Урок «Вегетативні органи рослини»
6 клас
Тип уроку: урок-узагальнення знань
Мета: - повторити, систематизувати та узагальнити знання з теми;
Форма уроку: гра-змагання.
Обладнання: таблиці з теми, роздавальний матеріал (тести, ілюстровані завдання, листки відповідей), кімнатні рослини, коренеплоди, бульби картоплі, цибулини.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання учнів, повідомлення теми і мети уроку.
Розподіл учнів по трьом командам (8-9 учнів) здійснюється заздалегідь. З числа найкращих знавців теми обираються два помічника вчителя (підраховують бали, роздають завдання, перевіряють відповіді та ін.)
ІІ. Мотивація діяльності
Кожна людина на протязі життя в більшій чи меншій мірі стикається з рослинами. Життя людини без рослин неможливе. Для того, щоб зберегти цей зелений світ для себе й наступних поколінь, треба знати як рослина живе і що їй потрібно для життя. Подивимось, хто сьогодні знає відповіді на ці запитання найкраще. Переможцями стануть справжні знавці рослин!
Розпочинаємо наше змагання «Знавці рослин»
ІІІ. Конкурсна частина
Командам треба придумати назву, пов’язану з темою уроку (30 с) і представити її (не оцінюється).
1 . «Я – головний».
Запрошуються по одному представнику з команди.
По черзі витягують по 2 картки з описом органу рослини і називають цей орган. Наприклад, «Я – головний орган рослини тому, що забезпечую транспорт речовин до всіх інших органів!» (стебло). Або «Я – головний орган рослини тому, що закріплюю рослину в ґрунті» (корінь). Вірна відповідь оцінюється в один бал.
2. «Третій зайвий».
Командам роздаються видозмінені пагони і корені, плоди рослин. Знайти «зайвого» і пояснити відповідь.
Команді 1 – коренеплід моркви, бульба картоплі, цибулина цибулі.
Команді 2 – яблуко, мандарин, буряк.
Команді 3 – цибулина, коренеплід моркви, коренеплід буряку.
Вірна відповідь – 1 бал.
3. «Ерудит»
Команди отримують тестові завдання (однакові). Виконують разом, оформляють один листок з відповідями від команди і передають його помічникам учителя на перевірку. Час виконання – 5 хв.
Команда, яка зробить найменше помилок, отримує 3 бали, найбільше помилок – 1 бал. (Оголошення результатів через 1-2 конкурси).
Тест
1. Зазначте органели клітини рослин, у яких відбувається фотосинтез:
А) ядро, б) хлоропласти, в) вакуолі.
2. Укажіть вегетативний орган рослини:
А) квітка, б) насінина, в) пагін, г) плід.
3. Визначте, чим процес фотосинтезу відрізняється від дихання:
А) кисень поглинається, б) кисень виділяється, в) вуглекислий газ виділяється.
4. Укажіть процес, під час якого рослини виділяють кисень:
а) фотосинтез, б) дихання, в) випаровування води.
5. Укажіть тканину рослин, з якої починається розвиток інших тканин:
А) покривна, б) провідна, в) твірна, г) основна.
6. Укажіть тканину рослин, у якій відбувається фотосинтез:
А) твірна, б) покривна, в) провідна, г) основна.
7. Укажіть частину кореня, яка реагує на силу тяжіння:
А) зона поділу, б) зона розтягування, в) кореневий чохлик, г) зона кореневих волосків.
8. Позначте видозміну кореня в буряка, моркви, редьки:
А) бульбокорені, б) коренеплоди, в) опорні корені, г) дихальні корені.
9. Позначте видозміну кореня в тропічних орхідей:
А) опорні корені, б) повітряні корені, в) коренеплоди, г) бульбокорені.
10. Укажіть частину рослини, зачатком якої є генеративна брунька:
А) корінь, б) стебло, в) листок, г) квітка.
11. Визначте чим є брунька:
а) зачатковим пагоном, б) зачатковим листком, в) зачатковим стеблом.
12. Зазначте, як називають внутрішню частину кори:
А) камбій, б) луб, в) серцевина, г) деревина.
13. Укажіть тканину, якою утворено серцевину стебла:
А) провідна, б) твірна, в) механічна, г) основна.
14. Укажіть видозміни надземних пагонів:
А) бульба картоплі, б) коренеплід моркви, в) бульба кольрабі.
15. Зазначте, де в цибулині відкладаються поживні речовини:
А) у додаткових коренях, б) у головному корені,
в) у соковитих лусках, г) у сухих лусках.
16. Визначте, чим заповнені міжклітинники в листку:
А) тільки повітрям, б) тільки водою, в) повітрям і водяною парою.
4. «Анатомічний турнір» (необхідні таблиці або слайди з зображенням внутрішньої будови кореня, листка, стебла).
Відповідає той, хто перший підніме руку. Відповідно команда учня отримує 1 бал за вірну відповідь.
5. «Дослідники»
Визначити тип жилкування листків, тип стебла, листкорозміщення у виданої кімнатної рослини. Наприклад, традесканція, китайська роза, сансевьера. Команда отримує 3 бали, якщо не допустить помилок.
6. «Спіймай помилку»
Команди отримують малюнок з помилковими підписами або зображеннями (див. малюнок) . За кожну знайдену і виправлену помилку отримують 1 бал.
7. «Перегони»
За 1 хв. команді треба дати як можна більше вірних відповідей на запитання вчителя. Приймає участь вся команда. Учитель швидко зачитує кожній команді її групу запитань. Скільки вірних відповідей, стільки балів отримує команда.
Один із варіантів:
ІV. Підведення підсумків
Помічники вчителя оголошують бали командам. Найкращий результат команди оцінюється в 12 балів. Оцінки виставляються однакові всім членам команди.
Домашнє завдання : повторити відповідні параграфи і підготуватись до контрольної перевірки знань з теми.
Література:
Підручник «Біологія. 6», Л.І. Остапченко, П.Г. Балан та ін. -К.: Генеза, 2014