Тема: Василь Стефаник. Новела «Камінний хрест»- психологічне розкриття теми еміграції.
Мета:
Завдання уроку:
Очікувані результати:
Для учнів
Епіграф уроку:
« Дійшло до того, що мужики йдуть в світ за очі- на еміграцію.»
Василь Стефаник
Хід уроку
Доброго дня любі учні. Сьогодні наш урок незвичайний за формою це – новела. А для того, щоб наш урок пройшов за законами жанру, давайте пригадаємо, що таке новела?
Новела – різновид оповідання, для якого характерні:
Оголошення теми мети завдань уроку
Опрацювання навчального матеріалі.
Слово вчителя
На минулому уроці ви були поділені на три групи, і отримали випереджувальні завдання, підготувати проєктні роботи.
Перша група – біографія підготувала презентацію про «Життєвий шлях письменника»
Учні за захищають свої проєкти.
( презентація)
Письменника не існує без творінь – без творів. Отож, у яких жанрах творив В.Стефаник нам повідомлять наступна група літературознавців.
Учні захищають свій проєкт.
(презентація)
-Дякую за презентацію. Ми бачимо, що В.Стефаник талановитий новеліст. Новела
« Камінний хрест» до І періоду творчості. Коротко пригадайте зміст новели.
Учень- розповідає.
Визначення проблематики новел.
Перегляд фрагменту фільму «Камінний хрест» ( праця Івана на горбі, епізод з будяком)
Знайдіть і прокоментуйте художні деталі, які свідчать про тяжку працю Івана («… і на коні, і на Івана би хто буком по чолі тріснув, така велика жила напухала йому на чолі….»; «… ліва рука Івана обвивалась сітею синіх жил, як ланцюгом із синьої сталі…»; «… ранком ….і кінь, і Іван держались крепко, бо оба відпочили через ніч…»).
Бесіда з учнями.
Чому письменник не раз порівнює горб з конем?
Чому горб на якому вік свій збув такий дорогий селянинові?
В. Стефаник у цій новелі порушує таку непросту тему еміграції укаїнців. На це питання нам дадуть відповідь ІІІ група – історики.
Учні захищають свій проєкт
( презентація)
Слово вчителя
Пригадайте епіграф уроку який виражає цю тему.
Та чи можна сказати, що розлука з рідною землею, з рідною домівкою, з усіма нажитим непосильною працею добром була легкою для емігрантів? Відповідь на це питання нам подає фрагмент фільму.
Перегляд фрагменту фільму ( прощання Івана та його родини з рідним селом)
Закріплення знань умінь і навичок.
Підбиття підмумків. Оцінювання.
Домашня робота.
Опрацювати матеріал про життя і творчість Лесі Українки.
Заключне слово вчителя.
Я бажаю Вам ніколи не бути емігрантом, які змушені покидати рідну домівку через економічні, релігійні або політичні причини. Міцно стійте на рідній землі і пам’ятай хто Ви і звідки родом.
А кінцевого нашого уроку буде пісня « Журавлі» (т слова Б.Лепкого, музика Л.Лепкого ) у виконанні Квітки Цісик, американки українського походження, оперної співачки.