Урок "Види алгоритмів"

Про матеріал
Урок розроблено за підручником «Інформатика» 4 клас, автори Воронцова Т.В. та інші 2021 року. Підручник створено відповідно до Державного стандарту початкової освіти і Типової освітньої програми, укладеної під керівництвом Р.Б. Шияна. Можна використовувати під програму О.Я. Савченко.
Перегляд файлу

4 клас НУШ УРОК 25 вчитель: Кадченко О.А.

  НВК №240 «Соціум»

Тема уроку: Види алгоритмів.

Мета уроку: дослідити лінійні, розгалужені й циклічні алгоритми; потренуватися складати блок-схеми; дізнатися про стратегії перемоги в іграх; пограти з комп’ютером в хрестики-нулики; розвивати елементи логічного мислення, пам’ять і пізнавальні інтереси учнів; виховувати відчуття відповідальності; дотримання правил техніки безпеки в комп’ютерному класі.

Хід уроку

1. Організація класу.

- Всім доброго дня!

- Перш ніж розпочати урок, давайте повторимо правила поведінки в комп’ютерному класі. Визначити, яке з речень істинне, а яке хибне:

  • Гратися на комп’ютері можна досхочу
  • Відстань до екрану повинна бути 50-60 см
  • Поїсти можна і біля комп’ютера
  • Якщо комп’ютер вимкнувся, то посмикай за кабель
  • Якщо в тебе мокрі руки або одяг, то сідати до комп’ютера не можна
  • На клавіші потрібно тиснути сильно
  • Коли пролунав дзвоник на урок, швидко біжи до комп’ютера і вмикай його
  • До екрану доторкатися можна тільки пальцем
  • Можна розпочинати роботу за комп’ютером у будь-яку хвилину без дозволу вчителя
  • Можна доторкатися до розеток, кабелю та вмикачів
  • Програми запускаються самі по собі

2. Актуалізація опорних знань (тест так/ні).

  1. Об’єкт – це частина лише неживої природи. -
  2. Властивості – це характеристики об’єкта. +
  3. За властивостями об’єкти можна об’єднати у множини. +
  4. Зима, весна, літо, осінь – це закономірність. +
  5. Понеділок, вівторок, середа, четвер … - це закономірність. +
  6. Логічні операції «або», «і», «не» не розвивають логічне мислення. -
  7. Зелену цибулю можна вирощувати на городі або на підвіконні. +
  8. Полярний крячок мешкає і в Арктиці, і в Антарктиці. +
  9. На яблуні не ростуть банани. +
  10.  Червоне яблуко можна знайти в множині або фрукти, або овочі. +
  11.  Червоне яблуко можна знайти в множині плоди з кущів і зелені об’єкти. -
  12.  Дніпро впадає в Чорне море. +

 

3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні, ми переходимо до вивчення 8 розділу підручника «Алгоритми і програмування». В даному розділі, ми розглянемо такі теми:

  • Види алгоритмів.
  • Програмування лінійних алгоритмів, циклічних та циклів з умовами.
  • Працюватимемо у середовищі програмування code.org.

- Тема нашого сьогоднішнього уроку «Види алгоритмів».

4. Опрацювання нового матеріалу.

- Алгоритм – це послідовність команд для виконавця. Команда – це речення (слово, жест), яке спонукає до дії. Виконавець – той, хто  може виконати команду (собака, банкомат, телефон, людина).

- Наприклад, собака – сидіти; пральна машина – випери одяг; калькулятор – помнож цифри; людина – помий посуд.

- Назвіть, які речення є розповідними, питальними, спонукальними?

  • Відкрий текстовий редактор. С
  • За допомогою текстового редактора можна створювати таблиці. Р
  • Як додати до таблиці рядки? П
  • Увімкни комп’ютер. С
  • Як створити таблицю? П

- Алгоритм складається з кількох спонукальних речень пов’язаних між собою. Наприклад, встановіть послідовність дій, щоб привітати бабусю з днем народження: (4132)

  1. Зателефонуй бабусі.
  2. Вимкни телефон.
  3. Привітай її з днем народження.
  4. Увімкни телефон.

- Алгоритми бувають лінійними, розгалуженими та циклічними.

- У лінійних алгоритмах команди виконуються одна за одною. Прикладом лінійного алгоритму є порядок виклику аварійних служб:

  1. Зателефонуй до служби порятунку.
  2. Назви своє ім’я та прізвище.
  3. Повідом адресу (вулиця, дім, квартира, поверх)
  4. Розкажи, що сталося і чи є люди в приміщенні.

- Для запису лінійного алгоритму можна використовувати умовні знаки, наприклад стрілки.

4

1

3

4

10

3

10

 

- Деякі алгоритми крім команд містять умови. Їх називають алгоритмами з умовами, або розгалуженими алгоритмами. Розгалужені алгоритми зручно зображувати блок-схемами. У блок-схемах команди та умови записують усередині геометричних фігур.

  • Старт/фініш – овал
  • Команда – прямокутник
  • Умова – ромб.

Скласти алгоритм приготування чаю (умова: Чи є в чайнику вода?)

- Розглянемо блок-схему безпечного переходу дороги на перехресті. Як записати його у вигляді послідовності речень із команд та умов.

1. Підійдіть до пішохідного переходу й подивіться на світлофор.

2. Якщо зелене світло не горить, то дочекайтеся зеленого сигналу.

3. Якщо горить, переконайтеся чи усі автомобілі зупинилися.

4. Якщо так, то переходьте дорогу.

5. Якщо ні, дочекайтеся, коли всі зупиняться і тоді переходьте дорогу.

- Скласти блок-схему переходу дороги за описом:

  • Знайдіть ділянку дороги, яка добре проглядається в обидва боки.
  • Подивіться ліворуч, праворуч і знову ліворуч.
  • Якщо машин немає, переходьте дорогу.
  • Якщо є – пропустіть всі автомобілі.

- Циклічний процес – це послідовність дій, які повторюються. У природі безперервно відбуваються циклічні процеси: змінюється день і ніч, змінюються пори року, фази Місяця тощо.

- Алгоритми, які описують циклічні процеси, також називають циклічними. Циклічний алгоритм складається з певної кількості повторень, аж до виконання заданої умови.

- Розгляньте блок-схему циклічного алгоритму збирання полуниці. Назвіть його команди та умову.

5. Фізкультхвилинка. (відео)

6. Робота з зошитом ст. 52-53

(Завдання з зошита не висвітлюю, щоб не порушити авторських прав, оскільки зошит не є загальнодоступним в мережі)

7. Робота за комп’ютером. Виконання творчого завдання.

- Мета багатьох ігор – здобути перемогу або не програти. В іграх зазвичай беруть участь двоє чи більше гравців. Щоб досягти успіху, гравці використовують стратегії перемоги (успіху).

- Розглянемо стратегію успіху на прикладі гри хрестики-нулики. За кожним ходом гравці ставлять знаки О чи Х на гратці розміром 3*3 клітинки. Виграє той гравець, який першим розмістив три однакові знаки по горизонталі, вертикалі чи діагоналі.

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований опис

1 – перемога Х

2 – Нічия

- Стратегія перемоги в цій грі полягає в тому, що успішний гравець завжди дотримується двох правил.

  • Правило 1. Якщо я можу негайно виграти, я це роблю.
  • Правило 2. Якщо я не можу виграти негайно, але мій супротивник може це зробити наступним ходом, я сам роблю хід у цю клітинку.

- Пограйте у хрестики-нулики з комп’ютером за посиланням:

http://is.gd/vudUZV

8. Хвилина релаксації (для очей), після роботи за комп’ютером.

9. Завдання на опрацювання. Підручник §21, перевір себе ст. 149. Зошит ст. 52-53.

10. Підведення підсумків уроку.

  1. Дайте означення алгоритм, команда та виконавець?
  2. Які алгоритми називають лінійними?
  3. Які алгоритми називають розгалуженими?
  4. Які алгоритми називають циклічними?
  5. Що таке блок-схема? Які геометричні фігури використовують для її будови?

 

docx
Пов’язані теми
Інформатика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
6313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку