Урок. Тема . "Особливості живлення грибів".

Про матеріал
У роботі подано особливості живлення та основні групи грибів за способом живлення, вплив грибів на зберігання продуктів храчування та заходи що до запобігання захворювання, які спричиняються грибами.
Перегляд файлу

Тема .  Особливості  живлення  грибів.

Очікувані

результати:  учень   описує  особливості  живлення  та  називає  основні  групи  грибів  за 

                       способом  живлення;

                       застосовує  здобуті  знання  для зберігання продуктів  храчування  та  знає 

                       заходи  щодо   запобігання  захворювання,  які  спричиняються  грибами.   

Мотивація

    Діти  я  гадаю,  що  кожен  з  вас   хоч  раз  у  житті  бачив  зіпсований  хліб,  або  як  говорять ,  що  він  «зацвів»,  також  якщо  ви  були  досить  уважними  то  могли  спостерігати  на  стовбурах  дерев  дивні    пластинчасті  нарости  або  потовщення.    Як   ви  гадаєте,  що  то  за  цвіль   і  звідки  взялись  вирости  на  дереві?  Щоб   дати  відповіді  на  всі  ці  питання,  нам  потрібно  попрацювати  над  темою   « Особливості  живлення  грибів».

Інформація  до  теми

     Живлення  є  характерною  особливістю  живих  організмів,  оскільки  забезпечують  їх  необхідною  енергією  та  речовинами.

                                        Існує  два  типи  живлення

       автотрофне                                                                               гетеротрофне

(самостійно  утворюють                                                                    ( використовують  готові 

поживні   речовини  з                                                                          органічні  речовини)

непоживних)                                                                                         - гриби ,  тварини

  •              рослини          

    За характером харчування всі гриби є гетеротрофами. Цим вони відрізняються від зелених рослин з автотрофним типом харчування, що містять хлорофіл. Гриби позбавлені здатності синтезувати складні органічні сполуки з вуглецю атмосферного повітря з використанням сонячної енергії і змушені споживати готові. Тому необхідною умовою розвитку грибів є присутність потрібного субстрату, з якого міцелій міг би всмоктувати живильні речовини. У природних умовах гриби знаходять його або у формі різних органічних рослинних і тваринних решток, на яких вони ростуть як сапротрофи, або у формі живих організмів, на яких вони паразитують. Живильні речовини, розчинені у воді, поглинаються всією поверхнею міцелію. Гриби розвиваються всюди, де є рослинні залишки, наприклад, опале листя, стара деревина, останки тварин, і провокують їх розкладання і мінералізацію, а також формування гумусу. Так, гриби є редуцентами (руйнівниками), як бактерії та інші мікроорганізми.

 

 

 

                              Основні  групи  грибів  за  способом  живлення

                                                           Гетеротрофи              

            сапротрофи                                                                        паразити

( живляться  органічними  рештками                                - фітопатогенні

 відмерлих  тварин  і  рослин)                                             - зоопатогенні

Наприклад:  печериці,  гнойовики,                           ( живляться   за  рахунок  інших   

мукор  та пеніцил (мал.1)                                          живих  роганізмів,  рослинних  та  

                                                                                      тваринних)

                                                                                     Наприклад : трутовики.(мал.2)

                                                                                     фітофтора,  борошниста  роса, сажкові ,

                                                                                      іржасті гриби

 

                       

Мал.1                                                                                 Мал.2

Сапрофітні гриби живляться за рахунок речовин відмерлих органічних решток,  оселяються  на рослинних рештках і в грунті.  Паразитні — органічними речовинами живих рослин, тварин, спричинюючи   їх   захворювання. Гриби-паразити живуть на поверхні або всередині живих тканин рослин і тварин.                                                      

           До зоопатогенних грибів відносяться збудники лишая, парші та інших захворювань шкіри ссавців (тварин та людини). http://lnz-biology.blogspot.com/2011/04/blog-post_6388.html

Вони   також   вражають  бджіл,  риб,  птахів.

             До   фітопатогенних    належать чимало представників грибів , що  можуть поселятись на харчових продуктах і викликати їх псування. Плісеневі гриби можуть бути також причиною руйнування деревини, псування текстильних товарів, паперу, шкіри тощо. Плісені розвиваються тільки за наявності повітря, тому цвіллю покривається поверхня продуктів. Всередині продукту плісень з'являється тільки в тих випадках, коли в ньому є пустоти, заповнені повітрям.

      Такі  гриби завдають  великої  шкоди ,  як  рослинам  так  і  продуктам харчування.  Не  тільки  погіршують  їхні  смакові  та  поживні  якості,  але  й  виділяють  отруйні  речовини,  що  може  призвести  до  отруєння  людей.

 

   Ілюстрації  до  теми

Презентація «Живлення  грибів»

Перевірка  знань

  1. За типом  живлення   всі  гриби  є:

                  а) автотрофи;                                б)   сапртрофи;

                  в) гетеротрофи;                            г)   паразити 

 

 

  1. Гриби  за  способом  живлення  є:

                 а ) гетеротрофи;                         б) сапротрофи;

                 в) автотрофи ;                             г) паразити    

3.  Паразитичні  зоопатогенні  гриби  вражають:

                       а)   рослини;                               б)  бактерії;

                       в) гриби;                                     г)  тварин

4.  Грибом – паразитом  рослин  є :

                       а)  печериця;                             б) пеніцил;

                       в) трутовик;                             г) гнойовик     

5.   Фітопатогенні  гриби  псують:

                      а)  шкіру  тварин;                    б) продукти  харчування;

                      в) луску  риби;                          г) волосся  людини

6.  Визначте  правильність  наведеного  твердження.

                              Гетеротрофний  тип  живлення – це  живлення  за  якого  живі  організми  самостійно  утворюють  поживні  речовини  з  непоживних.

                                                                                                           Відповідь :  ні

 

 Завдання .  Розробіть  правила  попередження  захворювань,    зоопатогенними   грибами ,

що  завдають  шкоди  здоров’ю  людини .   

Домашнє  завдання.

Виконайте  дослід. Візьміть  кусочок  хліба , положіть  його  у  вологе,  тепле  місце.  Через  деякий  час  він  вкриється  цвіллю.  Визначте,  що  це  за  цвіль? 

  Цікаво  знати.

http://news.finance.ua/ua/~/10/0/all/2010/08/20/206972

Гриби-паразити перетворюють мурашок на зомбі

В Німеччині науковці виявили гриб, який вже протягом 48 мільйонів років паразитує в організмі мурашок-деревоточців. За поведінкою комах, уражених грибом, дослідники спостерігали в околицях Дармштадта. Стаття, присвячена грибу-паразитові, опублікована в науковому журналі Biology Letters, пише британська газета The Guardian.

 

Як встановили біологи, спори гриба, потрапляючи на тіло мурашки, проростають всередину організму і починають виділяти в нього певні речовини алкалоїдної групи, аби досягти своїх цілей. Уражені паразитом мурашки-зомбі залишають своїх побратимів і поневіряються наодинці до тих пір, поки грибу не приходить час продовжувати розкидати спори у пошуках нових жертв. В останні години життя мурашки залазять на нижній бік листка і там завмирають, чекаючи дозрівання спор.

 

Як пише InoPressa із посиланням на британське видання, гриб-паразит не може зростати ні високо в кронах дерев, ні на землі. І заражені мурашки змушені гинути на листі між цими двома шарами, де грибу ідеально підходить для розмноження температура і вологість. Коли мурашка вмирає, гриб проростає з голови мурашки, утворює коробочку ізі спорами. Спори потрапляють на землю і там заражають інших мурашок, і життя гриба продовжується. Поки біологам незрозуміло, як саме гриб-паразит не просто вбиває жертву, але спочатку підпорядковує своїм цілям її поведінку.

 

 

 Трутовики - гриби-паразити, які, наче вампіри, висмоктують соки зі стовбура, прирікаючи дерево на загибель. Однак приносять вони і користь. Ще в давнину люди навчилися виготовляти з них ліки, які, зокрема, мають протипухлинні властивості, а також помічні при бронхітах, гастритах, захворюваннях печінки.

 

  Термінологічний  словник

     Живлення  - це  процес  надходження  до  організму  речовин,  необхідних  для  підтримки   його  життєдіяльності.

 Автотрофний тип   -  живлення  за  якого  організм  самостійно  утворює  поживні  речовини  з  непоживних.      

Гетеротрофний  тип –   живлення  готовими  органічними  рештками,  що  утворені  іншими  організмами.

Сапротрофи            -   організми ,  що живлення  рештками  відмерлих  організмів.

Паразити                   - організми,  які  для  живлення  використовують  живі  організми.

Фітопатогени             - гриби,  що паразитують  та  вражають  рослинні  організми.

Зоопатогени               - гриби,  які  вражають  та завдають  шкоди  тваринним  організмам, викликають  різноманітні  захворювання.  

Список   рекомендованих  джерел.

 Інтернет  джерела

                  http://news.finance.ua/ua/~/10/0/all/2010/08/20/206972

 

              http://lnz-biology.blogspot.com/2011/04/blog-post_6388.html

Біологія  у  таблицях   6 -9  класи .  Сало Т.О.  Попович  В.П.         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Держпартамент   освіти  і  науки      

                                  Київської  області  державної  адміністрації     

        Київський   обласний  інститут    післядипломної  освіти  педагогічних  кадрів    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         Авторський    проект

                  Матеріали  до  електронного

посібника  з  біології   для  дистанційного  навчання

                          учнів  6  класу

                       на  тему : «Гриби»

 

 

 

 

 

          Автор проекту

слухач  ПТ  курсів  підвищення  кваліфікації

вчитель  біології

Ішуніна  Катерина Анатоліївна

Медвинської  ЗОШ

    І – ІІІ  ступенів

 

 

 

 

 

 

Науковий  керівник:

Матущенко  Т. А.

 

 

 

 

м.  Біла  Церква

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крива Інна Степанівна
    дякую за допомогу при вивченні біології у 6 класі.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
43295
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку