайте зміст новели.

 

 

  Учень- розповідає.

Визначення проблематики новел.

  • Проблема бідності українських селян.
  • Проблема вимушеної розлуки з рідним краєм.
  • Проблема великих утрат у боротьбі за державність України.
  • Проблема дотримання норм народної моралі.

 

Перегляд фрагменту фільму «Камінний хрест» ( праця Івана на горбі, епізод з будяком)

 

Знайдіть і прокоментуйте художні деталі,  які свідчать про тяжку працю Івана  («…  і на коні, і на Івана би хто буком по чолі тріснув, така велика жила напухала йому на чолі….»; «… ліва рука Івана обвивалась сітею синіх жил, як ланцюгом із синьої сталі…»; «… ранком ….і кінь, і Іван держались крепко, бо оба відпочили через ніч…»).

 

 Бесіда з учнями.

Чому письменник не раз порівнює горб з конем?

Чому горб на якому вік свій збув такий дорогий селянинові?

В. Стефаник у цій новелі порушує таку непросту тему еміграції укаїнців. На це питання нам дадуть відповідь ІІІ група – історики.

 

Учні захищають свій проєкт

( презентація)

 

Слово вчителя

  Пригадайте епіграф уроку який виражає цю тему.

 Та чи можна сказати, що розлука з рідною землею, з рідною домівкою, з усіма нажитим непосильною працею добром була легкою для емігрантів? Відповідь на це питання нам подає фрагмент фільму.

 

Перегляд фрагменту фільму  ( прощання Івана та його родини з рідним селом)

 

  • Чому ж усе село зібрав? З якої причини? Які почуття переповнюють Івана?
  • Як від’їзд до Канади  вплинув на психологію головного героя?
  • Що символізує танець Івана?
  • Які образи – символи у новелі?

Закріплення знань умінь і навичок.

  • Виконати тестові завдання
  • Який же узагальнюючий висновок ми можемо зробити з цією новелою?
  • Що ми можемо сказати про сучасних емігрантів?

Підбиття підмумків. Оцінювання.

 

Домашня робота.

 

Опрацювати матеріал про життя і творчість Лесі Українки.

 

Заключне слово вчителя.

 

 Я бажаю Вам ніколи не бути емігрантом, які змушені  покидати рідну домівку через економічні, релігійні або політичні причини. Міцно стійте на  рідній землі і пам’ятай хто Ви і звідки родом.

А кінцевого нашого уроку буде пісня « Журавлі»  (т слова Б.Лепкого, музика Л.Лепкого ) у виконанні Квітки Цісик, американки українського походження, оперної співачки.

 

docx
Додано
17 березня 2021
Переглядів
948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку