Урок "Вегетативні органи рослини"

Про матеріал
Розробка узагальнюючого уроку у вигляді командної гри-змагання, яка допоможе учням систематизувати і повторити вивчений матеріал, а вчителю зрозуміти рівень навчальних досягнень учнів. Рекомендую проводити перед контролем знань з теми.
Перегляд файлу

Урок «Вегетативні органи рослини»

6 клас

Тип уроку: урок-узагальнення знань

Мета:  - повторити, систематизувати  та узагальнити знання з теми;

  • розвивати уміння аналізувати, порівнювати, застосовувати отримані знання при розв’язанні практичних завдань;
  • продовжити формувати вміння працювати в команді, культуру спілкування.

Форма уроку: гра-змагання.

Обладнання: таблиці з теми, роздавальний матеріал (тести, ілюстровані завдання,  листки відповідей), кімнатні рослини, коренеплоди, бульби картоплі, цибулини.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання учнів, повідомлення теми і мети уроку.

Розподіл учнів по трьом командам (8-9 учнів) здійснюється заздалегідь. З числа найкращих знавців теми обираються два помічника вчителя (підраховують бали, роздають завдання, перевіряють відповіді та ін.)

ІІ. Мотивація діяльності

Кожна людина на протязі життя в більшій чи меншій мірі стикається з рослинами. Життя людини без рослин неможливе. Для того, щоб зберегти цей зелений світ для себе й наступних поколінь, треба знати як рослина живе і що їй потрібно для життя. Подивимось, хто сьогодні знає відповіді на ці запитання найкраще. Переможцями стануть справжні знавці рослин!

Розпочинаємо наше змагання «Знавці рослин»

ІІІ. Конкурсна частина

Командам треба придумати назву, пов’язану з темою уроку (30 с) і представити її (не оцінюється).

1 . «Я – головний». 

Запрошуються по одному представнику з команди.

По черзі витягують по 2 картки з описом органу рослини і називають цей орган. Наприклад,  «Я – головний орган рослини тому, що забезпечую транспорт речовин до всіх інших органів!» (стебло). Або «Я – головний орган рослини тому, що закріплюю рослину в ґрунті» (корінь). Вірна відповідь оцінюється в один бал.

2. «Третій зайвий».

Командам роздаються видозмінені пагони і корені, плоди рослин. Знайти «зайвого»  і пояснити відповідь.

Команді 1 – коренеплід моркви, бульба картоплі, цибулина цибулі.

Команді 2 – яблуко, мандарин, буряк.

Команді 3 – цибулина, коренеплід моркви,  коренеплід буряку.

Вірна відповідь – 1 бал.

3. «Ерудит»

Команди отримують тестові завдання (однакові). Виконують разом, оформляють один листок з відповідями від команди і передають його помічникам учителя на перевірку. Час виконання – 5 хв.

 Команда, яка зробить найменше помилок, отримує  3 бали, найбільше помилок – 1  бал. (Оголошення результатів через 1-2 конкурси).

Тест

1.  Зазначте органели клітини  рослин, у яких відбувається фотосинтез:

А) ядро,   б) хлоропласти,  в) вакуолі.

 2. Укажіть вегетативний орган рослини:

                    А) квітка,  б) насінина, в) пагін,  г) плід.

 3. Визначте, чим процес фотосинтезу відрізняється від дихання:

         А) кисень поглинається,   б) кисень виділяється,  в) вуглекислий газ виділяється.

 4. Укажіть процес, під час якого рослини виділяють кисень:

                  а) фотосинтез,  б) дихання,   в) випаровування води.

    5. Укажіть тканину рослин,  з якої починається розвиток інших тканин:

А) покривна,  б) провідна,   в) твірна,  г) основна.

          6. Укажіть тканину рослин, у якій відбувається фотосинтез:

А) твірна,   б) покривна,   в) провідна,   г) основна.

           7.  Укажіть частину кореня, яка реагує на силу тяжіння:

А) зона поділу,  б) зона розтягування,   в) кореневий чохлик,  г) зона кореневих волосків.

          8.  Позначте видозміну кореня в буряка, моркви, редьки:

А) бульбокорені,  б) коренеплоди,   в) опорні корені,  г) дихальні корені.

      9. Позначте видозміну кореня в тропічних орхідей:

А) опорні корені,  б) повітряні корені,  в) коренеплоди,   г) бульбокорені.

              10. Укажіть частину рослини, зачатком якої є генеративна брунька:

А) корінь,   б) стебло,   в) листок,   г) квітка.

              11. Визначте чим є брунька: 

 а) зачатковим пагоном,  б) зачатковим листком,  в) зачатковим стеблом.

             12. Зазначте, як називають внутрішню частину кори:

А) камбій,  б) луб,    в) серцевина,    г) деревина.

              13. Укажіть тканину, якою утворено серцевину стебла:

А) провідна,   б)  твірна,  в) механічна,  г) основна.

               14.  Укажіть видозміни надземних пагонів:

А) бульба картоплі,   б) коренеплід моркви,   в) бульба кольрабі.

               15. Зазначте, де в цибулині відкладаються поживні речовини:

А) у додаткових коренях,  б) у головному корені, 

в) у соковитих лусках,  г) у сухих лусках.

                16. Визначте, чим заповнені міжклітинники в листку:

А) тільки повітрям,  б) тільки водою,  в) повітрям і водяною парою.

4. «Анатомічний турнір» (необхідні таблиці або слайди з зображенням внутрішньої будови кореня, листка, стебла).

Відповідає той, хто перший підніме руку. Відповідно команда учня отримує 1 бал за вірну відповідь.

  • Назвати і показати 4 основні шари внутрішньої будови стебла;
  • Будова судинно-волокнистого пучка;
  • Зони кореня.

5. «Дослідники»

Визначити тип жилкування листків, тип стебла, листкорозміщення у виданої кімнатної рослини. Наприклад, традесканція, китайська роза, сансевьера. Команда  отримує  3 бали, якщо не допустить помилок.

6. «Спіймай помилку»

Команди отримують малюнок з помилковими підписами або зображеннями (див. малюнок) . За кожну знайдену і виправлену помилку отримують 1 бал.

 

7. «Перегони»

За 1 хв. команді треба дати як можна більше вірних відповідей на запитання вчителя. Приймає  участь вся команда. Учитель швидко зачитує кожній команді її групу запитань. Скільки вірних відповідей, стільки балів отримує команда.

Один із варіантів:

  1. Наука, що вивчає рослини?
  2. Як називається зона кореня, на якій розташовані кореневі волоски?
  3. Мертві клітини провідних пучків?
  4. Підземний вегетативний орган рослини?
  5. Місце прикріплення листка на стеблі?
  6. Що поглинає рослина при диханні?
  7. Запасна речовина рослин?
  8. Які речовини проводять ситоподібні трубки?
  9. Яка частина кореня захищає його верхівку?
  10.  Які видозміни кореня у моркви та редьки?
  11.  Сукупність усіх надземних пагонів  дерева, що утворюються внаслідок галуження?
  12. За рахунок яких клітин стебло росте в товщину?
  13.  Які утворення в корі забезпечують газообмін і випаровування?
  14.  По яким структурам стебла здійснюється горизонтальне  перенесення речовин?
  15.  Яким органом рослини є  кореневище?
  16.  До якого типу листя належить лист з трьома листковими пластинками?
  17.  Як називається тип листкорозміщення, при якому в кожному вузлі більше двох листків?
  18.  Тип жилкування листка у кукурудзи та пшениці?
  19.  Який тип видозміни пагону  у суниці?

ІV. Підведення підсумків

Помічники вчителя оголошують бали командам. Найкращий результат команди оцінюється в 12 балів. Оцінки виставляються однакові всім членам команди.

Домашнє завдання : повторити відповідні параграфи і підготуватись до контрольної перевірки знань з теми.

 

Література:

Підручник «Біологія. 6», Л.І. Остапченко, П.Г. Балан та ін. -К.: Генеза, 2014

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
1461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку